Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:42

Wat een onzinnige discussie! Ik snap echt niet waar sommige mensen moeilijk over kunnen doen. Wat heb je er nou voor last van als iemand met een handicap de ene keer met de reguliere sport meedoet en de andere keer een para-wedstrijd rijdt. Iedereen rijdt toch z'n wedstrijden voor zichzelf.

Ja, sommige mensen krijgen meer kansen, nou en, alsof dat in de rest van de wereld anders is. De een heeft een rijke pappa, de andere talent, en nog eentje heeft een lekker bekkie waardoor 'ie wat meer opvalt.

Kan er met m'n pet niet bij dat je daar dan ook nog op gaat zitten zeuren. :roll: 8)7 :?

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:49

Mousmous schreef:
Ik hoop ook niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar vind het ook een beetje vreemd. Gehandicaptensport is er voor gehandicapten die zo beperkt zijn dat ze niet regulier aan sport kunnen doen, zoals mensen in een rolstoel, die starten alleen in die speciale wedstrijden. Als je met jouw handicap en dispensatie goed presteert in de reguliere sport, zoals dat idd gebeurt in de paardensport, waarom zou je dan bij de gehandicapten starten, dat blijkt dan toch niet nodig te zijn? Maar je kan bij de gehandicapten dan natuurlijk wel naar de grotere kampioenschappen. Frank Hosmar is daar een goed voorbeeld van, heeft zijn eigen dressuurstal, traint paarden voor anderen, start op reguliere wedstrijden, maar ging daarbij ook naar de paralympics in London, in grade IV geloof ik. Ik weet eerlijk gezegd niet veel van die grades af.


agree!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:54

zimbabwe schreef:
Mousmous schreef:
Ik hoop ook niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar vind het ook een beetje vreemd. Gehandicaptensport is er voor gehandicapten die zo beperkt zijn dat ze niet regulier aan sport kunnen doen, zoals mensen in een rolstoel, die starten alleen in die speciale wedstrijden. Als je met jouw handicap en dispensatie goed presteert in de reguliere sport, zoals dat idd gebeurt in de paardensport, waarom zou je dan bij de gehandicapten starten, dat blijkt dan toch niet nodig te zijn? Maar je kan bij de gehandicapten dan natuurlijk wel naar de grotere kampioenschappen. Frank Hosmar is daar een goed voorbeeld van, heeft zijn eigen dressuurstal, traint paarden voor anderen, start op reguliere wedstrijden, maar ging daarbij ook naar de paralympics in London, in grade IV geloof ik. Ik weet eerlijk gezegd niet veel van die grades af.


agree!!

Veel langdurdig zieken hebben goede momenten en slechte. En niet zoals niet zieken, een slechte dag, een stijf spiertje maar écht slecht. Hondsziek zijn, doodmoe zijn. Dus ze worden veroordeeld omdat ze ook goede dagen hebben dat ze best fijn kunnen rijden?
Sjeezes, hoeveel van jullie zouden willen ruilen? Hoe kan je iemand die dag in dag uit moet vechten tegen zijn beperking dat nu niet gunnen.

_SantOs_

Berichten: 1369
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:31

Ayasha schreef:
Veel langdurdig zieken hebben goede momenten en slechte. En niet zoals niet zieken, een slechte dag, een stijf spiertje maar écht slecht. Hondsziek zijn, doodmoe zijn. Dus ze worden veroordeeld omdat ze ook goede dagen hebben dat ze best fijn kunnen rijden?
Sjeezes, hoeveel van jullie zouden willen ruilen? Hoe kan je iemand die dag in dag uit moet vechten tegen zijn beperking dat nu niet gunnen.

Blijkbaar hebben sommige mensen inderdaad geen inlevingsvermogen.. Ik zou ze graag willen uitnodigen om eens een week in mijn schoenen te staan, of in die van iemand anders met een beperking. Kijken hoe ze het vinden om 24 uur per dag pijn te hebben. Er continu mee geconfronteerd worden wat ze niet kunnen. Zelfs je hobby uitvoeren een hele opgave is.
Maaaaaaaar... jammer genoeg kan dat niet...

Ayasha schreef:
Dus ze worden veroordeeld omdat ze ook goede dagen hebben dat ze best fijn kunnen rijden?

Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:39

KasparovX schreef:
Ik zie sowieso niet in waarom er speciale wedstrijden voor gehandicapten zijn. Als mensen er plezier aan beleven is dat natuurlijk prima, net zoals onderlinge wedstrijden. Hetzelfde geldt voor speciale wedstrijden voor vrouwen, zoals bij hardlopen.
Maar ik zie het zo: de één mist een bepaalde lichamelijke functionaliteit, de ander mist mentaal iets, de ander financieel, de ander in zijn omgeving (ouders die niet meewerken) enzovoort. Om een echte topper te worden moeten deze dingen allemaal samenkomen, of bepaalde kwaliteiten moeten zo groot zijn dat ze andere tekortkomingen weer te niet doen.
De beste wint, en dat is misschien niet eerlijk omdat je bij je geboorte andere dingen hebt meegekregen. Maar dat is waar wedstrijden om draaien.
Van mij mogen gehandicapten ook meerijden met reguliere wedstrijden, eventueel met aanpassingen. Maar ze moeten wel door de jury op dezelfde wijze beoordeeld worden als de andere deelnemers. En dat is denk ik moeilijk voor een jury, die zullen toch snel in gedachten vervallen als “Wauw, dat is knap met zo’n handicap!” Maar goed, dat is een uitdaging voor de jury en niet voor de deelnemer.

+:)+
Ik ben het in grote lijnen met je eens.
Ook ik kreeg in dit topic er van langs om mijn mening. :+

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:03

Ayasha schreef:
Veel langdurdig zieken hebben goede momenten en slechte. En niet zoals niet zieken, een slechte dag, een stijf spiertje maar écht slecht. Hondsziek zijn, doodmoe zijn. Dus ze worden veroordeeld omdat ze ook goede dagen hebben dat ze best fijn kunnen rijden?
Sjeezes, hoeveel van jullie zouden willen ruilen? Hoe kan je iemand die dag in dag uit moet vechten tegen zijn beperking dat nu niet gunnen.


Niet alle para sporters hebben een handicap met goeie en slechte dagen.
Bovenstaande meneer heeft geen dermate aandoening dat hij bepaalde dagen niet kan rijden. Hoe kun je anders een handelsstal runnen? :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:05

Ayasha schreef:
Veel langdurdig zieken hebben goede momenten en slechte. En niet zoals niet zieken, een slechte dag, een stijf spiertje maar écht slecht. Hondsziek zijn, doodmoe zijn. Dus ze worden veroordeeld omdat ze ook goede dagen hebben dat ze best fijn kunnen rijden?
Sjeezes, hoeveel van jullie zouden willen ruilen? Hoe kan je iemand die dag in dag uit moet vechten tegen zijn beperking dat nu niet gunnen.


Niet iedere gehandicapte sporter is ook meteen een langdurig zieke. Ik snap wat je wilt zeggen, maar zó zwart-wit ligt het niet :). Genoeg mensen met een kleine handicap waar je in het dagelijks leven eigenlijk vrij weinig van merkt of welke nauwelijks een belemmering vormt. Zo zijn zij er óók in de paardensport :).

Niet iedere para-ruiter/amazone heeft een zeer ernstige aandoening :).

Anoniem

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:14

Ik snap er ook niks van hoor,maar goed ik rijd ook geen wedstrijden.Maar ik denk of je bent gehandicapt en rijd para of je rijd desnoods met dispensatie de gewone wedstrijden.Waarom beide?
En dat is niet omdat ik ze het niet gun ,maar omdat ik het niet eerlijk vind voor de echt gehandicapte.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:18

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:
Veel langdurdig zieken hebben goede momenten en slechte. En niet zoals niet zieken, een slechte dag, een stijf spiertje maar écht slecht. Hondsziek zijn, doodmoe zijn. Dus ze worden veroordeeld omdat ze ook goede dagen hebben dat ze best fijn kunnen rijden?
Sjeezes, hoeveel van jullie zouden willen ruilen? Hoe kan je iemand die dag in dag uit moet vechten tegen zijn beperking dat nu niet gunnen.


Niet iedere gehandicapte sporter is ook meteen een langdurig zieke. Ik snap wat je wilt zeggen, maar zó zwart-wit ligt het niet :). Genoeg mensen met een kleine handicap waar je in het dagelijks leven eigenlijk vrij weinig van merkt of welke nauwelijks een belemmering vormt. Zo zijn zij er óók in de paardensport :).

Niet iedere para-ruiter/amazone heeft een zeer ernstige aandoening :).

Eh in België staat invalide zo ongeveer gelijk aan "langdurig zieke". ;) En die mensen met zo'n kleine beperking, komen dan ook in een grade die bij hen past. En als jij vindt van niet, dan moet je je misschien maar eens af vragen of je wel zo goed weet wat die persoon zijn of haar beperkingen zijn als je denkt te weten. :)
Je hoeft geen ernstige aandoening te hebben om goede en slechte dagen te hebben trouwens.
Dán nog, vraag ik me af of je zo graag met ze zou wisselen. Wat jij als buitenstaander als "kleine beperking ziet" zou na een weekje wel es flink kunnen tegen vallen als je het zelf moet doen.

Bianca: je hebt geen enkele studie die je het "recht" geeft te oordelen wie de "echte" gehandicapte is. Dat doen mensen die daar voor opgeleid zijn en dan vaak nog niet eens alleen.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:41

Bianca41 schreef:
Ik snap er ook niks van hoor,maar goed ik rijd ook geen wedstrijden.Maar ik denk of je bent gehandicapt en rijd para of je rijd desnoods met dispensatie de gewone wedstrijden.Waarom beide?
En dat is niet omdat ik ze het niet gun ,maar omdat ik het niet eerlijk vind voor de echt gehandicapte.


Waarom beide? Nou omdat het kan! Ik snap juist niet waarom je alleen para's zou moeten rijden. Vrijwel iedere para rijdt ook regulier, zelf in grade 1. Iemand uit grade 2 rijdt regulier zelfs m1. Lijkt mij juist alleen maar goed dat ruiters zich verder ontwikkelen.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:44

Roxxiejj schreef:
Ayasha schreef:
Veel langdurdig zieken hebben goede momenten en slechte. En niet zoals niet zieken, een slechte dag, een stijf spiertje maar écht slecht. Hondsziek zijn, doodmoe zijn. Dus ze worden veroordeeld omdat ze ook goede dagen hebben dat ze best fijn kunnen rijden?
Sjeezes, hoeveel van jullie zouden willen ruilen? Hoe kan je iemand die dag in dag uit moet vechten tegen zijn beperking dat nu niet gunnen.


Niet alle para sporters hebben een handicap met goeie en slechte dagen.
Bovenstaande meneer heeft geen dermate aandoening dat hij bepaalde dagen niet kan rijden. Hoe kun je anders een handelsstal runnen? :?


Om bij de para's te mogen rijden heb je een constante aandoening nodig. Niets iets dat de ene dag goed is en de andere dag slecht. Het moet altijd in een bepaalde mate slecht zijn. Mensen met een ziekte als reuma of ms komen vaak dus niet in aanmerking omdat het beeld te wisselend is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:01

Met goede en slechte dagen bedoel ik dus dat er dagen zijn dat je je beter voelt dan andere, dat betekent niet dat je spontaan gezond bent. Je kan op je "goede dagen" nog steeds slechter zijn dan gewenst.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:39

Inderdaad, die goeie dagen van een mindervalide kunnen nog altijd slechter zijn dan de slechte dagen van iemand zonder beperking. Maar zeker mensen met spieraandoeningen of bijvoorbeeld MS hebben toch afwisselden redelijke perioden waarin ze in staat zijn om een wedstrijd te rijden, en slechtere perioden waarin ze al blij mogen zijn als ze nog maar op hun paard kunnen komen of zelfs hun bed uit kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:08

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:


Niet iedere gehandicapte sporter is ook meteen een langdurig zieke. Ik snap wat je wilt zeggen, maar zó zwart-wit ligt het niet :). Genoeg mensen met een kleine handicap waar je in het dagelijks leven eigenlijk vrij weinig van merkt of welke nauwelijks een belemmering vormt. Zo zijn zij er óók in de paardensport :).

Niet iedere para-ruiter/amazone heeft een zeer ernstige aandoening :).

Eh in België staat invalide zo ongeveer gelijk aan "langdurig zieke". ;) En die mensen met zo'n kleine beperking, komen dan ook in een grade die bij hen past. En als jij vindt van niet, dan moet je je misschien maar eens af vragen of je wel zo goed weet wat die persoon zijn of haar beperkingen zijn als je denkt te weten. :)
Je hoeft geen ernstige aandoening te hebben om goede en slechte dagen te hebben trouwens.
Dán nog, vraag ik me af of je zo graag met ze zou wisselen. Wat jij als buitenstaander als "kleine beperking ziet" zou na een weekje wel es flink kunnen tegen vallen als je het zelf moet doen.

Bianca: je hebt geen enkele studie die je het "recht" geeft te oordelen wie de "echte" gehandicapte is. Dat doen mensen die daar voor opgeleid zijn en dan vaak nog niet eens alleen.

Jij leest duidelijk maar een post. In voorgaande posts heb ik al aangegeven dat ik para en gewoon dressuurrijden helemaal prima vind.

Echter heb ik middels PB van een aantal mensen informatie doorgelegen waardoor ik ietsje anders ben gaan kijken naar deelname van bepaalde personen aan de para dressuur. Maar dat doet er verder niet toe. Gehandicapt is niet per definitie langdurig ziek, dat is wat ik wil zeggen.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:49

Zelf ben ik meervoudig in lichte tot zware mate gehandicapt. ik bespaar jullie de waslijst betrefd schoonheids foutjes. Wel wil ik mijn mening geven; dat de medische selectie voor deelname aan Para wedstrijden, wat dubieus is en soms vor mijn gevoel wat een geselecteerde insteek heeft.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:02

Roxxiejj schreef:
Ayasha schreef:
Veel langdurdig zieken hebben goede momenten en slechte. En niet zoals niet zieken, een slechte dag, een stijf spiertje maar écht slecht. Hondsziek zijn, doodmoe zijn. Dus ze worden veroordeeld omdat ze ook goede dagen hebben dat ze best fijn kunnen rijden?
Sjeezes, hoeveel van jullie zouden willen ruilen? Hoe kan je iemand die dag in dag uit moet vechten tegen zijn beperking dat nu niet gunnen.


Niet alle para sporters hebben een handicap met goeie en slechte dagen.
Bovenstaande meneer heeft geen dermate aandoening dat hij bepaalde dagen niet kan rijden. Hoe kun je anders een handelsstal runnen? :?


en daar zou ik opzich nog geen bezwaar tegen hebben, als het de ene dag gewoon niet gaat en de andere wel
maar als ik zie dat iemand op 1 dag zz licht rijdt (winst) en para rijd, net als zz-zwaar en youngriders.
dan oogt mij dat het in de gewone wedstrijdsport prima lukt. waarom dan para... en conclusie; bij de para worden er grote wedstrijden gereden, internationaal. waar je bij gewone wedstrijdsport er maar 1 uit alle 100en bent. hier zie ik dan toch echt het nu van para niet in. het lukt prima in de normale wedstrijdsport,blijkt dus waarom dan ook nog para?

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:04

Ik mis mijn rechter onderarm en rijd paard met een prothese, ik heb daarom ook een dispensatie en kan dus meerijden met de para wedstrijden. Ik doe dit echter niet omdat ik in grade IV ben ingedeeld en dit proeven op M/Z niveau zijn en ik (nog) niet zo ver ben. Daarnaast zijn de para wedstrijden minder vaak georganiseerd en minder laagdrempelig dan de gemiddelde 'gewone' KNHS wedstrijd. Ik zou het wel leuk vinden om mij eens te kunnen meten met ruiters met eenzelfde soort handicap.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:10

Vadiz schreef:
Ik mis mijn rechter onderarm en rijd paard met een prothese, ik heb daarom ook een dispensatie en kan dus meerijden met de para wedstrijden. Ik doe dit echter niet omdat ik in grade IV ben ingedeeld en dit proeven op M/Z niveau zijn en ik (nog) niet zo ver ben. Daarnaast zijn de para wedstrijden minder vaak georganiseerd en minder laagdrempelig dan de gemiddelde 'gewone' KNHS wedstrijd. Ik zou het wel leuk vinden om mij eens te kunnen meten met ruiters met eenzelfde soort handicap.


dat is ook nog een insteek, maar rijden er niet heel veel diverse handicappen?
zelf vind ik dat een para deel bij een sport super is voor zij die niet mee kunnen komen in de normale sport, en dan makkelijkere oefeningen krijgen enz.
het feit dat het vrij hoog gegrepen is vind ik ook vreemd. in de b kan je toch ook problemen hebben? en als het in de b en l zonder para kan, waarom dan weer niet in het m en z? :+ al met al vind ik het para wat raar in elkaar steken :o eigenlijk zou het enorm toegankelijk voor gehandicapte ruiters moeten zijn, maar nu is het alleen bevoorrecht aan de genen die in de gewone wedstrijd sport al prima rond komen :?

Vadiz

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Honselersdijk

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:21

De grades staan voor bepaalde handicaps en mate van ernst. Zo zijn de proeven in grade I bijv. (Volgens mij) zonder galop en zitten in grade V de mensen met de minst ernstige handicap. Deze mensen zullen dus later in de reguliere sport 'stranden'. Zo kan ik bijv. met mijn rechterhand geen fijne ophoudingen maken. Mijn ophoudingen komen vanuit mijn schouder. ze zijn dus grover en hebben langer tijd nodig voor ze doorkomen. ik heb daar tot nu toe weinig hinder van ondervonden, maar ik merk dat het mee komen in de reguliere sport daarom voor mij wel lastiger wordt. Wat ik wel raar vind is dat er in de grades geen opbouw zit. Wil ik bijv. In een lagere grade starten dan mag dat alleen hc.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:22

unihorses schreef:
Veel langdurdig zieken hebben goede momenten en slechte. En niet zoals niet zieken, een slechte dag, een stijf spiertje maar écht slecht. Hondsziek zijn, doodmoe zijn. Dus ze worden veroordeeld omdat ze ook goede dagen hebben dat ze best fijn kunnen rijden?
Sjeezes, hoeveel van jullie zouden willen ruilen? Hoe kan je iemand die dag in dag uit moet vechten tegen zijn beperking dat nu niet gunnen.

Niet alle para sporters hebben een handicap met goeie en slechte dagen.
Bovenstaande meneer heeft geen dermate aandoening dat hij bepaalde dagen niet kan rijden. Hoe kun je anders een handelsstal runnen? :?

en daar zou ik opzich nog geen bezwaar tegen hebben, als het de ene dag gewoon niet gaat en de andere wel
maar als ik zie dat iemand op 1 dag zz licht rijdt (winst) en para rijd, net als zz-zwaar en youngriders.
dan oogt mij dat het in de gewone wedstrijdsport prima lukt. waarom dan para... en conclusie; bij de para worden er grote wedstrijden gereden, internationaal. waar je bij gewone wedstrijdsport er maar 1 uit alle 100en bent. hier zie ik dan toch echt het nu van pniet in. het lukt prima in de normale wedstrijdsport,blijkt dus waarom dan ook nog para?


Dit gaat dus over mij. Jammer dat je dit persoonlijk aan me gevraagd hebt hoe dit zit. Ik heb een cerebral parase die mijn motoriek aan de rechterkant van mijn lichaam aangetast heeft. Hiervoor heb ik een zweep en mag ik lichtrijden, ongeacht de proef die ik rijd. Als je had opgelet had je gezien dat een para grade 4 te vergelijken is met een z1/z2 proef. Hier moet je dus al aardig voor kunnen sturen. Zo raar is het dan niet dat ik de andere oefeningen ook onder de knie heb. De para is echt niet alleen voor mensen die het in de normale sport niet redden. Iemand uit grade 2 rijdt ook m1, terwijl die para proef alleen stap n draf is. En in grade 4 rijdt iedereen regulier, waarom ook niet want je moet een normale z proef neerzetten.

En ja ik kan regulier niet bij de beste meerijden op hoog niveau mede omdat mijn lichaam niet meewerkt. In plaats van de bedenken dat ik daarom para rijdt, kun je je ook afvragen waar ik had gestaan als ik wel een goed functionerend lichaam had gehad. Het zelfde geldt voor mijn mede para ruiters.

Maar als je denkt dat het allemaal zo simpel is nodig ok je graag uit voor wat uitleg.

CleovG

Berichten: 3807
Geregistreerd: 11-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:26

unihorses schreef:
Vadiz schreef:
Ik mis mijn rechter onderarm en rijd paard met een prothese, ik heb daarom ook een dispensatie en kan dus meerijden met de para wedstrijden. Ik doe dit echter niet omdat ik in grade IV ben ingedeeld en dit proeven op M/Z niveau zijn en ik (nog) niet zo ver ben. Daarnaast zijn de para wedstrijden minder vaak georganiseerd en minder laagdrempelig dan de gemiddelde 'gewone' KNHS wedstrijd. Ik zou het wel leuk vinden om mij eens te kunnen meten met ruiters met eenzelfde soort handicap.


dat is ook nog een insteek, maar rijden er niet heel veel diverse handicappen?
zelf vind ik dat een para deel bij een sport super is voor zij die niet mee kunnen komen in de normale sport, en dan makkelijkere oefeningen krijgen enz.
het feit dat het vrij hoog gegrepen is vind ik ook vreemd. in de b kan je toch ook problemen hebben? en als het in de b en l zonder para kan, waarom dan weer niet in het m en z? :+ al met al vind ik het para wat raar in elkaar steken :o eigenlijk zou het enorm toegankelijk voor gehandicapte ruiters moeten zijn, maar nu is het alleen bevoorrecht aan de genen die in de gewone wedstrijd sport al prima rond komen :?


Ja dat klopt. De gehandicapte ruiters die niet goed genoeg zijn kunnen daarom regulier starten met aanpassingen. Als je bij de para start kom je vaak al uit bij kader vormingen, selecties etc. Dus wat is het probleem? Als je in grade 4 bent in gedeeld maar geen z proef kunt rijden dan rijd je toch alsnog met een aanpassing in de b/l/m

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 01:05

Vadiz schreef:
Ik mis mijn rechter onderarm en rijd paard met een prothese, ik heb daarom ook een dispensatie en kan dus meerijden met de para wedstrijden. Ik doe dit echter niet omdat ik in grade IV ben ingedeeld en dit proeven op M/Z niveau zijn en ik (nog) niet zo ver ben. Daarnaast zijn de para wedstrijden minder vaak georganiseerd en minder laagdrempelig dan de gemiddelde 'gewone' KNHS wedstrijd. Ik zou het wel leuk vinden om mij eens te kunnen meten met ruiters met eenzelfde soort handicap.


:D Dan zou je het tegen Frank Hosmar moeten opnemen. Zijn arm zit er nog wel aan maar hij geeft zijn hulp in zijn ene arm op dezelfde manier als jij. Er staat me iets van bij dat hij zijn pezen in zijn hand/pols door een ongeluk heeft beschadigd en hij daardoor ook zenuwen beschadigd heeft. Voordat dit gebeurde was hij ook al een erg talentvolle ruiter. Dat hij ondanks deze beperking in staat is om paarden correct te rijden en zijn brood ermee te verdienen zou juist in mijn optiek als een extra prestatie gezien moeten worden ipv hem daarop af te branden en te twijfelen aan zijn handicap. Ik vind dat echt weerzinwekkend.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:01

unihorses schreef:
eigenlijk zou het enorm toegankelijk voor gehandicapte ruiters moeten zijn, maar nu is het alleen bevoorrecht aan de genen die in de gewone wedstrijd sport al prima rond komen :?

-O-

Nou ja, ik denk dat iemand zonder handicap dit zelf moeilijk kan snappen... Als je dat zelf niet meemaakt is het moeilijk om te begrijpen hoe het voelt als je door je beperking enorm veel harder moet werken dan anderen, om dezelfde of zelfs nog slechtere resultaten te behalen.

Ik rijd zelf niet in de para sport, maar ik heb een mentale handicap dus ik loop tegen dezelfde problemen aan. Ik heb jaren meegedraaid in het gewoon onderwijs dus iedereen verklaarde me voor gek toen ik de overstap maakte naar het bijzonder onderwijs, want ik kon immers toch meekomen in het gewoon onderwijs?
Dat ik daarvoor keihard moest knokken, dat ik veel meer moest doen dan mijn klasgenoten en dat mijn resultaten helemaal niet overeenkwamen met de moeite die ik deed, dat zagen ze niet. Ook de mislukkingen, de teleurstelling als je keihard gewerkt hebt zonder resultaat, dat zien de mensen niet. De mensen zien slechts wat er naar buiten komt, en denken dat ze daardoor kunnen inschatten wat de ernst en invloed van je handicap is.

En het is niet dat er in het para circuit met punten wordt gegooid, er wordt net als in de reguliere circuits gekeken naar je prestaties en de mate waarin deze voldoen aan de verwachtingen. Alleen krijg je de kans om je te meten met mensen die net zo hard moeten werken voor hun prestaties als jij, en krijg je de kans om op je eigen tempo je prestaties te behalen zonder dat je je er telkens opnieuw van bewust wordt dat veel dingen voor jou niet vanzelf gaan.
Dit kan er net voor zorgen dat je in het reguliere circuit ook terug kan/wil meedraaien.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:04

GeekGirl schreef:
unihorses schreef:
eigenlijk zou het enorm toegankelijk voor gehandicapte ruiters moeten zijn, maar nu is het alleen bevoorrecht aan de genen die in de gewone wedstrijd sport al prima rond komen :?

-O-

Nou ja, ik denk dat iemand zonder handicap dit zelf moeilijk kan snappen... Als je dat zelf niet meemaakt is het moeilijk om te begrijpen hoe het voelt als je door je beperking enorm veel harder moet werken dan anderen, om dezelfde of zelfs nog slechtere resultaten te behalen.

Ik rijd zelf niet in de para sport, maar ik heb een mentale handicap dus ik loop tegen dezelfde problemen aan. Ik heb jaren meegedraaid in het gewoon onderwijs dus iedereen verklaarde me voor gek toen ik de overstap maakte naar het bijzonder onderwijs, want ik kon immers toch meekomen in het gewoon onderwijs?
Dat ik daarvoor keihard moest knokken, dat ik veel meer moest doen dan mijn klasgenoten en dat mijn resultaten helemaal niet overeenkwamen met de moeite die ik deed, dat zagen ze niet. Ook de mislukkingen, de teleurstelling als je keihard gewerkt hebt zonder resultaat, dat zien de mensen niet. De mensen zien slechts wat er naar buiten komt, en denken dat ze daardoor kunnen inschatten wat de ernst en invloed van je handicap is.

En het is niet dat er in het para circuit met punten wordt gegooid, er wordt net als in de reguliere circuits gekeken naar je prestaties en de mate waarin deze voldoen aan de verwachtingen. Alleen krijg je de kans om je te meten met mensen die net zo hard moeten werken voor hun prestaties als jij, en krijg je de kans om op je eigen tempo je prestaties te behalen zonder dat je je er telkens opnieuw van bewust wordt dat veel dingen voor jou niet vanzelf gaan.
Dit kan er net voor zorgen dat je in het reguliere circuit ook terug kan/wil meedraaien.


dus omdat ik dat zeg heb ik zelf direct geen handicap?
doe gewoon de moeite er niet voor om op wedstrijd te gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:49

Als ik de zwaardere handicap klasses bekijk den denk ik dat diegene met het beste paard en het beste team de winnaar is. Want ik zie voorgeprogrameerde paarden die door anderen getraint worden en door een sponsor geschonken is. Eigenlijk doet de gehandicapte ruiter in de zwaarste grades zelf niet zo heel veel dan de proef rijden. Diegene die het beste en braafste paard onder de billen heeft is de winnaar.

En voordat iedereen mij aanvalt wil ik wel gezegd hebben dat ik het fantastisch vind dat gehandicapten ook paardrijden. Ik heb er respect voor. Maar ik begrijp die drang naar de beste willen zijn niet zo. Diegene met de beste sponsor, het braafste en beste paard en het beste team erom heen is de winnaar. Maar dat heeft eigenlijk niets met rijkunst te maken.