paardrijden met een aangeboren hartafwijking.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AafKusLife

Berichten: 160
Geregistreerd: 22-05-16

paardrijden met een aangeboren hartafwijking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 21:43

Hoi Allemaal,

Ik ben Aafke en ik ben 28 jaren jong.
Ik heb een hele zware aangeboren hartafwijking, Ik heb nog maar een half hart ( Linker kamer en Linker boezem) en heb een pacemaker. Ik kan niet fulltime werken en het paardrijden niet zo lang vol houden als een gezond iemand.
Toch probeer ik het beste er uit te halen zo veel mogelijk met paarden te doen.
Gelukkig heeft mijn stiefvader een professionele stal waar ik heen kan wanneer ik wil en kan doen wat ik wil, hier maak ik dan ook leuke vlogs over.
Ik kan daar gewoon tussen door uitrusten op de bank en ik doe wat ik kan. Als ik er twee kan longeren of poetsen doe ik er maar twee en soms lukt het me niet om er 1 te doen en ga ik lekker naar de ruiters kijken.
Ook heb ik een verzorgpaard Pleasure waar ik lekker mee het bos in kan. Pleasure is 19 jaar oud en heeft Atrose, Ik kan haar dus lekker rustig op mijn eigen tempo rijden en ze hoeft niet zo vaak in de week te lopen.

Ik ben erg benieuwd of er hier nog meer mensen zijn met een hartafwijking of andere hartklachten.
Heb je vragen stel ze mij gerust of bekijk mijn vlogs als je wil zien hoe mijn leven in de paarden er uit ziet.

Liefs Aafke :o

Anoniem

Re: paardrijden met een aangeboren hartafwijking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:54

Hoi Aafke :)

Jeetje, dat klinkt wel als een heftige hartaandoening inderdaad, dat is niet niks! Lijkt me ook dat het in het algemeen dagelijks leven flink belemmert. Wel fijn dat je dan inderdaad zo rustig aan kan doen op de stal van je stiefvader en met je verzorgpaard :)

Ik ben 2 jaar geleden geopereerd aan een lekkende hartklep, maar heb tot die tijd ook gereden en had daarna ook vrij snel mijn conditie weer terug. Ik hield het inderdaad ook niet lang vol, op goede dagen kon ik zo 3 kwartier rijden, maar er waren ook dagen dat longeren eigenlijk al te veel was. Inderdaad het per dag aankijken was soms heel lastig. Dan waren het mooie dagen en kon ik geen buitenritje maken, omdat ik al de stal had uitgemest bijvoorbeeld en zo stom was geweest om naar stal te fietsen (eigenwijs he...) en dan zat een buitenritje er dus niet in. Op de dagen dat een buitenritje dan wel ging, was pony weer strontvervelend en kwamen we dus niet verder dan de bak :+

Daarvoor heb ik nog een Gelderse merrie gehad en werkte ik nog, maar toen uitte de afwijking zich nog niet zo extreem erg waardoor het dus eigenlijk best gemakkelijk ging allemaal. Zo terugkijkend merk ik wel aanzienlijk het verschil in de jaren en ben ik maar wat blij dat ze het hebben kunnen repareren want het is wel een flinke belemmering. Laat staan als je maar een half hart hebt!

Inmiddels rijd ik niet meer. Pony is verkocht en er komt hier niet meer zo snel een nieuw paard. Laten we het er maar op houden dat ik een ander, behoorlijk intensief en energierovend project heb :+
Maar zou eigenlijk wel weer moeten gaan sporten. Heb alleen eigenlijk altijd alleen maar gereden dus wat dat gaat worden weet ik nog niet.. Rijden zit er in ieder geval niet meer in.

Ik ga zeker je vlogs bekijken, en lekker blijven genieten! :j

AafKusLife

Berichten: 160
Geregistreerd: 22-05-16

Re: paardrijden met een aangeboren hartafwijking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 22:04

Hoi Rachelle,

Zo erg herkenbaar wat jij allemaal verteld. Ik doe snel te veel op de dagen dat het goed gaat en daar pluk ik de dagen erna de vruchten van |( . Ik vind het altijd erg moeilijk om te doseren als het goed gaat.
Het is vaak ook lastig omdat mensen het aan de buitenkant niet kunnen zien. ben soms wel wat blauw maar meestal zie ik er wel goed uit. Dat zorgt soms voor onbegrip.
En ze zeggen ooh je hoeft lekker niet te werken. Nou ik wou dat ik kon werken en vaker bij de paarden kan zijn en het is natuurlijk niet zo van ooh joepie ik kan niet werken ik kan vaak ook heel veel leuke dingen die ik zou willen doen niet.

Maar ik ben wat gewend en blijf altijd positief en de dingen doen die ik wel kan.

Bedankt voor je reactie en ik hoop dat je weer lekker gaat rijden, is toch vind ik de leukste sport *D

Groetjes Aafke

Heavenpony
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-02-16

Re: paardrijden met een aangeboren hartafwijking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:35

wow dat klinkt heftig een half hart!
Maar hoe kan jou hart je in leven houden als ik vragen mag?
klinkt misschien dom, maar je bent toch een linker en rechten hart zegmaar nodig voor zuurstof arm en de andere voor zuurstof rijk bloed?

AafKusLife

Berichten: 160
Geregistreerd: 22-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:07

Hoi Heavenpony,

Klinkt helemaal niet dom hoor. Het zit allemaal een beetje gek in elkaar. Ik weet er ook het fijne niet van maar er is een buisje geplaatst van mijn onderste holle ader naar de bovenste holle ader en daar loopt het bloed door heen wat normaal door de rechter kamer en rechter boezem gaat.
Mijn zuurstofwaarde is altijd rond de 96 - 98% en dat is goed want het moet boven de 95 zijn.
Je ziet het wel als ik het koud heb of moe ben dan heb ik blauwe lippen en tenen en vingertopjes.
En de pacemaker paced altijd, ik heb bijna geen eigen ritme. Hij paced standaard 60 hartslagen en als ik ga lopen of sporten gaat ie iets sneller pacen tot de 120 hartslagen.

Groetjes Aafke

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:27

Ik heb een hartspierziekte (ARVC) en daarvoor een ICD/pacemaker. Heb 2 paardjes en met 1 daarvan rijd ik zelfs nog wedstrijden. Vanwege mijn ziekte houd ik het ook allemaal minder lang vol en kan dus niet zoveel als een gezond iemand maar een beetje leuk rijden lukt vaak nog prima. En soms ook niet, zo heb ik vorig jaar tijdens een van mijn proeven een lichte ingreep gehad van mijn ICD. En jaren geleden tijdens buitenrit: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1588041

Door deze klappen jarenlang niet meer buiten durven galopperen. Pas nadat ik zo'n beetje november vorig jaar de galop van mijn paard serieus onder controle kreeg, durfde ik weer. Al mis ik het lekker stevige galopje trekken best wel, alles moet langzaam en met beleid anders kom ik weer in de problemen.

AafKusLife

Berichten: 160
Geregistreerd: 22-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:51

Annienke schreef:
zo heb ik vorig jaar tijdens een van mijn proeven een lichte ingreep gehad van mijn ICD. En jaren geleden tijdens buitenrit:



oeii Au dat is heftig, inderdaad voorzichtig doen. Gelukkig heb je nu een manier gevonden om toch voorzichtig te galopperen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: paardrijden met een aangeboren hartafwijking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:07

Zelf heb ik een dubbele rechter hartkamer, een dichtgroeiende rechter hartkamer, 5 lekkende kleppen en geloof dat het dat op hartgebied is.

Ik heb hele goede dagen waarop ik gerust 4 paarden intensief kan rijden, maar ik heb ook dagen dat ik na 15 minuten af moet stappen omdat mijn bloeddruk onder de 50 is.

Gelukkig heb ik de volgende operatie pas over zo'n 5 jaar. de gevolgen zijn voor mij dus niet zo heel groot. Kan wel niet zo veel doel als ik zou willen, maar dit komt niet alleen van mijn hart.

AafKusLife

Berichten: 160
Geregistreerd: 22-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:24

StonedRomy schreef:
Zelf heb ik een dubbele rechter hartkamer


Aah ik had er dus wel 1 van jou kunnen overnemen ;)

Ik heb ook altijd een hele lage bloeddruk, heb er gelukkig weinig last van. Mijn kleppen lekken ook.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: paardrijden met een aangeboren hartafwijking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:44

Heel erg oneerlijk verdeeld ja.

Hebben jullie naast hartafwijkingen nog iets anders? Ik ben bijna niemand tegen gekomen die niet nog iets naders had.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:00

StonedRomy schreef:
Zelf heb ik een dubbele rechter hartkamer, een dichtgroeiende rechter hartkamer, 5 lekkende kleppen en geloof dat het dat op hartgebied is.

Ik heb hele goede dagen waarop ik gerust 4 paarden intensief kan rijden, maar ik heb ook dagen dat ik na 15 minuten af moet stappen omdat mijn bloeddruk onder de 50 is.

Gelukkig heb ik de volgende operatie pas over zo'n 5 jaar. de gevolgen zijn voor mij dus niet zo heel groot. Kan wel niet zo veel doel als ik zou willen, maar dit komt niet alleen van mijn hart.



Nu ben ik wel benieuwd:
Hoe kun je 5 lekkende kleppen hebben?

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: paardrijden met een aangeboren hartafwijking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:11

Extra hartkamer en een extra klep.

AafKusLife

Berichten: 160
Geregistreerd: 22-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 21:32

StonedRomy schreef:
Heel erg oneerlijk verdeeld ja.

Hebben jullie naast hartafwijkingen nog iets anders? Ik ben bijna niemand tegen gekomen die niet nog iets naders had.


Ja zeker, ik heb mijn kruisband in de knie gescheurd.
En ben 3x geopereerd aan huidkanker.