Paardrijden en reuma, tips!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnALisA95
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-09-13

Paardrijden en reuma, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 18:36

Hallo allemaal,

Ik ben 20 jaar oud en ik heb vanaf dat ik 2jaar oud ben JIA (jeugdreuma).

ik rijd nu 1x per week en dit gaat goed, zonder pijn. Ik wil 2x a 3x per week gaan rijden.

Ik ben al gaan kijken voor bepaalde spullen die mij meer ondersteuning bieden tijdens het rijden. zoals:

- Rijbroek met extra grip, zo blijf ik beter zitten in het zadel
- Verende beugels
- Zadelovertrek

Ik weet niet of jullie nog meer tips hebben, zoja? Laat ze horen! ;)

Groetjessss

Papilio

Berichten: 605
Geregistreerd: 11-03-15

Re: Paardrijden en reuma, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:21

Een paard met fijne gangen maakt dat je makkelijker zit. (Een fries bijvoorbeeld gooit vaak hoger op en is lastiger om uit te zitten). Kijk ook goed naar welke verende beugels, er zit veel verschil in. En bouw vooral ook rustig op en (over)belast jezelf niet te snel uit enthousiasme. Misschien ook nog kijken naar de teugels daarmee is ook veel mogelijk.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 07:54

Wat herkenbaar, ik ben 23 en heb sinds mijn 3de ook JIA.

Ik heb altijd tot bepaalde mate 'door de pijn heen' gereden omdat ik moest en zou paardrijden.
Aan het begin had ik echt wel last als ik afstapte, maar voor mijn gevoel leerde mijn lichaam als het ware die pijn verdragen en ontwikkelde ik dus een hogere pijngrens.

Als ik nu op een Fries ga rijden heb ik wel duidelijk meer last dan van bijv een Quarter.

Heb je een eigen paard?
Mocht je dat gaan nemen, dan is een westernpaard (Quarter, paint, am. Appaloosa, criollo) aan te raden.
Deze paarden hebben hele vlakke gangen waardoor je dus minder schokken krijgt.

Ik heb er zelf baat bij gehad dat ik vroeger veel zonder zadel gereden heb (op een fjord en Haflinger voornamelijk, met vlakke gangen ook), begin is dat lastig maar als je een stevige zit aanleert komt dat uiteindelijk ten goede.

Mocht je het leuk vinden, je kunt me altijd pben :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:36

Ik heb fibromyalgie, wat mij behoorlijk beperkt heeft. Ik heb vanalles geprobeerd aan spullen maar voor mij lag daar niet de oplossing. Ondertussen kan ik een keer of vier per week rijden, de ene keer zonder pijn en de andere keer met, en dat laatste ligt meestal aan mezelf.

Wat mij goed helpt is een paard met voldoende voorwaartse drang die je niet zelf achter de vodden hoeft te zitten. Sensibel, waardoor er weinig nodig is om een reactie (al dan niet de goede) te krijgen op een hulp. Een paard wat goed over de rug loopt is ook een stuk fijner dan een gespannen plank en paard wat zichzelf draagt ipv zijn evenwicht op je handen zoekt ook. Dit zijn uiteraard dingen die trainbaar zijn, maar als een paard dit niet voldoende van zichzelf heeft merk ik dat ik vooral op slechtere dagen sneller een drempel voel erop te stappen, waardoor je dus minder rijdt, waar het paard niet fijner van gaat lopen, waardoor die drempel alleen maar hoger komt, etc.

Een breed paard is voor mij funest, een groot paard met 'trage' grote bewegingen ook. Vlakke gangen vind ik een moeilijke, het hoeft niet perse zo te zijn dat een paard met veel beweging ook meteen moeilijker zit, of dat een paard met vlakke gangen altijd lekkerder zit. Al kun je dat in zijn algemeenheid wel zeggen, het blijft een kwestie van het individuele paard voelen.

Ik heb al deze eigenschappen gevonden in de Ijslander. Gangenpaarden kan ik sowieso aanraden. Uiteraard is het verstandig (een must imo) om ook bij een gangenpaard de basisgangen te blijven rijden, maar als je een rotdag hebt hoeft het niet en je gewoon lekker stappen en tölten.

Verder zit voor mij de oplossing in rijstijl. Rijden op druk is voor mij en no-go. Het paard moet zodanig aan de hulpen en in de hand zijn dat als ik iets vraag, hij datgene doet totdat ik iets anders vraag. Ik drijf dus niet bij elke pas om hem in draf te houden, ik blijf niet aan zijn hoofd frutten, ik zorg dat ik consequent en duidelijk ben zodat het voor het paard duidelijk is wat ik vraag en we daar weinig discussie over hoeven te hebben. Eigen rijvaardigheid is heel belangrijk. Bewust zijn van je lijf en spierspanning. Teveel druk op de stijgbeugels? Zere knieen en enkels. Teveel spanning in mijn bovenbenen/heupen en te weinig vanuit mijn core? Zere heupen en alleen nog maar plat kunnen liggen. Teveel teruggewerkt met mijn handen? Zere ellebogen, polsen en schouders. Schouders optrekken ipv ontspannen laten hangen met een opgetild borstbeen, zere rug en schouders. Etc.

Het enige 'product' dat mij goed helpt, is een zadel dat ook voor de ruiter goed past. En dat is heel persoonlijk. Voor mij is de beugelophanging belangrijk zodat je makkelijk in je lood blijft zitten en dat het zadel je of niet zo erg opsluit dat je zelf gewoon goed kan zitten (absolute voorkeur) of wat je precies goed zet, maar dan ook passend bij jouw lijf. Dat doen de meeste dwingende zadels niet waardoor je in je lijf gaat compenseren waardoor ik pijn krijg. Als het echt precies klopt, is het een luie stoel en kun je bijna gewoon meeliften. Maar ik geef de voorkeur aan een zadel met voldoende vrijheid om zelf nog iets met je houding en balans te kunnen doen.

QueenMB

Berichten: 40
Geregistreerd: 20-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:26

Mijn moeder (45 jaar) heeft ook fibromyalgie. Wij zijn ook op zoek gegaan maar ijslanders, maar merkte al snel dat tölt een gang is waarbij je net als draf en galop moet leren zitten. Het is geen moeilijke gang om te leren beheersen, maar door de erge pijn kon mijn moeder niet ontspannen, waardoor tölten alleen maar meer pijn deed. En een goede ijslander die goed tölt kost al zeer gauw 10000 euro.

Op dit moment zijn we bezig met westernlessen op quaters en word ons paard omgeschoold naar western. We merken dat doordat quaters vlakkere gangen hebben, het heerlijk voor haar is om op een soepele ontspannen quarter te rijden. En doordat westernpaarden aangeleerd krijgen om op eigen benen te lopen en hun eigen fouten op te lossen ze veel gemakkelijker lopen met amper hulpen. Zo heb je bijvoorbeeld amper teugeldruk. En western paarden zijn goedkoper. Een soepele goed ingereden quater heb je al voor 6000 euro. Nog een voordeel is het western zadel waar je zeer stabiel in zit. Als je paard bijvoorbeeld opeens omdraait lig je er normaalgesproken af, maar door hoe je benen liggen;de knop voor zit; en je een stevige achterkant hebt blijf je goed zitten. Een onverwachte beweging vam het paard kan voor mijn moeder nare gevolgen hebben, maar erafvallen nog meer.
Laatst bijgewerkt door QueenMB op 27-02-16 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paardrijden en reuma, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:31

Ik rijd met mijn Hypermobiliteit gewoon op een Tuiger, ik ben eigenwijs. :')

Rijd zelf twee á drie keer per week en heb altijd wel wat pijn na het rijden, maar als ik genoeg ontspan gaat het zonder pijnstillers.

Ik zou niet weten wat je verder helpt, je moet je er echt door heen werken, steeds wat langer rijden om het rustig op te bouwen!

Succes!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Paardrijden en reuma, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:44

Ik heb ook fybromyalgi en heb een Pre. Ik heb ook een tijdje op quarter gelest maar man wat kreeg ik last van m'n rug van die quarters, een enkeling ging wel maar echt verschrikkelijk vergeleken bij mijn Pre. Voor mij echt nooit anders meer. Veel beweging en toch zijn ze heel stil in de rug. Plus ze zijn wat heter en daardoor voorwaartser, waardoor je zelf minder hoeft te doen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:19

QueenMB schreef:
Mijn moeder (45 jaar) heeft ook fibromyalgie. Wij zijn ook op zoek gegaan maar ijslanders, maar merkte al snel dat tölt een gang is waarbij je net als draf en galop moet leren zitten. Het is geen moeilijke gang om te leren beheersen, maar door de erge pijn kon mijn moeder niet ontspannen, waardoor tölten alleen maar meer pijn deed. En een goede ijslander die goed tölt kost al zeer gauw 10000 euro.


Daar zit precies juist wel waar de moeilijkheid zit. In elke gang op elk paard moet je leren zitten. Maar bij meergangers is spannen, maar belangrijker, ontspannen op het juiste moment nog belangrijker omdat je meer knopjes raakt waarmee je de gangen door elkaar husselt. Maar, juist het leren ontspannen is voor mij ook erg goed geweest tegen de pijn. Jammer dat dat niks geworden is, maar fijn dat jullie in een Quarter wel de juiste oplossing voor haar hebben gevonden! Zie zie je maar weer, zoveel mensen zoveel paarden. Vooral veel uitproberen dus.

Dat bedrag wat je noemt is onzin trouwens. Ik weet niet hoe lang geleden je op zoek bent geweest, maar voor dit bedrag heb je ijslander waar je in NL goed mee mee kan komen in de hogere sportklasses. Voor de helft heb je een leuke toltende recreatie ijslander met goed gescheiden gangen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paardrijden en reuma, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:53

Ik heb ook JIA maar in lichte vorm. Ik heb een hoog opgooiend dressuurpaard(Bwp) maar heb daar weinig last van omdat ze zeer goed over de rug is. Stijve paarden zijn een hel. Wat mij enorm helpt is een goed zadel(in mijn geval niet dwingend, maar ook niet te veel ruimte) en goed warm blijven: kijk naar de back-on track producten, ze zijn duur, maar Hemels om warm te blijven!

Elisa2

Berichten: 37113
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden en reuma, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:58

Ik lees even mee, heb fibromyalgie en kan eigenlijk helemaal niet meer rijden..behalve een beetje stappen. Maar zou toch graag in de zomer ook een rondje willen draven..heb een lichtvoetige kwpn'r die gelukkig heel verzameld kan lopen, en hoe verzamelder hoe beter voor mij heb ik al gemerkt qua schokken opvangen.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:28

QueenMB schreef:
Mijn moeder (45 jaar) heeft ook fibromyalgie. Wij zijn ook op zoek gegaan maar ijslanders, maar merkte al snel dat tölt een gang is waarbij je net als draf en galop moet leren zitten. Het is geen moeilijke gang om te leren beheersen, maar door de erge pijn kon mijn moeder niet ontspannen, waardoor tölten alleen maar meer pijn deed. En een goede ijslander die goed tölt kost al zeer gauw 10000 euro.



Wow...waar heb je gekeken? 10.000 euro? Welnee! Voor minder dan de helft heb je ook een lekker toltende ijslander hoor!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:06

mijn vriendin op school vroeger had dit ook en zij is gaan mennen, ze heeft dit wel jaren kunnen doen nu zijn we jaren verder en kan zij helaas niets meer mennen of rijden maar haar paard is nu 30 em zij 38 en toch zijn ze samen nog heel gelukkig als ze weer eens samen een wandeling gaan maken.

Zelf heb ik fibromyalgie en nu dus ook nog saccardiose en het rijden is gewoon klaar, maar ik ben gaan mennnen en ben daar veel gelukkiger mee. het belast mijn lichaam niet zo en ik ben toch met de paarden bezig ja ik mis het rijden wel ....maar mijn plezier is er niet minder om.
En als ik rijd doe ik dat op een oud paard welke rustig is en echt alles wel kent, niets licht voetig gewoon op een trekpaard door de polder en ja dat doet zeer maar het geeft ook veel energie en kracht!

Suzanne07

Berichten: 94
Geregistreerd: 04-03-16

Re: Paardrijden en reuma, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:38

Fijn dat de reuma niet altijd belemmerend werkt! Het is erg belangrijk dat je dingen kunt blijven dien waar he hard ligt! Al doe he het opneem aangepaste manier!

AnnALisA95
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:36

Hallo allemaal,

Ik zit pas net op BOKT en daardoor wist ik niet dat er gereageerd was op mijn berichtje.

Bedankt voor jullie tips!

Het enige lastige is dus dat ik zelf geen zadel kan kopen omdat het gaat om een manegepaard. Ook kan ik het paard dus niet goed trainen zodat ie helemaal fijn loopt voor ons beide Wel heb ik nu een cover over mijn zadel, dit scheelt wel iets. Ook zie ik op internet veel gepads.

Ik weet niet of een van jullie dit ook al eens geprobeerd heeft?

groetjes,

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Paardrijden en reuma, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:18

Volgens mij heeft Heather Moffeth zadelcovers die het zadel meer een A-line geven, de twist zegmaar. Ik weet alleen niet meer of dat misschien alleen voor boomloze zadels was.

xtinne
Berichten: 214
Geregistreerd: 05-04-16

Re: Paardrijden en reuma, tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:26

Denk dat het inderdaad heel belangrijk is om een paard te hebben met "zachte" gangen en ook een zadel waar je sws niet snel in botst.. Voor de rest geen ervaring dus kan je niet echt helpen!