Na mijn bevalling (ben 20) heb ik blijvend last gekregen van bekkeninstabiliteit. In het dagelijks leven merk ik hier in principe niets van, enkel na (heftige) inspanning. Daarnaast heb ik al een eeuwigheid last van fibromyalgie, waardoor pezen & spieren erg pijnlijk kunnen zijn.
Vroeger lange tijd op ZZ-L niveau gereden, gesprongen, bosritten gemaakt, maar kon mijn paard evengoed zonder optoming rijden (natural horsemanship, puur op zit)... Moeilijke paarden, makkelijke paarden, jonge paarden... Koudbloeden, volbloeden... Ik heb altijd prima kunnen rijden, nooit angst gehad... maar 2,5 jaar geleden heb ik moeten stoppen door omstandigheden.
Mijn KWPN-veulen heb ik al die tijd aangehouden, stond lekker in de opfok en groeide langzaam uit tot een mooie volwassen merrie (1.70m). Het is een super lief dier, heerlijk koel in de kop, zeker voor een paard dat nog maar zo weinig in handen is geweest.... En sinds kort dus zadelmak.
Bedoeling is haar weer uit te brengen in de wedstrijdsport. Het is een talentvolle merrie, en ik vind het eigenlijk zonde haar kwaliteiten te verslijten als recreatiepaard. Nu het probleem;
De merrie is jong, onervaren en onzeker... Ik ben jong, ervaren, maar plotseling ook erg onzeker... Ineens heb ik het idee dat ik niet meer kan rijden, dat ik het verleerd ben. En dankzij de bekkeninstabiliteit heb ik moeite met opstijgen, wachten & dan rustig in het zadel te gaan zitten. Gevolg; Paard schrikt zich wezenloos en neemt de benen. Logisch...
Daarnaast werken haar bewegingen flink door in mijn bekken, waardoor er bij het afstappen soms een gevoel van verlamming ontstaat.
Ik wil niet met krukjes in de weer gaan, ze is dit nog niet gewend, en ik vond het zelf altijd een heils k*tkarwei om met een krukje op een paard te komen (veel te moeilijk

Wat is de meest effectieve manier om hier weer een geslaagde combinatie van te maken?
Ik overweeg (tijdelijk) boomloos te gaan rijden. Reed vroeger altijd het liefst zonder zadel (close-contact) maar dat vind ik met DIT jonge paard nogal gewaagd. Boomloos komt er het dichtste bij in de buurt, en verminderen wellicht m'n bekkenklachten (hoop ik).
Alvast bedankt voor het meedenken!