Paardrijden met dubbele hernia

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:06

Martijn Vis?

colinda_

Berichten: 79
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:11

Ja, is manueel therapeut of ken je hem al?

pien_2010

Berichten: 43711
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:15

Sterkte Bloembloem.
Voor iedereen is het verschillend. Herken me in het verhaal van Bloembloem, zo'n pijn heb ik gehad dat het niet uit te houden was. Zware pijnstilling, veel rusten en een ostheopaat uit Antwerpen (was wel erg ver reizen, maar de moeite waard) heeft me weer aan de gang gekregen. Ik doe nu alles weer maar zoals Colinda schrijft je moet er de hele dag overal mee rekening houden, dus ook met paardrijden.
Ik rijd buiten wel langer, maar dressuur hooguit half uur. Heb een fijne merrie die flink zweeft en veert, dus zij vangt de schokken op. Dus daar begint het al, zoek een paardje (in ons geval merens) die niet hoog op gooit en fijn en soepel beweegt met wat vlakkere gangen.
Als je nooit paard gereden hebt zou ik er ook met deze klachten niet meer aan beginnen. Als je al langer rijdt moet je zelf even goed voelen of het wel of niet meer kan voor jezelf.
Mij helpt het rijden erg goed, want door het paardrijden heb ik een rug met bespiering en als ik stop met paardrijden worden mijn klachten te groot. Ik rijd klassiek dus zit altijd door (behalve met buitenrijden) en dat gaat goed. Het is wel eens voor gekomen dat ik huilend op mijn paard gehesen ben, zo'n pijn en dat ik dan na paar rondjes stappen voelde hoe die hele onderrug (daar zit het bij mij vooral, maar ook op andere plekken in mijn rug) zich ontspant en de beknelling weer over gaat. Als de klachten zo groot zijn, dan hou ik het bij stappen en misschien klein stukje draven en dan stop ik.
Dan is het paardrijden dus therapeutisch er voor mij.
Ik denk dat je met rugklachten nooit kunt zeggen doe dit of doe dat. Het is te persoonlijk. Ik doe erg veel met mijn rug. Terwijl toen ik bij de huisarts kwam om de foto's te bespreken 9 jaar geleden, die niet kon begrijpen dat ik nog kon lopen en toch zoveel doe nog als ik geen aanval heb van mijn rug. Ik blijk een rug te hebben van een hele oude vrouw en ram versleten over de totale lengte.
Ik ga er als volgt al mijn hele leven mee om (vanaf mijn 20ste): operatie heb ik nooit gedaan, zelfs ooit drie maanden volledig plat gelegen op mijn 24ste. Daarnaast is mijn rug mijn grootste vriend: krijgt altijd de beste stoel, hoeft nooit zwaar te tillen (terwijl ik nu wel fysiek arbeid weer doe en sterk in mijn armen ben geworden), krijgt overal en altijd een kussen, jas of iets anders onder mijn billen als de stoelen te hard zijn, gaat altijd op een goed matras liggen dat vooral niet te zacht mag zijn etc. Als ik mijn beste vriend verwaarloos dan is hij een heel vuil en gemeen ding en wordt het mijn grootste vijand door me genadeloos terug te pakken }> .
Iedereen moet voor zich zelf uitzoeken hoe je met zo'n klachten het fijnste kunt leven. Ik praat er ook zelden over, omdat ik het een uitgekauwd en vervelend onderwerp vind want ik kan het toch niet veranderen.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:14

Ik word gek van de pijn. Dat is het ergste. Heb mijn kussenhoes kapot gebeten. Echt ik beval liever!!!! Ik zal eens googlen naar Martijn Vis.

pien_2010

Berichten: 43711
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:45

Er is een voordeel Bloembloem, je bevallingen zul je fluitend doen bij wijze van spreke. Van de arts in het ziekenhuis hoorde ik indertijd dat met name vrouwen gewend aan zware rugklachten zo rustig blijven onder de weeën. Waarop ik hem vertelde: "ik krijg er nu ook iets moois voor terug en de pijn is minder erg als bij heuse rugklachten".
En als je in overleg met je huisarts een anti pijn cocktail doet: hoge dosis paracetamol, ibrufen en eventueel nog wat afwisselend (denk aan maagbeschermers!)? Ze kunnen veel met de pijn en dit is niet nodig, echt niet, even bellen.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:00

Ik heb hier van alles. Hoge pcm diclofenac tramadol oxycodon alles klapt er doorheen.

pien_2010

Berichten: 43711
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:01

BloemBloem schreef:
Ik heb hier van alles. Hoge pcm diclofenac tramadol oxycodon alles klapt er doorheen.


:(:) Zenuwpijn is verschrikkelijk en bijna niet te dimmen. :(:)

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:05

Ik wil me ook niet aanstellen maar dit is echt niet leuk meer! Het is echt vreselijk! Ik slik nu 16 pillen op een dag en niks helpt. Ik ga vanavond echt een keer een joint proberen.... :+ Puur uit radeloosheid! Nog een uur dan word ik opgehaald.

En ik hoop zo dat ze op mijn werk mee zullen werken..... ;( Daar ben ik zo bang voor.

pien_2010

Berichten: 43711
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:08

Werk je nog? Als je zo'n pijn hebt is het misschien slimmer om eens te proberen je rust te vinden want veel erger kun je niet verdragen. Natuurlijk ben je geen aansteller. Iedereen die zenuwpijn heeft ervaren weet dat dit de meest heftige pijnen zijn.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:10

Ja ik heb nog 4 weken gewerkt. Nu kan ik niet meer. Heb me vanmorgen afgemeld. Ik heb geen idee hoe lang dit gaat duren ;(

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:39

Nou je stelt je écht niet aan hoor,ik weet wat zenuwpijn is!
Kunnen ze geen injectie zetten? ik weet de naam niet meer,maar daar zit een soort van verdoving in.
Niet elke H.A. mag deze injectie zetten!

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:27

Ben net uit de scan! Wat een hel. 30 min stil liggen is niet gelukt. We hebben de scan in 3 delen moeten maken...... Ik kon niet stil liggen door de pijn. Nu wachten op uitslag.

Injecties? Wat voor?

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:49

Hier komt die helse pijn dus vandaan.... ;(

Afbeelding

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:00

Auw. Wanneer heb je een gesprek met je arts?

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:28

Al gehad :-)

5 weken als een malle fysioen, is dat een nl woord...??? Om een operatie te voorkomen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:28

Ik weet niet hoe die injectie's heten,het zijn geen Cortisonen.Ik kreeg ze tegen de helse pijn in me tennis elleboog.Helaas helpen ze maar een paar weken,dus ik moet opereren aan me elleboog.

Wat is een Fysioen?

Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:07

fysio volgen!

Plukje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:49

Bloembloem, ik slikte lyrica tegen de zenuwpijn. Een gigantisch paardenmiddel waarvan ik eerst een week knock out ging, maar daarna werkt het echt heel erg goed!

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:29

x_spekkie_x schreef:
Gimmick11 schreef:
@nobel01, ik heb ook zo'n rare kuit er aan overgehouden. Links staat er constant spanning op, en als ik s morgens wakker wordt schiet ie meteen in een ver-schrik-kelijke kramp! Dan val ik bijna flauw van de pijn. De laatste tijd heb ik dat aardig onder controle.
Heb jij dat ook?

Hé, dat ken ik! Ben nu bijna twee jaar verder sinds de operatie, maar mijn linkerkuit is ook nog steeds een ramp. Ik had hier in het begin veel last van, wakker worden, je uitrekken en dan steeds je kuit die in de kramp schiet. Bij mij is dat heel veel beter geworden (eigenlijk op een enkele keer na geen last meer van) door hem wekelijks te laten masseren door een sportmasseur! Het is maar vijf minuutjes (de rest van de tijd besteedt hij aan mijn rug), maar dat werkt al! Hierdoor heb ik minder het gevoel dat mijn kuit continue op rek staat bij het staan en lopen. Aanrader :)



Ik ben gaan fietsen, spinning. En sindsdien heb ik de krampaanvallen onder controle en heb ik er bijna geen last meer van.
Maar links blijft wel minder mijn hamstring is heel stug en rekt ook niet meer.
Ook heb ik iets minder kracht en loop ik nog steeds raar, soms platvoetig.
Verder neem ik sinds een half jaar 2 a3x per week een eiwit/proteïne shake en dat doet veel goeds voor mijn spieren die zo'n beetje altijd ik kramp stand staan. Ook is warmte van belang.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:20

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:59

BloemBloem schreef:
Al gehad :-)

5 weken als een malle fysioen, is dat een nl woord...??? Om een operatie te voorkomen.


Ik herken je verhaal, ik had twee fikse hernia's , de rechter was een uitstulping 2,5 cm! Dit is we gehaald, daar kan geen fysio tegen op.
Ik ben nu 2 jr geleden geopereerd, en op de geboorte van mijn zoontje is dat het beste wat me is overkomen!! Ben er nog iedere dag blij mee, die zenuwpijn is een hel!

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:09

Gimmick ik heb gisteren de mri laten zien aan mijn vaste fysiO. Hij schrok hoe groot de uitstulping is. Hij heeft me niet eens behandeld en wil ook niet dat ik nu behandeld word. Hij heeft me een nummer gegeven van een goede neurochirurg die werkt voor de bergman kliniek. Ik ben bang dat het toch een ritje ok gaat worden ;-(
Afbeelding

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:31

Is het dat stukje bij het pijltje?

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:47

Nee, zie je echt niet waar het zit?

Het zit 3 wervels eronder. Lijkt wel een pukkel!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Paardrijden met dubbele hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:49

Ow ja! ik zie het.
Das idd. een flinke.