Fibromyalgie & eigen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:18

Meld zich.
Fibro en hms.
Ik heb een fries x kwpner en 2 mini's.
Ze staan aan huis dus ik doe ook dagelijks hun Stallen en de weide.
Slepen met hooi en vlasbalen.
Ja ik heb vaak last van armen knieën schouders, maar ik moet wel blijven bewegen anders kom ik helemaal niet meer vooruit.

Mijn paard heeft vlakke gangen maar is wel erg sterk. (Dat sterke is wel een nadeel voor me)

Kijk ook naar een zadel waar je goed in zit.
Met mijn vorige zadel kreeg ik erg last van mijn knieën en rug.
Nu heb ik sinds 1.5 jaar een andere en heb veel minder klachten.
Dus kijk naar een zadel waar je echt lekker in zit.


QueenMB

Berichten: 40
Geregistreerd: 20-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:21

maximuss schreef:
Ik zou eerst kijken of je met fysio/ revalidatie of iets dergelijks van training zelf geen vooruitgang boekt op fysiek vlak. Als dit het geval zou zijn, heb je veel meer opties qua paarden en het rijden zelf gaat zowel voor jou als voor het paard veel leuker zijn. Ik zou sowieso op zoek gaan naar een iets groener paard dat je samen met een goede trainer volledig naar jouw hand kunt opleren (lees aangepaste hulpen ed).


@maximuss Ik ben het totaal niet met je eens want:

-fibromyalgie kan alleen verlangzaamd worden, je krijgt er steeds meer last van. Als je een paard koopt en je hebt fibromyalgie hebt kun je het beste er aan denken of je er over 5 jaar nog op kunt rijden. Want nu je slechte dag kan over 5 jaar een van je "betere" dagen zijn.
-Voor een groen paard zal ik zeker niet kiezen, want die heeft extra ondersteuning nodig en is zijn kindertijd nog niet volledig uit. Ik zou juist een braaf, goed lopend paard (8-10 jaar) kiezen die je op je slechte dagen ook op kunt rijden en die weinig ondersteuning & correctie nodig heeft.
-Je paard zelf opleiden is fijn, maar kun je dat ook doen als je een slechte dag hebt? Het is zeer belangrijk om daar over na te denken.

Groetjes,
QueenMB

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:30

@ queenmb: ik begeleid zelf enkele combinaties waarbij de ruiter met dergelijke problemen kampt (fibromyalgie, reuma, reumatoïde artritis, ed) en die mensen hebben stuk voor stuk hun eigen paard opgeleerd van zadelmak/ licht aangereden tot hoger niveau. Dit geeft mits een goed match geen problemen. Ik heb ook een klant die met een dergelijke aandoening een ouder leerpaard gekocht had en qua fysieke inspanning was dit niet te doen (paard was met redelijk wat kracht gereden) voor haar, nu gaat het goed met een vijfjarige.
Qua achteruitgang: niemand kan voorspellen hoe hij/ zij zich over vijf jaar gaat voelen. De vrouw van een collega heeft fibro en is een hoop verbeterd met sporten. Hangt dus echt wel af van persoon tot persoon.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:32

Ik zou kiezen voor een ouder, goed opgeleid, geduldig en knuffelbaar gangenpaard als ik jou was. Voor jou is het volgens mij heel belangrijk om een paard te hebben dat altijd rekening met je houdt. Neem de tijd om het juiste paard te vinden. Je hebt in ieder geval een goede stal op het oog. Het is belangrijk dat er dingen uit handen genomen kunnen worden indien nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:39

Ik zou gewoon heel veel gaan testen. Zelf heb ik gewoon een slechte rug, waardoor ik op zoek ben gegaan naar een andere type paard. Ik heb iets op het oog, maar er is nog niets beslist, maar ik heb wel een aantal rassen gereden en ik ben actief op zoek naar zo veel mogelijk rassen die me ook interesseren. Zelfs al blijkt het beestje dat ik nu op het oog heb mijn match te zijn, dan ga ik nog zo veel mogelijk andere rassen rijden.
Voor mij viel de Quarter tegen, ik ben afgestapt met rugpijn en heb er 3 weken plezier van gehad. De Peruaanse Paso was een voltreffer, maar deze paarden zijn misschien toch wat te pittig (al hou ik van pit), omdat ik niet dagelijks tijd heb om te rijden. Dit najaar reed ik een Rocky en dat was voor mij bingo. Ik liep krom van de rugpijn toen ik op stapte en na de rit was mijn rugpijn weg, zalig gewoon. Dit is dan ook het ras waar ik voor zal gaan.
Als je echt veel paarden wil testen, ga dan een keer op fb op zoek naar de pag van gangenpaarden. Er zit daar iemand die verschillende rassen heeft, je kan er rijden, maar je kan er ook leasen. Ze woont wel in Duitsland. Ik kan nu niet op fb, maar als je haar niet vindt, stuur me dan een pb en ik geef je de juiste link zodra ik wel op fb kan.
succes

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:46

nu vraag ik me af heb je al geprobeerd of je als het weer niet mee werkt dus als het vies nat koud en mistig is je wel je paard zijn stal kan uitmesten en hem verzorgen?
Ik heb met de fibro echt dagen dat ik niet kan functioneren, als je dan niet kan verzorgen wie doet het dan? natuurlijk is vol pension dan handig.

persoonlijk zeg ik neem een bij rijd paard en test eerst de praktische zaken, velen hebben je al advies op rij gebied gegeven dus dat doe ik niet.

Ikzelf kan in de winter helaas te weinig met mijn pony doen, rijden is helaas voorbij: mennen, wandelen, vhd,nh en lekker tutten kan ik nog wel en daarom heb ik een pony gekocht die eigenlijk klaarstond voor de slacht zo hebben we beiden plezier zonder dat het moet ,maar alles kan . Het leuke is dat bijkomstig ook mijn kindje veel plezier heeft zonder dat ze een rij cultuur krijgt opgelegd en meer verzorgend en spelenderwijs met de pony bezig is!

En juist dat geeft mij meer kracht en voldoening op de slechte dagen :o

(En dan is rijden nog maar bijzaak! want op zulke dagen kun je ook niet werken en je huishouden doen aardappels schillen en je kindjes verzorgen ,en dan ben ik slechts 36 )

Je afweging maak je zelf, maar ik heb bewust een sober pony ras wat gezond en sterk is en ook heerlijk buiten kan lopen zonder mij nodig te hebben of een heel arsenaal aan dekens, speciaal voer, medicatie en verzorging. Want minder kunnen werken is ook minder inkomen! en dat hakt wel in op je uitgaven!
;)
Laatst bijgewerkt door kwita op 13-03-16 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Goof

Berichten: 28648
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:56

QueenMB schreef:
maximuss schreef:
Ik zou eerst kijken of je met fysio/ revalidatie of iets dergelijks van training zelf geen vooruitgang boekt op fysiek vlak. Als dit het geval zou zijn, heb je veel meer opties qua paarden en het rijden zelf gaat zowel voor jou als voor het paard veel leuker zijn. Ik zou sowieso op zoek gaan naar een iets groener paard dat je samen met een goede trainer volledig naar jouw hand kunt opleren (lees aangepaste hulpen ed).


@maximuss Ik ben het totaal niet met je eens want:

-fibromyalgie kan alleen verlangzaamd worden, je krijgt er steeds meer last van. Als je een paard koopt en je hebt fibromyalgie hebt kun je het beste er aan denken of je er over 5 jaar nog op kunt rijden. Want nu je slechte dag kan over 5 jaar een van je "betere" dagen zijn.


Je vertelt dit alsof het een feit is, maar dat is absoluut niet waar.
Ik heb de diagnose meer dan 10 jaar geleden gekregen en ik ben nooit slechter geworden. Ik heb wel slechtere en betere periodes.
Jij doet net alsof dit het begin van het einde is, dat je in enkele jaren aftakelt en dat alles dan ophoudt.

TS, leef aub niet naar het idee dat je in 5 jaar tijd gaat aftakelen.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:02

@maximuss Ik ben het totaal niet met je eens want:

-fibromyalgie kan alleen verlangzaamd worden, je krijgt er steeds meer last van. Als je een paard koopt en je hebt fibromyalgie hebt kun je het beste er aan denken of je er over 5 jaar nog op kunt rijden. Want nu je slechte dag kan over 5 jaar een van je "betere" dagen zijn.
[/quote]

Je vertelt dit alsof het een feit is, maar dat is absoluut niet waar.
Ik heb de diagnose meer dan 10 jaar geleden gekregen en ik ben nooit slechter geworden. Ik heb wel slechtere en betere periodes.
Jij doet net alsof dit het begin van het einde is, dat je in enkele jaren aftakelt en dat alles dan ophoudt.

TS, leef aub niet naar het idee dat je in 5 jaar tijd gaat aftakelen.[/quote]


Dan heb jij veel geluk!, maar het kan wel .....(bij mij is het dus in 3 jaar tijd geworden wat ik hierboven heb beschreven en dat sporten en revalideren helpt geen zier )
maar ook dan kun je altijd nog je paard weer verkopen als het niet meer te doen is of een ander beleid hanteren .

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

MelanieB

Berichten: 25865
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:06

Wellicht is inderdaad het mennen iets voor je..
Je bent altijd welkom het hier eens uit te proberen met een van mijn mannen.
Ik heb zelf een spierziekte, rijden is voor mij ook niet alles meer (in ieder geval niet zo fanatiek/actief als ik zou willen).

Wellicht een maatje waar je mee kan mennen én rijden.
Rijden vergt toch best veel van je lichaam. Wellicht een gangenpaard anders om mee te rijden?

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:10

Hier één met fybro en berchterew, pijntjes zijn bekend dus ;)

Ik heb zelf arabieren, waaronder 1 die heel rustig en braaf is en nooit een voet verkeerd zet. Heel zacht in de mond en reageert vaak al voordat ik iets echt gevraagd heb. Daar tegenover staat mijn oudste lieveling die een betonnen bakkes heeft en de armen uit je lijf kan sleuren. Ze schelen een jaar, beide grote merries en beide op de renbaan gelopen.

Ik zou niet zoeken naar een ras, maar naar een paard wat je zint. Plaats een advertentie waarin je duidelijk je puntjes benoemt en selecteer dan de paarden die je het leukste vind op de foto's om te bekijken.

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

_Zsazsa_
Berichten: 4480
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:10

Ik heb ook fibro, en mijn pre staat nu te koop ivm 2E zwangerschap en tijdgebrek wat hij niet verdient. Ik heb een jonge Pre, lekker voorwaarts maar toch heel braaf. Zo'n fijn karakter. Baal enorm dat ik hem weg moet doen, maar met de kinders en fibro huishouden etc is het echt te veel allemaal. Ik heb ook goed op de gangen gelet bij het aanschaffen. En daarna op een fijn zadel. Ik deed eerst ook alles zelf, maar sinds een aantal maanden ook gekozen voor volpension.
Toch is het teveel.

QueenMB

Berichten: 40
Geregistreerd: 20-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:16

Ik heb niet gezegd dat fibromyalgie het einde is. Juist niet. En tuurlijk zijn er mensen met fibromyalgie die er jaren amper last van hebben, maar er zijn ook mensen die in een jaar tijd erg veranderen in hun kunnen. Ik was met die ene zin inderdaad niet zo duidelijk, laat ik het anders formuleren: Fibromyalgie is niet iets waar je van kunt genezen, je kunt goede periodes hebben en slechte, je kunt opeens heel snel er veel meer last van krijgen of juist zeer langzaam.

Daarom lijkt mij zo belangrijk om na te denken wat de toekomst zal brengen. Want het zou zo zonde zijn dat je over een jaar met tegenzin gaat rijden. Naar mijn mening koop je een paard voor meerdere jaren. Ik zie zo veel paarden te koop staan in mijn buurt omdat paard en ruiter toch niet bij elkaar passen... Ik vind een paard kopen nueenmaal een grote stap. Karakter, goede gangen en betrouwbaarheid zijn zo belangrijk.

Deze topic vind je misschien ook wel interessant : [AP] Paardrijden en reuma, tips!

Popstra
Berichten: 13632
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:26

Een ouder, stabiel paard wat je niet perse elke dag hoeft te rijden zou ik voor kiezen als ik in de situatie van de TS zou zitten. Geen groen paard en ook geen energie bom die je elke dag moet vermaken omdat het anders de tent af breekt.
Het verzorgen en rijden moet plezier brengen en je goed doen voelen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

amyz

Berichten: 6909
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:48

Hier ook fibro en hypermobiel.

Zonder paard functioneer ik niet... mentaal knap ik er enorm van op (en dat werkt fysiek weer door...) en het houdt me in beweging :)

Ik ben head over heals gevallen voor de Arabieren. Bijkomende voordelen zijn dat ze niet extreem breed zijn (op een ouderwetse haflinger kan ik niet rijden zonder enorme pijn in m'n heupen/benen te krijgen) en ze zijn ontzettend 'licht'. Als t touwtje stopt, stopt t paard ook zeg maar. Is natuurlijk ook kwestie van opvoeden, maar in mijn ervaring hebben bijvoorbeeld koudbloedrassen toch wat vaker de neiging om tóch dat ene grasje te gaan pakken :D
En een arabier is zo mensgericht...ze helpen je als je dat nodig hebt <3 mijn hengst hield echt enorm rekening met me op m'n slechte dagen. En vrij vlakke gangen hebben ze :)

Maar goed, keuze voor een ras is zo persoonlijk! Al zou ik denk ik dus wel altijd kiezen voor een wat 'lichter' ras. Spanjaarden staan er ook om bekend zo ontzettend baasgericht te zijn en er zijn er ongetwijfeld meer. :) en het blijft ook per paard ontzettend verschillend natuurlijk :)

Alle dagen uitmesten trek ik zelf echt niet overigens.

Maar fibro blijft weer per persoon verschillend op sommige punten. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit last van m'n rug (als enige gespaard gebleven :+ ) dus heb ik niet per se een gangenpaard nodig, terwijl dat voor een ander weer het enige is waar zonder pijn op te rijden valt :)

Zou gewoon lekker gaan kijken en proberen!

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:04

'Fijn' om dit topic voorbij te zien komen.

Ik heb sinds 3,5 jaar erge last van rug met uitval in benen en sinds een jaar ook arm. Ikzelf denk aan Fibro, mijn moeder heeft dit ook en alle klachten kloppen in dit plaatje. Mijn huisarts heeft 3,5 jaar gezegt dat het tussen me oren zit.. nu eindelijk bij een andere die meteen alle onderzoeken inzet dus nog afwachten.

Ik heb 3 jaar geleden op stage voor het eerst western gereden.. Dit heeft voor mij eindelijk het rijden weer mogelijk gemaakt. Ik reed daarvoor al mijn hele leven dressuur maar dit kon ik niet meer ivm pijn.
Een westernzadel geeft mij zoveel steun en de manier van rijden, licht en puur op lichaam is voor mij een verademing!

Zo heb ik 1,5 jaar geleden een paint aangeschaft. Vlakke gangen, meedenkend en zelf ingereden en dus geheel naar mijn 'handicap' gezet. Ik denk dat je vooral moet kijken naar een vlak paardje dat licht op de hulpen gereden is. Voordeel van paint vind ik ook dat ze vaak bomproof zijn en rustig denkend!

Oja en een paard hoeft niet elke dag gereden te worden ;)
Ik rijd nu gemiddeld 3 keer per week; verder lekker grondwerk en longeren! Vooral naar je eigen lichaam luisteren.

Let a horse whisper in your ear
and breathe on your heart..
[KS-ITP] [VOLG] Het wilde leven van valk hengst Baron Legend!

Siep95
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-03-16

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-16 11:37

Wow, iedereen heel erg bedankt voor alle tips en adviezen! Ik zal ze zeker mee nemen in mijn zoektocht! Met western rijden en mennen heb ik beide geen ervaring, maar ook het dressuur rijden was natuurlijk niet iets dat ik meteen kon toen ik op een paard stapte :+ Ik heb nu al een iets beter idee over waar ik op kan letten bij het zoeken van een paard, al zijn meer tips en adviezen natuurlijk altijd welkom! Ik houd ondertussen ook het topic van paardrijden en reuma in de gaten :)

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:59

Hier nog iemand met fibromyalgie.
Tevens heb ik PRE's. Deze had ik echter al van voordat ik fibro kreeg. Mooi toeval, hoefde ik niet meer om te switchen hahaha!

Ze zitten inderdaad bijna altijd lekkerder en zijn gevoeliger aan de hulpen waardoor ik ze makkelijk kan rijden. Wel is het zo dat het wel ook paarden zijn waar je goed op moet kunnen meegaan, niet blokkeren , stijf zijn etc. Want van te veel druk kunnen ze nog wel eens stressen. Ook kunnen de hele barokke zo breed zijn dat ik er toch wat last in heup of bekken van kan krijgen.

Maar heel eerlijk, ik kan beter een hoog opgooiende fries rijden dan de hele dag op een stoel zitten. Tijdens mijn kantooruren op mijn werk heb ik veel meer last dan met rijden of tijdens het stallen mesten etc. Alleen veel met kruiwagen lopen geeft nog wel wat problemen als hij erg zwaar is (we hebben zo'n enorme zelf kieper.)

https://www.stal-hereditas.nl
Bobby M2+1(RIP), Cantaor WH M2+4 (RIP), Galina Z1+1, Jerez L1+2, Nino M2 +2, Afanoso L2+1

Elisa2

Berichten: 36750
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:02

Best "grappig" om te lezen hoe verschillend het voor iedereen is..en fijn om te lezen dat fibro ook nog weer beter kan worden want die hoop houd ik altijd.

Ik heb ook fibro en kan momenteel niet meer dan alleen maar stappen..{hoop dat nog weer op te kunnen bouwen} in ieder geval heb ik baat bij lichtvoetige paarden.
Mijn eigen "oude" kwpn paard is gelukkig heel lichtvoetig en hoe verzamelder hij loopt hoe makkelijker het voor mij is om "schokken" op te vangen.

Ik heb ook nog een jonge Andalusier staan die nog niet ingereden is, maar die ga ik wel uitproberen als hij ingereden is om te kijken of dat nog verschil maakt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:08

Een stalgenoot bij mij heeft ook fibromyalgie en heeft 4 eigen paarden, waarvan 3 bereden. Zij vind het zo onwijs jammer dat ze maar één keer per twee/drie weken de kracht kan vinden om te gaan rijden. Paarden komen niks te kort, worden iedere dag verzorgd. Maar het rijden zit er gewoon vaak niet in. Zou hier zeker rekening mee houden, zij zegt altijd; sommige dagen voelt het alsof je de wereld aan kan en andere dagen ben je niets.
Een ras is zeker niet veelzeggend, lijkt mij gewoon een kwestie van uitproberen. Maar zou zeker geen hittepetitje kiezen die niet twee dagen zonder rijden kan. Succes!

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

Elisa2

Berichten: 36750
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:24

Je hoeft niet altijd te rijden toch om je paard beweging te geven? ik longeer zelf regelmatig, dat kan ik wel en zo kun je een paard goed ook goed door "werken".
Misschien is dat ook weer verschillend voor iedereen..maar ik wil er even mee aangeven dat je veel meer met een paard kan dan alleen rijden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:23

Als ik zou toegeven aan de slechte dagen werd het van kwaad tot erger. Dat doe ik dus niet en zo hou ik mezelf in het zadel en rij ik soms gerust 4 paarden achter elkaar. Hoe meer je in vorm blijft Hoe beter het gaat.

https://www.stal-hereditas.nl
Bobby M2+1(RIP), Cantaor WH M2+4 (RIP), Galina Z1+1, Jerez L1+2, Nino M2 +2, Afanoso L2+1

Elisa2

Berichten: 36750
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:43

Dat zal ook voor iedereen anders werken..als ik een slechte dag heb en dan over mijn grenzen zou gaan dan ben ik juist 2 weken weer 10 stappen terug. In beweging blijven is wel belangrijk..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:44

Ja is ook zo. Voor iedereen is het anders. De een moet juist veel rusten . De andere weer niet. Ik kan juist totaal niet lang in 1 houding blijven dan kom ik er niet meer uit hahaha

https://www.stal-hereditas.nl
Bobby M2+1(RIP), Cantaor WH M2+4 (RIP), Galina Z1+1, Jerez L1+2, Nino M2 +2, Afanoso L2+1

Lukasje
Berichten: 11169
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Fibromyalgie & eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:31

Ik meld me ook even. Ik ben hypermobiel in vooral rug en bekken en laatst heeft de specialist ook de term fibro uitgesproken. Nav een val heb ik ook krachtverlies in mijn linkerbeen. Een (o.a.) revalidatie heeft niets bijgedragen.

Ik merk dat regelmatig rijden mijn rug wel soepel houdt, ik word echt stram indien ik niet rijd. Nu heb ik het geluk dat mijn paard erg fijn te rijden is: voorwaarts, licht in de mond en gehoorzaamt super op stem. Bij hem heb ik nagenoeg geen klachten.
Echter, heb ik zeer recent een gelder bijgekocht, superbraaf paard, maar doordat zij nog wat gespannen is, heb ik zo ontzettend veel pijn nadat ik haar gereden heb (vorige week diende ik ingespoten te worden met valium en diclofenac om enigszins nog te kunnen bewegen :( ).
Het hangt dus ontzettend van paard tot paard af!

Enne, wat mennen betreft, wat ik ook doe, moet ik zeggen dat ik daarvan mèèr last heb dan van rijden. Ondanks ik een superkoets heb, kan ik kleine trillingen/hobbeltjes zoals bv over een karrespoor, alsoluut niet uitstaan.

Persoonlijk denk ik dat je het best af bent met een ' fijn-aan-de-hulpen-paard' , lekker nageeflijk en voldoende voorwaarts èn dat niet te hoog opgooit. Heel veel succes in je zoektocht!

Don't take anything for granted

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:47

Mocht je nog een ras zoeken om eens naar te kijken: de Mangalarga Marchador heeft de looks van een Andalusier/barok paard maar heeft 1 a 2 extra gangen en heeft bovendien een heel makkelijk uit te zitten draf en galop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 1 bezoeker