Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superjeltje
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:09

chocobroodje schreef:
Winnie echt super bedankt! Hier kan ik echt wat mee. Enig idee waar je die zou kunnen bestellen?

Ik kwam toevallig op dit oude topic terecht maar wil toch nog even reageren. Ik rij zelf met 1 hand omdat ik er nou eenmaal maar 1 heb. Ik heb leren rijden met de teugels overkruisd en over de hals te rijden ipv op het bit wat ook veel paard vriendelijker is. Dit heeft altijd prima gewerkt. Toen ik ouder werd en ook iets meer wilde en verder wilde dan alleen de standaard manege lessen ben ik gaan rijden met een lussen teugel. Voor mij werkte dit heel goed. Het ligt er maar net aan natuurlijk in hoeverre je een hand mist. Maar ik kan mijn "stomp" in zo'n lus doen die overigens ruim genoeg zijn om zonder verder gevaar van je paard te vallen Inmiddels rij ik alleen nog recreatief en rij ik eigenlijk weer alleen met een hand aan de teugels zoals ik ooit gestart ben. Succes ik hoop dat je hier alsnog wat aan hebt.


RoyalMemory
Berichten: 621
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:06

Ik zou graag meer willen weten over de eenhandige rijstijl uit Zuid Europa waaraan paardentango eerder in dit topic refereert. Kan iemand daar over vertellen of aangeven waar ik informatie hierover kan vinden?

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:12

Bedoel je Working Equitation?

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:15

Working Equitation bestaat op het hoogste niveau uit 4 onderdelen,

Koeienwerk,
Trail op stijl
Trail op snelheid
En dressuurproef. (iets anders van opzet dan engels)

Op dat niveau moeten zowel de trails als de dressuurproef eenhandig.

Hier een filmpje van de speedtrail, Pedro Torres.

Kijk ook even hoe goed het paard dressuurmatig aan de hulpen is, buiging, changementen etc.


https://youtu.be/5895K-Xjupk

RoyalMemory
Berichten: 621
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:24

Working Equitation, Doma Vaquera, dat bedoel ik inderdaad. Ik weet uit welke onderdelen WE bestaat :)

Ik zal mijn vraag wat beter duiden. Men gebruikt hier voor het eenhandig rijden dus niet het neckreining systeem begrijp ik? Waar komt dat systeem vandaan? Is er om een bepaalde rede voor een ander systeem gekozen of is dat gewoon toevallig zo geëvolueerd in de loop der tijd?

Als ik trouwens jouw filmpje bekijk, Femke_Tweety, dan lijkt het juist wel op het neckreining systeem. Ik was in verwarring door een post van Paardentango van jaren terug :)

Evengoed zou ik meer over het hoe precies willen weten trouwens. Is dit topic daar het juiste voor? Ik kan er verder niet veel over vinden. Niet op Bokt maar ook niet op het algemene internet (niet in het Nederlands tenminste...)

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:54

ch_ntii123 schreef:
Je heb een soort beugel die je vast kan maken aan het bit, een vriendin van mij rijd daar ook mee, een soort blindegeleide beugel (snap je t?:P)


bedoel je deze? Afbeelding die hebben wij op de manege

JMeinema

Berichten: 68
Geregistreerd: 09-05-17

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:47

In de westernsport rijden we ook vaak met één hand (nekreining), maar dat is niet wat je bedoelt?

RoyalMemory
Berichten: 621
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Hoe zou je dat het beste aanpakken, rijden met 1 hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:48

Ik heb het idee dat er bij dv en we een ander systeem wordt gebruikt. Daar ben ik benieuwd naar

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:50

JMeinema schreef:
In de westernsport rijden we ook vaak met één hand (nekreining), maar dat is niet wat je bedoelt?


Klopt, is niet heel moeilijk aan te leren hoor, in principe kan ieder paard het met gemak leren! Als je vragen hebt, pb me gerust :)
Ik ben met mn merrie denk een half jaar bezig geweest en doe nu alles op 1 hand :)

nobelltje
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:52

het beste is om je paard eerst dan te leren rijden met neckrope
en dat hij/zij reageert op de beenhulpen de teugels of neckrope leg je dan over zijn of haar hals of ertegen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers