Paardrijden en MS?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 09:50

Hallo allemaal,

Ik heb helaas de diagnose MS gekregen.
Ik ben nu 3 aanvallen verder binnen 1 jaar waarvan 2 met uitval in hetzelfde been.
Ik ben nog aan het revalideren met mijn been.
Maar ik zou in de toekomst heel graag weer willen gaan paardrijden.

Wat is jullie ervaring hiermee? Kan je op een manege terecht?

Ik ervaar nu vnml: slechte conditie, spierzwakte in 1 been, vermoeidheid en coördinatie problemen.
Bijvoorbeeld een uur meerijden in de groepsles gaat mij nu niet lukken.
En ik zal veel moeten afwisselen qua belasting in de gangen...

Kan iemand ervaringen met mij delen over hoe je dit kunt oppakken.
En als er iemand tips heeft waar ik heen kan gaan qua stal/manege in regio 0313 dan heel graag!

singa

Berichten: 740
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:05

Hoi Mariek!

In eerste instantie heel veel sterkte gewenst. De onzekerheid die MS met zich meebrengt is niet niets. Veel succes met de revalidatie.

Wat paardrijden betreft: dat kan zeker gecombineerd worden met MS. Meer nog, de bewegingen en de warmte van het paard kunnen zelfs helpen tegen pijn en overdreven spanning in de spieren. Ik zou dan wel op zoek gaan naar een plek waar je privéles kan krijgen, waar de inhoud van de les aangepast wordt aan hoe jij je voelt die dag. Last gehad van spierkrampen? Zitles met een voltigesingel of een barebackpad. Voel je je fit en goed in je vel, kan je wat harder trainen. Dat is net het leuke aan paardrijden, de variatie die je kan inbrengen :)

In jouw plaats zou ik niet wachten tot na je revalidatie, maar gewoon zo snel mogelijk weer opstappen :j Ik duim dat je snel een leuke plek met goede paarden vindt!
Laatst bijgewerkt door singa op 09-10-15 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CMB
Berichten: 87
Geregistreerd: 06-07-13

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:13

Allereerst heel veel sterkte en succes met de revalidatie!
Mijn buurvrouw heeft ook MS maar ook eigen paard en rijd nog steeds. Haar paard is dan ook helemaal aan haar gewend wat erg mooi is om te zien. Ze rijd dan half uur prive les en dan is het wel gewoon doorwerken maar waar ze zelf wel aan geeft wanneer het even wat minder moet.
Zou in jouw plaats net als wat Singa zegt niet wachten tot na je revalidatie maar gewoon erop gaan als jij er een goed gevoel bij hebt en fijne plek/instructie hebt gevonden!

Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:32

Ja ik vind dit dubbel. Ik heb al jaren geen paard meer gereden. Dus ik weet niet of ik dan beter eerst aan een basisniveau qua conditie moet gaan werken?

CMB
Berichten: 87
Geregistreerd: 06-07-13

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:46

Dat zal voor het paard en jezelf waarschijnlijk wel het meest fijne zijn. Dan kan je misschien ook zelf zien wat je aan kan en vanuit daar steeds verder opbouwen.

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:52

Bij ons op stal is ook een vrouw met ms, zij rijdt heel rustig en niet lang. Wel heeft ze een super betrouwbare pony.

Geloof dus zeker dat het kan, maar zou het wel rustig oppakken.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:01


Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:24

lissisanne schreef:
Je zou eventueel ook contact op kunnen nemen met een manege die paardrijden met een beperking aanbied. Maar dat is misschien mentaal wel een grote stap voor je.

Zij hebben alleen dan wel gegarandeerd brave paarden en kunnen je alle hulp bieden die je nodig hebt.

als voorbeeld: http://www.willsranch.nl/ranch/paardrij ... -beperking

en deze is volgens mij redelijk in de richting? http://www.stichtingbio.nl/ManegeinhetBioBos.aspx



Dank je wel! Manege Bio staat op mijn lijst als 2e optie idd... Dat is zeker een stap!

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:20

Als jij zin hebt om te gaan paardrijden dan vooral doen!
Een manege zoeken in de buurt die rekening wil houden met je gezondheid of inderdaad een manege voor mensen met een beperking. En begin dan gewoon met een half uurtje, eerst kijken of dat goed gaat.
Sport je ook om je conditie te verbeteren?
Ik heb zelf, inmiddels al 8 jaar, de diagnose ms. Ik ben me heel bewust van mijn beperkingen, maar denk vaak in mogelijkheden. Soms met een paar aanpassingen gaan dingen alsnog. Ik sport bij de fysio om mijn conditie op pijl te houden en daar heb ik heel veel aan.
Ik heb sinds kort weer een verzorgpaard. Op een dag dat het goed gaat ga ik lekker rijden en anders gewoon wat longeren, tutten of alleen lekker knuffelen als het echt slecht met me gaat. In het begin vond ik het best vervelend dat mijn houding, balans en conditie niet meer is zoals vroeger en ik beperkt ben in mijn energie, maar ik begin steeds meer te accepteren dat het nu eenmaal anders is dan 15 jaar geleden.
Ik hoop nog iemand te vinden die mij kan helpen met tips voor mij om mijn verzorgpaard toch correct te rijden ondanks dat ik wat beperkingen heb. Maar tot nu toe ben ik erg blij dat ik (als mijn lichaam het toelaat) weer heerlijk met een paard bezig ben.

Ik hoop voor je dat je binnenkort ook weer lekker met je hobby bezig kan zijn.

Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:23

Hoi Akishino,

Nee ik sport nog niet. Dat bedoelde ik dus ook in mijn twijfel of ik nu het paardrijden al ga pakken, of eerst basisconditie trainen bij de fysio.
Mijn revalidatie traject richt zich nu vnml op stukje kracht, balans en coördinatie.

Wat leuk dat je een verzorgpaard hebt en dat je dat in je eigen tempo kunt doen.
Ja ik vind het lastig dat het alle kanten vaak op gaat qua energie en klachten enz.

Ik heb ook 2 kleine kinderen ook nog. Dus de balans is vaak zoek....
Maar met het paardrijden of sporten kan ik ook weer wat tijd voor mezelf vrij maken!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:36

0313 zandewierde in nieuw wehl. Ik hobbel daar ook rond. Nivo is niet heel hoog maar rijden kan wel.

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:37

Ik denk dat het sowieso goed is om je conditie te trainen bij de fysio. Ik ben daar op aanraden van mijn neuroloog meteen na de diagnose mee begonnen. Ik heb heel veel last van vermoeidheid en door mijn conditie op pijl te houden merk ik dat de vermoeidheid wat minder is.
Misschien kun je bespreken of het mogelijk is om een stukje conditie mee te nemen in je revalidatie?

Ik weet hoe moeilijk het is om balans te vinden tussen actief en rust. Ik heb ook twee kinderen (4 en 6 jaar) en het is gewoon klote dat het zo veranderlijk is. Maar als je kunt ontspannen door paard te rijden dan is dat goed voor je lichaam en geest. Tijd vrij maken voor jezelf is voor iedereen belangrijk.

Kun je ergens een proeflesje nemen? Dan kun je uittesten hoe het met je conditie is wat betreft paardrijden.
Voor iedereen verloopt ms anders, maar ik weet hoe je je voelt ;)

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:51

Als je graag rijdt zou ik zeggen: zoeken naar een plek waar dat kan :) Dat moet vast kunnen.

Of je eerst conditie op wilt bouwen is geheel aan jou. Maar je kunt paardrijden met heel weinig conditie (je kunt het immers zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt), en als het je motiveert, dan zou ik zeggen vooral doen :j
Paardrijden (en dan vooral stappen) is een goede lichaamsbeweging omdat het heel erg lijkt op de beweging van lopen voor je heupen / bovenlichaam, maar dan zonder dat het allemaal uit je benen moet komen.
Een manege waar ze ook paardrijden voor mensen met een beperking aan bieden zou een hele goede optie kunnen zijn. Want wie weet is het rijden op barebackpad wel heel nuttig (je voelt dan meer beweging, het ontspant dus wat meer en je doet meer vanuit je rompbalans.)

Maar op zich denk ik dat je ook op een gewone manege waar ze gewoon samen met jou willen kijken wat kan best terecht kunt. De belangrijkste aanpassingen zijn dan vooral
- dat je een instructeur hebt die samen met jou je grenzen in de gaten houdt en dat je dus de mogelijkheid krijgt om rustig aan te doen als dat nodig is,
- een fijn braaf paard / pony (even kijken welke gangen voor jou het fijnst zijn)
- even een extra hand bij het opstappen,
- en misschien veiligheidsbeugels

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:55

Mijn conditie was voor rijden echt nul, was na 10 minuten begeleid rondstappen al helemaal kapot. Nu is een half uur goed te doen. Tenminste voor mijn knie in de kreukels zat.

Ik ben na mijn eerste uitvallen op eigen pony gestapt waarvan de eerste keren met twee man begeleiding naast me om eraf kukelen te voorkomen,

Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 17:11

Nou morgen een afspraak bij de manege waar ik vroeger als kind heb gereden...
Ben benieuwd wat ze me kunnen bieden!

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:31

Wat leuk! Laat je weten hoe het ging? Veel plezier.

singa

Berichten: 740
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:58

Leuk Mariek! Ga je meteen rijden of is het vooral om dingen te bespreken?

Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 20:50

eerst bespreken wat ze kunnen betekenen

singa

Berichten: 740
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:41

Goeie aanpak. Ik duim dat ze je iets kunnen bieden! Het feit dat ze in gesprek willen gaan is alvast hoopgevend.

Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 12:45

Ik ga volgende week maandag een priveles rijden en aan de hand daarvan besluit ik verder.
Hun advies is gewoon mee te gaan hobbelen in de , wat zij noemen, de "huishoudmoeders" les ;-)
Daar ligt het accent op plezier en ontspanning. je kunt ook kiezen voor een bosrit dan.
Ik kan dan binnen die groep zelf mijn tempo kiezen en als ik het dan na een half uur genoeg vind kan ik stoppen.
Dit is goedkoper dan priveles en ook veel minder intensief. want in priveles zijnz e echt een half uur op mij gericht!

Vind t wel spannend hoor! Heb nu denk ik 7 jaar niet meer gereden!

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:06

Klinkt super. Heel veel plezier

Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:00

Heb een half uur gereden!
Vnml in stap oefeningen gedaan en een beetje gedraafd.
poe heftig voor de spieren, moet echt nog trainen!
Maar ik reed zo weer weg!

akishino
Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:37

Wat fijn! Het voelde dus goed?

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:48

Klinkt goed, fijn om te horen! :j

Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Re: Paardrijden en MS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 13:32

Ja voelde goed, ik hoop dat ik meekom in de groepsles. want ik moet echt rustig opbouwen....