zware artrose in knie/ hand- aanpassingen & tips tbv paard?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

zware artrose in knie/ hand- aanpassingen & tips tbv paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 15:19

Dag allemaal,
Ik heb zware artrose in beide knieen, ben nu 45 heb knieen van iemand van 75 Clown Plus dat ik door een ongeluk jaren geleden mijn meniscus en kruisbanden had gescheurd is het een beetje een zootje zeg maar. Onlangs in december (weer) geopereerd aan knie, zitten nu nieuwe kruisbanden in (uit hamstring), en hoe dan ook, nu weer op het paard gestapt.
Dat van die zware artrose weet ik pas sinds december.....daarvoor had ik wel veel pijn etc. maar ik dacht altijd dat ik spierpijn/ misschien griepje, kramp, ? had. Maar door uit die operatie bleek dus dat het echt zware slijtage was ten gevolge van slappe banden a/d ene knie, gescheurde banden aan de andere.
Helaas blijk ik dit ook in mijn handen te hebben, gelukkig niet zo ernstig als in de knieeen maar ik heb minder kracht en coordinatie dan een 'normaal' iemand
Maar goed, dat even ter intro dat je weet wat ik heb.
Ik ben weer gaan rijden, kan er nu gewoon weer op zitten en ik zie wel waar het schip strandt. Volgens mijn orthopeed moet ik leren luisteren naar mijn lichaam en ik moet eerlijk zeggen, dat kan ook niet anders want op een gegeven moment kan ik gewoon niets meer en moet ik toch stoppen Koe

Mijn vraag aan anderen met dit probleem (of bijv. reuma / verminderde kracht in benen):
- welke beugels / beugelriemen gebruiken jullie? Er zijn allerlei beugels / beugelriemen op de markt, die ik nog ken uit mijn endurancetijd die minder belastend zijn voor de knie, maar wat is jullie ervaring?
- zijn er zadels die beter / lekkerder zitten voor mensen met artrose / slijtageklachten?
- wat voor rijbroeken hebben jullie? En laarzen? Of rij je met jodphurs? Ik krijg mijn laarzen nl niet meer uit / aan Bloos
- hebben jullie tips om niet met een zweepje te moeten gaan rijden maar wel je paard op stem van alles te leren, hoe hebben jullie dat gedaan (ben nu bezig met NH, hij is al heel goed op stem maar ik hoor ook graag hoe jullie dat doen omdat je gewoon veel minder kracht hebt / kunt zetten met benen)
- en zijn er teugels die goed bevallen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: zware artrose in knie/ hand- aanpassingen & tips tbv paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:53

ik heb niet echt het zelfde (zie mijn profiel) maar ik rijd zonder beugels, omdat het toch geen nut heeft en nu kan ik er ook niet in blijven hangen.
ik vind zelf boomloos western ideaal zadel. ik heb een barefoot nevada
ik rijd zonder rijlaarzen, maar met aangepaste schoenen. rijbroek heb ik een gewone. 1 van hh, en de ander weet ik niet eens. verder rijd ik in alle broeken.
ik heb mijn paard al vanaf dat ze jong was, en gewoon eerst stemhulp geven en daarna evt andere hulp. uiteindelijk is de stem fase 1, en reageert je paard daar op.
je hebt speciale jachtteugels. ik vind westernteugels ook prettig, maar met gewone kan ik ook overweg, mits ze maar buigzaam zijn dan...

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: zware artrose in knie/ hand- aanpassingen & tips tbv paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:21

Er is een topic hier op AP over artrose en paardrijden, misschien kunnen we dat als soort van centraal topic houden?

[AP] Artrose en paardrijden

Dan zet ik hier een slotje Lachen