Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 21:52

Hallo Allemaal,


Ik werk als vrijwilliger bij SAP 'De Zwartendijkruiters' in Kampen. Ik werk al een aantal jaren bij deze stichting en vind het werk heel leuk om te doen. In het begin had ik wel eens moeite om met sommige ruiters om te gaan, maar dat leer je vanzelf. Onze stichting heeft 11 paarden/pony's en ik ben de vaste verzorgster van 1 ervan. Ze heet Hera en is een 20 jarige fjord. Hieronder staat de link naar de website.

http://www.zwartendijkruiters.nl

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:10

Wat leuk dat jullie daar als vrijwilligers vaste verzorgpaarden hebben. Goed idee! Zouden meer vrijwilligers graag op die manier werken op de manege waar ze vrijwiligerswerk doen? Wat zien jullie als voor- en nadelen van vaste verzorgpaarden? zowel voor de vrijwilliger als voor de manege?

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:15

ik loop stage bij manege onder de linde ( das in friesland ) vind het heel leuk om te doen , wij hebben op dit moment 5 ponys

Marigold

Berichten: 12598
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:28

het voordeel van een vaste pony voor een begeleider is dat pony en begeleider goed op elkaar inspelen.
voor de ruiters is het ook het fijnst als er een vast iemand met ze meloopt.
je leert op die manier dus zowel de pony, als de ruiter, als de manier waarop ze op elkaar reageren erg goed.
ik ben dus wel voorstander van een vaste begeleider/verzorger voor een vaste pony.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:01

Wat goed dat jullie allemaal vaste begeleiders hebben!
Bij ons op de manege zie je ook dat vooral mensen met een verstandelijke beperking erg gehecht zijn aan hun begeleider, en veel rustiger zijn als bij een vreemde.

xannemijn

Berichten: 1444
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Leusden

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:18

Goed dat jullie dat doen!
mijn Tante is ook Verstandelijk beperkt en die rijd ook
af en toe paard en ze vind het helemaal geweldig
en de begleiding is ook heeel erg goed

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:54

Wij werken wel met een vaste ploeg paarden, maar iedere ruiter heeft geen vaste vrijwilliger. Dit om te voorkomen dat een ruiter niet durft te rijden als zijn vaste vrijwilliger er niet is. Wij wisselen veel af, maar letten wel op goede combinaties. Bepaalde ruiters durven met een specifieke vrijwilliger veel meer dan met de andere. Toch proberen we als vrijwilliger in te spelen op de ruiter en iedere ruiter ze specifiek mogelijk te helpen. Door een goede onderlinge samenwerking en duidelijke nabesprekingen over de ruiters weten alle vrijwillgers betrekkelijk veel van de ruiters af.

xan

Berichten: 436
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Wormer

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:53

Ik werk ook als vrijwilliger bij een FPG manege.
De Blijde Ruiters in Zaandam. Een manege voor mensen met en zonder beperkingen. Het is heel leuk werk. Vooral ook omdat ik ook mijn eigen hobby kan uitoefenen. En het is fantastisch om te zien dat (in mijn geval) kinderen zoveel plezier en ontspanning vinden op een paardenrug.

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:08

Tijgertje86 schreef:
Wij werken wel met een vaste ploeg paarden, maar iedere ruiter heeft geen vaste vrijwilliger. Dit om te voorkomen dat een ruiter niet durft te rijden als zijn vaste vrijwilliger er niet is. Wij wisselen veel af, maar letten wel op goede combinaties. Bepaalde ruiters durven met een specifieke vrijwilliger veel meer dan met de andere. Toch proberen we als vrijwilliger in te spelen op de ruiter en iedere ruiter ze specifiek mogelijk te helpen. Door een goede onderlinge samenwerking en duidelijke nabesprekingen over de ruiters weten alle vrijwillgers betrekkelijk veel van de ruiters af.

In Emmeloord eigenlijk precies hetzelfde. Ik heb daar een poosje stage gelopen.

Er zijn dus geen vaste verzorgers voor de paarden, maar elke woensdag komt het poetsclubje. Dan worden de paarden helemaal uitgebreid gedaan.
Het nadeel van geen vaste verzorgers vind ik toch wel dat de hoeven vaak worden vergeten na een buitenrit. Ook omdat niet alle begeleiders veel van paarden weten en het niet durven te controleren. Ik vind het dus de taak van de instructrice om daarop te wijzen, of zelf te doen.

Boxer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-05-03
Woonplaats: Horst (lb)

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:37

Ik heb een hele tijd als begeleider meegelopen op Manege Seurenheide in Well.
Er werden vaak dezelfde paarden voor dezelfde ruiters gebruikt. Wel zag je dan soms, dat wanneer dit paard niet ingezet kon worden (bijv. kreupel) de ruiter niet meer wilde of durfde rijden. Vooral als een pony/paard dan helemaal uitviel (bijv. door ouderdom) gaf dit soms een tijdje problemen. Vaak liep je ook met hetzelfde paard mee, maar dat was meer omdat sommige mensen beter met een specifiek paard om konden gaan.
Ik heb in ieder geval altijd met veel plezier meegelopen.

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:08

Ik loop nu dus stage bij de Balansruiters in Emmeloord, en vind net als Trice hier, dat het Jammer is dat de paarden geen vaste verzorgers hebben, zelf help ik ook op Woensdag middag met het Poetsen van de paarden, en de laatste tijd, spuiten, we er van dat blauwe spul in ( weet zo niet hoe het heet Schaam Schaam), omdat ze toch wel behoorlijk zacht zijn! Savonds loop ik ook nog mee 2 uurtjes, dat vind ik erg leuk! Ik heb het er ook onwijs naar mijn zin! En zou er niet zo mee ophouden! Alleen wel Jammer, want alle paarden worden wat happerig, maar dr gaan natuurlijk ook heel wat mensen op en af ! Knipoog

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:35

Ik rij/werk op manege de Hazelaar te Rotterdam, een manege waar ook gehandicapte ruiters rijden. Het is heel leuk en gezellig om te doen en we mogen regelmatig een uurtje extra rijden.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:57

Ik zou dit ontzettend graag willen doen, heb er alleen geen tijd voor omdat ik fulltime werk, wanneer ik komend jaar parttime ga werken zit dit echt in mijn planning, het lijkt me hardstikke leuk om te doen Ja .

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:59

Ik kan het overigens prima redden met een fulltimebaan van 36uur p/w. Knipoog

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:15

Al zou ik zo graag willen, helaas ben ik na de ziekte van Pfeiffer van een aantal jaren geleden enorm snel moe, na een dag werken ben ik kapot en dus kan ik in de avonduren helaas dit vrijwilligerswerk niet doen, hoe graag ik ook zou willen Lachen .
Overigens hebben ze bij ons in de buurt helaas geen lessen voor gehandicapten in het weekend, anders was dat voor mij wel een optie geweest.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:20

Rinske: Oh, Pfeiffer is een nare ziekte. Wie weet kun je over een poos in de avonduren meewerken. Ik weet zeker dat je heel veel plezier en voldoening uit het vrijwilligerswerk haalt. Ik hoop dat je snel weer helemaal beter bent en alsnog je voornemen kan waarmaken! Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:22

he, op die manege ben ik 2 jaar terug geweest om miscchien te rijden. ging niet door alleen omdat ik ook mijn paardje er wilde stallen en dat me daar niet beviel...

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:26

ikenindi schreef:
he, op die manege ben ik 2 jaar terug geweest om miscchien te rijden. ging niet door alleen omdat ik ook mijn paardje er wilde stallen en dat me daar niet beviel...


??

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:27

Tijgertje86 schreef:
Rinske: Oh, Pfeiffer is een nare ziekte. Wie weet kun je over een poos in de avonduren meewerken. Ik weet zeker dat je heel veel plezier en voldoening uit het vrijwilligerswerk haalt. Ik hoop dat je snel weer helemaal beter bent en alsnog je voornemen kan waarmaken! Knipoog

Ik vrees dat ik nooit helemaal meer beter zal worden, daarom wil ik ook parttime gaan werken, ik denk dat ik dan overal veel meer van kan gaan genieten Ja . Maar dat is offtopic Tong uitsteken .

[edit] Ik denk dat ikenindi SAP 'De Zwartendijkruiters' in Kampen bedoelt Lachen ?

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:31

Nooit helemaal beter? Dat lijkt me een vreselijk vooruitzicht! Misschien kun je idd partime gaan werken en dan energie overhouden voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Dat lijkt me voor jou een leuk vooruitzicht! Rinske, heb je al eens gekeken bij een stichting of ervaring met het 'vrijwilliger zijn'?

Wat Ikenindie bedoelt?? Misschien inderdaad de beginpost, maar dat heeft niks te maken met het topic, nou ja....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:38

Ik heb er nog geen ervaring mee, ik denk dat ik een keer een middag vrij ga nemen van mijn werk om een middagje mee te kijken Lachen . Dit is bij manege Pullens in Kaatsheuvel.
Nog even offtopic (sorry Tong uitsteken ), het is inmiddels 6 jaar geleden dat ik pfeiffer heb gehad, en ik heb er nog iedere dag last van. De morgen kom ik goed door, maar na 12 uur gaat het eigenlijk al bergafwaarts Knipoog . Een dag per week minder werken zou zowel fysiek als mentaal een stuk beter zijn denk ik, dan heb ik een dagje extra om mezelf weer op te laden.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:41

Zes jaar geleden al Ach gut , dat is ak heel lang!
Als je nu dichterbij had gewoont, had je zo eens bij onze stichting kunnen komen kijken. Helaas woon je aan de andere kant van het land.

Ik vermaak me iedere week weer met de paarden, ruiters en vrijwilligers. Het werk geeft me een voldaan gevoel, ik leer veel, beleef plezier en zie de ruiters genieten. Daar doe je het toch voor!

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:32

Ik begeleid bij VPG Opmeer, die op manege Nibbixwoud rijden. Dat vind ik echt ontzettend leuk, het is erg gezellig en de reacties van de ruiters op het paardrijden zijn gewoon super Ja

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 21:45

Leuk dat er dat er zo veel mensen reageren op mijn post en ook hetzelfde werk doen. Vaak kunnen dit soort stichtingen niet bestaan zonder vrijwilligers. Keep up the good work!!

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Re: Vrijwilliger bij aangepast paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:30

Idd, ze kunnen niet bestaan zonder vrijwilligers! Maar die mensen die rijden, hebben het ook wel heel leuk altijd Haha! , Ze zijn altijd blij! En dan word ik zelf ook vanzelf blij! Heb nu al weer zin in Morgen, Weer lekker smiddags Poetsen, en savonds begeleiden!