Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:38

kschulte schreef:
Ik ben echt verbaasd om te lezen dat jullie autorijden terwijl je aan 1 oog niets ziet. Hoe gaat dat dan met snelheid inschatten van de medeweggebruikers? En je hebt daardoor toch zelf ook een hele grote 'dode hoek' waar je niets ziet? Gaat dit echt wel veilig dan?
Ik denk dat het paardrijden toch een hele andere situatie is, omdat paard toch met je mee zal denken en niet zomaar ergens tegenaan loopt.

Ik zie met beide ogen, alleen werken ze niet samen, ik kijk maar met 1 oog tegelijk.
Ik heb dit nooit geweten, tot ik een opmerking tegen de opticien maakte en deze een testje deed.
Weet dus ook niet zeker of ik wel of geen diepte zie, ik zie zoals ik al mijn hele leven zie. :)
Daarom doe ik ook gewoon autorijden enzo.

Weet alleen dat ik idd slecht in balspelletjes ben, en geen 3D zie.

Is er niet een soort van thuistest om te kijken of je diepte ziet?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:44

Mijn vader ziet ook bijna geen diepte. Hij is aan 1 oog bijna blind (alleen licht en donker) doordat hij vroeger een dartpijl zijn netvlies heeft beschadigd. Als hij met dat oog naar beneden kijkt en iets heel dichtbij houdt kan hij het wel zien. Aan zijn andere oog is hij verziend dus dat heft elkaar mooi op :')

Mijn vader rijdt geen paard maar wel auto en motor en heeft zichzelf aangeleerd om toch diepte te zien. Alleen als het slecht weer is (veel stuifregen en mist) gaat hij niet met de motor of blijft hij achter auto's hangen vanwege veiligheid en hij zich dan niet zo zeker voelt.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:48

Leuk motivatie filmpje :D


Storm

Berichten: 20857
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:38

Wauw zeg, wat ontzettend knap dat filmpje!

En iemand schreef dat het een beperking is. Zo zie ik het zelf eigenlijk niet. Ik merk er in mijn dagelijks leven helemaal niks van. Een hoop vrienden van me weten het niet eens.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:44

Je kunt inderdaad minder goed diepte zien als je blind bent aan 1 oog, want je mist dan de belangrijkste manier om dat te doen, stereoscopie.
Gelukkig hebben je hersenen nog meer manieren om diepte te zien, zoals perspectief, parallax, kennis over de grootte van objecten, relatieve grootte van objecten, occlusie en kleurvervaging en lijnvervaging. Het is niet zo dat als je maar 1 oog gebruikt je ineens ervan overtuigd bent dat een stoel op 10 meter afstand aanraakbaar is met je handen.
Met maar 1 oog heb je wel het idee dat je geen 3D meer ziet, omdat alles 'platter' lijkt, maar je maakt in het algemeen niet meer fouten in het inschatten van afstanden. Paarden hebben ook vrijwel geen stereoscopie (doordat de ogen te ver uit elkaar zitten), maar ook zij zien diepte.

kschulte

Berichten: 283
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:17

asjemenou schreef:
kschulte schreef:
Ik ben echt verbaasd om te lezen dat jullie autorijden terwijl je aan 1 oog niets ziet. Hoe gaat dat dan met snelheid inschatten van de medeweggebruikers? En je hebt daardoor toch zelf ook een hele grote 'dode hoek' waar je niets ziet? Gaat dit echt wel veilig dan?
Ik denk dat het paardrijden toch een hele andere situatie is, omdat paard toch met je mee zal denken en niet zomaar ergens tegenaan loopt.

Ik zie met beide ogen, alleen werken ze niet samen, ik kijk maar met 1 oog tegelijk.
Ik heb dit nooit geweten, tot ik een opmerking tegen de opticien maakte en deze een testje deed.
Weet dus ook niet zeker of ik wel of geen diepte zie, ik zie zoals ik al mijn hele leven zie. :)
Daarom doe ik ook gewoon autorijden enzo.

Weet alleen dat ik idd slecht in balspelletjes ben, en geen 3D zie.

Is er niet een soort van thuistest om te kijken of je diepte ziet?


Ik zou niet weten hoe je dat kan testen. Merk je zelf niet als je wisselt tussen je beide ogen, of gaat dat steeds heel snel?

Ik weet wel dat je hersenen het kunnen opvangen als je geen diepte kunt zien, je kan heel snel inschatten of voorwerpen verder kleiner zijn of elkaar overlappen en perspectief ed. Maar ik vind dat heel moeilijk voor te stellen bij snel bewegende voorwerpen, zoals in het verkeer.
Ik ben gewoon verrast hoeveel mensen auto rijden met een visuele beperking. Voor paardrijden vind ik dat eigenlijk toch wel een hele andere situatie.


Maar volgens mij moet iedereen dat gewoon heel eerlijk voor zichzelf inschatten. Het is altijd goed om je grenzen te verleggen, maar als iets niet veilig voelt (bv omdat je iets niet kan zien) dan moet je ook snappen welke grens je beter niet overheen kan gaan.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:43

Ik heb idd een tijdje gemerkt dat ik wisselde tussen mijn ogen, daar maakte ik toen een opmerking over tegen de opticien. Vandaar dat ik er toen pas achter ben gekomen.
Ik heb dus nooit geweten dat ik misschien wel minder of geen diepte zie, dus waarom zou je dan niet gaan autorijden? Ik vind zelf niet dat ik een visuele beperking heb. Neem aan dat een opticien of oogarts dat dan wel verteld had?


Toen ik klein was moest ik altijd naar de oogarts in het ziekenhuis, allemaal testjes doen.
Had je ook een ding waar je achter moest zitten en dan moest je een hondje in zijn hokje zetten. Maar bij mij ging dat hondje nooit in zijn hok. Zodra ik dacht dat hij erin zat, stond hij weer aan de kant er naast.
Ik neem nu aan dat mensen die normaal kijken dat hondje wel gewoon in het hokje krijgen?

Gaby89

Berichten: 61
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:33

Ik heb er wel last van tijdens het rijden, zie rechts 10% links 08%. Links is lui. Zie profiel.
Merk het met voltes bijvoorbeeld dan doe ik het te klein. Verder heb ik altijd voorrang.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:35

Mijn zusje ziet met beide ogen, maar kan ook geen diepte zien. Dit is nooit anders geweest en daardoor weet ze ook niet beter. 3D films hebben voor haar ook geen zin. Zij ervaart dit gewoon als een hele scherpe film :) Met autorijden etc. heeft ze geen problemen, omdat ze dus niet beter weet dan dit.

Sterrendief

Berichten: 339
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Brabant

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:38

mijn paard heeft hier last van :P door een infectie in zijn oog zit er nu een waasje op zijn pupil waardoor hij aan één oog minder ziet, springen doe ik dus ook niet, is me iets te gevaarlijk omdat mijn paard mijn fouten niet kan compenseren met zijn eigen inschattingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:52

kschulte schreef:
Ik zou niet weten hoe je dat kan testen. Merk je zelf niet als je wisselt tussen je beide ogen, of gaat dat steeds heel snel?

Ik weet wel dat je hersenen het kunnen opvangen als je geen diepte kunt zien, je kan heel snel inschatten of voorwerpen verder kleiner zijn of elkaar overlappen en perspectief ed. Maar ik vind dat heel moeilijk voor te stellen bij snel bewegende voorwerpen, zoals in het verkeer.
Ik ben gewoon verrast hoeveel mensen auto rijden met een visuele beperking. Voor paardrijden vind ik dat eigenlijk toch wel een hele andere situatie.


Maar volgens mij moet iedereen dat gewoon heel eerlijk voor zichzelf inschatten. Het is altijd goed om je grenzen te verleggen, maar als iets niet veilig voelt (bv omdat je iets niet kan zien) dan moet je ook snappen welke grens je beter niet overheen kan gaan.

Wisselen tussen beide ogen gaat bij mij bewust - ik kan daar zelf voor kiezen en kan het niet sneller dan 2x per seconde, denk ik zo. Je kunt het dieptezien enigszins zelf testen door iemand anders een potlood of vinger verticaal te laten houden terwijl jij er recht voor zit. Probeer dan die vinger van bovenaf aan te tikken. Als ik hier iets randoms op mijn bureau recht van boven probeer aan te tikken, dan zit ik er vrijwel altijd nét naast. Maar als ik dat potlood er zelf heb neergelegd, dan gaat het goed - blijkbaar zijn mijn hersenen hier zo op ingesteld dat ik die afstand heb onthouden. Geen betrouwbaar testje maar wellicht geldt het voor jullie ook. Het hierboven beschreven testje van de hond (leeuw of papegaai in mijn geval :Y) ) is inderdaad de test die oogartsen gebruiken. Man, wat frustrerend was dat :')

Kan me voorstellen dat je verrast bent dat er zoveel mensen met een visuele beperking toch auto's besturen, hoor. Voordat ik zelf mijn rijbewijs zou gaan halen, zou ik ook graag een medische keuring willen om te zien of dit wel vertrouwd is. Naar mijn eigen inschatting is het wel oké - als fietser gaat het bij mij ook nooit fout. Maar ik wil het toch even checken :)

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:07

Mijn dochter van 13 is blind aan 1 oog. Ze is zo geboren en kan dus ook geen diepte zien! 3 d film heeft inderdaad geen zin...de beelden zijn wazig! Ze was als dreumes erg onhandig; struikelde over de kleinste drempels en gooide regelmatig haar beker om! Nu gaat alles prima; ze heeft t zich zelf aan geleerd...diepte inschatten! Fijn om te weten dat je dus gewoon mag auto rijden; dat wist ik niet zeker. Tijdens t paardrijden kreeg ze een keer wat in haar goede oog; dat was lastig! Gelukkig stopte ons paard onmiddelijk en kon ze afstappen. Zelf heeft ze er totaal geen problemen mee en weet ook niet beter natuurlijk! Met fietsen is ze extra voorzichtig en moet ze inderdaad heel goed rond kijken ivm dode hoek.

kschulte

Berichten: 283
Geregistreerd: 02-07-09

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:43

Ja precies, Loveshadow.
Ik weet eigenlijk ook niet wat de medische eisen zijn wanneer je nog wel of niet mag autorijden met een visuele (of andere) beperking. Ik kan me voorstellen dat men over het algemeen wel graag wil rijden, maar hopelijk ook eerlijk is als het eigenlijk niet altijd veilig is. Je moet het bv ook kunnen inschatten als er iemand rijdt die veel te hard nog even door rood licht sjeest.

Anoniem

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:46

Ja. Dat soort situaties kan ik - naar mijn weten - wel goed inschatten. Maar ik kan bijvoorbeeld in de verte niet altijd zien of een auto stilstaat of rijdt. Ik zal binnenkort eens aan mijn oogarts of aan de rijschoolhouder vragen hoe dit eigenlijk zit :j

testes76, wat fijn dat het paard meteen stopte! :)

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:13

Ik heb ook "onafhankelijke ogen", ik kijk dus maar met een oog tegelijk. Mijn rechteroog heeft ook een lens nodig en links niet, dus ik kijk automatisch met links. Ik zie geen diepte maar heb mezelf geleerd de schaduwen te bekijken om afstanden in te schatten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:23

Ik zie met 1 oog maat 20%. Of althans, ik zie alles wel, maar de plaatjes worden niet of nauwelijks aan mijn hersenen door gegeven.
Op zich heb ik er geen last van, hoewel ik het nog steeds niet aangedurfd heb om te gaan autorijden (ik mis dus ook het diepte verhaal). Ik rij dus nog steeds rond op m'n scooter :j
3D films gaat idd niet, en trappen zonder andere kleur stripjes op de uiteinden zijn ook een uitdaging (op gaat wel, maar af.... #)

Desondanks ben ik toch nagelstyliste, en dat gaat best aardig :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Blind met 1 oog, dus geen diepte zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:05

Dat pluisje idd lest! Ik weet precies wat je bedoelt! Maar zodra er dingen zijn die er echt "uit" komen, houdt het bij mij op en wordt het blurry.... Maar ik snap opzich de gedachte.
Vroeger met de 3D brillen met een groen en een rood glas zag ik er echt niks van. Zat ik daar in panda droom om me heen te kijken van: wat doen die mensen allemaal moeilijk?
"Jaar, die slang kwam helemaal op je af!"

Oh... >;)