Paardrijden na hernia-operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 17:30

Hallo allemaal!

Ik ben Nikie, 17 jaar.
Ik loop al ongeveer een jaar met een hernia rond waar sinds maart uitstralingspijn naar been is bijgekomen.
Ik heb nu al 2x inspuitingen gehad op 2 niveaus(die niet geholpen hebben) en moet er volgende week nog 1.
Ik weet echter dat als dat niet helpt het ofwel afwachten wordt ofwel operatie.
Nu wil ik graag weten of er hier mensen zijn met ervaringen van rijden of mennen na een operatie.
Ik hoor het graag!

Groetjes Nikie

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 01:32

Ik zou eerst eens met de doker/huisarts overleggen of rijden nu al verstandig is. Ik denk dat je de eerste 3/4 weken rust moet nemen en niet mag rijden.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 02:38

Ook al zo vroeg een Hernia, jeetje meid :(:)
Mijn eerste Hernia had ik op mijn twaalfde, hier ben ik aan geopereerd. Ik ben toen gestopt met paardrijden, in die tijd was ik nog een lesklant op de manege.
Ik ben daarna het wedstrijdzwemmen ingerold wat ik vier jaar met veel plezier en succes heb gedaan.

Mijn tweede Hernia kreeg ik tien jaar na de eerste. Veel pijn, maar een kleine Hernia die vanzelf zou genezen en dat is gebeurt. Van mijn neurochirurg mocht ik gewoon weer gaan rijden. Wat was ik blij, ik zat de eerste keer bijna te huilen van blijdschap op mijn pony ( die ik inmiddels al 1,5 jaar had).Want wat bij de een wel pijn veroorzaakt, hoeft dat bij de ander niet te doen. Belangrijk was dat ik niks forceerde en het langzaam aan deed. Dat werkte.
Ik zou dus de opties met je neuroloog of neurochirurg bespreken.

Persoonlijk zorgt paardrijden hier er juist voor dat mijn rug lekker los is.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 04:31

Ik heb altijd paardgereden na mn hernia operatie van 1994 en ik ben sept weer geopereerd aan hernia en ik ga begin volgend jaar weer paardrijden.

Voor mij geen probleem t paardrijden. Na operatie op grote hernia.

En bij sommige hernias hersteld t na 3/4 mnd, lichaam heeft zelf herstellend vermogen, maar na die tijd is een operatie soms beter, bij goede neurochirurg.

NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 22:15

Maureen95 schreef:
Ik zou eerst eens met de doker/huisarts overleggen of rijden nu al verstandig is. Ik denk dat je de eerste 3/4 weken rust moet nemen en niet mag rijden.

Ik heb nog geen operatie gehad maar ik rijd ook al sinds eind vorig jaar geen paard meer, behalve mennen. Ik heb het met mn chirurg overlegd en die raadde ohz rijden af

NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 22:17

Lous schreef:
Ook al zo vroeg een Hernia, jeetje meid :(:)
Mijn eerste Hernia had ik op mijn twaalfde, hier ben ik aan geopereerd. Ik ben toen gestopt met paardrijden, in die tijd was ik nog een lesklant op de manege.
Ik ben daarna het wedstrijdzwemmen ingerold wat ik vier jaar met veel plezier en succes heb gedaan.

Mijn tweede Hernia kreeg ik tien jaar na de eerste. Veel pijn, maar een kleine Hernia die vanzelf zou genezen en dat is gebeurt. Van mijn neurochirurg mocht ik gewoon weer gaan rijden. Wat was ik blij, ik zat de eerste keer bijna te huilen van blijdschap op mijn pony ( die ik inmiddels al 1,5 jaar had).Want wat bij de een wel pijn veroorzaakt, hoeft dat bij de ander niet te doen. Belangrijk was dat ik niks forceerde en het langzaam aan deed. Dat werkte.
Ik zou dus de opties met je neuroloog of neurochirurg bespreken.

Persoonlijk zorgt paardrijden hier er juist voor dat mijn rug lekker los is.

Bedankt voor je reactie. Ik heb zoals ik in vorige reactie zei al sinds eind vorig jaar niet meer ohz gereden, enkel mennen.
De chirurg waar ik nu ga mocht ik niet van rijden ohz en dat kan ik ook gewoon niet momenteel. Ik heb woensdag die inspuiting en november terug naar chirurg

NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 22:17

sigrid1182 schreef:
Ik heb altijd paardgereden na mn hernia operatie van 1994 en ik ben sept weer geopereerd aan hernia en ik ga begin volgend jaar weer paardrijden.

Voor mij geen probleem t paardrijden. Na operatie op grote hernia.

En bij sommige hernias hersteld t na 3/4 mnd, lichaam heeft zelf herstellend vermogen, maar na die tijd is een operatie soms beter, bij goede neurochirurg.

Bedankt voor je reactie. Ik loop nu al bijna een jaar ermee dus is die 3e inspuiting afwachten

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:49

Ik liep ook jaar met grote hernia en ben 15 sept geopereerd. En ik weet wel dat er maar weimig goede neurologen zijn, die kunnen bepalen of operatie noodzakelijk is, en goede operatie kunnen leveren. Iig in mijn situatie.

Want er zijn ook genoeg die leveren adviezen waar je alleen maar slechter van word.

Ik had neuroloog, die 180 graden afweek van mn medisch dossier.....en de rest wat volgde ook, ben toen naar umcg groningen gegaan, en die zijn top. En kan ik iedereen van harte aanraden!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:58

Ik ga over anderhalve week onder het mes, nadat ik sinds mei met een hernia loop. Artsen zeiden tegen mij dat ik naar mijn lichaam moest luisteren, in alles. Ik heb wel wat gereden, op een braaf paard en alleen wat 'bejaardengym' en ik ga er vanuit dat dat na de operatie ook weer het geval gaat zijn.

Alja

Berichten: 25593
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:05

ik ben twee keer geopereerd aan een hernia, de tweede keer zat ik na zes weken weer op het paard.
wel een ijslander, normale paarden kan ik niet meer rijden.

NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:15

sigrid1182 schreef:
Ik liep ook jaar met grote hernia en ben 15 sept geopereerd. En ik weet wel dat er maar weimig goede neurologen zijn, die kunnen bepalen of operatie noodzakelijk is, en goede operatie kunnen leveren. Iig in mijn situatie.

Want er zijn ook genoeg die leveren adviezen waar je alleen maar slechter van word.

Ik had neuroloog, die 180 graden afweek van mn medisch dossier.....en de rest wat volgde ook, ben toen naar umcg groningen gegaan, en die zijn top. En kan ik iedereen van harte aanraden!

Ik ging eerst naar een fysisch geneesheer, die heeft me 2 keer een inspuiting voorgeschreven maar die hielpen niet dus hij heeft me doorgestuurd naar een chirurg, die schrijft nu weer een inspuiting voor.
Ik vraag me alleen af waarom het de 3e keer ineens zou werken

NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 21:16

Lielle schreef:
Ik ga over anderhalve week onder het mes, nadat ik sinds mei met een hernia loop. Artsen zeiden tegen mij dat ik naar mijn lichaam moest luisteren, in alles. Ik heb wel wat gereden, op een braaf paard en alleen wat 'bejaardengym' en ik ga er vanuit dat dat na de operatie ook weer het geval gaat zijn.

Heb jij al andere dingen gedaan zoals inspuitingen ofzo?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:55

Ja, twee inspuitingen en een stroomstootbehandeling Door die inspuiting zelf gaat het weg, dat is een pijnstiller zodat het lichaam het zelf kan opruimen. Dat is bij mij dus niet gebeurd.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:26

Maar hoe kan een spuit zo'n uitstulping dan wegwerken, vraag ik mezelf af?

NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 00:43

Lielle schreef:
Ja, twee inspuitingen en een stroomstootbehandeling Door die inspuiting zelf gaat het weg, dat is een pijnstiller zodat het lichaam het zelf kan opruimen. Dat is bij mij dus niet gebeurd.

Ik heb er inmiddels ook al 2 gehad die niks geholpen hebben.
Krijg woensdag toch nog een derde

NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 00:43

Lous schreef:
Maar hoe kan een spuit zo'n uitstulping dan wegwerken, vraag ik mezelf af?

Volgens mij kan het dat niet wegwerkzn en is het gewoon uitstel fzo

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 01:54

Acute hernia,(2009) uitval in het ' rijbroek' gebied, klapvoetje, gezeik allemaal. Mijn HA erkende mijn ellende niet snel genoeg, en na 4 weken geopereerd.
Ik was na de operatie binnen twee weken weer aan de bak ( eigen bedrijf, wellicht andere motivatie dan in loondienst) en na 2 maanden weer rijden! Let wel, ik zat ten tijde van mijn hernia in een rolstoel!
Vorig jaar mijn rug gebroken, val paard, en na 3 maanden weer ter paard.

Laat je niet gek maken, geloof in je lijf, en zo jong als jij bent.. moet goed komen! Ik ben/was ietsje ouder…:-)

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:23

Ik ben twee keer aan een dubbele hernia geopereerd. Beide keren mocht ik van de chirurg eerder paardrijden dan werken, omdat paardrijden veel beter is dan zitten op een bureaustoel.
De laatste operatie is twee jaar terug en ik zou mijn lieve merrie nooit verkocht hebben, maar toen zij plotseling overleed heb ik wel een PRE gekocht omdat dat veel beter uit te zitten is voor me.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:26

Lous schreef:
Maar hoe kan een spuit zo'n uitstulping dan wegwerken, vraag ik mezelf af?

Die spuit helpt het niet weg, maar wel je lichaam zelf. Ik heb een paar jaar geleden - achteraf gezien - ook een hernia gehad, en die is idd vanzelf verdwenen (of iig de klachten).

Je ziet bij mij nu op de tweede scan wel wat verbetering, maar (veel) te weinig voor een half jaar. Vandaar de operatie.

@nielojram, jouw opmerking over eigen bedrijf vis loondienst schiet nabij mij verkeerd. Ook als je het niet zo bedoelt, komt het toch neerbuigend over. Ik ga me hier niet verdedigen of uitleggen hoeveel ik wel of niet heb gewerktvde afgelopen maanden, ik vind het juist heel onverstandig om zulke dingen te plaatsen. Prima dat je aan het werk gaat als dat lukt, maar essentieel is dat je naar je lichaam luistert en voelt wat je wel en niet kunt. TS moet er nog 70 jaar mee vooruit, uiteindelijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 18:07

Lous schreef:
Maar hoe kan een spuit zo'n uitstulping dan wegwerken, vraag ik mezelf af?


Zijn het niet een soort proefblokkades. Die heb ik ook gehad. Eerst spuiten een soort verdoving om te zien of dat werkt, zo ja dan maken ze een blokkade. Daarbij branden ze als het ware een stukje van je zenuw aan wat dan weer litteken weefsel geeft en dat is dan je blok omdat de pijn niet meer doorgegeven word.
Wellicht is ts te jong en proberen ze zo de pijn te bestrijden in afwachting tot het lichaam zelf hersteld of dan toch een operatie.

Ik heb er 3 gehad, steeds op dezelfde plek. Na de 1ste keer heb ik ook gewoon weer gereden en dat ging toe beter als ooit. Ook zat ik eerder op het paard dan dat ik aan het werk kon....paardrijden deed ik dan ook een beetje stiekum :o maar ik had dan ook een zwaar lichamelijk belastende job.
Moest dat werk toch weer oppakken en daar zo'n spijt van. Ik had meer voor mezelf moeten opkomen want daarna ging het weer mis en is het nooit meer zo goed geworden als het herstel na de eerste.

Inmiddels doe ik wel bijna alles weer zei het op mijn eigen tempo en moet ik wel eens een middagje op de rem trappen en even rust nemen....behalve paardrijden dat wil maar niet en dat is nog elke dag :( .
Ben nu in behandeling bij een podoloog....de 2e persoon die in al die jaren zegt dat mijn bekken scheef zijn en de eerste die zegt dat mijn ene been korter is als de ander. Nu heb ik zolen en ik was binnen een dag al bijna van al mijn klachten af. Ik ga voor helemaal recht en wie weet....

Al met al ben ik al 13 jaar bezig zo.
Mijn advies: luister naar je lijf...dat is het enige waar je naar moet luisteren.

NikieV

Berichten: 242
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: België

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 18:40

Cowgirl, bedankt voor je reactie.
Denk dat die spuiten bij mij niet de blokkades zijn, het is een transforaminale infiltratie, google maar eens :)
Heb nu al 2 keer zo'n gehad op L5-S1, woensdag enkel S1.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:15

Dat is hetzelfde als wat ik had, en wat cowgirl beschrijft. Ik had alleen geen proefblokkade, ze hebben meteen de echte spuit gezet. Ook op L5-S1 trouwens

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 21:18

L5-S1 is dan ook de meest voorkomende (die had ik hier ook, beide keren)

Mijn Hernia-operatie is volgend jaar alweer 20 jaar geleden en spuiten bestond toen nog niet. Omdat ik tegenwoordig zo vaak hoor dat die spuiten niet blijken te helpen, was ik dan wel heel nieuwsgierig hoe die spuiten dan precies werken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:22

Kon je iets met wat ik eerder had geschreven?

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paardrijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:24

Ja daar kon ik wel iets mee :j Maar kennelijk zijn die spuiten dan meer geschikt voor kleine Hernia's, maar niet voor grote. Althans dat is mijn eigen conclusie.