Autisme/kind met "rugzak" & paarden: onderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Autisme/kind met "rugzak" & paarden: onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 15:29

Beste allemaal,

In opdracht van de Prinses Máxima Manage (omgeving Zeist) voor de studie psychologie voer ik een onderzoek uit naar de effectiviteit van het gebruik van paarden in therapie. Op de manage zien ze veel positieve resultaten met de inzet van paarden (positieve sociale en lichamelijke ontwikkeling) en dat willen ze graag ook wetenschappelijk laten onderzoeken.

Wat? Voor dit onderzoek zoek ik deelnemers. Deelnemen betekent dat je drie gratis lessen van een half uur ontvangt. In deze lessen maak je, onder begeleiding van een gediplomeerde instructeur /therapeut, kennis met het paard en paardrijden. Aan de start van het onderzoek vul je, als je ouder bent dan 11 jaar, een vragenlijst in (15 minuten). Deze vragenlijst vul je nog een keer in als je de lessen hebt afgerond. Ook zal je ouder/verzorger gevraagd worden deze vragenlijst in te vullen.

Wie? De doelgroep waar ik me op richt zijn jongeren tussen de 6 - 25 met met autisme/hechtings-problematiek of psychosociale problemen (hierbij kun je denken aan angst, agressiviteit, het niet kunnen aangeven van grenzen, kinderen van ouders met een verstandelijke beperking, slachtoffers van huiselijk geweld, etc.)

Wanneer? Lessen en het onderzoek vindt plaats tussen begin maart en half juni op de Prinses Máxima Manege. Lessen zullen in overleg gepland worden.

Meer informatie/meedoen? Meer informatie kan ik je natuurlijk geven per pb én je kunt de flyer bekijken op: http://www.prinsesmaximamanege.nl/images/PMM/gratisrijles.pdf Opgeven kan via info@prinsesmaximamanege.nl

Ben je begeleider/therapeut van een groep in de provincie Utrecht en denk je dat dit mogelijk iets is voor je cliënten? Of weet je begeleiders die hier mogelijk in geïnteresseerd zijn voor hun groep? Dan hoor ik het ook graag van je!

Groeten,

Elsbeth

RyanneZarita

Berichten: 516
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:02

Ik ben heel erg benieuwd naar de uitslag van dit onderzoek.. is dat rapport ergens in te zien?

Laura1977
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:20

Check bij http://www.coeurage.nl

Elsjuhh schreef:
Beste allemaal,

In opdracht van de Prinses Máxima Manage (omgeving Zeist) voor de studie psychologie voer ik een onderzoek uit naar de effectiviteit van het gebruik van paarden in therapie. Op de manage zien ze veel positieve resultaten met de inzet van paarden (positieve sociale en lichamelijke ontwikkeling) en dat willen ze graag ook wetenschappelijk laten onderzoeken.

Wat? Voor dit onderzoek zoek ik deelnemers. Deelnemen betekent dat je drie gratis lessen van een half uur ontvangt. In deze lessen maak je, onder begeleiding van een gediplomeerde instructeur /therapeut, kennis met het paard en paardrijden. Aan de start van het onderzoek vul je, als je ouder bent dan 11 jaar, een vragenlijst in (15 minuten). Deze vragenlijst vul je nog een keer in als je de lessen hebt afgerond. Ook zal je ouder/verzorger gevraagd worden deze vragenlijst in te vullen.

Wie? De doelgroep waar ik me op richt zijn jongeren tussen de 6 - 25 met met autisme/hechtings-problematiek of psychosociale problemen (hierbij kun je denken aan angst, agressiviteit, het niet kunnen aangeven van grenzen, kinderen van ouders met een verstandelijke beperking, slachtoffers van huiselijk geweld, etc.)

Wanneer? Lessen en het onderzoek vindt plaats tussen begin maart en half juni op de Prinses Máxima Manege. Lessen zullen in overleg gepland worden.

Meer informatie/meedoen? Meer informatie kan ik je natuurlijk geven per pb én je kunt de flyer bekijken op: http://www.prinsesmaximamanege.nl/images/PMM/gratisrijles.pdf Opgeven kan via info@prinsesmaximamanege.nl

Ben je begeleider/therapeut van een groep in de provincie Utrecht en denk je dat dit mogelijk iets is voor je cliënten? Of weet je begeleiders die hier mogelijk in geïnteresseerd zijn voor hun groep? Dan hoor ik het ook graag van je!

Groeten,

Elsbeth

ievie

Berichten: 2218
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Autisme/kind met "rugzak" & paarden: onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:04

Is je onderzoek gericht op kinderen met een gemiddeld iq, of op kinderen die aan een van bovengenoemde problematieken icm een verstandelijke beperking? Denk dat dit voor je onderzoek wel verschil maakt?

Eef01
Berichten: 281
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Autisme/kind met "rugzak" & paarden: onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:48

ik ben benieuwd naar de uitslag van het onderzoek.
Ik word altijd heel relaxt van paarden

limagirl

Berichten: 274
Geregistreerd: 16-06-13

Re: Autisme/kind met "rugzak" & paarden: onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:28

Ben benieuwd naar de uitslag. Interessant onderzoek.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Autisme/kind met "rugzak" & paarden: onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:35

Op zich is dit een heel voorspelbaar resultaat hoor, inmiddels is het allang en breed bekend en gebruikelijk dat paarden worden ingezet als co therapeut. Dit topic is ook al wat ouder en inmiddels is er veel vooruitgang geboekt op dit front. Niet om het onderzoek van TS af te kraken hoor, ik juich het alleen maar toe. Meer bedoeld nu voor de mensen die reageren en meer informatie willen. Als je op equitherapie of coachen met paarden googled kan je erg veel vinden over de opleidingen, veel artikelen met wetenschappelijke ondersteuning gericht op allerlei doelgroepen (ik hoop het zelf ook ooit als logopedist te kunnen gaan gebruiken) en veel ervaringen en vele adressen welke therapie met paarden geven op wat voor grond dan ook. Of dit nu in de autisme categorie is of in de psychosociale problematiek of juist bij assertiviteit of taalproblemen, er is best veel bij gekomen afgelopen jaar.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Autisme/kind met "rugzak" & paarden: onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:39

Een vriendin van mij heeft ook onderzoek gedaan voor haar masterscriptie naar het effect van therapie met paarden. Haar boktnaam is san0123, wellicht interessant voor je om met haar in contact te komen. Ik zal haar wel even op je topic wijzen.
Veel succes in ieder geval!

Annamarieex
Berichten: 172
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:45

Ik volg ^^

HorseRider13
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:37

Ik heb zelf autisme en heb ook een paardentherapie gevolgd. Ik vond het echt superfijn en dat was ook de reden dat ik nu paard rijd :) Ik ben begonnen op mijn negende met de therapie, maar omdat het te duur werd ben ik gestopt en kreeg ik prive les. Daarna ben ik gewoon de groepslessen gaan volgen.
Ik vond de therapie heel nuttig. Hierdoor weet ik nu meer over mezelf én meer over paarden :) .
Ik woon nu op een zorgboerderij (vanwege mijn autisme en nog een paar gedragsprobleempjes woon ik niet bij mijn ouders) waar ze 3 paarden hebben. Heel fijn! Elke dag rijden! Paarden maken mij altijd heel rustig. En ook andersom. Daarom zijn ze hier op de boerderij heel blij met me! En ik ook blij met de boerderij!
Conclusie: Ik vond de therapie superfijn, en heb er heel veel van geleerd!!
Oh ja, ik heb de therapie gevolgd op manege het Paardrijk in Berlicum! Hele aardige mensen daar en er word ook goed lesgegeven!!

xx