Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 18:01

De curly paarden kunnen alle kleuren hebben, en dus ook bont. Bont komt in Nederland zelfs relatief veel voor ( als je dat kan zeggen bij 25 curlies in NL) omdat een van de curly dekhengsten bont is, en al meerdere bonte veulens in NL heeft lopen.

En over dressuur, bij de curlies heb je verschillende bloedlijnen. Daarin zijn ook curlies die het goed in de sport doen. E wordt ook richting het curly sport horse gefokt. Zelf rijd ik zowel endurance als dressuur met mijn curlies, en dat gaat super. Er zijn ook curly gangenpaarden, en de curlies zijn ook heel geschikt voor western. Er zit in sommige bloedlijnen ook quarterhorse. In anderen weer arabier en ook veel mustang.
Aardig veelzijdig dus!

mriek1990

Berichten: 711
Geregistreerd: 31-10-10
Woonplaats: Emmen

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:49

Wat fijn dat deze paardjes bestaan! Ik was zelf als kind ook zwaar allergisch voor paarden, kon er niet bij in de beurt komen of mijn neus begon te lopen, rode ogen en uitslag. Toen ik 10 was ben ik op paardrijles gegaan, de dokter vond het geen probleem als ik elke week voor de les een speciaal pilletje nam. Uiteindelijk ben ik er overheen gegroeid, ik kan nu zonder problemen bij paarden in de beurt komen en doe al jaren zonder pilletje =D Hopelijk groeit uw dochter er ook overheen, al is deze oplossing natuurlijk super :)

whisper7
Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:22

Wat leuk dat het dan echt werkt met die curlies *\o/* . Ik heb er wel is iets over gelezen maar ik dacht dat het onzin was, echt handig voor degene die allergisch zijn voor paarden, want wat moet je zonder ze? :o

djeedjee
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:59

Ik wilde graag wat foto s plaatsen van de curly s maar heb dat nog nooit gedaan . dus weet niet of het lukt Het is echt prachtig mooi zo n curly paard zelf ben ik bezig met miniatuur curly paardjes . speciaal voor kinderen.nu heb ik eidelijk de foto erop en nu is hij heel klein . De silverdapple is mijn miniatuur curly merrie van 1 jaar .Deze merrie heb ik zelf gefokt . de vos krullen zijn van mijn fok merrie rose ,ze is drachtig van de Pirate mijn curly hengst . Rose is 1.52 en de Pirate 1.18 .De Pirate is mijn curly hengst .



Afbeelding
Afbeelding

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:21

[img]
Afbeelding
[/img]

De curlies zijn fotogeniek! Hier een foto van mijn curly veulen van dit jaar.

Jazz
Berichten: 191
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:34

CurlyHorse schreef:
[ [url=[img]m/VT73RC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/img]

De curlies zijn fotogeniek!


Dat klopt helemaal, fotogeniek zijn ze zeker en ze zijn er in heel veel kleuren en maten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Raineri
Berichten: 6251
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:36

Keek ik maar niet. Nu wil ik er eentje om mee te knuffelen :')

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:43

Puur uit nieuwsgierigheid, is het een gesloten stamboek of mag er ook 'vreemd' bloed bij? Ik kan me zo voorstellen dat in het dressuur en springen gekke NL een scheut kpwn bijv niet zo slecht zou zijn. De USA curlies zijn volgens mij traditioneel meer naar het westernrijtype gefokt toch?

Jazz
Berichten: 191
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:48

troi schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, is het een gesloten stamboek of mag er ook 'vreemd' bloed bij? Ik kan me zo voorstellen dat in het dressuur en springen gekke NL een scheut kpwn bijv niet zo slecht zou zijn. De USA curlies zijn volgens mij traditioneel meer naar het westernrijtype gefokt toch?


Er zijn verschillende stamboeken met verschillende regels qua kruisingen en de inbreng van 'vreemd' bloed. Het is zeker mogelijk en wordt ook al regelmatig gedaan, ook binnen de USA. Er worden verschillende 'types' erkend binnen het ras en er zijn maten van mini tot paard dus letterlijk voor ieder wat wils binnen het ras.

djeedjee
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:04

Prachtig deze mooie foto s van curly s

Hierbij Mijn Curly hengst Curly Jim Circle Jim Hij is de vader van mijn miniatuur curly . Bij deze dus ook een inkruizing van een miniatuur paardje . Waarom ? Omdat er bijna geen miniatuur curly zijn in Europa en of op de hele wereld . De miniatuurcurly s die er wel zijn in Canada of Amerika zijn dus ook kruisingen van of Miniatuur merrie s of shetland merrie s .

Afbeelding

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 22:03

Afbeelding
Wat een knappe curly paarden zijn er in Nederland!
Er zijn ook enkele curly dekhengsten in Nederland. 50% kans op een krullenveulen. Zelf verdenk ik mijn eigen curly hengst ervan homozygoot te zijn voor krullen, voor wie zelf een krullenveulentje wil fokken :) Op de foto is hij 2 jaar.

djeedjee
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:24

Curly paarden zijn ook heel lief en hebben een heel fijn karakter . Er zijn al enkele plaatsen waar je ook op curly s kunt lessen . Dat is bij http://www.curly-horses.nl/index.html en bij Yvonne Hijmans maar daar weet ik geen website van . Dat is in de buurt van Arnhem

Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:45

Kijk is naacurly's die hebben een aparte soort vacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:36

Danique01 schreef:
Kijk is naacurly's die hebben een aparte soort vacht!


Euhhh daar gaat het hele topic juist over. :+

djeedjee
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:04

Afbeelding
Deze mooie curly hengst staat ter dekking in Nederland . hij is 1.18 en is homozygoot dus altijd een bont veulen . Ook heeft hij 1 blauw oog . Voor verdere informatie kun je bellen naar 0591 382716

Pimpelmees

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Tussen het stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:48

Ik wil ook heel graag een curlypaardje vanwege mijn moeder maar ook omdat het van die onwijs lieve paardjes zijn.
Wat ik wel altijd jammer vind is dat sommige hun manen verliezen -O-
Nog even maar sparen!

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 12:33

Dit super lieve curly veulen zoekt nog een nieuwe baas... Ik kan hem niet langer houden omdat ik volgend jaar vier nieuwe curly veulens verwacht. Mocht er iemand interesse hebben....
Afbeelding

whisper7
Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:21

CurlyHorse schreef:
Dit super lieve curly veulen zoekt nog een nieuwe baas... Ik kan hem niet langer houden omdat ik volgend jaar vier nieuwe curly veulens verwacht. Mocht er iemand interesse hebben....
[ [url=m/DtfIC8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aahh het is wel een schatje <3 <3 maar heb al een paardje en mag er van m'n ouders niet een bij :( haha maar ik ben al blij dat ik een paard mag :j :')

limagirl

Berichten: 274
Geregistreerd: 16-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:47

Ze zien er inderdaad heel schattig uit. Weet een van jullie misschien hoe het komt dat mensen die allergisch zijn voor paarden dat niet zijn voor een curly?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:59

Hoe zit het met gezondheid? Geeft die krulvacht gezondheid geen problemen? Bv krullende wimpers, minder kwaliteit hoeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:05

Ik ben ook allergisch, maar dan vooral voor het stof wat tussen de haren zit en mild voor de haren zelf. Als ik in een manege ben dan krijg ik het enorm benauwd, maar heb mijn paarden altijd lekker op een boerderijtje gehad waar ze vrijwel altijd buiten stonden, dan heb ik er nauwelijks last van. Dus ik weet niet of een curly voor mij gat helpen aangezien ik ook allergisch ben voor het stof. Maar zo fijn dat er veel paardengekken dan toch een paard kunnen hebben of rijden met die curly's.

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:49

limagirl schreef:
Weet een van jullie misschien hoe het komt dat mensen die allergisch zijn voor paarden dat niet zijn voor een curly?


Hallo Limagirl, dat is een goede vraag! En die ik mij ook steeds afvraag. Op mijn verzoek heeft de universiteit Wageningen hier naar gekeken, maar daar is geen eenduidig antwoord op doordat er weinig onderzoek naar is gedaan. Er zijn circa 20 eiwitten in huidschilvers/ speeksel en urine die bij de meeste mensen de allergische reactie veroorzaken. Uit een van de onderzoeken blijkt dat curly paarden juist deze eiwitten in lagere concentraties hebben dan reguliere paarden. De concentraties van die eiwitten verschillen weer wel per curly. Dat maakt ook dat het soms even zoeken is naar de goede match tussen allergische ruiter en de juiste curly.
Gelukkig zijn de curly paarden juist hele sterke paarden en hebben hun krullen niet extra verzorging nodig. Ze zijn juist heel winterhard en hebben hele harde hoeven wat maakt dat ze meestal geen ijzers nodig hebben. Met die van mij rijd ik zelfs endurance zonder ijzers! Ze zijn heel makkelijk.

Rebbocop
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:46

Oh leuk! Ik ben zelf niet allergisch, maar toch leuk om te weten!

Cheyenne26
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-03-15
Woonplaats: Veghel

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:43

Wat een bijzondere paarden. Ik wist niet eens dat ze bestonden. Ik ben zelf niet echt allergisch voor paarden, maar meer voor stro en de stof die ervan af komt. Gelukkig staan ze op vlas en heb ik er niet zoveel last van. Is het niet net zoals met poedels en labradoedels dat mensen daar minder last van hebben? Wel erg fijn dat ze bestaan, zodat ook mensen met allergie gewoon hun hobby/sport kunnen beoefenen. En het zijn ook nog mooie paarden.

nynx
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 05:31

Ben zelf erg allergisch. Wist dat het ras bestond. Dus erg intresant om er wat meer over te weten te komen