[SGW] Voor het eerst Z op Texel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Voor het eerst Z op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:52

Na lang twijfelen heb ik besloten om toch maar wat foto's te plaatsen.

Voor de mensen die mijn paard niet kennen. Ze is op 6 jaige leeftijd zadelmak gemaakt, op 7 jarige leeftijd zijn we gestart in het B en op Texel reden we voor het eerst Z. Mijn paard is nu 10 jaar en dit seizoen erg aan het kwakkelen geweest.
Van de zomer is er Lyme geconstateerd, daardoor zijn we er een tijdje uitgeweest. Ritme, maar vooral kijkerigheid was ook ons grootste probleem onderweg.

Springparcours, stond niet hoog aangezien de bodem niet best was
Afbeelding

Op weg naar de DA, zo was de bodem ook in de dressuur en springtuin.
Afbeelding

Bij de DA
Afbeelding

Losrijden voor de cross
Afbeelding

Hindernis 2, vegen doen we niet aan Clown
Afbeelding

Afbeelding

Hindernis 3
Afbeelding

Hindernis 4
Afbeelding

Hindernis 6
Afbeelding

Opsprong voor het water, via de schuine kant eraf en onderop lag een dikke boom.
Afbeelding

Over de dikke boom naar het water, aangezien ik al een keer koppie onder ben gegaan zit ik heel erg terug.
Daarbij hang ik heerlijk met mijn hele gewicht aan haar mond, die ze ook opendoet. Helaas houdt ze wel der oren erop Tong uitsteken Knipoog
Afbeelding

Afbeelding

Over een smalletje wat in een gebroken lijn achter de picknicktafel stond. Op deze foto lijkt hij niet zo hoog, de link geeft een beter beeld.
Afbeelding

http://www.duinridders.nl/photogallery/ ... nissen.htm

Uiteindelijk 2 weigeringen opgelopen onderweg en 1 hindernis gesloopt (waar ik ook mijn 2de weigering reed), dus geen winstpunt. Maar daarom niet minder trots op haar dat ze dit ook doet met mij op haar rug Clown .

Vreemd, in mijn voorbeeld doet hindernis 2 het wel
Laatst bijgewerkt door gr_roos op 14-10-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Re: Voor het eerst Z op Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:58

Ik heb weinig verstand van SGW maar ik vind het er niet zo vriendelijk uitzien eerlijk gezegd.
Bij een waterbak kan ik me voorstellen dat je op safe wilt rijden en daardoor een wat strengere hand krijgt maar dit is wel behoorlijk extreem imo, net als je beenligging.
Je draait je tenen zodanig naar buiten dat je sporen in de buik van je paard verdwijnen!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 23:01

Ik had het topic ook meer gemaakt voor een paar mensen die hier op sgw zitten en benieuwd waren naar mijn sgw debuut, dan voor mensen die hier niets te zoeken hebben.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:04

Of ik hier iets te zoeken heb dat maak ik zelf wel uit als je het niet erg vindt, en ja; als jij een topic opent met als titel : Voor het eerst Z.....dan verwacht ik toch iets andere plaatjes maar zoals ik al zei; ik heb weinig verstand van SGW dus misschien hoort dit wel zo.
Loop ik me gewoon aan te stellen en denkt heel SGW rijdend bokt er anders over, in dat geval alvast mijn excuses.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:08

1 na laatste foto...

in een ander sgw topic heb ik daar ook al wat van gezegd. Ik vind het gewoon in de mond hangen met het volle gewicht, je ziet dat het paard z'n mond wil openen omdat het pijn doet, maar dat wordt verhinderd door de sperriem.

Anderen noemen het 'ondersteunen bij de afsprong'

Realiseer je dat er onder het bit in de mond van het paard twee flinterdunne randje bit zitten waar het tandvlees op gespietst wordt op deze manier. Nors opkijken
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-10-08 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:10

Wat leuk om eindelijk eens een fototopic van jou te zien GvdT!
Ik heb verder geen commentaar want voorlopig doe ik het je nog niet na. Foto's van hindernis 4 en 6 vind ik het mooist!
Ik vind dat je een net debuut hebt gemaakt. Volgende keer ben je vast foutloos!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:12

ik vind het er best netjes uit zien! vooral als je even uit de running bent geweest

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:14

Wat wil je dan, dat er alleen maar chapeau en goezzo wordt geroepen? Ik kijk ook graag in topics als deze omdat ik eventing een leuke tak van sport vind, die helaas niet voor mij is weggelegd, maar je weet als je een fotoreportage plaatst dat er commentaar kan volgen, en de meesten stellen dat op prijs en doen iets met het commentaar. En als je dat niet wil, dan moet je geen foto's plaatsen.

Overigens doe ik het je ook niet na hoor, maar men mag best zeggen wat opvalt, en als datanders is als jouw beleving kun je dat ook weerleggen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:16

en het blijkt idd dat onze SGW-ers het er prachtig uit vinden zien gezien de pb'tjes en posts hier in het topic; heerlijk toch he hoe mensen een bord voor hun kop kunnen hebben én houden.
Arabesk, ik zeg het niet graag maar voor 1 keer ben ik het met je eens Haha!
Je zou ze haast bitloos willen laten starten daar in het Z....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:20

Men mag best voor zijn/haar mening uitkomen, maar dat hoeft niet op de manier waarop het nu gaat.
Iets minder geagiteerd mag best en dat geldt voor allemaal. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:21

Arabesk schreef:
Ik vind het gewoon in de mond hangen met het volle gewicht. Anderen noemen het 'ondersteunen bij de afsprong'

Sjonge jonge zeg! Zit je op zeuren ofzo Clown Zelf zegt ze dit toch ook al:

GvdT schreef:
Daarbij hang ik heerlijk met mijn hele gewicht aan haar mond, die ze ook opendoet. Helaas houdt ze wel der oren erop

SWG is nu eenmaal actie.... Geen suf schoonheidsrondje... Dus 'in the heat of the moment' kan het wel eens voorkomen dat je er niet volgens het boekje opzit, so what??? Aan de foto's te zien beleeft dit paard (en paarden in het algemeen) meer plezier aan SGW dan aan dat eeuwige grondwerkgetrut Haha!

Wildgirl schreef:
Ik heb weinig verstand van SGW

Zeg dan niks....

Ik vind het een hele prestatie om met 2 weigeringen met een dergelijke bodem door een Z cros heen te komen Haha! Supergoed! Ik heb vroeger ook veel gecrost met mijn pony. Vond het schitterend! Helaas ben ik het lef een beetje kwijt na een flinke val... Heb er nu wel een geschikt paard voor, dus wie weet... Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:29

Hee wat leuk GvdT, mooi debuut in het Z Lachen. Ik had helemaal gemist dat je al van plan was Z te gaan starten Lachen.

Heb je al een volgende wedstrijd in de planning zitten?

Bij die sprong naar het water toe is het eigenlijk jammer dat het water zelf er niet op staat, nu is wat minder goed te zien hoe de sprong echt gebouwd is (en waar je paard zo vol vertrouwen op af gaat).

Ik doe het je niet na Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:29

Over het wel en wee van het in de mond hangen ga ik verder niet op in, ik ben geen SGW ruiter, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je op zo'n moment op safe gaat en dat dat dit plaatje oplevert. In het echt zullen het hooguit 3 seconden zijn.
Wat ik me wel afvraag, het is mij bekend dat als je je sporen voor de singel (dus achter de oksel) prikt, het paard in een automatische reactie de neus naar de grond brengt, de rug werft en op zijn "ho" gaat staan (bron: het boek "Ken uw paard"). Heb je hier op deze manier geen last van? Je zend enkele verschillende signalen uit, immers, je wilt dat hij doorgallopeert, maar heel je houding zegt tegen je paard wat anders.
Let wel, dit is geen commentaar, enkel een vraag! Ik denk dat als je dit SGW niveau bereikt, dat je echt wel wat in je mars hebt. Foto's zeggen veel, maar niet alles.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:32

Op het gevaar af offtopic te gaan: ik zie op deze foto's niet dat GvdT haar sporen voor de singel (achter de oksel) in het paard prikt?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:32

ik heb er ook helemaal geen verstand van,maar heb er erg bewondering voor dat paard en ruiter samen zulke dingen overwinnen. er zitten een paar erg mooie sprongen bij,en als je een x gevallen bent, kost dat denk ik wel een paar wedstrijden om er weer onbevangen en handig op af te gaan.geen wonder dus lijkt mij dat je op die ene sprong op safe ging,en je hebt vast zelf achteraf ook wel een beetje medelijden met je paardje denk ik..'spoor er rechtop in' valt wel mee vind ik trouwens,en in veel gewone parcoursen zie je ook wel ns zo'n 'noodsprong' dus zo dramatisch is het bit-hangen nou ook weer niet vind ik.heel veel succes,dapper van je dat je deze fotoos geplaatst hebt en groetjes! deess

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:35

Gaaf hoor!
De smalle tafel is zeker flink. Heb er ff naast gestaan toen die nog in de maak was. Pfoe daar ben ik nog lang niet aan toe.
Een leuke combi zijn jullie, het plezier straalt ervan af.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:35

Apple, ik zeg ook niet dat ze het bewust doet Knipoog, maar bij de "verschikkelijkpaardonvriendelijke" foto prikt ze uit reactie voor de singel. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de reactie van het paard, aangezien ik dus net heb gelezen dat paarden hierop op deze manier reageren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:37

Oh die foto. Volgens mij prikt ze niet bij de "verschrikkelijkepaardonvriendelijke" foto in het paard. Daarnaast is dit een afsprong (en ook nog eens het water in). De afzet ligt dus een stuk hoger dan de landing. Dat vraagt een wat andere houding van de ruiter.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:41

Dat geloof ik ook zeer zeker. "Verschikkelijkepaardonvriendelijke" foto was ook sarcastisch bedoelt, ik heb wel ergere dingen gezien dan dit, zo'n ramp vind ik het niet. Zoals ik al zei, ik was gewoon benieuwd Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:43

Het ziet er op zich wel leuk uit maar ben het wel eens met het commentaar over het meegeven. Je hoeft niet meteen je teugels los te gooien maar een paar cm meer en je handen iets naar voren scheelt al een stuk, vind dat je er wel op moet letten aangezien je toch bepaalde verwachtingen hebt van je paard en op deze manier maak je het hem onnodig moeilijk.

Het prikverhaal vind ik onzin, foto's zijn schuin van voren gemaakt dus logisch dat je de spoor niet ziet en er is goed te zien dat het been van het paard af zit, zeker op de een na laatste foto.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:15

Wat ontzettend knap van je!!! Ik doe het je zeker nog niet na! Ondanks de weigeringen toch nog een heerlijk debuut! Start je nog een sgw dit jaar??
Heel veel succes verder!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 09:01

Nou dan wil ik wel even op onze natural vrienden reageren. Helaas moet ik jullie teleurstellen. Ik rij nl ook bitloos, spring er soms ook mee.

Alleen merk ik wel dat mijn paard bitloos niet altijd fijn vindt en als ik mijn neusriem op de geadviseerde hoogte hang hij een stuk scherper is als mijn bit.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik perfect ben, is alleen wel jammer dat een stel mensen van een bepaalde sekte altijd uit zijn op een rel.

Ik weet ook dat er nog een hoop te verbeteren is. Ik ga alleen niet 100 smoezen over rugpijn ruiter oid verzinnen Knipoog en het is net wat Jasmijn zegt, het is wel een momentopname.

Commentaar ken ik gerust tegen, alleen wel graag onderbouwd en op Arabesk en consorten zit ik niet te wachten Bloos

BV, ik start in Hattem en Bathmen

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:41

Ik vind het ontzettend knap, en natuurlijk als je sgw rijd kun je niet verwachten dat je er altijd even netjes opzit. Tuurlijk valt er af en toe wat aan je houding te sleutelen, maar nobody is perfect. Dus gewoon doorgaan met wat je leuk vind om te doen en zo te zien heeft je paard er ook plezier in. Super toch! Haha!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:57

Leuke foto's Roos, super dat Rabette weer helemaal in orde is en zelfs al weer een Z cross heeft gelopen!! Foutloos rondje komt volgende keer wel!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:35

Ik vind het er ook wel netje uitzien alleen soms hou je hem
wat te kort.
Succes veder in de Z Lachen