Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:41

turquoises schreef:
Als ik de zwaardere handicap klasses bekijk den denk ik dat diegene met het beste paard en het beste team de winnaar is. Want ik zie voorgeprogrameerde paarden die door anderen getraint worden en door een sponsor geschonken is. Eigenlijk doet de gehandicapte ruiter in de zwaarste grades zelf niet zo heel veel dan de proef rijden. Diegene die het beste en braafste paard onder de billen heeft is de winnaar.

En voordat iedereen mij aanvalt wil ik wel gezegd hebben dat ik het fantastisch vind dat gehandicapten ook paardrijden. Ik heb er respect voor. Maar ik begrijp die drang naar de beste willen zijn niet zo. Diegene met de beste sponsor, het braafste en beste paard en het beste team erom heen is de winnaar. Maar dat heeft eigenlijk niets met rijkunst te maken.


jij spreekt mijn gedachten uit ! _/-\o_
het paard wordt soms niet eens zelf ingereden, de proef wordt gereden en dat is het. maar denk omdat ik het de beste willen zijn niet begrijp dat ik er ook wat negatiever tegenaan kijk. zelf zou ik dat niet eens willen, ik zou zelf het paard op willen leiden. maar zo is hier ook een die een duur paard van papa onder d'r kont heeft en zelf niet eens weet hoe je het paard opzadeld, wat ook z rijdt. dan heb ik meer respect voor die ploeterende b ruiters :') of ze nu para of niet zijn

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:55

Het is toch logisch dat die paarden door iemand anders gereden worden. De mensen die in een zware grade zitten kunnen simpel weg hun paard niet zelf opleiden of losrijden.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:59

CleovG schreef:
Het is toch logisch dat die paarden door iemand anders gereden worden. De mensen die in een zware grade zitten kunnen simpel weg hun paard niet zelf opleiden of losrijden.


maar waarom dan zo hoog moeten rijden ? als je niet 10 min. kan losrijden, kunnen al die zware oefeningen toch ook niet goed uitvoeren? ( of in de heel zware grades, die stap en draf ) je kan het toch in de proef? waarom dan niet met het inrijden? en als je het alleen die paar minuten proef kan, waarom moeten die wedstrijden dan? waarom dan niet een fijne hobbelhaflinger en lekker recreatief rondhuppelen?

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:06

unihorses schreef:
CleovG schreef:
Het is toch logisch dat die paarden door iemand anders gereden worden. De mensen die in een zware grade zitten kunnen simpel weg hun paard niet zelf opleiden of losrijden.


maar waarom dan zo hoog moeten rijden ? als je niet 10 min. kan losrijden, kunnen al die zware oefeningen toch ook niet goed uitvoeren? ( of in de heel zware grades, die stap en draf ) je kan het toch in de proef? waarom dan niet met het inrijden? en als je het alleen die paar minuten proef kan, waarom moeten die wedstrijden dan? waarom dan niet een fijne hobbelhaflinger en lekker recreatief rondhuppelen?


Het losrijden wordt ook gedaan door iemand anders zodat de paarden braaf zijn. Als het paard de eerste energie wat kwijt zijn en safe voelen gaan veel para's er zelf al op.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:08

CleovG schreef:
Het losrijden wordt ook gedaan door iemand anders zodat de paarden braaf zijn. Als het paard de eerste energie wat kwijt zijn en safe voelen gaan veel para's er zelf al op.


en dat hete er zelf niet afgereden wordt is logisch, maar om helemaal niet erop los te rijden?

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:09

Ze rijden vrijwel allemaal wel zelf los, de meeste zo'n 20 minuten zelf en 20 minuten een valide ruiter

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:15

:') Ik heb mijn zweep een keertje uitgeleend aan Joop Stokkel. Die reed in dezelfde ring als ik. Rijdt ie me eraf... :+ Wat ik met twee handen en twee benen niet voor elkaar kreeg in het M deed hij met 1 arm en 1 been en mijn zweep.... Tja, toen voelde ik me helemaal een kluns. Nou is klunzigheid geen reden om een aparte grade te krijgen want anders zat ik in de zwaarste gradatie. Maar ik oefen gewoon verder.... :D en een volgende keer mag ie weer mijn zweep lenen als ie dat zou willen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58056
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:20

Anne_GTI schreef:
:') Ik heb mijn zweep een keertje uitgeleend aan Joop Stokkel. Die reed in dezelfde ring als ik. Rijdt ie me eraf... :+ Wat ik met twee handen en twee benen niet voor elkaar kreeg in het M deed hij met 1 arm en 1 been en mijn zweep.... Tja, toen voelde ik me helemaal een kluns. Nou is klunzigheid geen reden om een aparte grade te krijgen want anders zat ik in de zwaarste gradatie. Maar ik oefen gewoon verder.... :D en een volgende keer mag ie weer mijn zweep lenen als ie dat zou willen.

_O- Sorry oneliner _O-

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:01

Knert schreef:
Ik denk dat mensen teveel het moment bekijken.
" Oh die ruiter rijdt goed en je ziet er niets tot weinig aan, maar zit wel in een hoge grade. En dat kan toch niet mogelijk zijn?" In de reguliere wedstrijdwereld zul je soortgelijk iets niet zien. :n

Maar de werkelijkheid is dat velen met een, voor het oog grotendeels verborgen gehandicap, toch degelijk wel hun vele slechte dagen hebben. Misschien wel letterlijk met bloed, zweet en tranen hun sport beoefenen. Puur omdat ze ook liefde voor een hobby hebben en weigeren vanuit een hoekje te moeten toekijken of lid te moeten worden van de plaatselijke schaakvereniging.

Maar wat zien wij? En wat beordelen wij? Net dat mooie momentje. Of net dat moment waarbij de ruiter toch degelijk wel de kaken stijf op elkaar heeft om met verborgen kramp, pijn en moeite tot een mooi resultaat te komen. En zich ook eens wil meten in een reguliere wedstrijden. Want het zou natuurlijk niet mogen dat gehandicapten eens gewoon willen zijn. Om vervolgens een euforisch moment te moeten delen met jaloerse en boze ogen.

Respect, voor alle mensen die toch ondanks hun handicap.. deze sport veelzijdig maken!


En heel misschien zitten mensen inderdaad net in een 'verkeerde' grade, maar ach wij reguliere wedstrijdruiters mogen zich ook wel eens achter het oor krabben.


dat heb je echt helemaal SUPER verwoord! :j

swikker
Berichten: 63
Geregistreerd: 19-04-12
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 00:03

unihorses schreef:
CleovG schreef:
Het is toch logisch dat die paarden door iemand anders gereden worden. De mensen die in een zware grade zitten kunnen simpel weg hun paard niet zelf opleiden of losrijden.


maar waarom dan zo hoog moeten rijden ? als je niet 10 min. kan losrijden, kunnen al die zware oefeningen toch ook niet goed uitvoeren? ( of in de heel zware grades, die stap en draf ) je kan het toch in de proef? waarom dan niet met het inrijden? en als je het alleen die paar minuten proef kan, waarom moeten die wedstrijden dan? waarom dan niet een fijne hobbelhaflinger en lekker recreatief rondhuppelen?



de energie is misschien op na 10 minuten??? en recreatief op een hobbelhaflinger....zou jij je pony optuigen voor 10 minuutjes hobbelen? gehandicapten hebben ook ambities ;)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:50

Citaat:
maar waarom dan zo hoog moeten rijden ?


Waarom niet? Met of zonder beperking, iedereen moet toch zelf kiezen om al dan niet deel te nemen aan wedstrijden.

Competitie heeft als doel om zich met elkaar te kunnen meten, met als doel om er allemaal beter van te worden. Het heeft als doel om weer te geven hoe je prestaties zich verhouden tegenover die van andere deelnemers, om aan te geven waar er nog verbeterpunten zijn en wat er wel al goed lukt. Daarmee kan je dan gericht verder gaan trainen.

De drang om ergens goed in te zijn is een heel normale menselijke eigenschap, en de ene heeft dit meer dan de andere. Het feit dat iemand een handicap heeft wil toch niet zeggen dat deze persoon niet mag proberen om ergens goed in te zijn?

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:25

swikker schreef:
unihorses schreef:

maar waarom dan zo hoog moeten rijden ? als je niet 10 min. kan losrijden, kunnen al die zware oefeningen toch ook niet goed uitvoeren? ( of in de heel zware grades, die stap en draf ) je kan het toch in de proef? waarom dan niet met het inrijden? en als je het alleen die paar minuten proef kan, waarom moeten die wedstrijden dan? waarom dan niet een fijne hobbelhaflinger en lekker recreatief rondhuppelen?



de energie is misschien op na 10 minuten??? en recreatief op een hobbelhaflinger....zou jij je pony optuigen voor 10 minuutjes hobbelen? gehandicapten hebben ook ambities ;)


ja, dat zou ik, en dat doe ik.
en meedoen aan wedstrijden , ik begrijp die drang niet. ja, je mag ambities hebben, maar realistisch mag je ook blijven.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:55

Blijkbaar zijn hun ambities realistisch.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58056
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:12

unihorses schreef:
ja, dat zou ik, en dat doe ik.
en meedoen aan wedstrijden , ik begrijp die drang niet. ja, je mag ambities hebben, maar realistisch mag je ook blijven.

Dat jij het niet begrijpt betekent niet dat het niet realistisch is.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:14

Aangezien ze er wel in slagen om een nette dressuurproef neer te zetten lijkt het me ook dat hun ambities realistisch zijn. En misschien omdat ze er echt heel hard voor willen werken? Het verschil tussen een gemiddelde sporter en een topsporter heeft vaak niet (alleen) met fysieke mogelijkheden maar vooral met mentale ingesteldheid te maken.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:56

turquoises schreef:
Als ik de zwaardere handicap klasses bekijk den denk ik dat diegene met het beste paard en het beste team de winnaar is. Want ik zie voorgeprogrameerde paarden die door anderen getraint worden en door een sponsor geschonken is. Eigenlijk doet de gehandicapte ruiter in de zwaarste grades zelf niet zo heel veel dan de proef rijden. Diegene die het beste en braafste paard onder de billen heeft is de winnaar.

En voordat iedereen mij aanvalt wil ik wel gezegd hebben dat ik het fantastisch vind dat gehandicapten ook paardrijden. Ik heb er respect voor. Maar ik begrijp die drang naar de beste willen zijn niet zo. Diegene met de beste sponsor, het braafste en beste paard en het beste team erom heen is de winnaar. Maar dat heeft eigenlijk niets met rijkunst te maken.


Zo werkt het dus echt niet.... De para's trainen echt hun eigen paard wel. Je kunt niet een paard door iemand laten rijden, en er dan zomaar een ruiter met een (ernstige) beperking opzetten. Een ruiter en paard moeten een combinatie worden, dat kost tijd. Pas dan kan je een goede proef neerzetten.
Dat is niet een kwestie van het beste en braafste paard aan iemand doen, die er dan mee wint.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:04

unihorses schreef:
CleovG schreef:
Het is toch logisch dat die paarden door iemand anders gereden worden. De mensen die in een zware grade zitten kunnen simpel weg hun paard niet zelf opleiden of losrijden.


maar waarom dan zo hoog moeten rijden ? als je niet 10 min. kan losrijden, kunnen al die zware oefeningen toch ook niet goed uitvoeren? ( of in de heel zware grades, die stap en draf ) je kan het toch in de proef? waarom dan niet met het inrijden? en als je het alleen die paar minuten proef kan, waarom moeten die wedstrijden dan? waarom dan niet een fijne hobbelhaflinger en lekker recreatief rondhuppelen?


Jij hebt duidelijk geen handicap en niet het echte paardenbloed. Ook mensen met een (ernstige) handicap hebben ambities. Deze mensen WILLEN! Die willen presteren in een sport waar hun hart ligt.
Vind het erg denigrerend om te insinueren dat ze recreatief moeten rondhobbelen op een Haflinger. Walgelijke uitspraak :r

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:08

nadita schreef:
unihorses schreef:

maar waarom dan zo hoog moeten rijden ? als je niet 10 min. kan losrijden, kunnen al die zware oefeningen toch ook niet goed uitvoeren? ( of in de heel zware grades, die stap en draf ) je kan het toch in de proef? waarom dan niet met het inrijden? en als je het alleen die paar minuten proef kan, waarom moeten die wedstrijden dan? waarom dan niet een fijne hobbelhaflinger en lekker recreatief rondhuppelen?


Jij hebt duidelijk geen handicap en niet het echte paardenbloed. Ook mensen met een (ernstige) handicap hebben ambities. Deze mensen WILLEN! Die willen presteren in een sport waar hun hart ligt.
Vind het erg denigrerend om te insinueren dat ze recreatief moeten rondhobbelen op een Haflinger. Walgelijke uitspraak :r


jaja... want dat kun je ruiken van een afstand? .... weet jij niks van.
maar voor deze mensen vind ik wel dat de para tak is, voor mensen die NIET instaat zijn die normale proeven te rijden, die normale wedstrijden en die WEL wedstrijden willen rijden ( ookal snap ik deze drang niet ). deze mensen zul je ook niet in de gewone dressuur terug vinden. voor deze mensen vind ik de para, niet voor mensen die ook meekomen in de gewone dressuur. als ik overigens mee zou komen in de gewone dressuur zou ik te trots zijn om para te rijden.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:08

Anne_GTI schreef:
:') Ik heb mijn zweep een keertje uitgeleend aan Joop Stokkel. Die reed in dezelfde ring als ik. Rijdt ie me eraf... :+ Wat ik met twee handen en twee benen niet voor elkaar kreeg in het M deed hij met 1 arm en 1 been en mijn zweep.... Tja, toen voelde ik me helemaal een kluns. Nou is klunzigheid geen reden om een aparte grade te krijgen want anders zat ik in de zwaarste gradatie. Maar ik oefen gewoon verder.... :D en een volgende keer mag ie weer mijn zweep lenen als ie dat zou willen.


_/-\o_ Dat is de juiste instelling!
Ik voel me soms ook en enorme kluns. Heb zelf een lichte beperking, mijn instructeur mist een onderarm. En zij kan rijden.... Zo zal ik het nooit kunnen. Je moet niet alleen wilskracht hebben, maar ook ruitergevoel. Ik heb een enorm respect voor mensen met een (ernstige) beperking of handicap die toch een knap staaltje kunnen sturen.

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:13

@ Unihorses: mijn instructeur WIL niet eens para rijden. DIe kan in de reguliere sport met anderhalve arm prima meekomen. Toen ze nog paarden in de sport reed, reed ze altijd bovenaan mee. In alle klasses.

Als een ruiter in staat is om para te rijden, ben ze in sommige gevallen ook in staat om regulier te rijden. Daar is toch niets mis mee?
En waarom snap je de drang van aangepaste sporters niet om wedstrijden te rijden? Zijn maar gewoon mensen hoor, die hun sport willen beoefenen.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:14

Unihorse, uit jouw reacties blijkt duidelijk dat je geen idee hebt waar je over praat. Te trots voor para... Ik denk dat je het pas begrijpt als je het zelf meemaakt.

_SantOs_

Berichten: 1369
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:20

CleovG schreef:
Unihorse, uit jouw reacties blijkt duidelijk dat je geen idee hebt waar je over praat. Te trots voor para... Ik denk dat je het pas begrijpt als je het zelf meemaakt.

+1 +:)+
Jammer dat ze die niet hebben... maaaaar; 'Like' +:)+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58056
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:21

Laten we wel eerlijk blijven. Er zullen minder validen zijn die ondanks hun beperking "te trots" zijn om para te gaan rijden. :) Die zijn op elk gebied te trots om hun beperking te "erkennen". :) Dat is ieders goed recht en heeft niets met zwakte of sterkte te maken maar is gewoon één van de vele manieren om er mee om te gaan.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:59

Ayasha schreef:
Laten we wel eerlijk blijven. Er zullen minder validen zijn die ondanks hun beperking "te trots" zijn om para te gaan rijden. :) Die zijn op elk gebied te trots om hun beperking te "erkennen". :) Dat is ieders goed recht en heeft niets met zwakte of sterkte te maken maar is gewoon één van de vele manieren om er mee om te gaan.


ja, die bestaan er, ben er zelf namelijk 1 van.
wil gewoon stijfkoppig niks onderdoen voor de rest, en alles, zonderhulp meedraaien, ookal gaat dat soms niet helemaal goed.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:54

Dat jij jezelf wil pesten is dat jouw keus, maar veroordeel anderen dan niet zo.