Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HBZ
Berichten: 1538
Geregistreerd: 21-10-09

Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-12 11:46

Hallo,

Ik train mijn neefje met ADD, en hij is kwa niveau er aan toe om wedstrijden te rijden. Helaas zal het hem in de reguliere wedstrijden niet lukken, ivm concentratie.

Daarom zou het wel erg goed helpen als hij een oortje in had met het rijden om hem te coachen.


RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:08

Kun je niet wat oefenwedstrijden rijden? Daar mag je misschien wel een oortje in.

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:10

ik zou zeggen oefenen oefenen oefen, en heel veel kleine wedstrijdjes rijden.
het zal wel wat langer duren dan met een (normaal) kind , maar ik denk dat hij uiteindelijk wel
zich zal kunnen consentreren

Dyslectisch?
Wel nee joh! Ik ben dyslesbisch !

If people have a problem with you , remember it is their problem !

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:15

nee volgensmij niet
maar je hebt toch ook van die pillen voor de consentratie? ik weet alleen niet hoe ze heten hij zou ze wel al hebben. ik ken zelf iemand die ook add heeft en die rijd ook gewoon gewonen wedstrijden mee.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:16

je bedoeld medicatie als ritalin en conserta ?

Dyslectisch?
Wel nee joh! Ik ben dyslesbisch !

If people have a problem with you , remember it is their problem !

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:17

Hoe oud is hij? Bixie is natuurlijk bedoeld als leuke instapper voor jonge kinderen,
allicht dat dat ook voor hem leuk is?

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:18

ja ritalin

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:19

mijn dochter rijdt ook gewoon de proefjes, ondanks de concentratieproblemen die ze heeft.......

where ever i lay my CAP , that's my home ......................... a Horse, an answer to all my prayers
http://www.mennenisleuk.nl

Nikkels, ik zal je nooit vergeten, De Hemel heeft er een grote ster bij....

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:20

ik heb dat ook altijd gedaan. :j ondanks dat ik adhd en pdd-nos heb

Dyslectisch?
Wel nee joh! Ik ben dyslesbisch !

If people have a problem with you , remember it is their problem !

Dromen

Berichten: 330
Geregistreerd: 04-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:23

Laat die medicatie toch een achterwege!
Een kind permanent onder verdoving, dat is de normaalste zaak geworden.

Oefenen oefenen oefenen, mijn broertje kan het ook.

Aprils_joke

Berichten: 4241
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: denbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:25

ik heb ook nooit medicatie gebruikt alleen 2 keer een proef periode
omdat het niet goed voelde voor mij ik werdt er suf van en bleef soms zelf hangen in mn consentratie
waardoor ik belangrijke dingen (zoals een auto ofzo ) niet meer hoorde en er heel erg van schrok,

nee geen medicatie voor mij

Dyslectisch?
Wel nee joh! Ik ben dyslesbisch !

If people have a problem with you , remember it is their problem !

Nickyenbobo
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:54

ik heb ADHD en soms vind ik het ook wel lastig om me te concentreren maar ik rij inmiddels M1+4

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:40

Dromen schreef:
Laat die medicatie toch een achterwege!
Een kind permanent onder verdoving, dat is de normaalste zaak geworden.

Oefenen oefenen oefenen, mijn broertje kan het ook.

even offtopic....maar is dit niet iets heel persoonlijks , mijn dochter doet het sinds 2 maanden heel goed op ritalin.....dat jij het niks vind, wil niet zeggen dat het voor anderen niet werkt....en NEE , mijn dochter is niet de hele dag verdoofd..

where ever i lay my CAP , that's my home ......................... a Horse, an answer to all my prayers
http://www.mennenisleuk.nl

Nikkels, ik zal je nooit vergeten, De Hemel heeft er een grote ster bij....

HBZ
Berichten: 1538
Geregistreerd: 21-10-09

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-12 11:34

Hij heeft ook medicatie gehad en nu is hij al een jaar zonder medicatie. Hij werd misselijk van die medicatie.
Ik vindt hem zelf zonder medicatie beter, en heb voor hem een bepaalde manier van lesgeven. Maar nu krijgt hij sinds deze week medicatie omdat hij thuis niet even goed te handelen is.

Verder is hij 12 jaar oud. En heeft hij een super brave pony, die al veel wedstrijd ervaring heeft.
Het probleem is vooral met hem dat zijn zelfvertrouwen zo laag is. Ik probeer eraan te werken, door hem te laten voelen dat hij bepaalde dingen toch wel kan, en dat staat hij ook versteld van zichzelf.
Alleen heeft hij bij voorbaad als zoiets van ik kan het toch niet, dus dan doet hij ook zijn best niet.

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:45

Als jij/hij echt via de KNHS wil starten heb je hier wat info over de Bixie: http://www.paardensport.nl/news.asp?pCa ... =&ppCatID= .

Anders is het wijs om eens te kijken bij een manege of vereniging in de buurt om te zien of die wedstrijdjes organiseert waar hij aan mee kan doen.

Onze vereniging schrijft ook drie wedstrijden per jaar uit voor niet-startkaarthouders, zoiets is ook voor hem leuk. Alle hulp is toegestaan, alle kinderen krijgen meestal een prijsje, leuk om aan mee te doen.

Die faalangst is wel herkenbaar bij dit soort ruiters, je zou ook nog kunnen kijken bij een vereniging voor gehandicapten in de buurt en of hij bij hun mee kan doen aan een wedstrijd(je).

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

dieke94

Berichten: 124
Geregistreerd: 18-01-11

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:04

Ik zou inderdaad ook zeggen veel oefenen, werken aan zelfvertrouwen en gaan voor een kleine, net groot genoege uitdaging!
Heel veel succes, en plezier!

Het gaat goed met onze meid!!(L)(:

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 01:16

Kun je niet een plek vinden waar hij F-proefjes kan rijden? Die beginnen op zo'n laag niveau dat hij dat vast makkelijk kan. Zo kan hij mooi zelfvertrouwen opdoen.

ElvierW

Berichten: 261
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 07:42

Ik ben vooral lezer, waar wil in deze toch wel graag reageren...

Ik denk dat het zelfvertrouwen hier je grootste "probleem" is. Kinderen met ADD/ADHD zijn erg gevoelig voor wat er niet goed gaat ipv wat wel. Daarbij lokt hun gedrag bij de omgeving veelal reactie van afkeur op, dat dit gevoel nog eens bevestigd. Als jij zo'n beetje de enigste bent die hem positief stimuleert, is het dus als water naar de zee dragen. Maar eerlijk; Je bevestigd zijn onvermogen door te opperen dat hij regulier niet mee zou kunnen vanwege zijn concentratie. Als hij namelijk echt heel overtuigd zou van zijn willen/kunnen paardrijden, zal hij zo'n proef prima kunnen rijden!

Wat merk jij in de les van zijn verminderde concentratie? Dus niet wb zijn zelfvertrouwen (dingen niet willen proberen) maar is hij echt zo ongecontreerd?

Wat betreft medicatie; Ben het met parador eens dat dit vooral een persoonlijke keuze is en in mijn optiek ook zo door iedereen gezien zou moeten worden. Van verdoving is bovendien allerminst sprake bij de juiste medicatie en t juiste gebruik. Let wel dat medicatie vaak juist gebruikt wordt om kinderen de ruimte te geven om juist dat zelfvertrouwen en eigenwaarde op te bouwen, dat ze kunnen ervaren wat ze allemaal wel kunnen en mee kunnne komen in de klas e.d....

HBZ
Berichten: 1538
Geregistreerd: 21-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-12 09:28

ElvierW schreef:
Wat merk jij in de les van zijn verminderde concentratie? Dus niet wb zijn zelfvertrouwen (dingen niet willen proberen) maar is hij echt zo ongecontreerd?


Ik merk het op het moment dat er iets in de omgeving gebeurd is hij alles vergeten wat hij aan het doen was. Bijv. de hond loopt naast de bak, dan is hij met de hond bezig.
En het probleem is ook dat hij moeite heeft met alles te kunnen onthouden.

ElvierW

Berichten: 261
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:46

En daarom ben ik dus voorstander van medicatie, want de afleiding is zonder nauwelijks te weerstaan...

Wat vind hij zelf van het paardrijden? Hoe lang per keer zijn jullie bezig en zie je aan het begin van de les hetzelfde (wb afgeleid worden) of wordt t na verloop van tijd meer?

De "kunst" is om hem bij de les te houden op een positieve manier. Dus niet : "Hé, we zijn hier bezig!" maar bijvoorbeeld "wat wil je nu gaan oefenen?" Hoe meer hij gaat ervaren dat hij het wel kan en succes boekt, hoe gemotiveerder en geconcentreerder hij zal zijn. Maar hoe vaker hij in de les hoort "let eens op", hoe onzekerder hij zal worden.

Het onthouden zou je (deels) op kunnen lossen door eea visueel voor m te maken. Een proef bijvoorbeeld uittekenen, oefeningen laten zien op internet, stand benen, noem maar op. Dat wat je m duidelijk wilt maken, laten zien. Heeft ie een aantal vaste aandachtspunten (handen, benen, zit enz), laat hem deze dan bijv op een briefje schrijven. Op die manier kan hij de info steeds terug halen zonder dat ie in t zn hoofd op hoeft te slaan en je kunt t bijv ook ophangen in de bak misschien tijdens de les.

PinkHorse

Berichten: 132
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Den-bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:15

ik heb zelf ook ADD en altijd voor de wedstrijd slik ik medicijnen ( als je deze niet slikt en ze moeten inwerken begin van te voren ). Als je ze al gebruikt moet je goed kijken of ze nog wel ECHT werken want die van mij werken na sommige tijd niet meer ( dan pak ik hogere dosis )

‘I Trust You’ is a better compliment than ‘I Love You’ because you may not always trust the person you love, but you can always love the person you trust.
voor als je het kwijt bent: http://www.bokt.nl/verkleinen.php

Nickyenbobo
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:45

ik heb ADHD en PDD-nos ik heb medicatie en bij mij helpt het supergoed!
je mag me altijd PBen hierover als je wilt
groetjes. /3

eefje_rudmer

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:16

HBZ schreef:
ElvierW schreef:
Wat merk jij in de les van zijn verminderde concentratie? Dus niet wb zijn zelfvertrouwen (dingen niet willen proberen) maar is hij echt zo ongecontreerd?


Ik merk het op het moment dat er iets in de omgeving gebeurd is hij alles vergeten wat hij aan het doen was. Bijv. de hond loopt naast de bak, dan is hij met de hond bezig.
En het probleem is ook dat hij moeite heeft met alles te kunnen onthouden.


Wat klinkt dit herkenbaar zeg! Ik geef ook al jaren een meisje les met ADD, kon ik een heel verhaal vertellen, zat zij lekker in de verte te staren en hoorde geen woord van wat ik zei. Plotselinge vreugde of verdrietuitbarstingen. Maar ik ben er inmiddels aangewend en het is echt een vriendinnetje geworden. Ik geef haar nog steeds les, ze rijdt nu L1 en is daar hartstikke trots op en ik op haar. Alleen dat op het juiste been lichtrijden wil er maar niet in haha. We hebben haar vanaf het begin meteen aan de wedstrijden mee laten doen, kleine en grote en dat was juist voor haar steeds een enorme overwinning.

koeienpoep
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:02

Misschien kleine wedstrijden doen en hem geen druk oplleggen?

monique72
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: den haag

Re: Zijn er ook aangepaste wedstrijden voor kinderen met ADD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:08

ik werk in een gehandicapteninstelling. op mijn woongroep woont een jongen met adhd en autisme. hij rijdt iedere week op manege de balans in dreischor. Hij krijgt hier les met andere gehandicapten. Hij rijdt iedere maand een wedstrijd op de manege ook tegen niet gehandicapten. hij rijdt nu F5 proefjes en hoopt binnenkort, als het lichtrijden op het goede been lukt, F6 te mogen starten. ik zou dus zeggen kijk in de buurt op maneges of jou neef niet mee kan rijden bij de FNRS proefjes. Hier is minder druk en hij wordt normaal beoordeeld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers