[SGW] Orion's eerste ontmoeting met SGW training incl. film!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Orion's eerste ontmoeting met SGW training incl. film!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 17:03

Hallo bokkers!

Gisteren heb ik voor het eerst een crosles gehad met mijn paard Orion. We hebben het erg naar ons zin gehad! Altijd wou ik al zoiets doen maar was er nooit van gekomen. Totdat mij te oren kwam dat op moordrecht er regelmatig ook puppylessen waren. Dus na wat gezoek op internet en bokt heb ik mij ingeschreven voor onze eerste echte crosles :D .

Wat info over mijn paard:
Paard: Orion
Geslacht: ruin
Leeftijd: 18 jaar
Ras: papierloos, maar tuigerbloed/gelders zit er wel in.
Schofthoogte: 1.72 groot
Sport: samen B+9 dressuur. Rijden ook veel buiten en pakken voor de lol wel eens een sprongentje. Vorige eigenaar heeft er Z2 mee gestart.

We hebben ook niet zo veel spring ervaring. Op de club hebben we wel eens meegedaan met "clubles" maar die persoon vond het vooral erg leuk om mij zo hard mogelijk door de baan te laten vliegen. Het leerdoel wat ik ook voor mijzelf had opgesteld was: controle houden en geen racen!

Mijn houding mag nog flink verbeteren, helaas beschik ik niet over een (passend)veelzijdigheidzadel of springzadel. Ik reed de les dus mee met mijn dressuurzadel. Het ging nog wel, maar ik merkte soms wel dat ik niet zo veel steun had en mijn benen die gaatjes korter ook niet gewend zijn. Voor mijn gevoel kon ik amper nog kuitdruk geven maar we hebben het allemaal wel gered :D .

Genoeg gepraat, tijd voor foto's en filmpjes!

0.1 Dit zijn wij :D
Afbeelding

1. Na het losrijden even korte uitleg wat we gaan doen en wat belangrijk is om op te letten.
Afbeelding

Nadat we wat hadden losgesprongen met de normale springbomen gingen we voor de eerste boomstammetjes.
Die ging eerst niet zo lekker omdat ik ze zelf wel spannend vond, hij ging er dus eerst een paar keer langs.

2.
Afbeelding

Vervolgens gingen we naar een wat groter boomstammetje

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Vervolgens gingen we richting de cros hindernissen, waar we eerst de op en afstap gingen doen.

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Toen gingen we met zn alle de waterbak verkennen. Normaal gesproken houd Orion niet zo van natte voeten of plassen, maar nu liep hij er zo in. :+

7.
Afbeelding

Op naar een "uit de waterbak" sprongentje

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Na een paar keer deze "opsprong" te hebben gedaan was de bedoeling om de boomstam daarna ook te pakken. Daar hadden we even twijfels bij.

10. Oeps...
Afbeelding

Maar na poging 2.

11.
Afbeelding

(ja ik hou van 2 steps from hell :o )

Ik heb echt heerlijk genoten en had nooit verwacht dat Orion dit ook zo leuk vond. Nu hebben we de day after wel spierpijn maar ik kijk er met een big smile op terug :D .

Onze techniek en houding mag nog aan gesleuteld worden, maar voor de eerste keer vond ik het niet heel slecht gaan. Mogelijk wil ik zo nu en dan nog zo'n training erbij pakken, maar ik moet wel voorzichtig zijn. Orion is dit soort dingen niet gewend en wel al wat ouder. Voor de lol en afwisseling weer eens een keer meerijden zal zeker weer gebeuren.

Tips en commetaar mag, maar hou er graag rekening mee dat we dit nog nooit eerder hadden gedaan :) .

Groetjes van Orion en mij.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:12

Wat een gaaf paard heb je daar zeg!
Ziet er leuk uit, en hij lijkt het ook leuk te vinden :).

deflin

Re: Orion's eerste ontmoeting met SGW training incl. film!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:26

Super tof!!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:33

Leuke foto's!

Qua houding denk ik dat je al een heel stuk verder bent met een VZH of een springzadel. Je kan eenvoudigweg niet zo mooi mee komen met een dressuurzadel. Nu komt je zwaartepunt boven de sprong te ver naar voren te liggen en ben je de druk van je beugels kwijt. Bij dit soort puppysprongetjes nog niet zo'n probleem maar juist bij cross is het erg belangrijk dat je je balans goed kan houden. Misschien toch uitkijken naar een nette tweedehands? Als je het zo leuk vindt is het al snel de moeite waard!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:52

Mizzlizzz Wat een leuk topic!!!
Volgens mij is dit helemaal wat voor jullie :j stoere Orion en stoere jij. Echt heel tof

Ik moet de filmpjes nog bekijken, dat ga ik nu even doen.
edit;
Ik ben begonnen met dat laatste filmpje <3 wow hij gaat gewoon na een poosje voorop. En mooie sprongetjes hoor, volgens mij vond hij het heel tof.
Laatst bijgewerkt door justkid op 17-02-14 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 17:58

We zijn er wel op aan het Oriënteren, maar de vraag is of zo'n zadel ook goed blijft liggen als ik het bijv. 2 maanden niet gebruik? De balkoefeningen die ik thuis meeneem zijn dressuur gericht en rij ik dus met mijn dresuurzadel. Met het oog op Orion zijn leeftijd en rechter achterbeen zou ik max 2 a 3 keer meedoen met zo'n training per jaar (als ik dat al haal). Ik hoef niet persee de hoogte in en werk liever aan de techniek en controle dan dat ik ineens een meter omhoog ga. Opzich zou ik wel een 2de hands zadel willen gaan zoeken, maar het zal langer in de kast hangen dan het gebruikt word en ik ben erg bang dat dat niet ten goede komt voor de pasvorm.
Wedstrijden hierin zal ik met Orion nooit gaan rijden. We houden het met af en toe "lol met je knol" momenten zoals mijn moeder het noemde.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 18:00

justkid schreef:
Mizzlizzz Wat een leuk topic!!!
Volgens mij is dit helemaal wat voor jullie :j stoere Orion en stoere jij. Echt heel tof

Ik moet de filmpjes nog bekijken, dat ga ik nu even doen

Is het opzich ook wel :D , maar hij had het vanochtend zwaar met zijn spierpijn. Gezien zijn leeftijd/slijtage etc. blijft dit voor de fun. Maar mocht ik ooit een ander paard na Orion kopen ga ik denk ik ook de spring richting op.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:24

Wat een leuke foto's! Inderdaad lekker lol met je knol! *\o/* *\o/*

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:46

Leuke foto's/filmpjes zeg!
En Orion blijft een knapperd! :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 16:03

Dankjullie wel :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:20

braaf paard hoor, ziet er zeker niet slecht uit!
Vind je zelf je beugels niet te lang?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 08:34

De beugels konden niet heel veel korter, dan zou ik over de wrong heen komen. Maar wanneer ik een veelzijdigheidszadel heb zullen mijn beugels makkelijker korter kunnen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:54

Wat leuk om weer eens iemand bij de Zuidplasruiters te zien rijden, zelf ook eens een keer een oefencross gedaan, hele fijne baan! :D
Ik vind het er al heel leuk uit zien, begrijpelijk dat het voor jullie beide spannend was, gewoon lekker blijven oefenen en dan zal je zien dat hij er na een paar keer over alles zal springen!
Succes!

(Misschien ook wel eens leuk, is bij Michiel Brons, hij geeft ook les op die baan, hele fijne en vriendelijke man!, heeft veel geduld! )

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:57

Wat een fijne locatie voor beginners zeg! Lekker simpele sprongen om zowel ruiter en paard vertrouwen te geven. Ik vind het er erg vriendelijk uitzien en zo te zien hebben jullie er beide van genoten!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:14

We blijven thuis inderdaad lekker oefenen met wat balkjes, maar ik moet er ook rekening mee houden dat hij geen "jong ding" meer is (ookal vind hij zelf van wel :+ ). Onze hoofdrichting blijft dus wel dressuur, maar als ik een paar keer per jaar zoiets kan doen als afwisseling lijkt mij dat ook bevordelijk voor het vertrouwen. Want als ik hem hier overal langs kan sturen, moet ik dadelijk in de dressuurring ook vanpas komen omdat ik daar nu vaak met te weinig "lef" rijd waardoor hij bakkabouters gaat verzinnen. :')
En eerste keer uitgelicht is ook een feit :D

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:18

Jezus wat toont 'ie groot op die stand foto! Prachtig paard hoor en ik vind het er lang niet slecht uit zien.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:22

PrimaDonna_ schreef:
Wat leuk om weer eens iemand bij de Zuidplasruiters te zien rijden, zelf ook eens een keer een oefencross gedaan, hele fijne baan! :D
Ik vind het er al heel leuk uit zien, begrijpelijk dat het voor jullie beide spannend was, gewoon lekker blijven oefenen en dan zal je zien dat hij er na een paar keer over alles zal springen!
Succes!

(Misschien ook wel eens leuk, is bij Michiel Brons, hij geeft ook les op die baan, hele fijne en vriendelijke man!, heeft veel geduld! )

Krijg net een PB dat Michiel sinds September geen les meer geeft ivm gezondheid. Dus bij hem heeft nu dus even geen zin! ;)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:32

Wat een leuk paard. Tof dat jullie zoveel lol gehad hebben!
Je maakt het jezelf niet gemakkelijk met een dressuurzadel, maar voor éen les een ander zadel aanschaffen is ook zoiets ;)

succes in de toekomst!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:39

wat een leuke fotos en filmpjes! Was een topdag he?!
Wij hadden ook al zo'n spierpijn, nog steeds niet weg hihi!
Leuk ook om mezelf af en toe voorbij te zien komen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:48

Leuk paard joh, prachtig die aftekeningen :9 .

Hij doet het leuk! en als hij het zo leuk vind dan kun je best 1x in de twee weken wat sprongetjes doen. 18 jaar valt nog mee helemaal als ze er zo goed uitzien en er ook plezier in hebben.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:51

Wat een onwijs leuk paard!! Ik vind hem echt heel leuk.. Hij heeft iets aandoenlijks, vooral z'n enthousiasme vind ik lief. Jullie doen het goed samen, zeker leuk om dit voor de afwisseling te blijven doen. :)

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:55

Gaaf joh, geniet er lekker van hihi :)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:52

Super leuk paard :) En super leuke foto´s :)

dyslexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:07

Kijk eens hier een paard van 18 jaar en dan nog zo goed mee doen. Geweldig.

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:03

Leuk paard! Ziet er goed uit :j