Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:23

CleovG schreef:
Dat jij jezelf wil pesten is dat jouw keus, maar veroordeel anderen dan niet zo.


Waarom is het jezelf pesten wanneer je te trots bent om para-wedstrijden te rijden? Ik vind dat zo'n rare aanname...

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:44

_San87_ schreef:
CleovG schreef:
Dat jij jezelf wil pesten is dat jouw keus, maar veroordeel anderen dan niet zo.


Waarom is het jezelf pesten wanneer je te trots bent om para-wedstrijden te rijden? Ik vind dat zo'n rare aanname...


Nee, stijfkoppig zijn en niks onder willen doen voor de rest. Als je een echte beperking hebt weet je dat je bepaalde dingen niet kunt zoals anderen. Dan kun je stijfkoppig zijn wat je wil, maar het KAN dan simpelweg niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41691
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:50

CleovG schreef:
_San87_ schreef:


Waarom is het jezelf pesten wanneer je te trots bent om para-wedstrijden te rijden? Ik vind dat zo'n rare aanname...


Nee, stijfkoppig zijn en niks onder willen doen voor de rest. Als je een echte beperking hebt weet je dat je bepaalde dingen niet kunt zoals anderen. Dan kun je stijfkoppig zijn wat je wil, maar het KAN dan simpelweg niet.


Maar daarom kun je er toch nog steeds voor kiezen geen para te willen rijden?

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:52

CleovG schreef:
_San87_ schreef:

Waarom is het jezelf pesten wanneer je te trots bent om para-wedstrijden te rijden? Ik vind dat zo'n rare aanname...


Nee, stijfkoppig zijn en niks onder willen doen voor de rest. Als je een echte beperking hebt weet je dat je bepaalde dingen niet kunt zoals anderen. Dan kun je stijfkoppig zijn wat je wil, maar het KAN dan simpelweg niet.


en ik snap dat je het soms niet kan doen zoals anderen, maar ik streef er wel naar alles zoveel mogelijk te doen zoals ieder ander.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:27

Para's toch ook? Of denk je dat die er minder voor doen? Hoe denk je dat een para proef beoordeeld wordt?

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:43

CleovG schreef:
Para's toch ook? Of denk je dat die er minder voor doen? Hoe denk je dat een para proef beoordeeld wordt?


zoals de normale dresuurproeven, maar dan zijn de oefeningen simpeler, en wordt er rekening gehouden met wat niet lukt.
en er zullen mensen zijn die mijn mening niet snappen, maar mijn mening is dat para er is voor mensen die echt niet anders kunnen, en niet in de normale wedstrijdsport met de proeven mee kunnen draaien.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:58

Er wordt geen rekening gehouden met dingen die niet lukken. Jury's weten niet wat voor beperking je hebt. Zou dus lekker zijn als je een beperking aan je hand hebt en je paard reageert niet voor je been dat daar rekening mee gehouden wordt.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:13

Wat is jouw motivatie om para te rijden? Voor mij lijkt het voordeel tegenover gewone wedstrijden dat je je in de para moet meten met mensen die, net als jij, veel harder moeten werken voor hun prestaties dan mensen zonder beperking?

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:27

Ik denk net zoals wat iedereen zegt, dat je het bij de meeste mensen niet eens ziet wat er daadwerkelijk aan de hand is..
Het is al moeilijk zat om met een ziekte om te gaan en al helemaal is het erg om je telkens te moeten te verantwoorden, omdat mensen je niet geloven :n! Dat is misschien nog wel het allerzwaarste..

Ik zelf heb een vermoeidheid ziekte en dat zie je ook totaal niet aan de buitenkant, maar ik rijd wel af en toe!
Mensen denken dan vast dat ik mij aanstel, omdat ik mij op dat moment wel goed voel en van de buitenkant heel fit oog (ik ben niet iemand die de hele tijd ermee bezig is) en zien niet dat ik thuis bijvoorbeeld even moet gaan liggen om bij te komen en soms echt dagen heb dat ik werkelijk waar niks meer kan!
Het is mijn plezier en ik heb al zoveel gelaten, wat ik niet meer kan..
Ik heb trouwens geen dispensatiepas hoor en rijd momenteel geen wedstrijden meer!

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:36

Bianca41 schreef:
Ik snap er ook niks van hoor,maar goed ik rijd ook geen wedstrijden.Maar ik denk of je bent gehandicapt en rijd para of je rijd desnoods met dispensatie de gewone wedstrijden.Waarom beide?
En dat is niet omdat ik ze het niet gun ,maar omdat ik het niet eerlijk vind voor de echt gehandicapte.

Maar hoe kan je nou oordelen als iemand echt gehandicapt is? Moet dat pas als iemand in een rolstoel zit of? Er zijn ook verschillende gates, waarin het verschilt hoe erg je handicap is!
Mensen willen alleen alles maar aan de buitenkant zien en vergeten vaak de binnenkant van een mens!
Het is echt niet leuk om het stempeltje gehandicapte te krijgen he.. En juist voor die mensen is het fijn om eens tussen de 'gewone' mensen te rijden! :j
Ik heb zelf aan een vereniging gezeten, waar ook een vereniging naast zat voor de aangepaste sport en daar zie je ook niet aan de buitekant van die persoon, dat ze wat hebben! Maar als je daadwerkelijk eens een gesprek aan gaat, dan valt alles op zijn plek :)

Ik weet niet wat ik van deze discussie vind.. Je kunt er erg veel mensen voor hun hoofd mee stoten, op een manier waar ze onderuit worden gehaald..
Nogmaals het is al zwaar zat als je een handicap hebt en al helemaal om je telkens te moeten verantwoorden aan mensen!

En ook gehandicapte mensen hebben ambities in de hoge dressuursport!

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:41

GeekGirl schreef:
Wat is jouw motivatie om para te rijden? Voor mij lijkt het voordeel tegenover gewone wedstrijden dat je je in de para moet meten met mensen die, net als jij, veel harder moeten werken voor hun prestaties dan mensen zonder beperking?


Bij de fei mag je niet met aanpassingen rijden. Bij de para's heb ik dus toch de mogelijkheid om internationaal mee te rijden. En het is inderdaad fijn om met mensen te rijden die ook "iets" hebben. In de reguliere sport is er vaak nog onwetendheid over mensen die met een aanpassing rijden. En wat ik daar af en toe te horen krijg...

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:42

unihorses schreef:
en er zullen mensen zijn die mijn mening niet snappen, maar mijn mening is dat para er is voor mensen die echt niet anders kunnen, en niet in de normale wedstrijdsport met de proeven mee kunnen draaien.


Maar je maakt er dan wel zelf iets anders van dan wat de intentie is van de para-sport. In de doelstellingen en motivaties daarvan staat dat niet.

Ten eerste haal je met jouw mening (die er feitelijk op neerkomt dat de para voor de losers is, die echt-echt-echt niet meekunnen, en waar succesvolle en ambitieuze ruiters dus niets te zoeken hebben) de hele para-sport naar beneden. Ineens is het niet meer een volwaardige eigen tak, maar slechts een soort slap aftreksel.

Daarnaast is het voor veel mensen op het randje erg lastig. Waarom moet je die tot een keuze dwingen om of te wel 'normaal' te zijn, ofwel 'gehandicapt'? Waarom zulke hokjes en vooral, waarom zo'n gigantische muur om die hokjes? Dat beperkt toch alleen maar? Daar wordt de sport wat mij betreft niet mooier van. Veel mensen ervaren dat trouwens als heel frustrerend en kwetsend: dat ze steeds moeten kiezen tussen normaal (en dan ook niet zeuren!) en gehandicapt (en eigenlijk ook niet volwaardig.)

Laten we proberen daar een beetje ruimte voor te maken.

En als het er om gaat dat sommige mensen dan misschien een voordeel hebben dat een ander niet heeft... (en dat voordeel is maar zeer beperkt, om goed te rijden moet je toch zelf goed rijden, en die paar extra wedstrijden...) - so what?
En er zijn overal voordelen. Allicht heeft Imke als dochter van Tineke Bartels ook een voordeel, en ook de zoons van Ludo Philippaerts hebben toegang tot zaken die de meesten niet hebben. Nou en?

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:46

Welk voordeel kunnen de para's hebben dan?

Unihorse. Het kan jouw mening wel zijn, maar de werkelijkheid is gewoon anders. De para sport heeft nou eenmaal verschillende grades. So be it
Laatst bijgewerkt door CleovG op 30-06-13 10:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57987
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:46

Leg haar anders woorden in de mond shadow0. Wat een rotte manier om de moraal-ridder uit te hangen.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:47

CleovG schreef:
Welk voordeel kunnen de para's hebben dan?

Volgens mij ben je alleen maar in je nadeel, omdat je al een handicap hebt..
En waardoor je dus dubbel zo hard moet werken!
Ik vind persoonlijk, dat hier helemaal geen discussie over moet zijn..

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:53

CleovG schreef:
Welk voordeel kunnen de para's hebben dan?


Volgens mij werd genoemd dat je meer wedstrijden hebt en dat je (soms) door anderen los mag rijden. 't Is niet mijn idee van een overdreven voordeel hoor :)

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:56

Shadow0 schreef:
CleovG schreef:
Welk voordeel kunnen de para's hebben dan?


Volgens mij werd genoemd dat je meer wedstrijden hebt en dat je (soms) door anderen los mag rijden. 't Is niet mijn idee van een overdreven voordeel hoor :)


Oh oke, dat eerste heb ik gemist hier. Meer wedstrijden is echt onzin als voordeel. Vergeleken de reguliere wedstrijden zijn er echt weinig wedstrijden. En als je beide rijdt is het nog niet veel meer dan regulier, want dan kun je al bijna iedere dag starten. Dus die paar para wedstrijden extra...

Dat het losrijden gezien wordt als voordeel door sommigen vind ik echt wonderbaarlijk.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:58

Maar ik mis iets? Het gaat er toch ook om hoe je zelf rijd? En niet om de resultaten van een ander?
En dat je altijd bij jezelf moet blijven? Tenminste dat is wel wat ik heb geleerd!
Ik zou iedereen feliciteren en geluk wensen, die eerlijk met zijn paard om gaat!
Ik neem aan dat je voor je plezier rijd? Het leuk is als je een winstpunt rijd en al helemaal leuk is als je een keer wat wint? Maar dat je een ander ook wat kan gunnen?
Edit: drukte al op enter :+
Laatst bijgewerkt door knetterhard op 30-06-13 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:59

knetterhard schreef:
Maar ik mis iets? Het gaat er toch ook om hoe je zelf rijd? En niet om de resultaten van een ander?
En dat je altijd bij jezelf moet blijven? Tenminste dat is wel wat ik heb geleerd!
Ik zou iedereen feliciteren en geluk wensen, die eerlijk met zijn paard om gaat!
Ik neem aan dat je voor je plezier rijd? Het leuk is als je een winstpunt rijd en al helemaal leuk is als je een keer wat wint?


Ik mis even wat je hiermee bedoelt binnen deze discussie

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:37

Shadow0 schreef:
unihorses schreef:
en er zullen mensen zijn die mijn mening niet snappen, maar mijn mening is dat para er is voor mensen die echt niet anders kunnen, en niet in de normale wedstrijdsport met de proeven mee kunnen draaien.


Maar je maakt er dan wel zelf iets anders van dan wat de intentie is van de para-sport. In de doelstellingen en motivaties daarvan staat dat niet.

Ten eerste haal je met jouw mening (die er feitelijk op neerkomt dat de para voor de losers is, die echt-echt-echt niet meekunnen, en waar succesvolle en ambitieuze ruiters dus niets te zoeken hebben) de hele para-sport naar beneden. Ineens is het niet meer een volwaardige eigen tak, maar slechts een soort slap aftreksel.

Daarnaast is het voor veel mensen op het randje erg lastig. Waarom moet je die tot een keuze dwingen om of te wel 'normaal' te zijn, ofwel 'gehandicapt'? Waarom zulke hokjes en vooral, waarom zo'n gigantische muur om die hokjes? Dat beperkt toch alleen maar? Daar wordt de sport wat mij betreft niet mooier van. Veel mensen ervaren dat trouwens als heel frustrerend en kwetsend: dat ze steeds moeten kiezen tussen normaal (en dan ook niet zeuren!) en gehandicapt (en eigenlijk ook niet volwaardig.)

Laten we proberen daar een beetje ruimte voor te maken.

En als het er om gaat dat sommige mensen dan misschien een voordeel hebben dat een ander niet heeft... (en dat voordeel is maar zeer beperkt, om goed te rijden moet je toch zelf goed rijden, en die paar extra wedstrijden...) - so what?
En er zijn overal voordelen. Allicht heeft Imke als dochter van Tineke Bartels ook een voordeel, en ook de zoons van Ludo Philippaerts hebben toegang tot zaken die de meesten niet hebben. Nou en?


daarom zet ik neer dat dat mijn mening is.
en wat is dan de intentie van para? het lijkt me dat het is opgericht omdat hier behoefte voor is. in andere sporten is para toch ook voor mensen die niet mee komen in de normale sport? zoals basketbal en rolstoelbasketbal. renners met protheses die meekunnen lopen lopen voor een deel ook mee in de gewone sport. dezen hebben de para dus naar mijn mening de para niet nodig.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:41

unihorses schreef:
CleovG schreef:

Nee, stijfkoppig zijn en niks onder willen doen voor de rest. Als je een echte beperking hebt weet je dat je bepaalde dingen niet kunt zoals anderen. Dan kun je stijfkoppig zijn wat je wil, maar het KAN dan simpelweg niet.


en ik snap dat je het soms niet kan doen zoals anderen, maar ik streef er wel naar alles zoveel mogelijk te doen zoals ieder ander.


Dat doe ik ook. En daarom heb ik er uiteindelijk voor gekozen om me te laten keuren. Met vrijstelling voor doorzitten en gebruik van zweepje links kan ik prima meekomen met mijn FRIES in de reguliere sport!
Waarom jezelf kwellen als je met een paar kleine aanpassingen gewoon mee kan doen?

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:43

CleovG schreef:
GeekGirl schreef:
Wat is jouw motivatie om para te rijden? Voor mij lijkt het voordeel tegenover gewone wedstrijden dat je je in de para moet meten met mensen die, net als jij, veel harder moeten werken voor hun prestaties dan mensen zonder beperking?


Bij de fei mag je niet met aanpassingen rijden. Bij de para's heb ik dus toch de mogelijkheid om internationaal mee te rijden. En het is inderdaad fijn om met mensen te rijden die ook "iets" hebben. In de reguliere sport is er vaak nog onwetendheid over mensen die met een aanpassing rijden. En wat ik daar af en toe te horen krijg...


Een duidelijker antwoord is er niet!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:32

Buiten dat ik alle respect heb voor de gehandicapte ruiters die zo'n doorzettingsvermogen hebben om serieus wedstrijden te rijden, en daarbij ook kan begrijpen dat er zowel regulier als para gestart wordt, vind ik het wel vreemd of misschien niet helemaal terecht dat je als je bijv Z2 regulier rijd, je dan bij de para's een makkelijkere proef rijdt dan de z2 proef waar je goed in mee kunt komen in de reguliere sport. Dan benadeel je degenen die in diezelfde klasse/grade rijden doordat je als combinatie regulier gewoon al beter bent. Dat vind ik geen eerlijke strijd. De hoogste klasse die bij de para's gereden wordt is als ik het goed begrijp M/Z ? Als je dan bijv nationaal goed mee kunt komen dan is het toch niet eerlijk tegenover andere gehandicapte ruiters om dan een aantal klasses lichtere proef te rijden? ik wil hier niemand persoonlijk mee aanvallen. Maar je zou dan eigenlijk op hetzelfde nivo als dat je regulier start bij de para's moeten starten, tenslotte ben je als combinatie daartoe in staat, wat je dan ook al bewezen hebt.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:25

Tja, als je het zo bekijkt is de hele wedstrijdsport oneerlijk. Ook de reguliere.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:16

Nou, bij de reguliere moet je als nieuwe combinatie, zoals jij wel weet, starten in de gemeenschappelijke hoogste klasse van paard en ruiter. Je kunt als hoger geklasseerde ruiter natuurlijk wel in een lage/lagere klasse starten maar dan alleen maar met een jong paard. Of een lager geklasseerd paard natuurlijk. Is toch eigenlijk wel netjes geregeld.