Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 11:53

Ik kom nu dit topic tegen, en ik ga in maart voor de medische keuring bij het knhs. Ik rijd momenteel L2 en zou voor nu en in de toekomst wat aanpassingen nodig hebben. Kunnen jullie voorbeelden geven van aanpassingen? Ik vind het moeilijk om te weten welke aanpassingen ik nodig, of mogelijk in de toekomst, zal hebben. Momenteel denk ik aan vrijstelling van het doorzitten, een Zweepje, en evt stemhulpen. In de toekomst wellicht een optie om mijn rechterbeen vast te maken aan de beugel.

Hebben jullie toevallig ook een aanpassing gedaan aan jullie zadel? Ik heb 2.5 cm beenlengteverschil, en merk dat mijn been niet fijn kan afhangen, en twijfel of ik dat aan zal laten passen door de kniewrong te veranderen.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!


keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:01

Ik heb de keuring al aangevraagd.. ga in maart voor de keuring. Ik heb nogal wat beperkingen in rug heup bekken gebied, oa scoliose, heupdysplasie, perthes aan de heup rechts waardoor deze zo goed als onbruikbaar is, en dan nog 4 hernia's die niet te opereren zijn en 8 versleten ruggenwervels. Heb al een telefoontje gehad van de knhs, en die gaven aan dat een grade er waarschijnlijk wel in zat.
Ik ga gewoon aangeven wat ik denk dat me zou kunnen helpen en kijk wel wat me toegewezen word :)

Starten jullie gewoon regulier? Of grade wedstrijden?

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 21:35

Ja dat medisch dossier is.in aanvraag inmiddels.. ik ben super geholpen tot.nu toe al.. had keuring aangevraagd en kon eigenlijk al 2.weken erna op keuring komen, maar had al wedstrijden gepland dat weekend, en zou het dossier niet compleet hebben dan. Nu kreeg ik netjes een mail dat ik voor 1 maart mijn dossier in moest leveren en de vragenlijsten voor de keuring eind maart.. precies op tijd voor de overgang naar de M1 die gepland staat deze zomer.. :)

Ziolette, pijn dat klopt.. maar bloed kruipt waar het niet gaan kan.. en het geeft mij een vermindering van spierspanning in mijn rug.. waardoor ik minder vaak spit heb bijvoorbeeld.. en het houd me geestelijk gezond.. ook niet onbelangrijk!

Ik heb een 15 jarige merrie.. lekker voorwaarts, maar geen gekke bewegingen.. ideaal dier voor mij! Heel blij mee!
Afbeelding

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!


keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:09

Mijn houding hamert de instructeur wel steeds op.. en probeer eraan te werken.. maar zo kan ik niet rechter zitten dan dat te zien is op de foto.. het feit dat mijn paard.wat neerwaarts gebouwd is helpt ook niet mee aan het opgericht lopen.. ik duw haar als het ware op de schoft.. nooit gedacht dat ik al in de L2 zou rijden nu. Heb mijn paard pas sinds april.. maar zijn bij 0 begonnen en ondanks dat we nog geen pas hebben gewoon door de klasses gevlogen.. verbeter wat je kan.. wat niet kan, gewoon links laten liggen! Ik rij niet voor 1ste plaatsen, ik rij lekker voor mijn punten. Elke wedstrijd leg ik de focus op een bepaald onderdeel dat de vorige keer slecht ging. Bijvoorbeeld middenstap. Als ik daar een 5 had, probeer ik daarop nu hoger te scoren. En zo verbeter ik me per wedstrijd wel. Vaak met een winstpunt als beloning.
Ik vond het ook een hele stap, en heb heel hard gewerkt om te kijken of ik de keuring achterwege kon laten, maar het doorzitten is echt onmogelijk. Ik houd het nog geen 10 meter vol, en kan dan een week niet lopen. Dat was een teken voor mij dat ik me niet laat stoppen door dat stomme lijf, om de doelen te halen die ik wil! Ik wil naar het Z! Haha

Dus vandaar dat ik naar de keuring ga. :D

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:12

@robbie, en aangepaste teugels? Waardoor je juist meer met links dan rechts kunt sturen? Groeten met enkel je hoofd, of indien dat te lastig is, zonder groeten? Zodat je de teugels niet los hoeft te laten?
Verder zou je misschien inderdaad iets met de lezer kunnen doen,als een oortje, of juist oordopjes voor de ruis?

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:56

Nou.. Hier een kleine update! Over een krappe 8.5 uur word ik verwacht in ermelo voor mijn classificatie keuring. Ben heel benieuwd wat de uitkomst gaat zijn en wat het gaat betekenen voor mijn sport :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:39

Zo de keuring zit erop.. ik heb een grade 5 toegewezen gekregen. Voor mijn rug viel ik nog binnen de normen voor de paardensport. Voor mijn rechterbeen waren er toch wel enkele beperkingen waardoor ze besloten hebben mij een grade toe te kennen.verder heb ik dispensatie gekregen voor een Zweepje, doorzitten hoef ik niet meer en ik mag mijn rechtervoet vastmaken aan de beugel.nu de boel even laten bezinken... pfoe!

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:45

Ja zeker! Maar vond het wel spannend! Haha.. maar ben blij dat het erop zit, en ben benieuwd wat voor effect het heeft op wedstrijd :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:51

Volgend weekend! Ik start vrij fantiek standaard 2x per maand, en vanaf mei rijd ik ook de selecties mee :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:41

Ik rij momenteel 2x per week clubles, 1x per 2 weken privéles daarnaast en dan nog een keer zelf. En dan om het weekend wedstrijd. Vanaf 5 mei beginnen de selecties, en heb ik 6 wedstrijden in 8 weken haha. Dat wordt ploegen dus!

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:54

Lante, ja ik dus sinds kort.. ik rijd gewoon licht ook in de training tijdens de M oefeningen.. ik probeer wat kleiner licht te rijden en mijzelf niet zwaar neer te laten komen in het zadel.. slechts lichte aanraking met het zadel, en hop weer omhoog.

Ik geef de dispensatie aan als ik bij het secretariaat ben. En dan wordt de rest geregeld :)

Ik neem inderdaad voor het rijden altijd pijnstillers in., dat maakt wel dat ik het beter volhoud. De galop is nog wel redelijk te doen voor mij.. maar mijn paard heeft geen opwaartse galop nog.. en gaat van zichzelf al enorm hard.. dus is meer remmen dan wat anders haha..

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:14

Hoe bedoel je ayasha? Bellen met de classificatie dokter?

Lante.. ja als je niet door kan zitten maak je er maar iets van dat wel werkt maar qua inwerking redelijk in de buurt komt toch.. voordeel bij klein lichtrijden is dat je paard als het goed is wat terug komt in tempo. Die van mij is voorwaarts van zichzelf die hoef ik maar te denken en ze is weg. Dus voor een schouderbinnenwaarts rijd ik de korte zijde gewoon voorwaarts, in de hoek even extra stelling om haar los te krijgen op de binnenhand, met extra binnenbeen om even dat binnenachterbeen onder te zetten, door die voorwaartse drang en mijn rustige lichtrijden komt ze terug met activiteit van achter. Dus ze verzameld, en dan zegt mijn buitenteugel en buitenbeen dat ze van de hoefslag af moet en mijn binnenbeen ligt wat achter de singel om de achterhand op de hoefslag te houden.. en als ik dus rij zoals ik het schrijf, en zij reageert zoals het hoort, dan rijden we een mooie schouderbinnenwaarts :') haha

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:27

Oh wat gek! Is dat gewoon via knhs? Ik had contact met h.arm van e.rp van het knhs. Erg fijne vriendelijke man, die heeft mijn formulieren ontvangen en mij de afspraak toe gemaild. Er zijn een aantal keer per jaar contactdagen waarop iedereen gekeurd wordt. Ben benieuwd hoe dat bij jou gaat straks dan! Klinkt heel anders dan bij mij!

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:50

Ah vandaar! Dan ben ik wel heel benieuwd naar het verloop!

Hier heb ik via het nocnsf een formulier ingevuld, die kwam bij het knhs. Ik had er niet veel vertrouwen in dat het snel afgehandeld zou zijn, dus had vorig jaar in oktober of november al gemaild. Dag of 3 later had ik een mail met info terug en werd ik gebeld om in te schatten of het nut zou hebben om te keuren. En kon ik als ik wilde een maand later al komen voor de keuring. Dat had ik even niet aan zien komen en ook kreeg ik alle info niet verzameld voor die tijd. Dus heb aangegevn dat ik info ga verzemelen en dat ik de ronde erop graag gekeurd wilde worden. Tussendoor nog contact gehad, en kreeg netjes een herinneringsmail! In feb dus geweest en een grade V gekregen en dispensatie voor lichtrijden en zweep en voet vastmaken aan de beugel :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:53

Mijn instructeur zegt iets anders dan de meesten instructeurs en hoe kk het voorheen ook reed.. het wijken gebeurd hier ook met het binnenbeen op de singel ipv erachter.. dat was erg wennen maar ik merk dat het beter gaat nu!

Ik heb een kapotte heup, versleten ruggenwervels en 4 hernia's die niet verholpen kunnen worden. Ook heb ik vermindere kracht coördinatie en gevoel in mijn rechterbeen :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:06

Ja dat is lastig he.. ik vind het moeilijk om recht te zitten.. ik kan eigenlijk niet rechtop zitten dus het is lastig om enigszins te laten lijken dat ik recht zit.. ooh heup dysplasie die was is ik vergeten.. die hoort ook op mijn lijstje :')

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:18

Ik weet dat er bij mij in de buurt in u.den ook wel eens aangepadte dressuurwedstrijden gehouden zijn alleen daar is ook een kantine boven .. dus of dat nu echt een vereiste is dat denk ik niet.. wel is het terrein daar ruim opgezet en volop verhard.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:15

Nobel, ik bedoel niet zozeer dat je deze kant op moet komen, maar dat deze locatie daar ook niet aan voldoet maar daar toch in het verleden wedstrijden gehouden zijn.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:57

Even een vraagje nog hoor.. maar alle para proeven die ik gezien heb is allemaal z+ niveau. Zijn er bij de onderlinge wedstrijden ook lagere proeven om te rijden?

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:22

Maar zoals ik kan vinden zijn er enkel per categorie als novice en individual test 1 proef beschikbaar. Maar is het mogelijk om in de aangepaste sport te starten op, ik noem maar iets, L niveau?

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:59

Oh hoe dat zo joyce? Krijg je een keuring bij de knhs? Dan krijg je toch gelijk de uitslag? Ik moest even 10 minuten de kamer verlaten zodat ze de balans konden opmaken. Scores tellen en even een overleg over de dispensaties. Daarna kreeg ik gelijk te horen wat de uitslag was en een tijdelijke startpas. :) succes in ieder geval!

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 09:41

Bij mij hebben ze alle beweeglijkheid getest. En niet enkel naar mijn medische dossier gekeken. Voor de ruitersport zijn er bepaalde voorwaarden, zoveel graden naar buiten en naar binnen kunnen draaien met je benen armen, torderen van je torso, etc. Daar kreeg ik een score tussen de 1 en 5 voor. En alles bij elkaar opgeteld komen ze dan op wel of geen grade uit.. als je alleen voor een dispensatie gaat zou het kunnen dat het idd zonder keuring is.

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:16

Top lante! Hier in de kring kreeg ik dat ook te horen. Een jurylid zei dat ik in 15 jaar ook de eerste was met een pas! Fijn dat je weer lekker de draad op kan pakken.
Hoeveel punten had je gereden?

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:29

Nou dat is geen slechte start toch? Mooi aanknopingspunt om eens te kijken waar de punten te halen vallen. Knap gedaan !

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:48

Hoihoi! Ik heb denk ik wel wat antwoorden op je vragen. Knap dat je nu al zover gekomen bent met je beperking. Een classificatie keuring vraag je aan via noc nsf. Op hun site staat alles duidelijk vermeld. Dan krijg je binnen enkele dagen een mailtje van de knhs met de vraag of je voor een classificatie wil gaan of een dispensatie. Bij een classificatie krijg je mogelijk een grade toegewezen waardoor je ook in de aangepaste sport actief kunt zijn. Mogelijk is dat voor jou wel interessant aangezien je z1 rijdt en de proeven nogal op hoog niveau zijn. Maar een keuring gaat als volgt: je moet naar ermelo komen voor de keuring die in totaal een uurtje duurt.. dan stellen ze je allerlei vragen over je beperkjngen en hoe zich dat uit. Je toont je ingevulde vragenlijst en evt doktersverklaringen met diagnoses. Dan gaan ze lichamelijk onderzoek doen. Ze gaan dan puur kijken naar de beweeglijkheid van je lijf. Pijn tellen ze niet mee in de score.. dan krijg je een score toebedeeld per onderdeel. Als ze daarmee klaar zijn mag je even op de gang wachten en overleggen zij wat de totaal score is, en of je in aanmerking komt voor dispensatie of een grade. Zonder beugels rijden weet ik niet of dat mag, dat kun je daar ook aangeven, dat je dat fijner vind dan je voeten vastmaken. Een zweepje valt wel inder de dispensatieregeling, en dat zou dus tot de mogelijkheden behoren. Ik heb zelf dispensatie voor doorzitten, ik mag met zweep rijden, en mijn voet vastmaken aan de beugel. En heb een grade 5 toegewezen gekregen. :)

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker