[Dienstmededeling] Bokt NieuwsBrief van september

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

[Dienstmededeling] Bokt NieuwsBrief van september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:44

Voorwoord van de redactie

In dit voorwoord willen we even stil staan bij het verlies van een geliefde Bokker, Pollewoppy overleed op 27-jarige leeftijd. Ook het overlijden van een 23-jarige amazone uit Kropswolde na een ongeluk tijdens een buitenrit heeft veel indruk gemaakt. We wensen de nabestaanden veel sterkte met het verwerken van deze verliezen.

Gelukkig is er ook goed nieuws, Polly vertelt dat haar broer Steven inmiddels is geslaagd voor zijn VWO examen met een 7 gemiddeld. In de de BNB van februari staat een interview met haar waarin je meer kunt lezen over de beenmergtransplantatie die zij voor hem heeft gedaan.

Als laatste willen we jullie van harte uitnodigen om alle leuke, grappige en opvallende dingen die je op Bokt tegenkomt, bij ons te melden. We speuren zelf ook naar interessante onderwerpen voor in de nieuwsbrief, maar jullie input wordt zeer gewaardeerd.

Banjer, Lielle, Saffier, Sammie

toelichting
Voor jullie zien jullie de elfde Bokt Nieuwsbrief. De nieuwsbrief van augustus is hier terug te lezen. De BNB is een afgeleide van het BBB, maar omdat de BNB veel langer is, ‘leest’ hij iets anders. Hieronder kun je van de langere onderwerpen steeds een eerste alinea lezen, de volledige tekst staat dan in de berichten eronder.
Voor alle onderwerpen geldt dat we graag van jullie ideeën krijgen voor de volgende afleveringen; ook als je andere suggesties of opmerkingen hebt, kun je die kwijt op het speciale e-mailadres nieuwsbriefBokt@gmail.com. Elke nieuwsbrief verschijnt halverwege de maand, probeer daarom voor de eerste van de nieuwe maand te reageren.

Het Horse Event
Afbeelding
De Bokt Lounge

Hét evenement van de afgelopen maand was natuurlijk het Horse Event. Een groot deel van Hippisch Nederland was het afgelopen weekend te vinden in Deurne, waar genoten kon worden van allerlei demonstraties, clinics en lezingen. Ook de Bokt Lounge was zeer populair, tijdens het bittenpraatje van Katja was er geen plekje meer te vinden. Hier kun je alles lezen over drie dagen vol paarden, modder en vooral veel plezier.

Highlights van de afgelopen maand
Nieuws
Deze maand werd onder andere bekend dat het bekende springpaard Okidoki mogelijk gekloond wordt, het Franse bedrijf is nog op zoek naar sponsors en dan kan het project doorgang vinden.
Hooi en stro wordt dit jaar misschien veel duurder, bedrijven zien veel van hun oogst verloren gaan vanwege het slechte weer. De economische crisis waarvan Nederland langszaam herstelt, voorspelt echter nog niet veel goeds voor de Nederlandse paarden, verwacht wordt dat veel paarden aan het begin van de winter richting de slager gaan. Een Amerikaanse omroeper had enorm veel moeite met de renpaarden “My Wife Knows Everything" en "The Wife Doesn't Know". Benieuwd of hij er fouten heeft gemaakt? Kijk dan hier.

We gaan langzaam richting de Wereldruiterspelen, dus afgelopen maand werden ook veel landenteams bekend gemaakt. Anky is reserve bij het dressuurteam, maar bij het reiningteam staat ze wel in de basis. Anky kwam deze maand ook in het nieuws vanwege een rechtzaak die ze aan wilde spannen tegen een hippische journaliste. Later trok Anky de aanklacht in.

Ook was Horse Event overvloedig in het nieuws, hierover lees je meer in een aparte rubriek.

Topic van de maand
De keuze voor het topic van de maand was deze keer niet moeilijk. Het team koos met overweldigende meerderheid voor de dappere dames die in onderbroek te paard gingen.

Discussie van de maand
Dit keer konden we geen echt geschikt topic vinden. Weet jij een goed lopende discussie die de moeite waard is voor anderen? Mail maar naar nieuwsbriefBokt@gmail.com .

Nieuwstopic van de maand
Wie denkt dat een Jeroen Dubbeldam met 325.000 dollar veel verdient of wie vindt dat die voetballers van tegenwoordig belachelijk veel geld verdienen heeft blijkbaar nog nooit het salarisstrookje van de menner Gaius Appuleius Diocles gezien. IJsbrand Chardon en Koos de Ronde zouden er haast jaloers van worden. De Romeinse Gaius Appuleius Diocles heeft in de tweede eeuw na Christus voor 11 miljard euro bij elkaar gereden. Benieuwd hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen? Dat lees je hier: [VN] Romeinse menner Diocles best betaalde sporter ooit

Nieuwe rubriek
Vanaf deze maand hebben we een nieuwe rubriek. Alleen we hebben er nog geen leuke naam voor. Weet jij een leuke naam voor deze rubriek, laat het ons weten!
Al lezend op Bokt.nl kom je ontroerende, grappige, lieve, duidelijke of leuke opmerkingen tegen. Té leuk om te laten staan, dus we delen ze graag met jullie. Hieronder de eerste verzameling opmerkingen die we de afgelopen maand zijn tegengekomen. Kom jij de komende maand ook een ontroerende, leuke, grappige of gewoonweg een hele lieve opmerking tegen laat het ons dan weten. Dit mag via pb, maar ook via het emailadres nieuwsbriefbokt@gmail.com

Citaat:
haha omg, ik dacht dat je bedoelde, gerard joling rijd altijd op friezen, die gast met snuitje. dat sterren altijd friezen hebben :P

Lees hier verder voor de andere quotes.

Het virtuele bloemetje
Ook dit keer waren er weer verschillende verdrietige verhalen op Bokt. Het team heeft gekozen om het bloemetje te geven aan lor1_1984 die (in haar bewoordingen) het etiketje ‘borstkankerpatiënt’ heeft gekregen.

In de spotlight: interview met een opvallende bokker
Afbeelding
Dennis in actie als hoefsmid

Dit keer is er gekozen voor een Bokker met een opvallende beroepskeuze. Dennis is een van de weinige vrouwelijke hoefsmeden (hoefsmidse?) en is daarnaast bekend van haar geweldige shetlanders.

Dennis schreef:
* Hoe ben je op Bokt gekomen?
Pffff, dat is lang geleden! Ik zat soms op het forum van horses.nl en ben via die weg op bokt terecht gekomen.

Lees hier de rest van het interview.

Wikinieuws
Afbeelding
Een Mirandeze ezel

Met de behulp van een aantal Wikischrijvers is er deze maand veel werk verricht aan de Wiki. Er zijn vier nieuwe lijsten opgesteld, namelijk: de Lijst van goedgekeurde tuigpaard hengsten‎, de Lijst van goedgekeurde Engels volbloed hengsten, de Lijst van goedgekeurde en erkende Gelderse hengsten‎ en de Lijst van KWPN erkende Hackney hengsten. Voor een aantal hengsten uit deze lijsten zijn er nieuwe artikelen aangemaakt: A Palatin, Ahorn, Uppercut xx, Amulet, Abantos, Andiamo, Accent en Almox Prints J. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk pagina's aangemaakt worden voor alle hengsten uit de verschillende lijsten, dus hulp daarbij is meer dan welkom. Weet jij veel van een bepaalde hengst en vind je het leuk om te schrijven? Plaats jouw artikel in een topic op het Wikizaken forum, dan zorgen wij dat het op de Bokt Wiki terecht komt.
Andere nieuwe artikelen zijn Hulpen, Mirandese Ezel en de Landais.

Ook is een aantal artikelen aangevuld. Het paardenwoordenboek heeft diverse toevoegingen. De informatie over Chris Irwin, de herkenning van kreupelheid en Black Beauty zijn uitgebreid. Er is een uitbreiding gedaan aan het beginnetje van grondwerk. Verder zijn er weer diverse hengsten toegevoegd aan Lijst van goedgekeurde KWPN rijpaard hengsten‎.

Tot slot zijn er veel nieuwe foto's geüpload. Een kleine greep uit de nieuwe collectie: Een Mirandese ezel met zijn eigenaar, Standfoto van een Gelders paard, een Exmoor pony op de heide en Amazingstar .

Persoonlijkjes
Jans is druk bezig met het zoeken van een baan en timmert daarnaast zelfstandig aan de weg als vormgever en fotograaf. :D
Leo heeft een geweldige vakantie in Zweden gehad en is wanneer deze BNB uitkomt werkzaam bij haar eerste 'echte' baan als kinderergotherapeut!
Cayenne heeft Sammie eindelijk gemeet en is nog steeds niet helemaal van de schrik bekomen := }>
Wendy's paard heeft haar in een koprol eraf heeft geholpen tijdens een TREC-wedstrijd := Maar Wendy en paard mogen nu ook klasse III starten in de endurance *\o/*
NaNi gaat tegenwoordig door het leven als Neej en het sinds 1 september erg druk heeft met haar (interaction) design stage *\o/*
Sammie heeft Cayenne eindelijk gemeet en is nog steeds niet helemaal van de schrik bekomen := }>
Lielle heeft Sammie en Cayenne eindelijk tegelijk gemeet en is nog steeds niet helemaal van de schrik bekomen := }>

Testrecept
Dit volgt zo snel mogelijk.

Het verhaal van ....
Afbeelding

Aangezien er vorige keer geen foto is geplaatst, ontbreekt het verhaal deze keer.
Wie is dit teamlid?
Weet je wie de mystery woman in white op de foto is? Mail dan je antwoord naar nieuwsbriefbokt@gmail.com

Lielle

Re: [Dienstmededeling] Bokt NieuwsBrief van september

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:51

Leuke quotes
Citaat:
Ik ga echt niet iemand fietsen sturen omdat hij wel al verder is gegaan :=

Citaat:
Zet 'm op Anky! Vet Gaaf!

Citaat:
Afbeelding
Dit is onze knappe man alweer 4 weken geleden <3

Citaat:
(..)
Ik ga over 2 min eten (dan is de bami gaar).

Citaat:
Ik vond mijn eerste brugklas dag best leuk! Ik weet het nog heel goed allemaal, weet nog precies wat ik aanhad en zo, zelfs nog welke oorbellen, haarband en welke schoenen.. :’)

Citaat:
Jeetje, wat vreselijk, kippenvel op m'n armen van dit bericht, zeker die complicaties klinken niet goed!

Heel veel sterkte gewenst voor familie en ik duim.

Citaat:
Ik bandageer normaal gesproken tot halverwege de kogel. Dus precies tussen deze twee in ;) Bij het gebruik van onderlappen is dit heel duidelijk te zien. Op dit filmpje is alles goed te zien: http://www.youtube.com/watch?v=Yneci8Os404
(…).

Citaat:
Ieder paard hoort op de wei.. Of hij nou 20 euro of 20 miljoen heeft gekost..

Dat vind ik ervan..
Citaat:
Dank je wel voor je tips, je bent onwijs vindingrijk en super dat je zo meedenkt (..)
Citaat:
Deze merrie van mij ken ik al 10 jaar (...)
En ze is nog nooit doodgegaan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 09:53

Afbeelding
Dennis is met Roos actief in de ZZ dressuur aangespannen

Interview met Dennis

* Wat is je favoriete onderdeel van Bokt?
AR, als menner heb je daar natuurlijk het meest te zoeken.
Soms ook wel SMP, helaas zitten daar maar weinig serieuze shetlandfokkers.

* Hoe ben je op het idee gekomen om hoefsmid te worden?
Ik heb het altijd al een fasinerend beroep gevonden. Toen ik geen smid voor mijn pony's kon vinden heb ik het plan bedacht om zelf een curus te gaan doen. Maar dat is uit eindelijk een complete opleiding geworden.

* Denk je dat je in het nadeel bent als vrouwelijke hoefsmid?
Valt wel mee, het grootste deel is het gevoel en de handigheid die je er voor moet hebben. Al zou soms wat meer kracht wel erg fijn zijn ;). Met mijn postuur heb ik weinig in te brengen als iets eens niet zo gaat als dat ik het graag zou willen.

* Wordt je altijd voor vol aangezien door collega's?
Door de meeste inmiddels zeker wel, maar weet ook zeker dat er collega's zijn die nog steeds met een schuin oog naar mij kijken.

* Wat wil je bereiken met je shetlanders?
Mijn doel was altijd ZZ dressuur voor de wagen. Met mijn Roos heb ik dit afgelopen herfst bereikt. Het doel is nu dubbel ZZ (dressuur en vaardigheid), we zijn hard onderweg, we zijn nu M+9 in de vaardigheid.
Een 2e doel is om met een tandem en met een 2span ook het ZZ te bereiken.
Het begin is gemaakt, ik heb net mijn eerste wedstrijd met het tandem in de hobbyklasse (voor de niet-menners, dat is B zonder startkaart) achter de rug en heb winstwaardig gereden.

Ik heb tot nu toe alleen met pony's gereden die ik gekocht heb. In de toekomst is het zeker de bedoeling deze prestaties nog eens over te doen maar dan met door mij zelf gefokte pony's.

* Wil je nog iets aan de Bokkers kwijt?
Er gaat niets boven een shet ;). Als hoefsmid werk ik met alle soorten paarden en heb in het verleden ook van alles gereden. Maar zo fijn om mee te werken als een shet ben ik ze nog niet tegen gekomen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:32

Interessant om te lezen weer! :j

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:37

Wauw! Ons topic over in onderbroek rijden is topic van de maand :+

Leuke nieuwsbrief weer ;)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:47

Hee wat leuk, Dennis als bokker van de maand!

De quotes vind ik ook erg leuk! :D

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:48

topic van de maand, en dat in me onderbroek :P

verder heel leuk en intressant .

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:50

Leuk BNB al vind ik de humor van de quotes niet zo-zo :+

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:51

wat een leuk interview met Dennis!
ze is een onwijs fijne smid, helaas zijn de paardjes verhuist naar de andere kant van Nl haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:54

Cyntje schreef:
Leuk BNB al vind ik de humor van de quotes niet zo-zo :+

Ja ik snap de meeste niet eens :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:57

Het gaat niet alleen om humor :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:12

Sammie schreef:

Zonder context zijn een heel aantal quotes niet veel meer dan een verzameling woorden die toevallig een (kromme) zin vormen. Ik snap de bedoeling van dit onderdeel van de BNB zeker wel, maar het zou zorgvuldiger uitgewerkt kunnen worden. Anders kun je je tijd beter besteden aan iets anders.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 11:20

Hilli schreef:
Sammie schreef:

Zonder context zijn een heel aantal quotes niet veel meer dan een verzameling woorden die toevallig een (kromme) zin vormen. Ik snap de bedoeling van dit onderdeel van de BNB zeker wel, maar het zou zorgvuldiger uitgewerkt kunnen worden. Anders kun je je tijd beter besteden aan iets anders.

Dat stuk tekst zocht ik :Y) Jij kunt het duidelijk beter verwoorden dan mij :D
Maar inderdaad... als het niet persé humor is, wat moet ik er dan wel in terug vinden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:06

Volgens mij lees je dat (gedeeltelijk) al terug in de begeleidende tekst :) Die wellicht wel wat uitgebreider had gekund, maar dit is de eerste keer dus ik ga er vanuit dat de volgende keer de rubriek vast wat uitgebreider zal zijn. En zoals ook vermeld kom met tips en ideeën, die zijn welkom.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-09-10 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:07

Leuk BNB weer!

Maar mag ik vragen wat de reden is dat er geen namen bij de quotes worden gezet?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:09

leuk hoor !

het veraal van..... zwartwitje heb ik ook nog nooit gezien?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 12:09

klopt, door omstandigheden is dat niet meer geplaatst.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:26

haha ik wist helemaal niet dat er iedere maand een nieuwsbrief is. Leuk om te lezen en ik ga het van nu af aan bijhouden!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:41

Bellatrix schreef:
Leuk BNB weer!

Maar mag ik vragen wat de reden is dat er geen namen bij de quotes worden gezet?

Schending van de privacy :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:46

:+ Kan. :j Maar het staat sowieso al openbaar op Bokt en is dus voor iedereen te lezen...dus waarom de naam verbergen?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:55

Geen idee :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:39

Ik ben het met Hilli eens wat betreft de quotes, doordat je geen idee hebt waar het over gaat zijn het toch wel 'weggeplukte woorden'.

Enne, arme Sjoert, zo te lezen zit hij met 3 teamleden die maar niet bijkomen...... :(:)

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:29

Hehe krijg nou wat, zie ik ineens een hele bekende foto in het BNB :+
Leuk zussie, 't grote peerd aan t bekappen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:22

Winged schreef:
Ik ben het met Hilli eens wat betreft de quotes, doordat je geen idee hebt waar het over gaat zijn het toch wel 'weggeplukte woorden'.

Enne, arme Sjoert, zo te lezen zit hij met 3 teamleden die maar niet bijkomen...... :(:)

Sjoert is nog steeds niet bekomen van de shock en was daarom ook niet in staat om te reageren :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:08

Ik kan die quotes dan juist wel weer waarderen.. :))

Echte liefde voor paarden, humor om Boktcensuur, medeleven van Bokkers, of gewoonweg een droge opmerking.. Tja, ik snap ze niet allemaal, maar de meeste vind ik wel leuk om te lezen hoor!