Allergie + astma en eigen paard. Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Allergie + astma en eigen paard. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:08

Ik heb al jaren astma, maar de laatste maanden is het wel heel erg.
Daarnaast ben ik allergisch voor graspollen, hooi, stro en een allergietest voor paarden loopt nog.
Kortom, niet erg handig met een eigen paard :+

Nu ben ik benieuwd naar tips en trucs om het paardrijden en de omgang was draaglijker te maken.
Ik heb het overigens niet elke keer benauwd en ik krijg niet elke keer een allergische reactie. Ook heb ik tegen de benauwdheid en de allergiën medicijnen. Maar het zou fijn zijn als er wat handigheidjes zijn om het enigszins te verminderen en/of te voorkomen.

Ik poets Jim al buiten, we hebben een buitenbak en ik doe eigenlijk alles buiten.
In het winterseizoen is dat wat lastiger.
Hij staat volpension, dus mesten opstrooien hoef ik (gelukkig!) niet te doen.

Ik ben op zoek naar een bijrijder voor 2 dagen, zodat ik straks in ieder geval 2 dagen paard- en stalvrij ben. Niet de meest ideale oplossing, maar 7 dagen per week op stal gaat niet goed :n

Iemand nog meer ideeën?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:09

Ik ken iemand die heeft precies hetzelfde,
Die heeft gewoon medicijnen bij de apotheek er voor gehaald. :))

Die medicijnen zorgen dat je neus wat vrijer wordt, zodat je niet iedere keer hoeft te niezen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:12

kan je hem niet op een andere stal zetten waar hij meer naar buiten gaat of 100% buiten. Dan heb je in de winter geen last van stro en hooi.

Pollen... tjah daar is weinig aan te doen in de zomer. Je kan het land niet nat houden. Maar daar zijn medicijnen voor toch?

Ik zou gewoon naar iets opzoek gaan wat veel meer buiten is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:13

Na het poetsen andere kleding aan en je handen en gezicht afdoen met vochtige doekjes, zodat stof weg is.

Ik ben er zelf overheen gegroeid maar heb er ook erg last van gehad.

Ik had de poetskleding op stal en gebruikte later een overal om te poetsen.

En goede medicijnen inderdaad. Maar de stof en haren afwassen hielp ook erg veel.

Moet je zelf mesten? Dan iemand anders op laten schudden. Of bij gebrek aan deed ik een mondkapje op en daarna weer afwassen met vochtige doekjes (kruidvat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:15

Mijn vriend is er ook allergisch voor, met name in de verhaarperiode. hij heeft ook medicijnen ervoor. Ik neem aan dat je ook medicijnen hebt voor je astma? Ze zullen wel eerst moeten kijken of die wel samen gaan. Hopelijk vind je een oplossing!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:17

Zoals ik al schreef: ik heb al medicijnen. Zowel voor de astma (puffers) als voor de allergiën (pillen). Van de huisarts overigens, dus geen drogist-pillen. :)

Peelie: zo'n stal is hier helaas niet in de buurt. Daar heb ik al naar gezocht toen ik hem kocht. In de winter heb ik wel gewoon een buitenbak en paddock. Maar een mogelijkheid om buiten te poetsen is er bijvoorbeeld niet als het regent. Als het droog is gaat dit wel, maar ja, we wonen nu eenmaal in Nederland :+

Zooist: hij staat volpension, dus mesten hoeft gelukkig niet. Opstrooien deed ik nog wel eens, maar nu ook niet meer. De staleigenaar wacht zelfs met vegen tot ik uit stal ben. Dus daar wordt ook fijn rekening mee gehouden :j
Vochtige doekjes is wel een goeie tip! Die zal ik van de week gelijk gaan halen.
Poetskleding is ook wel handig. Moet ik alleen even kijken hoe dat praktisch te realiseren is :D
Nu kleed ik me om op stal, dan poetsen, rijden, enz, rij ik naar huis, douchen en omkleden. Voor ik iets anders ga doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:45

Verder kan ik je helaas geen tips geven, ik kan ze zelf namelijk ook wel gebruiken voor mijn hooikoorts enz.
Laatst bijgewerkt door Katja op 07-05-09 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde berichten weggehaald.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:47

Ik ben ook allergies, heb een vorm van hooikoorts.
Ik gebruik een neusspray genaamd nasonex, spray s'avonds voordat ik ga slapen.
Af en toe heb ik er nog weleens last van, maar dan is het waarschijnlijk met sprayen niet goed gegaan.
Ik vind het in ieder geval een enorme opluchting :)

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:48

Heel Herkenbaar, ik smeer gewoon wat vet, purol of iets dergelijks rond en in mijn neus, houdt de pollen zeker tegen, stalkleding en die na afloop meteen weer uit trekken en douchen zijn ook zeker zaken die zullen helpen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:50

Hier ook een allergisch, astmatisch typje. Al mijn hele leven en ben nu 35. 2 honden, 2 katten en 1 paard rijker en super allergisch voor alles wat haren heeft.

Ik gebruik seretide voor de astma, xyzal voor de allergie, rhinocort voor de neus en daarnaast loop ik bij een klassiek homeopaat. Dat laatste heeft mij enorm geholpen, want ik heb stukken minder last dan vroeger. Toen had ik na 1 uur paardrijden al een astma aanval. Alleen zonder medicijnen gaat het mij echt niet lukken om alle beestjes te houden, helaas. Overigens denk ik dat als ik geen beesten zou hebben, ik een stuk minder last had, maar goed, het plezier van alles is vele malen groter dan een beestenloos leven zonder allergie.

Kijk maar eens op de site van de nvkh met het bekende ervoor en erachter.

Sterkte, vooral nu met alle polletjes

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:51

Naast je medicijnen zou ik voor het poetsen, of wanneer het erg stoffig is in stal (zoals na het opstrooien), een stofkapje op doen. Niet zo'n goedkope, maar zo'n een die je bij de bouwmarkt kan kopen met een filter er in. Die dingen werken echt heel goed en laten amper stof door waardoor je nagenoeg niet benauwd bent. Het ziet er alleen niet zo charmant uit, maarja daar moet je je dan niks van aantrekken want je gezondheid gaat voor.

Verder ben je al op de goede weg met zo vaak mogelijk buiten poetsen en niet teveel in stal komen als het erg stoffig is wanneer er net is geveegd, opgestooid is of wanneer er net kuil/hooi gevoerd wordt.

Allergische reactie kan vaak worden verminderd door veel water te drinken (wanneer de reactie op komt) en water op de aangetaste plekken te doen.
Wat voor medicijnen gebruik je voor je astma als ik vragen mag? Wat ook kan helpen namelijk is een soort onderhoudsmedicijn met corticosteroïde, waardoor de reactie in je longen op lichaamsvreemde stoffen (zoals stof e.d.) minder wordt gestimuleerd, waardoor je weer minder snel benauwd wordt.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:55

Ik heb helaas ook last van hooikoorts en ben allergisch voor paarden, kan niet goed tegen stof en eigenlijk zou het heel verstandig zijn om ver uit de buurt van paarden te blijven :+

Sinds kort heb ik een neusspray (bij interesse kan ik de naam opzoeken) en ik heb *even afkloppen* nog geen last van hooikoorts en kan zelfs de stal uitmesten en poetsen zonder te niezen :D Gelukkig staat het paard nu buiten en rijden doe ik sowieso buiten, maar die neusspray scheelt echt onzettend :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:56

Pfff wat een gedoe zeg!
Misschien inderdaad gewoon een ruime overall aan met poetsen en opzadelen om te beginnen?
Je kan ook een stofmaskertje op doen, dat zou ik zelf wel doen persoonlijk.
Ziet er niet uit, maar dat is jou keus of je dat aandurft.

VValar is mij voor zie ik.
Laatst bijgewerkt door Katja op 07-05-09 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde post weggehaald

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:37

VValar schreef:
Naast je medicijnen zou ik voor het poetsen, of wanneer het erg stoffig is in stal (zoals na het opstrooien), een stofkapje op doen. Niet zo'n goedkope, maar zo'n een die je bij de bouwmarkt kan kopen met een filter er in. Die dingen werken echt heel goed en laten amper stof door waardoor je nagenoeg niet benauwd bent. Het ziet er alleen niet zo charmant uit, maarja daar moet je je dan niks van aantrekken want je gezondheid gaat voor.

Verder ben je al op de goede weg met zo vaak mogelijk buiten poetsen en niet teveel in stal komen als het erg stoffig is wanneer er net is geveegd, opgestooid is of wanneer er net kuil/hooi gevoerd wordt.

Allergische reactie kan vaak worden verminderd door veel water te drinken (wanneer de reactie op komt) en water op de aangetaste plekken te doen.
Wat voor medicijnen gebruik je voor je astma als ik vragen mag? Wat ook kan helpen namelijk is een soort onderhoudsmedicijn met corticosteroïde, waardoor de reactie in je longen op lichaamsvreemde stoffen (zoals stof e.d.) minder wordt gestimuleerd, waardoor je weer minder snel benauwd wordt.

Bedankt voor de tip. Ben alleen nog te ijdel om dat op te doen :o
Is even zo'n drempel waar ik overheen moet.
Een overall is ook wel handig. Dat is ook zo aan en uit.
Eens kijken waar ik dat kan vinden.

Qua medicijnen gebruik ik nu 1x per dag Seretide.
Ik heb een verstuiver met Salbutamol die ik gebruik als het nodig is en bij inspanning (mag 8x per dag, maar ik kom op 4 op een slechte dag).
Verder heb ik nog een discus Ventolin, maar die werkt niet en gebruik ik dus ook niet.
Voor allergie heb ik Aerius.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:45

Ha ja zo'n stofkapje was voor mij ook een crisis om op te doen. Ik deed hem dan op met poetsen, maar zodra er iemand langs kwam deed ik hem snel weer af. Stom eigenlijk hè. Gelukkig heb ik hem nu amper meer nodig omdat ik toen van stal ben verhuisd en mijn huidige stal niet zo stoffig is (behalve als het net is opgestrooid of kuil is gevoerd, dan merk ik het wel weer). Maar het is even iets waar je je overheen zal moeten zetten. Mensen begrijpen het echt wel als je ze uitlegt waarom je het draagt.
Ik gebruikte deze altijd, volgens mij van het merk 3M. En dan die met de blauwe elastiekjes er aan (verschilt namelijk ook weer in sterkte).
Afbeelding Charming I know :Y)

Oh jouw medicijnen zeggen mij niks (ben ook geen dokter hihi). Maarja de ideale hobbie voor onze gezondheid hebben we niet echt gekozen :Y)

Katja

Re: Allergie + astma en eigen paard. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:13

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:23

Seretide ken ik, dat heb je trouwens ook in verschillende sterktes. Ik heb de sterkste 50/250. Misschien kun je bij de ha vragen of jij ook de sterkste mag hebben, mocht dat nog niet het geval zijn. Met Ventolin precies het zelfde, ook diverse sterktes, mss dat ook even overleggen met de ha.

Verder heb ik een tijdje Aerius gebruikt, sloeg niet aan bij mij. Toen over op de Zyrtec, dat werd al beter en nu Xyzal.

Tsjaa je moet er wat voor over hebben om je hobby uit te voeren...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:29

ik heb hetzelfde probleem als ts en ben ook nog eens allergisch voor stof/zand ed kortom bijna alles.

mijn paard heeft een regendeken/vliegendeken op zodat er wat minder vuil op haar vacht komt, dat scheelt toch ook weer iets

verder is de keuze het accepteren dat je neus dicht zit en loopt en dat je kortademig word of stoppen met paarden, dan maar klachten hebben ;)

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:35

Ik ben zelf ook heel erg allergisch en met name in het voorjaar (de boompollen) en ben ook astmatisch. Als ik de paarden poets doe ik nu sinds kort ook een stofmasker op. Dat was idd een hele drempel, maar het werkt wel! Mocht je echt doodziek worden (dat heb ik ook ieder voorjaar en dat alle medicijnen ook niet meer helpen en je zelfs koorts begint te krijgen), dan moet je de arts vragen om een kuur Prednison. Klinkt gek, maar dat krijg ik altijd van de allergoloog. Dat helpt om je lichaam even wat te stabiliseren, want op een gegeven moment kan je lichaam een beetje op hol slaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:07

hetbommeke: ik heb de sterkste :D
Zowel van Seretide als van Ventolin en Salbutamol.

risky: mijn paard gaat ook echt niet zomaar weg hoor. Maar ik ga wel zoeken naar dingen om het draaglijker te maken.

BELIZE: prednison heb ik al gehad. Hielp niet :n
De salbutamol die ik nu heb gaat heel goed voor de benauwdheid. Ik ga nu 2 dagen verspreid in de week niet naar stal en dat gaat ook beter.

Het stofkapje bewaren we nog even voor straks in de winter. Als ik weer meer binnen moet doen. Voor nu vind ik het nog niet nodig. Hij is nu bijna haarvrij (lang leve een fanatieke bijrijdster :D), dus ik heb een stuk minder last.

Onwijs bedankt voor alle tips!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:18

Haarvrij?
Een naakte haf? :+
Ik vind Jim echt prachtig geworden, wat is die opgeknapt zeg!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:22

Ik heb mijn pony een deken omgegooid, ook voor in de zomer: scheelt enorm veel poetswerk!

Helaas moet ik wel zelf weideonderhoud doen, hooi en stro etc ook... Dus ik vraag vaak hulp :)
Fanatiek rijden lukt mij niet, want ik ben dan daarna té allergisch en de dag erna goed ziek. Lekkere lange buitenritten zitten er niet in helaas.

Ik was altijd direct mijn kleren als ik weer thuis ben en ga gelijk douchen. Dan beperk ik wat de gevolgen.

Elke dag naar het paard kan is sowieso niet: ik heb altijd 1 dag nodig om bij te komen.

(ik ga na de zomer beginnen met de immuumtherapie voor graspollen, maar ja dat duurt 3 tot 5 jaar áls ik bij de 80 procent hoor waarvoor het helpt).

Oogdruppels zijn voor mij een echte uitkomst!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:24

Ik ken het wel, ik heb het ook met name in de verhaarperiode. Mijn paarden scheer ik meestal dan heb IK in elk geval minder last van de verharingen. Verder help ik ze niet gewoon met een rosborstel uit de verharing maar met een rosborstel en wassen (al dan niet met zeep) Het haar komt dan minder in je neus terecht en het verharen gaat drie keer zo snel. Verder zorgen dat de stallen goed doorgelucht zijn. Geen stro gebruiken als stalbedekking maar vlas of goede houtvezel,
succes!

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:00

Welshcobfan ik heb ook immuuntherapie gehad voor boom en graspollen, maar ik moest het al snel staken, omdat ik er behoorlijk heftige allergische reakties van kreeg. Dit gebeurt maar heel weinig hoor, ze zeggen dat het goed helpt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:08

Ik ben ook een risicofactor als het gaat om reacties erop, dus ze sluiten mij direct al aan op infuus en monitor de eerste dag als ze het gaan proberen :) hopelijk valt het mee! Dit is mijn laatste hoop... (erg vervelend dat het voor jou niet werkte!)