Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:19

Ik heb geen ervaring met het Zuid Europese rijden, maar ik denk dat goed werkbaar moet zijn.
Ik denk alleen ook dat je er wel begeleiding bij nodig hebt om te heftige inwerking te voorkomen.
Een beweging uit je arm kan onbedoeld gewoon verder gaan dan een beweging uit je pols.

Tja, je stem kan je natuurlijk ook gewoon gebruiken als je op de bok zit. Belonen lukt ook, alleen gewichts en beenhulpen natuurlijk niet. Maar in dit geval gaat het volgens mij om rijden en niet mennen en dan heb je die 'beperkingen' niet.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:40

Da's waar, maar als je het wil oefenen gewoon rustig samen beginnen. Je bent je virend iets aan het leren, dus moet je hem helpen. (en jezelf ook)
Vooral niet trekken !!! en rustig blijven.
Zoals bij alles begin in stap, en je kan er geen echt kwaad mee doen.

Lukt het in het begin niet, niks aan de hand het eurootje moet bij beiden vallen. Maar het gaat best heel snel, omdat het voor het paard logisch is en ook nog paard- en ruitervriendelijk.
Na een tijdje merk je dat je alle oefeningen ermee kan rijden, en bijna zonder teugels.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 23:30

De pony heeft een pelhalm bit en ik heb dus inderdaad 2 teugels.
Foto van mijn kleine vriendje.http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... m=CZSJCY77
Pelhalm is wel een gebroken trens maar met extra rem zeg maar. Dit bit heeft hij al jaren en daar loopt hij ook fijn op. meestal hou ik 1 teugel vast, de 2de ligt los voor me.

Vera1908

Berichten: 759
Geregistreerd: 05-11-08
Woonplaats: Oosterhout

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:47

Hallo,

Ik rijd al 10 jaar met 1 hand.
Hoe ik mijn teugels vasthoud.

Ik rijd met links. En houd mijn teugels tussen mijn duim en pink (net als de foto op de vorige pagina)
Verder rijd ik met een gewoon hoofdstel, teugels, zadel, beugels.
Het is vooral met je zit en benen rijden.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:29

Gister heb ik paardenpolo op tv gezien.
Daar heb ik verder absoluut geen verstand van, maar ze rijden wel met één hand en die beestjes zijn ongelovelijk wendbaar.

Het ging me te snel om goed te kijken hoe ze het technisch deden, maar ik denk dat het niet kopieerbaar is.
Volgens mij wijken ze voor druk, zoiets als bij Western rijden.

Weet iemand hier meer van?

lionne

Berichten: 141
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:33

Wij hebben op onze stal een meisje die maar 1 arm heeft. Zij rijdt met 1 hand.
Het is wel een westernmanege, maar het zou ook gewoon met een 'engels' paard moeten kunnen.

biancavos

Berichten: 1863
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:49

chocobroodje schreef:
De pony heeft een pelhalm bit en ik heb dus inderdaad 2 teugels.
Foto van mijn kleine vriendje.http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... m=CZSJCY77
Pelhalm is wel een gebroken trens maar met extra rem zeg maar. Dit bit heeft hij al jaren en daar loopt hij ook fijn op. meestal hou ik 1 teugel vast, de 2de ligt los voor me.


gebroken pelham is niet echt fijn voor het paard, een gebroken bit heeft altijd een notenkrakerseffect wat je door de hefboom ook nog is versterkt..

Ik rij ook regelmatig met 1 hand, werk dan met het principe van wijken voor druk, paard snapt dat gewoon terwijl hij dat niet echt geleerd heeft.
Ik ben geboren met een verlamde schouder(die nu niet meer verlamd is) en gebeurd af en toe dat ik onder het rijden de teugel niet meer vast kan houden door de pijn, ik rij dan gewoon verder met 1 hand.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:52

Wat voegt rijden met één hand toe?
Waarom zou je het willen doen als je twee gezonde handen hebt?

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:00

Ik heb ook een periode met 1 hand gereden vanwege medische redenen. Gewoon normale teugels en gewone manegepaardjes die het moesten ondergaan. Kost wat oefenen, maar idd je hand horizontaal houden en je kan vrij simpel met het draaien van je pols ophoudingen maken. Het is uitvogelen wat voor jou het beste werkt. Moet zeggen dat vooral de tuigpaarden er heel goed op reageerden, de dravers wat minder en de rijpaarden eigenlijk ook wel fijn! De een snapt het sneller dan de ander, maar dat zal met je eigen beestje wel goedkomen!

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:06

biancavos schreef:
gebroken pelham is niet echt fijn voor het paard, een gebroken bit heeft altijd een notenkrakerseffect wat je door de hefboom ook nog is versterkt..
Dat is niet helemaal waar, notekrakereffect treedt op als je beide punten van het bit naar elkaar toe trekt. Dat is niet het geval bij een gewoon hoofdstel.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:12

hopla schreef:
Wat voegt rijden met één hand toe?
Waarom zou je het willen doen als je twee gezonde handen hebt?


Helemaal niks maar ik heb een verlamde hand en zal wel met 1 hand moeten rijden.

Ik begin het steeds beter onder de knie te krijgen, ik combineer van alles door elkaar heen maar fjordje reageert verder erg braaf. Volgens mij komt het wel goed met rijden. We doen rustig aan, maar ik ga elke keer vooruit. Voel me ook al een stukje zekerder, evenwicht is al stuk beter sinds ik een barebackpad gebruik. Hij had zo'n spekglad velletje! Nu zit ik echt een stuk steviger. Ben toch wel beetje trots op mezelf :P

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:14

Shadow0 schreef:
biancavos schreef:
gebroken pelham is niet echt fijn voor het paard, een gebroken bit heeft altijd een notenkrakerseffect wat je door de hefboom ook nog is versterkt..
Dat is niet helemaal waar, notekrakereffect treedt op als je beide punten van het bit naar elkaar toe trekt. Dat is niet het geval bij een gewoon hoofdstel.


Paardje loopt er al 7 jaar mee en nog nooit een wondje gehad. In principe hangt de 2de teugel los, die is puur voor noodgevallen. Tegenwoordig is ie best braaf maar vroeger........

JustJJ
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:12

Ik rijd ook Western met 1 hand (mijn rechterarm is geamputeerd) ik heb aangepaste teugels.
Het is natuurlijk zo dat een (gevorderde) westernruiter ook op 1 hand rijd maar het probleem is dat je geen tweede hand hebt om te checken dat je je reins gelijk hebt en als er iets onverwachts gebeurt en je zou je teugels kwijt raken dat het moeilijker is om met 1 hand je teugels weer te pakken.

Ik rij dus wel met westernteugels maar deze zijn doormiddel van 3 lussen aan elkaar vast gemaakt zodat ik ze op drie verschillende lengtes kan vasthouden.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:23

Oh dat lijkt me handig heb je daar een foto van toevallig?

Britt20099

Berichten: 302
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:04

eenhandsteugel
Eenhandsteugel
Deze teugel is gemaakt van drie teugelstukken van verschillende lengte, die alle drie in dezelfde gesp eindigen.
Deze gesp zit aan een stukje teugel met aan het uiteinde clips. De lengte van dit stukje teugel inclusief clips is 35 centimeter.
De teugellengtes zijn ieder afzonderlijk vergespbaar, zodat voor de ruiter zijn persoonlijke instellingen voor dat bepaalde paard gemaakt kunnen worden.
De lengtes van de teugelstukken zijn 120 cm, 140 cm en 180 cm, alle drie aan de uiteinden voorzien van een aantal verstelgaatjes.
De kortste teugel is voor als het paard in aanleuning gaat, de middelste voor de arbeidsgangen en het losrijden, en de langste voor halsstrekken en lange teugel.

Iedere tuigenmaker kan deze teugel voor ongeveer Euro 50,= maken.
Zie halvewege +- deze pagina daar staan 2 foto's van verschillende eenhandsteugels. :
http://www.ncpg-kenniscentrum.nl/harnachement.php

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 16:15

Super bedankt voor de informatie! Moet wel zeggen dat ik steeds handiger wordt in het rijden met 1 hand. Gebruik nu gewone teugels en dat gaat goed. Vandaag hebben we 4 uur gereden en dat ging echt super!

Fielicious
Berichten: 7
Geregistreerd: 28-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:34

chocobroodje schreef:
Winnie echt super bedankt! Hier kan ik echt wat mee. Enig idee waar je die zou kunnen bestellen?


Hai,
Ik heb zelf een teugel met een stokje er tussen omdat ik ook maar met 1 hand kan rijden.
Om eerlijk te zijn: vanaf het begin af aan kon ik niet zo goed wennen aan zo'n teugel. Vaker reed ik met beide teugels in de hand, dan met een teugel met een stokje.
Het nadeel van zo'n teugel vond ik dat ik voor mijn gevoel niet de juiste druk/ondersteuning kon geven aan. Ook dingen als stelling in oefeningen/figuren vond ik niet echt goed te doen.
Gevoelsmatig (en bewust schrijf ik gevoelsmatig want weet niet of het zo is) had ik er minder controle mee. Ik voelde mezelf niet prettig om met die teugel naar buiten te gaan bijvoorbeeld.

De teugel hebben ze voor mij gemaakt in een ruiterwinkel in Bergen op Zoom. Ik weet voor 99% zeker dat het De Heimolen was (ruitersport zaak, ook voor mennen en zadelmakerij etc.).
Het was echt niet heel duur; ik meen me te herinneren zo', 15euro ofzo. Dus voor zo'n bedrag is het wellicht de moeite waard het te proberen.

Het is natuurlijk heel persoonlijk zo'n teugel. Wellicht als ik mezelf langer de tijd had gegeven o er aan te wennen, had ik het heel fijn gevonden. Ik heb deze teugel nog steeds en wanneer ik weer in de mogelijkheid ben om te rijden, zal ik deze misschien weer gaan gebruiken en dan volhouden :P

Jij veel succes met zoeken wat voor jou de beste oplossing is!
Groetjes! :-)

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:35

Ik heb even meegelezen omdat ik tijdelijk ook maar 1 hand beschikbaar heb. Pown reageert goed op 2 teugels in 1 hand alleen loop ik tegen het volgende probleem op: hoe maken jullie met 1 hand je teugels korter? Het klinkt misschien raar maar meneer galoppeerde spontaan zachtjes en in de krul aan en toen kwam ik dus tot conclusie dat m'n teugels veelte lang waren hiervoor en ja, die kon ik zo niet 1,2,3 met 1 hand korter krijgen :o Ik reed voor de galop gewoon met een ontspannen contactteugel (dus net geen boogje erin). Dus hoe pakken jullie dat aan? Of mag ik dat in dit topic niet vragen en moet ik hiervoor een eigen topic maken?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:42

chocobroodje schreef:
Ja het ziet er ideaal uit! Nu nog zien waar ik zoiets kan laten maken of bestellen


Gewoon een bezemsteel afzagen en 2 schroeven erin.
N.B. ik zou het stokje wat langer nemen dan op de foto; ca 30 cm.
Afbeelding

Ik heb deze constructie ook weleens gezien op een gehandicaptenmanege en het is verbazend hoe subtiel je ermee kan werken.
Je kan de stok naar je toehalen of van je af doen, omhoog/omlaag, kantelen, naar links/rechts verplaatsen (= hand van de hals). draaien als fietsstuur (= 1 teugel korter).

Esmefleur
Berichten: 504
Geregistreerd: 19-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:00

ik zal ook een teugel aan de stijgbeugels vastmakken zodat je met die ene hand kunt sturen en met de voet ook.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:35

nonalover schreef:
ik zal ook een teugel aan de stijgbeugels vastmakken zodat je met die ene hand kunt sturen en met de voet ook.


Is dit iets dat je zelf bedacht hebt, of heb je dit ook werkelijk gebruikt zien worden?
Het lijkt mij gevaarlijk, onhandig en erg lastig (omdat sturende beenhulpen juist tegengesteld zijn) maar misschien zie ik iets over het hoofd.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 23:53

nonalover schreef:
ik zal ook een teugel aan de stijgbeugels vastmakken zodat je met die ene hand kunt sturen en met de voet ook.


Daar heb ik wel eens een foto van gezien, maar die ruiter had geen armen en stuurde volledig op die manier :j
Maar voor mij zou dat niet praktisch zijn, ik heb nu wel een fijne manier gevonden.

JustMe89
Berichten: 71
Geregistreerd: 03-10-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:43

Ik herinner me dat een vriend ooit een polo-paard kocht, dit paard flipte gewoon als je met twee handen wou sturen. Die moest je wel met een hand rijden. Polopaard kopen?

kleinvosjeJarig
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:26

chocobroodje schreef:
nonalover schreef:
ik zal ook een teugel aan de stijgbeugels vastmakken zodat je met die ene hand kunt sturen en met de voet ook.


Daar heb ik wel eens een foto van gezien, maar die ruiter had geen armen en stuurde volledig op die manier :j
Maar voor mij zou dat niet praktisch zijn, ik heb nu wel een fijne manier gevonden.


Daar moet je paard volgens mij ook enorm aan wennen, plusdat je ook andere hulpen met je kuit moet gaan gebruiken. denk maar eens aan de hulp voor het aanspringen, buitenbeen achter de singel. maar dan trek je die teugel dus extra aan, wat niet e bedoeling is...

ibouma

Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: drenthe

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:32

volgens mij heeft het ook zeker met te maken met welk bit je rijdt.
ik rijd ook met 1 hand op criollo's (die weten niks anders) met een stang, en op m'n eigen paard(gelders) met twee handen, met een gebroken bit, die is ook niks anders gewend.
best interessant dit topic...