[SGW] Bros op SGW Vlietland! Lach en een traan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Bros op SGW Vlietland! Lach en een traan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 08:51

29 juni was het dan zover! Na de succesvolle oefencross op Berestein hebben we de stoute schoenen aangetrokken en heb ik me ingeschreven voor de BB-klasse op het grote evenement SGW Vlietland. Voor ons een thuiswedstrijd, aangezien we hier vlak in de buurt gestald staan. Geen gedoe dus met trailers huren en routes verkennen!

Even nog snel een paspoortje voor wie ons nog niet kent:

- Barbedos (Bros)
- 8 jaar
- ruin
- KWPN (IndoradoxMartel)
- iets boven de 1.80 hoog

Afbeelding

Bros is van mijn vriend en mij samen. Na wat punten behaald te hebben in de dressuur zijn we gerichter gaan trainen op het springen en dat gaat ons best goed af tot nu toe. Bros kan erg heet worden en ik moet nog wat meer in het ritme blijven, maar we hebben er lol aan.

In de voorbereiding op deze cross hebben we helaas niet veel mazzel gehad. Bros trapte er een ijzer af waardoor zijn hoef eruit zag als een uitgegroeide champignon, maar gelukkig kon mijn hoefsmid wonderen verrichten en zat het ijzer er twee dagen voor de cross weer onder geslagen. Geen lekkere laatste trainingsdagen dus. Toch vol goeie moed op pad gegaan. Zaterdag parcours verkend terwijl de hogere klasses al van start waren, wat een geweld aan paarden kwam daar voorbij! Bij het zien van de hoogtes en moeilijkheidsgraad van de hindernissen ging het bij mij toch wel even kriebelen. Dit stond een stuk pittiger dan de oefencross! Toch maar even een nachtje rustig over slapen...

Zondag begon met een plensbui. In combinatie met de losgetrapte bodem van de dag ervoor maakte ik me wel zorgen. De springring lag er al aardig aangeslagen bij en ook het losrijterrein voor de cross was een kleibad. Stiften maar indraaien dus. Nouja, voor zover gepland. Het noodijzer wat mijn hoefsmid eronder had geslagen twee dagen ervoor bleek te ruime gaten te hebben waardoor ik dus alleen aan de andere voorhoef stiften inkreeg. Baal!! -O- Voorzichtig rijden dan maar.

Tijdens het inrijden was Bros knetterheet. Voor mij ook een hele ervaring om met zoveel paarden in een ring te rijden. Na wat rondjes galopperen en een oefensprongetje (JAAAAAAAA ik mag baas ik mag :wow: ) kalmeerde hij gelukkig toch nog een beetje. Toen was het alweer tijd om de ring in te gaan! Het springen ging erg fijn en we kwamen in een snelle tijd foutloos rond. Even langs de dierenarts en met een hartslag van 64 goedgekeurd om de cross in te gaan.

Toen we nog even mochten losspringen op de vaste hindernissen ging het al een beetje mis: Bros gleed weg op de kleibodem en weigerde ineens te springen. Dat heeft ie echt nog nooit gedaan! Ik was zo verbaasd dat ik vergat te corrigeren en na wat mislukte pogingen toch nog 1 keer goed eroverheen. Niet helemaal lekker het startvak in en toen begon het aftellen. De eerste hindernis gelijk in de remmen en ik totaal uit concentratie. Toch eroverheen en goed over hindernis twee. Hindernis drie, de ophaalbrug, vreesde ik al voor en ja hoor, weer in de remmen. Na wat pogingen en me te laten inhalen door een ander paard toch eroverheen. Mooi lang galopstuk om weer even in het ritme te komen en toen gingen we eindelijk los! Hindernis na hindernis heerlijk gesprongen, wat een topknol. Tot we bij het water aankwamen. Dit hebben we nog niet echt geoefend dus had al verwacht dat ik hier zou moeten uitwijken naar het alternatief. Helaas te krap gedraaid waardoor we nog een langsloper hadden. Met die laatste weigering heb ik besloten te stoppen en hebben we ons naar de nakeuring begeven. Heel erg balen natuurlijk, en toch ook een beetje verbaasd over het weigeren. Als ik het toen geweten had...

Nakeuring was goed, hartslag van 65 dus keurig. Naar huis gelopen en naverzorgd. Beetje de balen in maargoed, het was de eerste echte cross op zo'n groot evenement dus heel trots op Bros. De volgende dag even checken, en nee he, Bros dik been achter! Hij leek nog wel zuiver dus twee dagen gekoeld en afgestapt. Woensdag was de zwelling weg maar toen stond hij ineens op drie benen ;( Ik vreesde het ergste en de dierenarts dus maar gebeld. Die kwam donderdag uitsluitsel geven: na de tang (geen reactie) en twee keer snijden (geen reactie) kwam met de derde keer snijden ineens alles naar boven: een megahoefzweer! Ons arme, domme, dappere paardje heeft een cross gelopen met een voet die helemaal niet wilde. Had hij maar wat laten weten, dan had ik hem niet gestart. Maar nee hoor, meneer liep wel door. Toen ik terug ging denken waren de hindernissen waar hij weigerde ook op hele zachte bodem: extra pijnlijk dus. De keuringen was hij goed want dat was op een verhard paadje. Verklaarde weer een hoop, en gelukkig is hij ondertussen weer helemaal hersteld.

Nou, enorm verslag, hier dan maar de foto's en natuuuurlijk ook de film! De foto's zijn gemaakt door mijn vader Ruud Janssen (http://www.ruudjanssenfoto.nl/), Ashley Seesink (http://a-seesink-photography.weebly.com/) en Christa de Korte (https://www.facebook.com/CDKfotografie), waarvoor heel veel dank!

laatste voorbereidingen
Afbeelding

Klaar om te gaan!
Afbeelding

Hindernis 2
Afbeelding

Hindernis 6
Afbeelding

Hindernis 6
Afbeelding

Hindernis 7a en b
Afbeelding

Hindernis 8
Afbeelding

Hindernis 8
Afbeelding

Keuring
Afbeelding

Crosshindernis 2
Afbeelding

Crosshindernis 3
Afbeelding

Crosshindernis 3
Afbeelding

Ennn het eind helaas!
Afbeelding

En daar is de film dan! Goprofilm en stukjes vanaf de grond van het springparcours en ons avontuur in de cross. Enjoy!

https://www.facebook.com/photo.php?v=10204323995445358&l=7904373938798173166

Respect als je ons hele verslag gelezen hebt :D En op naar de volgende cross! Dit wordt voor ons waarschijnlijk september. :wave:

Anoniem

Re: Bros op SGW Vlietland! Lach en een traan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:56

Ziet er goed uit! Wat een heerlijk paard heb je daar, en wat issie groot! _O- <3

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:58

Wat een knap paard! Het springen ziet er goed uit!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:59

Prachtig paard, hoop dat jullie evengoed een leuke, leerzame dag gehad hebben.
Stoer paard hoor !

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:03

Toch knap dat hij met een pijnlijk voetje toch nog zo ver is gekomen!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 09:06

@Deetjeeuh: Haha wat een kasteel he. Ik zie het zelf vaak niet eens meer maar toen we daar stonden heb ik het in drie talen langs horen komen hoe groot ie wel niet is :D

@HoresesLover: Dankjewel!

@Letsdunit: dankje! Jazeker, erg leerzaam geweest. Moet er meer aan durven rijden en koppie erbij houden in elk geval. En luisteren naar mn eigen gevoel!

@jorika1986: zeker, wat een bikkel. Niet verstandig, wel een bikkel :p

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:16

Stoere Bros.
Helemaal zijn ding volgens mij
Leuk hoor!
Succes verder

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:17

Jeetje wat een reus! Ziet er al netjes uit.
Ik wil je de tip meegeven om je beugels (heel wat) korter te maken, dan kun je hem meer onder je door laten lopen en heb je veel meer mogelijkheden.

Wellicht kun je proberen om wat crosslessen op Voorhout mee te pakken. Erg vriendelijk en een mooie waterbak om te oefenen.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 09:22

@ponyparadijs: dankjewel!

@smurffie: dankjewel voor je tips! Beugels korter zat ik ook aan te denken na het zien van de foto's, denk dat ik dan ook wat beter mee kan komen met zijn megasprongen. Voorhout en Moordrecht staan op onze planning, heb alleen helaas geen trailer (of trekhaak, of E-rijbewijs) dus qua vervoer is het wat lastig om regelmatig te doen.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:26

Ziet er goed uit! Gelukkig gaat het nu weer helemaal goed met z'n voetje.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 09:54

@123diezel: dankjewel! Hij is inderdaad weer helemaal happy. Helaas zit ik nu met vier hechtingen (moedervlek weggehaald) dus weer een week niet rijden...

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:37

Wat lijken die hindernissen kleine sprongetjes onder zo'n joekel van een paard!

Ik denk dat jullie nog heel ver gaan komen. Hij vindt het duidelijk prachtig dit :)

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:50

Wat een groot paard haha! De hindernissen lijken er niks bij! :=

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 20:55

@reina: haha ja he, en dat viel echt wel tegen als je ernaast stond hoor!

@Ibzzzzix: dankjewel!

Younique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:56

mooie fotos idd een groot paard maar wel een hele mooie *D

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 21:12

@gerbrichs: dankje!

Kan iedereen het filmpje zien trouwens? Ik had wat gedoe met de link :\

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:36

Wat een prachtig paard! (volgensmij heb ik dit al eens eerder gezegd in een topic van je...)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:45

Oh wat is Bros een gaaf paard. Ik heb je vorige topic ook al zitten kwijlen. Strikje hoeft niet, lever maar gewoon af! :~ En wat een bikkel joh, gewoon niets laten merken met een hoefzweer.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 15:06

@Esaqar: dankjewel!

@Niwla: Dankje haha. Ja wat een bikkel he. Ben heel blij dat het uiteindelijk niet iets ernstigers was. Hij loopt gelukkig weer als een kievit!

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:56

Hindernis 2 en 6 zijn mooie foto's! En het filmpje vanaf het paard zijn super leuk

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 08:33

@romy_paard: ah dankje, het filmpje is dus goed te zien? Was benieuwd of iedereen het gewoon kon zien omdat het aan facebook gekoppeld stond..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:00

Ik heb je zien rijden, vind de dat je een machtig mooi dier hebt :j

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 11:41

@Zamero: Oh wat leuk! Dankjewel :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:49

mooi paard hoor.
Bij het springen lijkt het of je paard heel kijkerig is en tijdens de crossen lijk jij niet heel happy.
gewoon blijven oefenen, komt goed!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:24

Kijkerig is hij zeker maar dat valt tijdens het springen heel erg mee. Hij focussed juist op de hindernis. Cross had ik het even pittig inderdaad haha, heb wel genoten!