Invloed van paarden op kinderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus1

Invloed van paarden op kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:32

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat paarden een goede invloed hebben op kinderen (met of zonder beperking), denk hierbij aan verantwoordelijkheids gevoel, vertrouwen etc. Voor mij studie ben ik benieuwd wat jullie ervaring is met kind en paard/pony?

annebe

Re: Invloed van paarden op kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:34

Grappig, een vriendin komt binnenkort met een artikel in een wetenschappelijk blad over dit onderwerp.
Zij heeft naar haar opleiding dit uitgebreid onderzocht voor haar examen scriptie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:14

Dorus1 schreef:
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat paarden een goede invloed hebben op kinderen (met of zonder beperking), denk hierbij aan verantwoordelijkheids gevoel, vertrouwen etc. Voor mij studie ben ik benieuwd wat jullie ervaring is met kind en paard/pony?

Ik begeleid ruiters met een handicap, vooral kinderen (breed begrip, begint ergens rond de 10 geloof ik en loopt door tot in de 20) met een verstandelijke handicap. Mijn ervaring is dat ze in elk geval allemaal een stuk opener zijn op het paard en makkelijker contact maken, en veel makkelijker aan te spreken zijn. Veel mooie momenten heb ik gezien als een ruiter ineens contact maakt met het paard. :+: (En nog mooier als je zelf ook probeerde tot een ruiter door te dringen en dat niet lukt, en ze ineens wel open zijn naar de pony - en die pony's en paarden dan heel kalm en rustig en vriendelijk terugzijn. Wat dat betreft zijn paarden ook geweldig!)

Verantwoordelijkheidsgevoel en vertrouwen zijn voor hen nog wat abstracte begrippen, maar ze leren een bepaalde vorm van controle: zij moeten iets doen om het paard duidelijk te maken wat ze willen. Vooral sturen en wegstappen zijn daar goede momenten voor - als je niet zegt waar je heen wilt gebeurt er niks :)

Dat is niet alleen de invloed van de paarden op zich, maar van de situatie van het paardrijden als geheel. Ook het leren wat de gevoelens van andere levende wezens zijn, is heel goed te doen met paarden. Dat is dus niet het effect van paarden alleen, maar wel van het begeleiden van het contact met paarden. "Kijk, dat vindt de pony fijn, zie je dat 'ie zijn oortjes naar voren doet." Of "als je zo hard met de borstel doet, dan vindt hij dat niet prettig." "Je zegt nu tegen het paard dat hij harder moet, en dat hij moet stoppen. Dan snapt hij het niet." "Niet te wild, want dan schrikken de paarden."
Dat zijn dingen die je anders veel moeilijker kunt uitleggen omdat het dan een opgelegde les wordt.

Vertrouwen, dat weet ik niet of de kinderen dat echt leren, maar ze krijgen wel wat meer inzicht in oorzaak en gevolg, in het vooruit denken en het voorkomen van problemen. Kleine stapjes per keer, maar het helpt.

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:04

Ik vind dat Paarden een hele goede indruk hebben op kinderen.
Ze hebben altijd een speel kameraatje en krijgen ook verantwoordelijkheidsgevoel. Ze moeten het dier ook verzorgen enzo en je krijgt veel liefde van het dier.

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:11

Mijn paardje luisterd beter naar mij dan naar mijn moeder. Haha xD :o

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:17

Ik heb vanaf mijn 7e een eigen pony gehad en heb er zeker veel van geleerd.
Andere kinderen konden na school doen wat ze wilden maar ik had de verantwoordelijkheid om elke dag mijn pony te verzorgen.
Ook was ik erg goed in opletten in het verkeer, zag van ver af al wat er aan kwam (en waar mijn pony van kon schrikken). Het is toch wat anders om een paard te hebben dan een hamster ofzo.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:20

Mijn oudste dochter raakte alleen maar gefrustreerd van paardrijden. Ze deden nooit wat zij wilde :+
Tot de dag van vandaag heeft ze een hekel aan paarden, sowieso heeft ze niks met dieren.
Ik denk dat het dus heel erg afhankelijk is van het kind. ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:19

Die goede invloed hebben paarden niet alleen op kinderen, maar ook op volwassenen. Al moet je daar wel voor open staan natuurlijk! Als je niks met dieren hebt, dan werkt het natuurlijk niet en is het ook niet fijn voor het paard of de pony.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:06

De ervaring leert mij dat de invloed van paarden erg groot is, inderdaad niet alleen op kinderen. Volwassenen worden er ook volwassener door.. en kinderen leren wat het is om ergens voor te zorgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:21

landvrouw schreef:
Volwassenen worden er ook volwassener door..

Dat lijkt zich om een of andere reden niet uit te strekken naar Bokt :o

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:31

Paarden hebben zeker wel invloed op kinderen! :D

Op stal leren kinderen de verantwoordelijkheid voor het dier te nemen, het dier te vertrouwen en kijken wat de gevaren zijn!
Daarvoor terug, maken ze veel plezier en krijgen ze veel liefde van het paard :o

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:38

het is zeker een goede combi!!

(alleen moet je wel oppassen dat ze niet TE groot worden. de paarden)

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:14

Nou ik heb zelf een verzorgpony,
Ik voel me wel heel erg verantwoordelijk voor mijn VP. Dat komt omdat de eigenaresse zelf studeert en doordeweeks niet thuis is, dan doe ik er dus het meeste mee en en zijn de ouders van de eigenaar heel blij met mij. Je leert wel echt hoe het voelt om echt voor een dier te zorgen en wat voor band je met zo'n dier kunt opbouwen.

TheOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:56

Shadow0 schreef:
Dorus1 schreef:

Ik begeleid ruiters met een handicap, vooral kinderen (breed begrip, begint ergens rond de 10 geloof ik en loopt door tot in de 20) met een verstandelijke handicap. Mijn ervaring is dat ze in elk geval allemaal een stuk opener zijn op het paard en makkelijker contact maken, en veel makkelijker aan te spreken zijn. Veel mooie momenten heb ik gezien als een ruiter ineens contact maakt met het paard. :+: (En nog mooier als je zelf ook probeerde tot een ruiter door te dringen en dat niet lukt, en ze ineens wel open zijn naar de pony - en die pony's en paarden dan heel kalm en rustig en vriendelijk terugzijn. Wat dat betreft zijn paarden ook geweldig!)

Verantwoordelijkheidsgevoel en vertrouwen zijn voor hen nog wat abstracte begrippen, maar ze leren een bepaalde vorm van controle: zij moeten iets doen om het paard duidelijk te maken wat ze willen. Vooral sturen en wegstappen zijn daar goede momenten voor - als je niet zegt waar je heen wilt gebeurt er niks :)

Dat is niet alleen de invloed van de paarden op zich, maar van de situatie van het paardrijden als geheel. Ook het leren wat de gevoelens van andere levende wezens zijn, is heel goed te doen met paarden. Dat is dus niet het effect van paarden alleen, maar wel van het begeleiden van het contact met paarden. "Kijk, dat vindt de pony fijn, zie je dat 'ie zijn oortjes naar voren doet." Of "als je zo hard met de borstel doet, dan vindt hij dat niet prettig." "Je zegt nu tegen het paard dat hij harder moet, en dat hij moet stoppen. Dan snapt hij het niet." "Niet te wild, want dan schrikken de paarden."
Dat zijn dingen die je anders veel moeilijker kunt uitleggen omdat het dan een opgelegde les wordt.

Vertrouwen, dat weet ik niet of de kinderen dat echt leren, maar ze krijgen wel wat meer inzicht in oorzaak en gevolg, in het vooruit denken en het voorkomen van problemen. Kleine stapjes per keer, maar het helpt.

mee eens

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:54

Shadow0 schreef:
Dorus1 schreef:

dat weet ik wel zeker!!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:55

Ik werk op een manege waar ook gehandicapte kinderen en volwassenen rijden en je merkt zeker dat de paarden een hele rustgevende invloed hebben. Tijdens het uurtje paardrijden ontspannen ze en genieten ze zichtbaar. Heel mooi om te zien!

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:53

mijn stief-broertje is ook geestelijk gehandicapt, hij heeft het VCF syndroom.
zodra hij een paard in de buurt heeft word hij helemaal rustig, dan lijkt het wel alsof er iemand anders langs je staat.
hij is dan zo rustig en als hij het paard dan aait lijkt het net alsof mijn broertje ook van de aai geniet.
wat me ook opvalt is dat mijn broertje met mensen heel moeilijk contact kan maken, hij probeert het wel maar hij snapt weet niet wat hij moet zeggen of doen zodra er een vreemde of een ander spannend persoon bij hem is. met een paard maakt hij wel weer heel goed contact, als hij het paard aait is hij gewoon heel even op een andere wereld samen met het paard.

heel mooi om te zien, maar als hij dan weer op de 'bewoonde wereld' komt word het voor hem wel weer moeilijk en wilt weer snel weg

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:39

Ik geef ook orthopedagogisch paardrijden aan kinderen met een zorg tussen 2.5 en 12 jaar en mijn bevinding is vooral dat de kinderen dankzij het paard succeservaringen kunnen opdoen (door activiteiten met/rond/naast het paard te doen : hoeven schoonmaken/sturen door een parcours/handjes loslaten in stap/...) en dat dit een positief effect heeft op hun zelfbeeld: het gevoel van 'ik kan iets' dankzij de pony.
Ook ontspanning is een effect dat ik bij vele kindjes merk.
Naar mijn gevoel is het een voordeel om met paarden te werken omdat je op verschillende niveaus kan werken en binnen heel veel werkvormen! (wat het kind net nodig heeft: het ene kind wil vooral knuffelen, het andere kind heeft de spiegelfunctie van een paard nodig, een ander kind wil het paard vooral verzorgen en krijgt daar meer verantwoordelijkheidsgevoel door, ...)
Laatst bijgewerkt door Smoske op 12-03-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:41

In welk wetenschappelijk blad komt het artikel?
Dit zou een mooie stap zijn om ook in Nederland erkenning te krijgen voor therapie met paarden!

joicesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:03

ik weet dat het heel goed helpt bij kinderen met het down syndroom

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:24

Paarden zijn gewoon een hele goede spiegel, voor iedereen, van jong tot oud, en met elke inteligentie en ontwikkeling.

Ze kúnnen niet liegen, en reageren puur op wat je doet en voelt en op de spanning en ontspanning in jou. Daarmee reflecteren ze hoe jij je gedraagt. Dit werkt voor volwassenen net zo goed, alleen zijn die geoefend in het negeren van de waarheid.
Kinderen en mensen die wat achterlopen in hun geestelijke ontwikkeling hebben een eerlijkheid die zorg dat ze de reactie van het paard op hun eigen acties en houding ook registreren. Terwijl een volwassene het al snel zou weg redeneren als dwars zijn of iets anders waardoor ze maar niet aan zichzelf hoeven te werken.

Doordat kinderen de reactie van het paard zien en voelen, kun jij ze uitleggen, soms nieteens nodig, hoe het komt dat een paard zo reageert. Daarmee kun je ze leren om hun eigen gedragt en houding te herkennen. Van daaruit kunnen ze dan leren om bv als je boos bent, niet te gaan gillen en stampen, maar uit te leggen waarom je boos bent. Of als jij links af wil, dat je zoals hierboven al gezegt, dat wel eerst duidelijk moet maken aan je paard.

Als ze dat geleert hebben, krijgen ze een inzicht in zichzelf. En een mate van controle over zichzelf, maar ook over de omgeving, omdat ze geleert hebben dat als je duidelijk maakt wát je wil, de kans veel groter is dat dat gebeurt.

Daarbij, als jij bij een paard iets fout doet, zal een paard daar onmiddelijk op reageren. Bij kinderen en mensen die geestelijk achterlopen heb je dan welliswaar paarden die daar heel vriendelijk op reageren, maar de reactie ís er wel. Dat is veel duidelijker dan het hele verhaal dat mensen tegen elkaar houden waarom iets niet mag of waarom iets fout is.

En als ze het dan wél goed doen, zal het hele paard daarop reageren door te doen wat ze vragen, en te ontspannen. Dat laat ze veel duidelijker dan woorden zien dat ze dingen goed doen.
En doordat je ze in de omgang met paarden kleine "taken" kan geven die ze "moeten volbrengen" kun je ze leren dat ze heel goed instaat zijn dingen zelf te doen.
Daarmee bedoel ik te zeggen, je kan in de omgang met het paard ze hele simpele dingen laten doen, passend bij het niveau van de persoon. Dingen die ze ook daadwerkelijk kunnen volbrengen. Daardoor zullen ze steeds, of iig vaak, slagen in dat wat ze willen doen, en dat geeft zelfvertrouwen en zekerheid.

Ook zal is een paard afhankelijk van de mens. Waarmee je verantwoordelijkheids gevoel kan aanleren, maar ook een gevoel van controle.
Voor zowel een kind als een gehandicapte zal het niet vaak voorkomen dat zij "de baas" zijn, meestal zal er een volwassene zijn zie ze vertelt wat ze moeten doen, hoe en wanneer. In de omgang met een paard kunnen zij het paard vragen of vertellen wat te doen. Dat geeft ook weer een zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid, omdat ze controle hebben over iets. En doordat ze bij de paarden leren duidelijk te maken wat ze willen, en een paard zal als ze het goed vragen altijd doen wat ze zeggen, leren ze hoe ze iets duidelijk moeten maken, maar ook dát ze het duidelijk kunnen maken. Dat komt de communicatie met andere mensen dan weer tengoede.

Zoals ik al zei, dat alles geld eigenlijk ook voor volwassenen, alleen zijn die geoefend in het negeren van signalen dat ze misschien wel eens iets fout zouden kunnen doen. En dan heb ik het niet alleen over het rijden zelf, maar ook over de omgang met paarden.

Do86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:35

annebe schreef:
Grappig, een vriendin komt binnenkort met een artikel in een wetenschappelijk blad over dit onderwerp.
Zij heeft naar haar opleiding dit uitgebreid onderzocht voor haar examen scriptie.

Ik ben erg benieuwd in welk wetenschappelijk blad dit komt. Ik ben zelf in opleiding tot hippotherapeut en dus zeer geinteresseerd in dit soort artikelen!

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:07

MRIIIS schreef:
Ik werk op een manege waar ook gehandicapte kinderen en volwassenen rijden en je merkt zeker dat de paarden een hele rustgevende invloed hebben. Tijdens het uurtje paardrijden ontspannen ze en genieten ze zichtbaar. Heel mooi om te zien!

Heb dit ook zo ervaren!!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:23

Citaat:
Ze deden nooit wat zij wilde
Tot de dag van vandaag heeft ze een hekel aan paarden, sowieso heeft ze niks met dieren.
Ik denk dat het dus heel erg afhankelijk is van het kind.

Of met de begeleiding ervan...

Zelf werken wij met "gewone" kinderen als met "speciale" kinderen...
Als je een proces in leren omgaan en rijden goed begeleid dan is een paard een waardevolle therapeut.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:40

Shadow0 schreef:
landvrouw schreef:
Volwassenen worden er ook volwassener door..

Dat lijkt zich om een of andere reden niet uit te strekken naar Bokt :o

:D

Al vind ik dat rijden en verzorgen twee verschillende dingen zijn.
Als kinderen paarden gaan verzorgen hebben ze bvb meer verantwoordelijkheid.
Maar of dit veroorzaakt wordt of sneller aangewakkerd door paarden kan ik niet zeggen.
Er zijn ook genoeg ruitertjes die de pony wegzetten als een fiets (zadel nog op en hoofdstel nog in) en er geen blik meer op werpen.