Paardrijden met dwarslaesie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaR

Paardrijden met dwarslaesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:26

Ik heb sinds 2,5 maand een dwarslaesie, en binnenkort mag ik misschien weer een keer gaan paardrijden.
Ik heb er ontzettend veel zin in, maar vind het natuurlijk ook wel een beetje spannend.
Omdat ik niet op een gewoon zadel mag zitten, ligt er een soort gelpad over de rug van het paard die vast zit met een longeersingel, wat het natuurlijk alleen maar spannender maakt.
Ik ben heel benieuwd of er mensen paardrijden die ongeveer hetzelfde hebben, en hoe die dat dan doen, en ook hoe lang het geduurd heeft voordat ze helemaal zelfstandig konden paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:29

Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien wel een tip :)
Je zou kunnen vragen of ze de gelpad vastleggen met een voltigesingel in plaats van een gewone longeersingel. Dan heb je in elk geval twee stevige handvatten om je aan vast te houden, dat maakt je misschien wat zekerder :)

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:32

Blijheid schreef:
Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien wel een tip :)
Je zou kunnen vragen of ze de gelpad vastleggen met een voltigesingel in plaats van een gewone longeersingel. Dan heb je in elk geval twee stevige handvatten om je aan vast te houden, dat maakt je misschien wat zekerder :)

Dat is wel een slimme, zal het gaan vragen, denk niet dat ze daar moeilijk over doen.

evelien11

Re: Paardrijden met dwarslaesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:37

ik neem aan dat je aangepast gaat paardrijden. Om ervaringen te horen is de hoogte van je dwarslaesie wel van belang. er is een groot verschil tussen een hoge dwarslaesie en een lage dwarslaesie wat je qua functie van paardrijden mag verwachten

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 16:18

evelien11 schreef:
ik neem aan dat je aangepast gaat paardrijden. Om ervaringen te horen is de hoogte van je dwarslaesie wel van belang. er is een groot verschil tussen een hoge dwarslaesie en een lage dwarslaesie wat je qua functie van paardrijden mag verwachten

De hoogte van mijn laesie is niet duidelijk, maar ze gokken op L1/L2.
Erg laag dus.
Ik kan heel stabiel zitten, dus dat is geen probleem.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:21

jeetje, wel heel erg spannend zeg!,heel veel succes,
en gewoon een voltige singel erop leggen

DeWit1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:23

Beste TS,

Er zijn best oplossingen. Mocht de oplossing met de voltigesingel en het pad niet werken, dan bestaan er ook bijv. vacuümzadels en Ariane de Ranitz-zadels.

Veel plezier in ieder geval!!

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 13:27

DeWit1980 schreef:
Beste TS,

Er zijn best oplossingen. Mocht de oplossing met de voltigesingel en het pad niet werken, dan bestaan er ook bijv. vacuümzadels en Ariane de Ranitz-zadels.

Veel plezier in ieder geval!!

Het enige wat ik van een vacuümzadel tot nu toe kan vinden is dat het zich vormt naar hoe je zit, alleen kan ik nergens vinden hoe hard dat zadel precies is.
En dat ariane de ranitzzadel kan niet, het punt is namenlijk niet het stabiel zitten, maar het zacht zitten vanwege decubitus plekken die mogenlijk zouden kunnen ontstaan van paardrijden.

Catuja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:36

wat geweldig dat je weer een keer mag rijden. succes en geniet er van..

equis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:34

spannend hoor, mijn vriendin heeft ook een dwarsleasie enrijdt op haar eigen paard. Zit sinds een 1,5 jaar op een Danny Krutz ( canadees?) zadel, speciaal voor haar op maat gemaakt. Super om te zien, zij heeft wel een slechte rompbalans maar doet alles hoor!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:46

Ik ben vrijwilliger bij aangepast paardrijden in Kampen. Ik heb een paar jaar naast iemand gelopen die een dwarsleasie had door een autoongeluk. Die mevrouw zat op een zacht schapevacht zadel met beugel. We liepen er met 3 mensen naast. 1 bij het paard en 2 aan elke kant van het paard om te zorgen dat zij rechtop bleef zitten. Ze ging er met de lift op. Zij heeft nooit zelfstandig kunnen rijden. Als het paard plotseling een keer stopte klapte ze helemaal voorover en kon dan nooit meer uit zichzelf zechtop gaan zitten. Ze had vanaf de borst tot de tenen geen gevoel en ook in 1 van haar armen weinig tot geen gevoel.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:38

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:11

gothica11 schreef:
Ik heb sinds 2,5 maand een dwarslaesie, en binnenkort mag ik misschien weer een keer gaan paardrijden.
Ik heb er ontzettend veel zin in, maar vind het natuurlijk ook wel een beetje spannend.
Omdat ik niet op een gewoon zadel mag zitten, ligt er een soort gelpad over de rug van het paard die vast zit met een longeersingel, wat het natuurlijk alleen maar spannender maakt.
Ik ben heel benieuwd of er mensen paardrijden die ongeveer hetzelfde hebben, en hoe die dat dan doen, en ook hoe lang het geduurd heeft voordat ze helemaal zelfstandig konden paardrijden.

alta escuela zadel of australian stock

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:12

er bestaat ook een camarguezadel, dat is echt een stoeltje, zoek het maar eens op

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:22

Ik ben tijdens een show een keer iemand tegen gekomen die met een lage dwarslaesie in de lichte tour (reguliere sport) reed. Ik weet haar naam niet meer maar dat moet op te zoeken zijn.
Ik kan er alleen maar heel veel bewondering voor hebben en sterkte met er weer op stappen, het zal in het begin wel weer enorm wennen worden.

Ik heb ook zadels voor aangepast rijden gezien bij zaldi.com, misschien daar ook eens kijken

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 23:08

Ik ben ook vrijwilliger op een manege voor mensen met een beperking, maar dan in Amsterdam. Zo als jij uitlegde dat je gaat beginnen op een gelpad is heel goed, zo kan je weer wennen aan de bewegingen van het paard en goed je evenwicht vinden.
Als je verder bent en wat zelfstandiger gaat rijden is een schapenvacht met rol- of voltigesingel misschien een idee. Later zijn er nog meer verschillende manieren en zadels hoe je steeds zelfstandiger kan paardrijden. Als je zelf meer informatie wilt opzoeken kan je kijken op de site van de Federatie Paardrijden Gehandicapten: www.verenigingfpg.nl
Daar kan je kijken bij; alles over sport en therapie en dan bij hulpmiddelen
Daar staan bij alle hulpmiddelen plaatjes met plus en minpunten.

upo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:46

Heej Gothica! Ik heb een dwarsleasie op L1/L2 niveau (zelfde dus als jij) alleen denk dat jij een complete dwarsleasie hebt, of niet? Ik heb een incomplete waardoor ik op dit moment alleen last heb van het gevoel in mijn onderbenen en mijn rechtervoet is verlamd.
Wat voor een operatie heb je gehad?
Let wel op met te vroeg gaan paardrijden! Een onverwachte schok kan nog meer beschadigen maar denk dat de artsen daar bij je wel op letten.
Wel spannend zeg! Ben je al gaan rijden?
Heb je wel gevoel/beweging in je benen? Hoe ben je er lichamelijk aan toe?
Ik ben zelf vrijwilliger op een manege voor gehandicapten. We hebben hier allerlei zadels dus misschien kan ik je helpen.

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 19:50

wauw TS hier heb ik echt bewondering voor! super dat je er weer op stapt!!
heel veel succes en hopelijk heb je er veel plezier in :D genietse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:44

Hoe is het nu Gothica? Heb je al een idee wanneer je weer te paard mag?

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:02

upo schreef:
Heej Gothica! Ik heb een dwarsleasie op L1/L2 niveau (zelfde dus als jij) alleen denk dat jij een complete dwarsleasie hebt, of niet? Ik heb een incomplete waardoor ik op dit moment alleen last heb van het gevoel in mijn onderbenen en mijn rechtervoet is verlamd.
Wat voor een operatie heb je gehad?
Let wel op met te vroeg gaan paardrijden! Een onverwachte schok kan nog meer beschadigen maar denk dat de artsen daar bij je wel op letten.
Wel spannend zeg! Ben je al gaan rijden?
Heb je wel gevoel/beweging in je benen? Hoe ben je er lichamelijk aan toe?
Ik ben zelf vrijwilliger op een manege voor gehandicapten. We hebben hier allerlei zadels dus misschien kan ik je helpen.

Ik heb inderdaad een complete laesie en heb totaal geen gevoel/beweging, en dat gaat ook niet meer komen.
Er kan niks meer beschadigen, mn wervels zijn weggehaald en er zijn kunstwervels geplaatst en het is helemaal vastgezet met pinnen en platen, mn rug is ook direct na de operatie vrijgegeven dus daar kan eigenlijk niks fout aan gaan.
En daarbij kan er niks meer beschadigen dan het nu is, aangezien al mijn zenuwen al doorgebroken zijn.
Asl het goed is word ik binnenkort ingeplaned om echt te gaan rijden, dus heb er nu al best wel veel zin in.

@ iedereen die zadels heeft genoemd.
Ik gok dat ik op deze zadels allemaal niet kan zitten, aangezien zadels hard zijn en ik niet op iets hards mag zitten.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:46

vraag het eens aan je ergotherapeut, wsl mag je wel op een aambeienkussen zitten. of van die speciale kussens tegen doorliggen/doorzitten.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:57

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:00

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 00:22

fresco1234 schreef:
kijk eens even hier http://huppa.nl/endurance/14670-scafard ... oneer.html
er staat ook een zwevend zadel

en toevallig wordt een zadel vergoed als je daarvoor een briefje krijgt bij je revalidatiearts, ook je paardrijden en je rijlessen

Hier zitten allemaal hobbels en bobbels in.
En die 2e word het ook niet, das gewoon een normaal hard zadel.

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:50

hoi!

wat goed van je dat je gaat proberen te rijden! ik heb geen dwarsleasie, maar een myopatie met weinig kracht in mijn benen en romp.

ik heb wel een stockzadel. ik ervaar het niet als hard, maar wel stevig. misschien is dit al te hard voor jou.

kan jij druk uitoefenen op je benen? ik kan dat wel (ik kan ook staan en kleine afstanden lopen). daarom kan ik mijn gewicht een beetje op mijn been laten hangen als ik mijn paard van richting wil laten veranderen.

het zou wel wat helpen als je dat kan, maar misschien lukt het ook alleen met het verplaatsen van je rompgewicht.

hoe dan ook, ik wens je veel succes, en ik ben erg benieuwd hoie het gaat!