Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:06

Sinds een paar jaar heb ik enkele curly paarden. Hier ben ik mee begonnen omdat mijn dochter allergisch was voor mijn ( Haflinger) paarden. Met de curlies gaat het gelukkig heel goed! Ik heb enkele merries waar ik zo nu en dan een veulentje mee fok en een jonge stoere curly hengst, die toch eigenlijk stiekum een watje is die vooral van kroelen houdt.
Regelmatig komen mensen langs die allergisch zijn voor paarden, om te testen hoe het gaat met curlies. En... Dit gaat vrijwel altijd prima. Een groot deel heeft geen enkele allergische reactie, bij sommigen een hele milde reactie zoals een snotneus terwijl ze normaal ziek worden in de buurt van paarden.
Als je allergisch bent voor paarden, maar toch eens zonder klachten wilt paardrijden, kom dan gerust eens langs. Ik woon Bennekom, gemeente Ede, in het midden van het land. Leuk om te ervaren hoe het gaat met die bijzondere ras! Stuur me gerust een berichtje als je interesse heb. Hartelijke groeten, Mireille Wösten

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:07

Interessant! Ben zelf allergisch maar met beclometason neusspray aardig te 'beteugelen'.

Ninthe23
Berichten: 51
Geregistreerd: 14-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:39

Oh, wat leuk zeg! Ik heb er zelf helemaal gaan last van, maar ik vond de titel van je topic zo apart dat ik nieuwsgierig even wilde lezen waar dit over zou gaan :). Wat leuk dat die mensen dan toch ook bij paarden kunnen zijn en kunnen gaan rijden! Net zoals er enkele hondenrassen bestaan waar mensen goed op reageren, die anders nooit een hond zouden kunnen hebben. Maar dat dat ook bij paarden mogelijk zou zijn, wist ik niet! Super leuk in ieder geval! :)

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:42

Wij hebben sinds kort ook een curly op stal.
de eigenaresse is erg allergisch.
Maar kan nu ook weer lekker rijden en met haar paard bezig zijn.
en deze krullebol verwacht volgend jaar ook een veulen :)

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 16:45

Hoi Leanne,
Wat leuk! Ik dacht dat ik de meeste curlies wel kende in NL, er zijn er maar zo weinig, maar ik wist niet dat er ook een drachtige in Uithuizen stond. Wat leuk!! Hoe heet de merrie en van wie is ze drachtig? Spannend hoor! Mireille

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:48

Ze heet cinderella.
En is drachtig van een bonte curly zijn naam weet ik zo niet :)
Ze zijn ook zo leuk. Vooral nu de krullen weer beginnen te komen.

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 16:48

Ha Ninthe, yep, ik ben ook steeds weer verrast als mensen mijn curlies komen bezoeken. Vooraf meldem ze me al hun klachten bij gewonen paarden, soms tot ziekenhuisopnamen aan toe. Dan vind ik het toch altijd weer spannend als ze komen testen. En zoooo leuk als het dan goed gaat! Vandaag kwam iemand een uur rijden, die de afgelopen jaren nooit langer dan 5 min. bij een paard kon zijn. En, dat ging gewoon goed. Echt super.
Die curly hengst zal Fire denk ik zijn uit Apeldoorn. Dat is de enige bonte curly dekhengst in NL. Echt jammer dat er nog maar zo weinig zijn!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:16

Is er ook een 'homozygoot-voor-krullen' Curly hengst in Nederland?

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:18

Oh toevallig, nog iemand met curly's in Bennekom. Ik ken (vaag) iemand die heeft er nu 3, ook in Bennekom.

ElineR

Berichten: 1846
Geregistreerd: 18-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:19

Klinkt leuk, dat je Curly's houdt!

Eigenlijk ben ik nog nooit een curly tegengekomen. Ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd hoe ik daar op reageer :).

Zelf ben ik ook allergisch voor paarden en alles wat ermee te maken heeft, dus ook hooi, pollen, huisstofmijt, stro, zaagsel en dat soort spul. Heb er neusspray, oogdruppels en (anti-histamine)pillen voor en eigenijk gaat dat prima als ik het niet vergeet.

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:54

Amalarab schreef:
Is er ook een 'homozygoot-voor-krullen' Curly hengst in Nederland?


Hoi, het is moeilijk vast te stellen of een paard homozygoot is voor krullen want er is geen test voor. Wel heb je zogenaamde extreme curlies vrijwel altijd homozygoot zijn voor krullen. Deze krullenbollen verharen ook hun staart en manen! Dat groeit wel weer snel terug. Ik heb zelf zo'n krullen hengst. Ik ben er vrij zeker van dat hij homozygoot is voor krullen. In april worden zijn eerste veulens geboren! Ik ben echt ongelooflijk benieuwd!
En yep, er lopen nog meer curlies in Bennekom. Er zijn er nog maar een stuk of 25 van in Nederland.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:26

Bedankt voor het antwoord!

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:34

Wat ik me wel altijd afvraag, door die krullen, krijgen ze niet eerder schuurplekken van het zadel oid?

Harpoon

Berichten: 760
Geregistreerd: 11-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:35

Wat ontzettend fijn dat je dat aanbiedt!
Ik was zelf altijd ontzettend allergisch voor paarden, maar ik was altijd te eigenwijs om daar iets van aan te trekken. Met open rood opgezwollen jeukende handen, rode brandende ogen en een ontzettend benauwd gevoel ging ik dan toch naar de manege. Uiteindelijk ben ik er zelfs overheen gegroeid!

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 15:18

Danique_G schreef:
Wat ik me wel altijd afvraag, door die krullen, krijgen ze niet eerder schuurplekken van het zadel oid?


Hoi, nee hoor, nog geen schuurplek gezien bij mijn paarden van het zadel. En dat terwijl ik aardig intensief rijd. Met mijn zwarte krullenmerrie Shanti ben ik dit jaar in de endurance gestart (1e klasse) Nu dat seizoen voorbij is ben ik haar dressuurmatig aan het trainen. Ze gaat supergoed! Ik hoop haar binnenkort ook in de dressuur uit te brengen. Maar, eerst nog wat trainen :)

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:19

Leuk al die curly's, bij de buren hebben ze er nu 3 staan waaronder de bonte dekhengst Fire.
Een erg lief ras is het. En volgens mij ook erg veelzijdig.

WithinGirl96
Berichten: 263
Geregistreerd: 12-11-14
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:08

mellen95 schreef:
Leuk al die curly's, bij de buren hebben ze er nu 3 staan waaronder de bonte dekhengst Fire.
Een erg lief ras is het. En volgens mij ook erg veelzijdig.


Volgens mij zijn deze inderdaad veelzijdig.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:18

Is de verzorging ook anders? Voor de vacht, aangezien dit krullen zijn, toch anders dan 'vlak'. Of maakt dat miet uit?
Zelf niet allergisxh, maar ben wel erg benieuwd :P

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 19:45

Hoi, de curlies zijn inderdaad erg veelzijdig, je hebt ze dan ook in allerlei soorten en maten. En, het zijn vooral ook hele relaxte paarden, met de vier benen op de grond. Ze zijn meestal weinig schrikachtig, al is het moeilijk om te veralgemeniseren, elke curly is toch wel anders.
De verzorging van de vacht is het niet veel anders dan 'gewone' paarden. Al heb ik vaak wel het gevoel dat die modder wel heel erg goed blijft hangen in de krullen. Ook gaan de manen kroezen als je ze niet kamt. Maar worden ze juist weer pluizig als je ze wel komt. Net als mijn eigen krulhaar eigenlijk :)

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:53

Wat leuk dat de mensen met een allergie toch lekker kunnen genieten van een ritje, echt super dat je dat doet +:)+ . Ik ben stiekem wel heel benieuwd naar foto's van je paardjes

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 20:05

Haha, wat leuk. Op mijn facebook staan wel foto's van mijn krullenbollen. Facebook.com/curlyhorse.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:08

Lijkt me erg leuk om een keer te doen! Ben zelf sinds een jaar of 2 allergisch geworden (niet duidelijk of het nou paarden is of misschien hooi/stro/oid?). Maar heb altijd last van niezen, rode ogen, traanogen etc. als ik bij de paarden ben :(

CurlyHorse

Berichten: 19
Geregistreerd: 06-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 22:40

Ghostattack schreef:
Lijkt me erg leuk om een keer te doen! Ben zelf sinds een jaar of 2 allergisch geworden (niet duidelijk of het nou paarden is of misschien hooi/stro/oid?). Maar heb altijd last van niezen, rode ogen, traanogen etc. als ik bij de paarden ben :(


Hoi! Stuur me gerust een prive berichtje, dan kan je eens komen testen. Tiel is niet zo ver!

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:51

Even op je facebook gespiekt, wat een knapperds allemaal maar satinka springt er wel echt uit wow wat een mooie bonte! Is dit zeldzaam bij curly's?

Gina

Berichten: 1794
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paardrijden als je allergisch bent voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:19

Intressant, ik ben zelf ook allergisch. Alleen voor meerderde dingen. Hoe doen de curlyhorse het in de dressuur sport?