rijden met een hernia kan dat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cyn23

rijden met een hernia kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:17

zijn er mensen die gewoon met een hernia rijden.
ik heb waarschijnlijk een hernia in mijn rug en mag voorlopig niet rijden, maar ik wil zo graag!!
wie heeft er ervaring mee

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:19

Yep. rijdt al jaren met een hernia en nog meer dingen die rugpijn veroorzaken..Niet meer zoals vroeger, maar nu met goede pijnbestrijding weer met goede moed (en hopend op beter weer) weer meer bezig...

patpen

Re: rijden met een hernia kan dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:24

Ook ik zeg dat het kan; ik ben het levende bewijs. Ik ben gaan rijden met 3 (nek)hernia's. Uiteindelijk bleken dat er zelfs 4 te zijn waarvan er 3 operatief verwijderd zijn. Maar ik rij dankzij deze hernia's weer paard. Wel op een aangepaste manege maar daar rijden meer mensen in groepslessen met hernia's. Dus ik zou zeggen: proberen!

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:25

oke ik moest even stoppen met rijden van de arts, maar ik kan het rijden niet laten zitten wil zo graag
dus ik denk dat ik het ga proberen weer :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:28

Ach, dat hebben al zoveel artsen tegen mij gezegd en ik wordt er niet beter van, als ik op mijn "goede" momenten niet kan rijden. Heb een jaartje weinig gereden en het is er juist erger door geworden. Bewegen is toch het beste, tenzij je pijn teveel wordt, dan kun je inderdaad beter even rustig aan doen...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:29

Ik heb ook een nekhernia en rij ook gewoon. Ik heb twee keer een pijnblok gehad. eerste keer werkte het niet zo lang, maar na de tweede ben ik nu pijnloos.. Heb daarna in principe geen last meer van mijn hernia gehad.
Misschien eens vragen om een pijnblok?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:34

wat is dat een pijnblok

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:35

Dat vroeg ik me ook al af. Ben nu zelf in behandeling bij een pijnbestrijder en heb zowel links als rechts nu zenuwblokkades gekregen. Ben nu nog herstellende van de 2e behandeling, maar de 1e is heel goed aangeslagen...

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:38

Ik heb een rughernia gekregen in de tijd dat ik geen paard meer reed (ben er een aantal jaar uitgeweest). Op aanraden van de fysiotherapeut ben ik juist weer gaan rijden (en was een goed excuus om weer een paard te kopen :D ), omdat paardrijden je rug sterker maakt door het trainen van je diepere spierlagen. Je creëert zo een natuurlijk corset. En het is goed voor je omdat paardrijden natuurlijk ook ontspannend werkt :j
Het scheelt alleen enorm aan wie je het vraagt, als je arts of therapeut zelf geen ervaring heeft met paardrijden, dan raden ze het absoluut af.

Uiteraard rustig opbouwen, de eerste tijd alleen in stap en als dat goed gaat dan op geleide van de pijn rijden. Het heeft bij mij alleen lang geduurd voor ik ook de galop aankon, maar mijn paard heeft een vrij stugge galop. Ik ben trouwens 3 maanden na de hernia constatering begonnen met rijden.

Sterkte met je rug en veel succes

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:43

Mijn moeder heeft een hernia gehad en tegen haar zei de fysiotherapeut dat het goed was om paard te rijden omdat je dan juist recht moet zitten en zoals Marjolein_B zegt; je creeert er spieren van.

Sterkte!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:46

Pijnblok is een pijnbestrijdingsmiddel tesamen met ontstekingsmiddel die je via je zenuw ingespoten krijgt. eerste keer via de nek, tweede boven in de ruggegraat.. Binnen twee a drie uur werkt dat en kun je vanaf dat moment pijnvrij door het leven..

Nadeel is wel dat je dit niet onbeperkt kunt krijgen..

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 18:50

hmm doe mij dan maar een spuit .maar eerst even wachten op de uitslag ..
die krijg ik volgende week woensdag

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:56

Nou om eerlijk te zijn.. ik dankte God op mijn blote knieen dat een pijnblok bestond.. Hierdoor kon ik weer gewoon mens zijn en gewoon weer leven..
niet meer die helse pijn voelen en weer genieten van mijn leven!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:05

Jesser schreef:
Pijnblok is een pijnbestrijdingsmiddel tesamen met ontstekingsmiddel die je via je zenuw ingespoten krijgt. eerste keer via de nek, tweede boven in de ruggegraat.. Binnen twee a drie uur werkt dat en kun je vanaf dat moment pijnvrij door het leven..

Nadeel is wel dat je dit niet onbeperkt kunt krijgen..

Ik heb meerdere blokkades gehad. Het is een combi van Kenacort met Lidocaïne wat rechtstreeks (bij mij iig) in het ruggemerg werd gespoten. Eerst wat hersenvloeistof eruit en dan de vloeistof langzaam ingespoten. In principe werkt het meteen, ik moest alleen na deze prikken wel 2 uur plat blijven liggen. Begin 2008 is er een definitieve zenuwblokkade uitgevoerd waarbij de zenuw doorgesneden is. Ongelooflijk pijnlijke behandeling zeker itt de vorige blokkades. Helaas is het bij mij niet meer mogelijk vanwege operaties (anatomisch niet meer verantwoord).
Een goede blokkade werkt 6-9 maanden maar kan sterk wisselen per persoon. In ieder geval liep ik maanden fluitend rond omdat ik pijnvrij was.
Volgens mij wordt de blokkade nooit in een zenuw gespoten maar in het gebied er om heen, dicht tegen de zenuw aan. Dit om dystrofie te voorkomen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:12

Misschien eerst gewoon afwachten of het een hernia is en horen wat je dokter zegt?
Vind het nogal raar dat je misschien waarschijnlijk een hernia hebt, en iedereen hier (die er al jaren mee zit) heeft het over pijnbloks... :S Geloof niet dat jij al in dat stadium bent om zulke behandelingen te nemen

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:14

ik loop er al ruim 4 jaar mee rond en de artsen weten het bijna zeker dat het een hernia is

en ik zeg ook alleen dat ik zon spuit ook wel zou willen . ik loop al 4 jaar met pijn rond en zo prettig is dat niet
Laatst bijgewerkt door cyn23 op 07-12-10 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:16

Oke sorry! dan heb ik niks gezegd. Wat raar dat de diagnose zo laat wordt gesteld dan...

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 19:17

ja ik heb al veel onderzoeken gehad en hebben nooit hier in venlo doorgezocht dus de ziekenhuizen in venlo
zijn zoeizo niet zo best

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:25

ik zou rijden :)
voor mij , al zou ik gebroken zijn ik zou de adrealine van het paardrijden niet kunnen missen !
dus kruip dat paard maar op ;)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:03

azaar schreef:
zijn er mensen die gewoon met een hernia rijden.
ik heb waarschijnlijk een hernia in mijn rug en mag voorlopig niet rijden, maar ik wil zo graag!!
wie heeft er ervaring mee

Heb al meer dan 4 jaar een hernia en rijdt nog altijd. En zelfs wel meerdere paarden op een dag. Heb wel dagen dat ik me moeilijk kan ontspannen en dan is het wel afzien. Maar ja paardjes willen wel beweging. Als ik dan bezig ben dan ontspan je toch weer wat meer en gaat het beter. Luister naar je rug en je gevoel. Fysio heeft mij in het begin ook even het paardrijden ontzegt en heb het zelfs een hele week volgehouden :D

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:52

ik zit momenteel met een hernia, wat nu dus alleen maar verergert en uitstralingen geeft naar mijn benen. ik kan dus nu niet paardrijden en doe dit nu dus ook niet omdat ik er alleen maar meer last van krijg.

Elmo_tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:20

Ja , dat kan zeker !
Ik heb een paardje echt een schat . En ik had er jammer genoeg niet genoeg tijd voor , en toen vroeg een mevrouw als ze anders eens met mijn paardje mocht rijden en nu rijd ze al 2 jaar lang met een Hernia in haar rug op men paard zeer langzaam begonnen en nu stapt ze draaft ze en galoppeert ze al (zeer kort) .
Echt leuk om te zienn .
Probeer het ! Jij weet zelf wanneer je pijn het of niet hé !
succes
x

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:37

Het zou wel kunnen maar bij mij is het helaas anders gelopen....
Ik heb al drie jaar terug eerder een hernia-operatie gehad.
Maar in maart dit jaar had ik weer last van uitstraling in het rechterbeen.
Ondertussen was ik wel bij mijn huisarts geweest (in mijn rijkleding)
ze zei je zit nu wel in je rijkleding maar doe maar wat rustiger,vermoedens waren weer een hernia.
Ik kreeg pijnstillers en de volgende dag ben ik toch een buitenrit gaan maken,
de dag waarop het echt mis ging.
Het rijden ging wel totdat mijn paard gaf een klein bokje gaf voor we in
galop gingen maar dat was dus genoeg waardoor de beide hernia's
(ik had er dus achteraf een dubbele hernia wat ik niet wist) aan beiden kanten eruit zijn geschoten.
Met als gevolg dat ik binnen twee uur plat lag en niets meer kon.
Ik heb zoveel pijn gehad (echt ik ga nog liever bevallen) en kon bijna niet meer lopen.
Vier dagen later ben ik met spoed geopereerd.
Als gevolg van gebeurtenis heb ik nu het caudasyndroom.
Ik mag van geluk spreken dat ik niet in een rolstoel zit en nog loop en niet incontinent ben!
Als het niet met die buitenrit was gebeurd was het waarschijnlijk op een ander moment gebeurd
dat moet ik er wel bij zeggen.
Door dat ik dit heb kan ik niet meer paardrijden en heb ik mijn allerliefste paard moeten verkopen. |(
Ik wil geen angst opwekken maar wees wel voorzichtig en ga zorgzaam met je rug om
en negeer niet de pijnklachten!
Ik volg nu een revaliditie-programma en zal moeten leren leven met een beperkingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:40

Via Ostheopaat weer helemaal in de running gekomen. Blijft altijd oppassen en ik heb een paardje met zeer zachte rug en fijne gangen. Goed zadel is ook belangrijk. Moet voorzichtig zijn met doorzitten. Nu ik sinds kort voorzichtig aan fit nes doe (hart for her) ben ik fysiek weer wat sterker geworden. Maar Tigarida heeft gelijk blijf heel goed uitkijken en voorzichtig. Mijn zeer zware lage hernia rugklachten kwamen ook nadat ik gestopt was met paardrijden. Ik ben heel voorzichtig twee jaar geleden weer op gaan bouwen en nu rijd ik weer zeer veel en probeer zelfs door te zitten. Ben gelukkig nooit geopereerd.

lovedonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 01:01

jep wel oppassen