heeft er iemand ervaring met paardrijden met ME

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortje_11

heeft er iemand ervaring met paardrijden met ME

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:04

Ik heb ME en wil graag weer een beetje paardrijden. Heb ik mijn hele leven gedaan. Maar ik loop tegen allerlei problemen aan.
Als ik mijn paard,geborsteld heb, ben ik eigenlijk te moe om daarna nog te rijden.Opzadelen kan ik zelf niet, krijg de singel niet vast, geen kracht voor, riempjes van het hoofstel krijg ik zeer moeilijk vast. Opstappen is helemaal een moeilijke fase,ik gebruik een opstapkrukje.
Maar als ik er dan op zit ben ik blij dat zij mij draagt en ik mijn vermoeide lichaam en benen door haar kan laten dragen.Ik kan dit zo'n 3x per week ,10 minuten per keer.
Gelukkig heb ik een heel geduldig lief paard,tinker, wat alles wat ik doe rustig aanvaard. Het is ook net of ze weet dat ik niet meer kracht en energie in mij heb.

Maar heeft iemand hier ook ervaring mee, en hoe bouw je het paardrijden wat op, of heeft iemand ook handige tips om handelingen te vergemakkelijken zodat het niet al te veel kracht kost.
En ook heeft iemand er ervaring mee of je door paard te gaan rijden vooruitgang boekt in die afschuwelijke vermoeidheid.

Helderder

Re: heeft er iemand ervaring met paardrijden met ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:05

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:09

Misschien eens leuk om een kijkje te nemen in het topic: Wie rijd er hier met een beperking ;)

floortje_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:11

*Paula
ja dat zag ik maar ik kan daar niet reageren en mijn vragen of reacties schrijven omdat ik nog maar pas lid ben.
En daarbij heb ik al veel gelezen over ME op de site van de ME vereniging.
Ik kan nergens iets vinden over mijn specifieke vragen over het paardrijden met ME.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:14

Oh sorry, ik had niet gezien dat je nog niet zoveel posts had.
Ik kan je wel vertellen... de meeste in dat topic rijden door de CVS helemaal niet meer. Omdat het gewoon te zwaar is. Dan blijft het echt bij poetsen en wat tutten en af en toe een stapritje.

floortje_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:22

ja paula dat kan ik wel begrijpen
maar als je alles al hebt opgegeven, sporten ,wandelen, fietsen, .....paarden zijn mijn passie...
ik ben ook wel tevreden als ik haar alleen maar verzorg,maar ik probeer toch met de beperkingen die ik heb mijn grenzen op te blijven zoeken. Ik wil niet opgeven, en ik ben zo bang dat als ik mijn pijnlijke spieren helemaal niet meer gebruik, ik alleen maar achteruit ga.

marmarl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:03

Hallo Paula, in het verhaal van jou herken ik veel. Mijn eigen paarden heb ik jaren geleden moeten verkopen omdat ik ze niet de aandacht kon geven die ze verdienden. Ruim 2 jaar geleden kreeg ik een heftige burn-out. Hoewel alles te veel, te vermoeiend was, wist ik dat ik iets moest doen met de passie voor paarden. Ik heb het geluk gehad iemand te treffen met veel geduld en inzicht en ook nog eens een paard met een super karakter. Ik begon met alleen maar op het paard zitten, aan de lijn. Terwijl ik toch echt de nodige ervaringen heb. Door alleen maar te zitten kon ik het rijden weer ervaren. De lijn gaf me zekerheid, aangezien ik zonder inspanning ineens compleet op kon zijn, zonder verklaring. Je kent dit vast wel. Ik reserveerde een hele ochtend voor een half uurtje rijden. De middag besteedde ik aan bijkomen. Na enkele maanden ben ik los gaan rijden. Ik vond het heerlijk en kon het ook aan. Nee, ik ben niet aan het rijden op het niveau zoals ik heb gedaan. Als ik een galopje heb gedaan ben ik vaak zo op dat ik niet netjes de overgangen naar de draf afrond, uitrij en dan ga stappen, nee het is wel eens boem klaar. Dit geldt ook voor het uitstappen. Dit gaat soms niet, ik voel me soms ineens als een smeltend softijsje en wil en kan dan niets meer. Daar baal ik wel van, maar als ik me daar druk omblijf maken wordt ik kwaaier op mezelf, vind ik dat ik het paard te kort doe en schieten we er beide niets mee op. Samengevat heb ik de volgende ervaringen gedaan: - ik heb er vrede mee dat ik niet meer zo rij als vroeger. - ik verwijt mezelf niet dat ik niet alles uitwerk zoals eigenlijk zou moeten. - ik maak gebruik van alle hulp die me wordt aangeboden, is het een longeerlijn, dan is dat maar zo. - ik blijf doorgaan, bezig zijn met paarden geeft me energie. - ik gebruik een stoel om op te stijgen. - ik reserveer tijd voor een bakje koffie voor ik weer in het dagelijkse leven terugkeer. - ik ben me gaan verdiepen in grondwerk, juist omdat me daarbij wordt geleerd met minimale inspanning resultaat te krijgen. Dit laatste heeft me heel veel inzicht gegeven over mijn overbodige inspanningen die ik ergens voor doe, ook buiten de paarden. Ik heb echt veel baad bij mijn omgang met paarden. Ik wens je heel veel plezier met je paard en hoop dat je iets kracht uit mijn verhaal krijgt.

CEDESENUNITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:39

wat is ME ?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:45

Zoals Paula al zei, de meeste mensen in dat topic (waar ik ook geregeld kom) rijden zelden tot nooit. En ja.. het is ook mijn grote passie maar het is op dit moment gewoon niet haalbaar. Als ik ga rijden vraag ik de stalhouder of ze Prom uit het weiland wil halen. Borstelen doe ik dan zelf, gewoon heel rustig. Vervolgens ga ik even rustig zitten, glaasje water drinken en meestal is er dan wel iemand die wil zadelen, anders doe ik het zelf en dan ook gewoon erg rustig. Nu heb ik een haflinger dus ik hoef het zadel niet heel hoog te doen evenals het aansingelen, net allemaal wat makkelijker. Rijden doe ik dan ook ongeveer 10 minuutjes maar op dit moment lukt het echt niet om dat 3 keer per week te doen. 1 keer per 2 weken is nu zeldzaam :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:48

Ik heb t ook
Vroeger reed ik zwaar fanatiek, gerust 5 paarden op een dag, geen probleem hoor, ook stijldanste ik op hoog niveau waar elke dag traing voor was ( wedstrijden ) geen probleem.
Nu rijd ik mn paard niet elke dag meer en meestal een half uurtje,,,,ik ben wel super blij dat ik nog kan rijden!! Er zijn idd mensen die het niet kunnen!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:37

*Had een heel verhaal getypt, maar er ging iets mis*

Ik heb ook ME en heb een eigen pony. Ik rij nog wel af en toe. Meestal maar 1 keer in de week, maar soms ook wel 2 of 3 keer. Voor mij is het ook erg zwaar, mede doordat ik een erg felle pony heb.
Ik ga haar altijd eerst borstelen en daarna eventjes zitten en wat drinken. Borstelen valt mij al zwaar in deze periode vanwege de verharing.
Vervolgens zadel ik haar op mijn gemak op. Misschien scheelt het dat mijn pony maar 1.35m is en het zadel niet zo heel zwaar is. Bovendien hoef ik niet met mijn zadel te gaan lopen sjouwen, want die ligt in m'n auto en ik parkeer m'n pony gewoon bij de auto ;)
Aansingelen doe ik meestal zelf, omdat ze op een boerderij staat en er dus weinig hulp is. Maar als er toevallig iemand langs loopt dan vraag ik aan diegene of hij even wil aansingelen. Misschien een optie voor jou om iemand op hulp te vragen met opzadelen?
Rijden doe ik vaak maar ongeveer een kwartiertje. Ik stap voornamelijk en draaf kleine stukjes. Stappen vind ik gewoon ontspannend en daar geniet ik ook echt van.
Opbouwen is voor iedereen weer anders. Probeer zelf uit wat voor jou het handigst is.
Succes ermee!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:24

Ik heb weinig energie als gevolg van een ander probleem maar herken het wel. Deels hebben we dit opgelost door onze tinker te verplaatsen naar een kleine stal met een klein overzichtelijk terreintje. Dat scheelt mij al energie met uit de wei halen en de spullen pakken ed. Daarnaast rij ik nu meestal als ik gebracht wordt zodat ik echt ook kan rijden tot ik zowat van knollie afval van vermoeidheid en ik dan niet nog eens naar huis moet komen.

Ik zet eerst alle spullen klaar en rust dan vaak even uit. Haal knollie uit de wei en begin rustig te borstelen, tussendoor even zitten of niks doen. Daarna opzadelen en rustig zittend mijn laarzen aandoen. Dan opstappen en bijna altijd in stap dressuur rijden. Af en toe gallopeer ik ook maar daarna ben ik ook echt kapot. Uitstappen doe ik wel al is het maar een paar rondjes ernaast of erop. Gaat dat echt niet, dan haal ik alles ervan af zet hem in de bak en "longeer" hem los in stap als uitstappen voor een paar minuten terwijl ik er bij ga zitten. Dan weer even borstelen en dan paard weer in de wei uitrsten en spullen opruimen.

Het wisselt per keer hoe lang ik het volhoud. Soms 5 minuten soms 3 kwartier. De ene keer een paar keer per week maar soms ook helaas weken niet. Ik plan ook niet meer wanneer ik ga rijden. Ik kijk ter plaatste hoe ik me voel en gaat het klim ik erop. Dat frustreert tenminste niet wat ik wel had als ik me voornam om te gaan rijden en er gewoon weg geen energie voor had. Zo kan ik toch van ons knollie genieten zonder dat het me veel te veel energie kost.