Eerste keer voor mijn kampioen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:21

sammykuh schreef:
Paula schreef:
(Het verbaasd me zo enorm dat er nog bijna niks hierover is gezegd, maargoed..)


De reden dat ze er waarschijnlijk niets meer over zeggen is omdat sommigen TSsers. (zeg niet dat het bij deze ook zo is) maar die vallen dan gelijk zo aan van ik weet het wel. Ik doe het al langer en dat soort dingen.

Denk dat ze daarom dit niet meer zeggen omdat je zo beu word van dat discuseren dat ze zoiets hebben van. Leuk en zoek de rest zelf maar uit daar kom je dan wel achter omdat ze toch niet luisteren naar wat medebokkers ervan vinden. En het alleen maar als aanvallend beschouwen


Dat gebeurt wel heel vaak ja. Maar laten we hopen dat de TS dit alleen als advies oppakt en zich niet aangevallen voelt.

(ik hielt dit topic al lange tijd in de gaten, met het idee dat iemand anders wel mijn gedachtes uit zo spreken.)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 16:34

Bedankt voor het commentaar!

Als ik zo vrij mag zijn op de laatste twee reacties te reageren? Ik bedoel het dan helemaal niet als 'dat weet ik best' of iets in die trant, ik ben altijd blij met kritiek, maar ik zal een paar dingen uitleggen, omdat ik denk dat vooral Paula sommige dingen misschien niet begreep zoals ik ze bedoelde.

a) helemaal gelijk in, ik had haar niet los moeten laten staan. Ik wil er wel bij zeggen dat het geen 'onbewaakt' moment was (voor zover je daar bij een los staand paard over kunt spreken), ik was touwen aan het wisselen, de ene heeft een wat zwaardere haak, en die wilde ik verwisselen met het touw met de bijna gewichtsloze haak. Ook omdat ze nog niet zo goed gewend was aan druk. Geen reden echter, en jullie hebben compleet gelijk.

b) ik heb het zo aangeleerd gekregen dat je kijkt hoe een paard, in snelle opvolging, ergens op reageert, alleen om de reactie en het leervermogen in dat gebied te testen. Als je weet dat een paard daar moeite mee heeft, hou je daar rekening mee in de rest van het proces. We hebben haar in het begin aan het halster, met twee touwen rondgeleid, dat ging meteen perfect, daarna hebben we het bit 'er meteen maar ingehangen Knipoog' omdat ze daar 1: al goed op had gereageerd (als ze er moeite mee had gehad, hadden we dat nooooooit gedaan), 2: ook weer enkel om te kijken hoe ze reageert.

Het spreekt inderdaad voor zich dat ik haar nu eerst laat wennen aan de werking van het bit, en natuurlijk longe, dubbele lijnen, lange lijnen. Ik doel ook op deze drie wanneer ik praat over miniem contact met de mond, alleen even aan de lange lijnen oefenen, en dan, naarmate ze het beter snapt, constant contact, met fijnere hulpen.

Ik bedoelde, toen ik sprak over later in de training meer gewicht erop, ook dat dat pas zou gebeuren als ik goed teugel contact met haar zou kunnen houden.

Daarbij wil ik ook meteen zeggen dat ik op zoek ben naar een wagentje, en zodra ze goed op de teugels is, ga ik eerst kijken (zelf testen, niet het paard laten doen) of het wagentje zwaarder trekt dan de pallet, als dit níet zo is, wil ik beginnen met korte stukjes voor de koets.

Nogmaals, ik bedoel dit helemaal niet als excuus waarom, en ik vind het absoluut niet gek dat, afgaande op de foto's, het er al helemáál amateuristisch uitziet. Dank je voor jullie commentaar, daar heb ik tenminste wat aan!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 16:37

°leest vorige berichten°

Ik voel me helemaal niet aangevallen. Hooguit aangesproken, maar dat was ook wel de bedoeling, aangezien het op mij gericht is Knipoog

Ik ben juist blij met alle kritiek die ik kan krijgen, daarom verwelkom ik 'negatieve' reacties ook van harte!

PaardenLeven
Berichten: 336
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Haarlemermeer

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:31

Leuke pony hoor Haha!!
Ik heb voorderest niet zo veel verstand van mennen
dus verder heb ik ook niet zo veel op te merken Bloos

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:11

Ik snap dan niet helemaal waarom je tóch eerst even het allemaal d'r achter moest hangen terwijl niks nog goed afgerond was. Het kan wel zijn dat je het leerproces wilt testen maar het lijkt mij duidelijk je dat beter ergens anders mee kan doen (VD?) dan met zoiets wat zo ontzettend hard mis kan gaan.
Ben wel blij dat je het commentaar goed opvat en ik hoop ook dat je er wat mee gaat doen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:22

Natuurlijk, ik hoop dat je ook in mijn andere topic wilt posten, over (ik zal het zodadelijk nog even het adres opzoeken) bitloos mennen, als je wilt, ik heb veel aan je reactie gehad!

Ik begrijp, achteraf al helemaal, dat het er inderdaad compleet fout uitziet, het is er zo ingebakken bij mij dat als je kundig genoeg bent, en je kent, voor zover dat kan, het paard door en door, je mag proberen in hoeverre ze reageert op dit soort dingen.

Daarom ben ik ook zo blij met bokt, dingen die je eigenlijk zelf als 'vanzelfsprekend' vindt, worden hier met compleet andere ogen bekeken, en je krijgt gelukkig ook wat tegenwind.

Even ter informatie: ik ben nu eerst uitvoerig met haar bezig aan het bit, ze kan al een heeeeeel licht constant teugel contact houden, hoewel ik merk dat ze dat soms nog niet zo fijn vindt. Dus gewoon lekker laten wennen, net geen teugel contact, en zodra ze iets moet doen, even een ophoudingkje, en dan hoef ik ook maar heel lichtjes te sturen. Ze went er heel goed aan, maar ik overhaast niets.

Zoals in het andere topic ook staat: zodra er ook maar het kleinste beetje is waar ik ook maar een mini beetje twijfel, trek ik meteen aan de bel op Bokt en bij mijn men 'hulp/begeleider'.

Ik zal binnenkort kijken dat ik iemand regel voor nieuwe foto's, die er dan ook wat beter uitzien (mijn moeder is een betere fotograaf, dus die wordt waarschijnlijk slachtoffer Knipoog )

Maar we doen het maar heel rustig aan, af en toe met de teugels werken, een paar dagen VD, wat wandelingen, af en toe helemaal niets... Dus het duurt lang, maar dat is ook de bedoeling. Lekker lang laten wennen, langzaamaan naar de kar toe werken, en kijken hoe snel ze het oppakt. Misschien, als ik dan al een kar heb, kan dat redelijk snel gaan, maar ik wacht liever even op een goede kar, dat ze ook wat ouder is, en de groeischijven in de achterhand ook vast(er) zitten. Wel zo belangrijk bij trekken Knipoog

Maar bedankt voor het commentaar, achteraf begrijp ik het ook compleet, en als ik het zo zie denk ik eigenlijk alleen dat als dit een topic van iemand anders was, dat ik ook gezegd zou hebben dat het gevaarlijk, onverantwoordelijk en behoorlijk lomp is.


EDIT: het andere topic over bitloos mennen staat hier: posting.php?&mode=reply&f=21&t=813077

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:11

Ik heb in je andere topic gereageerd.

Ben wel benieuwd naar nieuwe foto's, begrijp namelijk niet helemaal wat je nu aan het doen bent. Lange lijnen/dubbele longe?
In je andere topic staat dat jijzelf vind dat je wel voldoende kennis hebt met beleren. Maar ik kan niet anders dan dit betwijfelen omdat je het dan nooit zo zou hebben aangepakt. Ik heb nu ook een beetje het idee of ik/wij zitten te vertellen hoe jij je shetlander kunt beleren, maar het ondertussen zonder hulp aanpakt. En dat vind ik een beetje eng want als jij geen ervaring hebt dan kun je het nog zo goed leren van internet, maar in de praktijk blijft het anders. Lachen
Aan het bit zou ik voorlopig nog niet zitten. Gewoon hoofdstel om, bit in en dan daaronder een halster waar je het halstertouw aan klikt. En dan lekker gaan wandelen totdat het bit normaal voor haar is.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:08

Dank je, en ik kan het helemaal begrijpen hoor, vooral ook na dit 'debacle' Knipoog

Ik kan natuurlijk wel zeggen 'dat is wel zo', maar goed, het ligt eerder aan mij het te bewijzen dan loze praat te geven. Ik zal proberen in grove lijnen uit te leggen wat ik heb gedaan, wat ik nu doe, en wat ik nog ga doen.

Ik ben eerst begonnen met haar gewoon hoofdstel met bit in te doen, en andere dingen te gaan doen (VD of wandelen), zodat ze zich ook met andere dingen bezig kan houden. Ze leek er echter bijna direct niet meer op te reageren, hoewel ik merk dat ze zich er soms weer bewust van lijkt te worden, en toch eens probeert of het niet anders kan.

Omdat ze hier verder niet op leek te reageren ben ik begonnen met oude teugels eraan te doen, en even kort kijken hoe ze in stilstand reageert op zacht teugel contact, en met kleine ophoudingen naar links en naar rechts vragen. Uitbundig belonen met de stem wanneer ze het goed doet. Ze snapte het in het begin niet helemaal, maar toen ze dat eenmaal door had, was het ook even een kleine hulp, en ze deed het al. Daarna eerst wat stapjes lopen, en kijken hoe ze reageert op de teugels in stap, als ze losjes hangen. Dan af en toe licht teugel contact, en daarna weer naar links of naar rechts vragen. In het begin wilde ze nog af en toe even stoppen, inmiddels loopt ze netjes door. Waar we nu aan werken is dat ze 100% niet meer 'tegenwerkt' (een staking van een seconde of twee, ik vraag haar dan rustig weer de goede richting in, en vraag haar kalm aan te stappen), en voorzichtig aan wat meer 'aan de teugel' te lopen. Daarmee wil ik de komende tijd echt nog niet meer doen dan dat ze gewoon netjes de richting volgt die ik haar vraag. Ondertussen doet ze het over het algemeen al zo goed, dat ik de teugels langer kan laten, om het zelfstandigere voorop lopen meer onder de knie te krijgen. Ik hoef minder meer aan te geven met lichaamstaal, en kan haar bijna 100% laten concentreren op stem en teugel hulpen. Vandaar dat ik nu begin met langere teugels, en meer afstand tussen Bobby en mij.

Daarna wil ik dat verder uitbreiden, met wat snellere hulpen, en wat precieser sturen, misschien met wat meer tegendruk. Als dat allemaal goed lukt, en ik verwacht dat dat goed gaat, ga ik (ondertussen) al beginnen met wat bespiering opbouwen. Dit wil ik vooral doen door haar bepaalde oefeningen te laten doen zoals bijv. schouder binnenwaarts, en ondertussen zijn we ook weer een stuk verder met longeren. Daarbij vraag ik dan tempowisselingen en overgangen, en er zijn aardig wat heuveltjes hier in de buurt, waar we samen op en af kunnen. Echt kleine zandhopen maar hoor, van die stevige bonken landbouwzand waar gras op zit. Wanneer ze wat meer bespiering heeft, goed op de stem en teugelhulpen is, zal ik haar misschien nog een keer voor de sleep zetten. Ik heb eerder gezegd dat ik met gewichten wilde gaan werken, maar ik wil dit alleen doen met iets dat rolt, omdat dat relatief veel lichter te slepen is dan iets op een pallet. (vroegah was er een klein plat karretje dat je 'erachter kon hangen' om zoiets te trainen.) Ik wil echter eerst kijken hoe ze reageert op iets dat rolt, maar omdat ze op de sleep goed heeft gereageerd, vind ik het veilig genoeg om te kijken naar een goedkoop, maar solide koetsje te kijken om de basis mee te leggen.

Als ze er klaar voor is, wil ik haar laten wennen aan het lamoen. Dit dmv een los lamoen en mijn men-meneer en begeleider/hulp/leraar die het aan de achterkant ondersteunt, en langzaam wat druk gaat zetten. Als dit goed gaat, kun je er wel redelijkerwijs vanuit gaan dat ze wat dat betreft voor de kar kan.

Als ze goed voor een licht karretje kan staan, wil ik toch met zandzakken het gewicht opvoeren tot ong. evenveel als ik weeg (70 kilo). Dit zou dan, samen met het lichte karretje, wat meer zijn dan haar eigen gewicht, dus wil ik het, vooral ook omdat ze nog erg jong is, en ze nog moet volgroeien, erg voorzichtig aanpakken wat betreft gewichten.

Als ze trouwens niet goed voor het karretje kan staan, kan mijn vader een (heel simpel gezegd) lamoen met een doos erachter maken. Een karretje dat eruit ziet als de voorkant van een wagentje, maar gewoon echt heel klein. Dit willen we dan opbouwen qua gewicht.

Het voor de kar zetten zal allemaal aan de hand gebeuren, met een halster om. Voor het geval ze zich iets in haar hoofd zou halen, op de leidsels gaat staan, en haar mond bezeert. Dan kan ik meteen beginnen aan bitloos mennen Knipoog

Wanneer ze voor de kar kan staan, en mijn gewicht en de kar kan trekken, zullen we, net als we nu gaan doen met de lange lijnen, eerst op afgesloten privé terrein oefenen. Als dit goed gaat, kunnen we al beginnen met eens de straat af te gaan, om te draaien en weer terug te komen.

Wanneer alles goed gaat, zal ze tegen de tijd dat ik met haar wat meer de weg op wil, een goede basis, en een goede bespiering hebben.


Het maakt me niet uit hoe lang we erover doen, deze keer is het mijn eigen paardje, en zit er helemaal geen tijdslimiet aan. In principe zou ze dus binnen een maand voor de kar kunnen staan, maar ik vind haar eerlijk gezegd nog te jong (geestelijk en lichamelijk) om zo een degelijke training te moeten doen. Ik verwacht dat ik haar over drie maanden al heeeeeeel rustig op heb kunnen bouwen naar goede lichamelijke conditie, waarbij we misschien twee of drie keer in de week trainen.


Situatie nu: ik doe haar het hoofdstel bijna dagelijks wel even in. Bijv. Hoofdstel in, en VD gaan doen. hoofdstel wordt dan nergens voor gebruikt, VD doen we altijd los. Of even tussendoor een paar keer hoofdstel in, belonen, hoofdstel meteen weer uit, ook belonen, of een wandelingetje gaan maken. met hoofdstel en halster. Effectief haar aan het werk zetten (longeren meestal, en voorlopig het sturen ook) doe ik maar 3, misschien 4 keer per week. Bij de lange lijnen wordt er meer tijd aan besteed, over de hele tijd dat ik bij haar ben (is ook alleen maar in stap, maar veel wendingen, en stevig doorlopen) zijn we dan zo'n 45 min effectief bezig, met om de zoveel minuten dat ik even haar aandacht vraag, naar voren ga, en haar even lekker knuffel. Even gedachten los, daarna kan ze zich weer een paar minuten volledig concentreren. Met longeren wil ik haar vooral erg goed aan de stemhulpen houden voorlopig, gewoon wat stap, draf en galop. Eerst op eigen benen staan, en een goede eigen balans vinden, daarna kunnen we wel dubbele longe gaan doen, maar eerst wil ik de routine, de ontspanning en de balans er goed in krijgen.

Voordat ik het vergeet: ik doe het niet alleen, misschien heb ik het wel zo over laten komen, maar dat is niet zo Lachen Beleren, hoe goed je het ook kunt, moet je nooit zonder iemand erbij doen. Ik heb dan ook wanneer het nodig is een paar vriendinnen om dingen ook een beetje in de gaten te houden (schuift er nergens iets, zijn de teugels ook wel goed gelijk, zit daar nou gras in d'r staart?), en een hobby menner uit de buurt, die mij bij de grotere dingen helpt, zeker de eerste paar keer bij iets nieuws. Kijk, lange lijnen, nu ze aardig aan het bit gewend is, daar kan ik rustig alleen mee oefenen, als ik 'mijn boeren' even zeg 'ik ga dit en dit doen, als ik roep, weten jullie dat er iets aan de hand is'. Ze houden het dan ook in de gaten.

Graag een eerlijk antwoord: heb ik jullie een beetje kunnen overtuigen dat ik het wel al eerder heb gedaan, en dat ik, hoewel dit topic voor jullie (begrijpelijkerwijs, als ik er zo objectief naar kijk, ik was alleen zó trots Bloos) compleet het tegendeel lijkt te bewijzen, toch wat verstand van zaken heb?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:11

Wat een verhaal Haha!

Ik ga trouwens, even ter verduidelijking, nu naar Bobby, heb afgesproken met mijn mennende vriend om even te komen kijken en oordelen over de lange lijnen. Ik zal kijken of ik foto's kan maken, als ik de camera van mijn mammie mee mag hebben

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:33

Wow wat een lang verhaal! Haha! Ik quote je even en dan geef ik even dikgedrukt mijn eventuele commentaar.

khirshanta schreef:
Dank je, en ik kan het helemaal begrijpen hoor, vooral ook na dit 'debacle' Knipoog

Ik kan natuurlijk wel zeggen 'dat is wel zo', maar goed, het ligt eerder aan mij het te bewijzen dan loze praat te geven. Ik zal proberen in grove lijnen uit te leggen wat ik heb gedaan, wat ik nu doe, en wat ik nog ga doen.

Ik ben eerst begonnen met haar gewoon hoofdstel met bit in te doen, en andere dingen te gaan doen (VD of wandelen), zodat ze zich ook met andere dingen bezig kan houden. Ze leek er echter bijna direct niet meer op te reageren, hoewel ik merk dat ze zich er soms weer bewust van lijkt te worden, en toch eens probeert of het niet anders kan.

Omdat ze hier verder niet op leek te reageren ben ik begonnen met oude teugels eraan te doen, en even kort kijken hoe ze in stilstand reageert op zacht teugel contact, en met kleine ophoudingen naar links en naar rechts vragen. Uitbundig belonen met de stem wanneer ze het goed doet. Ze snapte het in het begin niet helemaal, maar toen ze dat eenmaal door had, was het ook even een kleine hulp, en ze deed het al. Daarna eerst wat stapjes lopen, en kijken hoe ze reageert op de teugels in stap, als ze losjes hangen. Dan af en toe licht teugel contact, en daarna weer naar links of naar rechts vragen. In het begin wilde ze nog af en toe even stoppen, inmiddels loopt ze netjes door. Waar we nu aan werken is dat ze 100% niet meer 'tegenwerkt' (een staking van een seconde of twee, ik vraag haar dan rustig weer de goede richting in, en vraag haar kalm aan te stappen), en voorzichtig aan wat meer 'aan de teugel' te lopen. Daarmee wil ik de komende tijd echt nog niet meer doen dan dat ze gewoon netjes de richting volgt die ik haar vraag. Ondertussen doet ze het over het algemeen al zo goed, dat ik de teugels langer kan laten, om het zelfstandigere voorop lopen meer onder de knie te krijgen. Ik hoef minder meer aan te geven met lichaamstaal, en kan haar bijna 100% laten concentreren op stem en teugel hulpen. Vandaar dat ik nu begin met langere teugels, en meer afstand tussen Bobby en mij.

Daarna wil ik dat verder uitbreiden, met wat snellere hulpen, en wat precieser sturen, misschien met wat meer tegendruk. Als dat allemaal goed lukt, en ik verwacht dat dat goed gaat, ga ik (ondertussen) al beginnen met wat bespiering opbouwen. Dit wil ik vooral doen door haar bepaalde oefeningen te laten doen zoals bijv. schouder binnenwaarts, en ondertussen zijn we ook weer een stuk verder met longeren.
Wat kan ze nu dan met longeren? Kent ze alle stemhulpen al goed? Kan ze een poos stilstaan, ook als je eromheen loop? (erg belangrijk met optuigen en aanspannen
Daarbij vraag ik dan tempowisselingen en overgangen, en er zijn aardig wat heuveltjes hier in de buurt, waar we samen op en af kunnen. Echt kleine zandhopen maar hoor, van die stevige bonken landbouwzand waar gras op zit. Wanneer ze wat meer bespiering heeft, goed op de stem en teugelhulpen is, zal ik haar misschien nog een keer voor de sleep zetten. Ik heb eerder gezegd dat ik met gewichten wilde gaan werken, maar ik wil dit alleen doen met iets dat rolt, omdat dat relatief veel lichter te slepen is dan iets op een pallet. (vroegah was er een klein plat karretje dat je 'erachter kon hangen' om zoiets te trainen.) Ik wil echter eerst kijken hoe ze reageert op iets dat rolt, maar omdat ze op de sleep goed heeft gereageerd, vind ik het veilig genoeg om te kijken naar een goedkoop, maar solide koetsje te kijken om de basis mee te leggen.

Als ze er klaar voor is, wil ik haar laten wennen aan het lamoen. Dit dmv een los lamoen en mijn men-meneer en begeleider/hulp/leraar die het aan de achterkant ondersteunt, en langzaam wat druk gaat zetten. Als dit goed gaat, kun je er wel redelijkerwijs vanuit gaan dat ze wat dat betreft voor de kar kan.
Ehm, hoe kun je op een lamoen druk zetten?

Als ze goed voor een licht karretje kan staan, wil ik toch met zandzakken het gewicht opvoeren tot ong. evenveel als ik weeg (70 kilo). Dit zou dan, samen met het lichte karretje, wat meer zijn dan haar eigen gewicht, dus wil ik het, vooral ook omdat ze nog erg jong is, en ze nog moet volgroeien, erg voorzichtig aanpakken wat betreft gewichten.
Als je er een karretje of iets dat rolt achterhangt 'moet' je er altijd óp gaan zitten. Wanneer ponybeest dan aan de kletter gaat zit je er óp en dan heb je nog wat in te brengen. Dus 1 persoon zit op de kar en de ander loopt achter de schoft van de pony met het halstertouw.
Als ze trouwens niet goed voor het karretje kan staan, kan mijn vader een (heel simpel gezegd) lamoen met een doos erachter maken. Een karretje dat eruit ziet als de voorkant van een wagentje, maar gewoon echt heel klein. Dit willen we dan opbouwen qua gewicht.
Ik snap niet de voorzichtigheid met het gewicht. Ik weet zeker dat jouw shetlander prima een degelijke kar met jouw kan trekken. Hoe jong is ze?

Het voor de kar zetten zal allemaal aan de hand gebeuren, met een halster om. Voor het geval ze zich iets in haar hoofd zou halen, op de leidsels gaat staan, en haar mond bezeert. Dan kan ik meteen beginnen aan bitloos mennen Knipoog
Wel altijd een hoofdstel met leidsels erbij hebben!!! Sowieso moet er 1 iemand op de kar zitten die stuurt, er kan dan wel een halster om met een helper, maar echt niet alleen met halster!
Wanneer ze voor de kar kan staan, en mijn gewicht en de kar kan trekken, zullen we, net als we nu gaan doen met de lange lijnen, eerst op afgesloten privé terrein oefenen. Als dit goed gaat, kunnen we al beginnen met eens de straat af te gaan, om te draaien en weer terug te komen.
Zorg vooral voor terein waar je veel languit kunt rijden. Dat geeft meestal geen problemen maar de bochten worden nog wel eens eng gevonden.
Wanneer alles goed gaat, zal ze tegen de tijd dat ik met haar wat meer de weg op wil, een goede basis, en een goede bespiering hebben.
Bespiering van te voren is niet zo nodig, komt vanzelf wel.
Het maakt me niet uit hoe lang we erover doen, deze keer is het mijn eigen paardje, en zit er helemaal geen tijdslimiet aan. In principe zou ze dus binnen een maand voor de kar kunnen staan, maar ik vind haar eerlijk gezegd nog te jong (geestelijk en lichamelijk) om zo een degelijke training te moeten doen. Ik verwacht dat ik haar over drie maanden al heeeeeeel rustig op heb kunnen bouwen naar goede lichamelijke conditie, waarbij we misschien twee of drie keer in de week trainen.

Situatie nu: ik doe haar het hoofdstel bijna dagelijks wel even in. Bijv. Hoofdstel in, en VD gaan doen. hoofdstel wordt dan nergens voor gebruikt, VD doen we altijd los. Of even tussendoor een paar keer hoofdstel in, belonen, hoofdstel meteen weer uit, ook belonen, of een wandelingetje gaan maken. met hoofdstel en halster. Effectief haar aan het werk zetten (longeren meestal, en voorlopig het sturen ook) doe ik maar 3, misschien 4 keer per week. Bij de lange lijnen wordt er meer tijd aan besteed, over de hele tijd dat ik bij haar ben (is ook alleen maar in stap, maar veel wendingen, en stevig doorlopen) zijn we dan zo'n 45 min effectief bezig, met om de zoveel minuten dat ik even haar aandacht vraag, naar voren ga, en haar even lekker knuffel. Even gedachten los, daarna kan ze zich weer een paar minuten volledig concentreren. Met longeren wil ik haar vooral erg goed aan de stemhulpen houden voorlopig, gewoon wat stap, draf en galop. Eerst op eigen benen staan, en een goede eigen balans vinden, daarna kunnen we wel dubbele longe gaan doen, maar eerst wil ik de routine, de ontspanning en de balans er goed in krijgen.

Voordat ik het vergeet: ik doe het niet alleen, misschien heb ik het wel zo over laten komen, maar dat is niet zo Lachen Beleren, hoe goed je het ook kunt, moet je nooit zonder iemand erbij doen. Ik heb dan ook wanneer het nodig is een paar vriendinnen om dingen ook een beetje in de gaten te houden (schuift er nergens iets, zijn de teugels ook wel goed gelijk, zit daar nou gras in d'r staart?), en een hobby menner uit de buurt, die mij bij de grotere dingen helpt, zeker de eerste paar keer bij iets nieuws. Kijk, lange lijnen, nu ze aardig aan het bit gewend is, daar kan ik rustig alleen mee oefenen, als ik 'mijn boeren' even zeg 'ik ga dit en dit doen, als ik roep, weten jullie dat er iets aan de hand is'. Ze houden het dan ook in de gaten.

Graag een eerlijk antwoord: heb ik jullie een beetje kunnen overtuigen dat ik het wel al eerder heb gedaan, en dat ik, hoewel dit topic voor jullie (begrijpelijkerwijs, als ik er zo objectief naar kijk, ik was alleen zó trots Bloos) compleet het tegendeel lijkt te bewijzen, toch wat verstand van zaken heb?


Is het niet handig om eerst je koetsierbewijs te halen voor je hier aan begint? Wat is jouw ervaring met mennen?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 23:23

Paula schreef:
Wow wat een lang verhaal! Haha! Ik quote je even en dan geef ik even dikgedrukt mijn eventuele commentaar.

khirshanta schreef:
Dank je, en ik kan het helemaal begrijpen hoor, vooral ook na dit 'debacle' Knipoog

Ik kan natuurlijk wel zeggen 'dat is wel zo', maar goed, het ligt eerder aan mij het te bewijzen dan loze praat te geven. Ik zal proberen in grove lijnen uit te leggen wat ik heb gedaan, wat ik nu doe, en wat ik nog ga doen.

Ik ben eerst begonnen met haar gewoon hoofdstel met bit in te doen, en andere dingen te gaan doen (VD of wandelen), zodat ze zich ook met andere dingen bezig kan houden. Ze leek er echter bijna direct niet meer op te reageren, hoewel ik merk dat ze zich er soms weer bewust van lijkt te worden, en toch eens probeert of het niet anders kan.

Omdat ze hier verder niet op leek te reageren ben ik begonnen met oude teugels eraan te doen, en even kort kijken hoe ze in stilstand reageert op zacht teugel contact, en met kleine ophoudingen naar links en naar rechts vragen. Uitbundig belonen met de stem wanneer ze het goed doet. Ze snapte het in het begin niet helemaal, maar toen ze dat eenmaal door had, was het ook even een kleine hulp, en ze deed het al. Daarna eerst wat stapjes lopen, en kijken hoe ze reageert op de teugels in stap, als ze losjes hangen. Dan af en toe licht teugel contact, en daarna weer naar links of naar rechts vragen. In het begin wilde ze nog af en toe even stoppen, inmiddels loopt ze netjes door. Waar we nu aan werken is dat ze 100% niet meer 'tegenwerkt' (een staking van een seconde of twee, ik vraag haar dan rustig weer de goede richting in, en vraag haar kalm aan te stappen), en voorzichtig aan wat meer 'aan de teugel' te lopen. Daarmee wil ik de komende tijd echt nog niet meer doen dan dat ze gewoon netjes de richting volgt die ik haar vraag. Ondertussen doet ze het over het algemeen al zo goed, dat ik de teugels langer kan laten, om het zelfstandigere voorop lopen meer onder de knie te krijgen. Ik hoef minder meer aan te geven met lichaamstaal, en kan haar bijna 100% laten concentreren op stem en teugel hulpen. Vandaar dat ik nu begin met langere teugels, en meer afstand tussen Bobby en mij.

Daarna wil ik dat verder uitbreiden, met wat snellere hulpen, en wat precieser sturen, misschien met wat meer tegendruk. Als dat allemaal goed lukt, en ik verwacht dat dat goed gaat, ga ik (ondertussen) al beginnen met wat bespiering opbouwen. Dit wil ik vooral doen door haar bepaalde oefeningen te laten doen zoals bijv. schouder binnenwaarts, en ondertussen zijn we ook weer een stuk verder met longeren.
Wat kan ze nu dan met longeren? Kent ze alle stemhulpen al goed? Kan ze een poos stilstaan, ook als je eromheen loop? (erg belangrijk met optuigen en aanspannen
Ze kent de stemhulpen heel aardig, soms heeft ze geen zin en moet ze even geholpen worden Knipoog Ze kan stiltstaan, ik kan eromheen lopen, ik kan even naar stal lopen en terug, ik kan een tijd achter haar staan, en ze staat sowieso altijd stil als ik haar poets. Ze kan heel goed in de achteruit, en wijkt voor druk op voor en achterhand, of voor of achterhand apart. Ze kan ook 'ingeparkeerd' worden
Daarbij vraag ik dan tempowisselingen en overgangen, en er zijn aardig wat heuveltjes hier in de buurt, waar we samen op en af kunnen. Echt kleine zandhopen maar hoor, van die stevige bonken landbouwzand waar gras op zit. Wanneer ze wat meer bespiering heeft, goed op de stem en teugelhulpen is, zal ik haar misschien nog een keer voor de sleep zetten. Ik heb eerder gezegd dat ik met gewichten wilde gaan werken, maar ik wil dit alleen doen met iets dat rolt, omdat dat relatief veel lichter te slepen is dan iets op een pallet. (vroegah was er een klein plat karretje dat je 'erachter kon hangen' om zoiets te trainen.) Ik wil echter eerst kijken hoe ze reageert op iets dat rolt, maar omdat ze op de sleep goed heeft gereageerd, vind ik het veilig genoeg om te kijken naar een goedkoop, maar solide koetsje te kijken om de basis mee te leggen.

Als ze er klaar voor is, wil ik haar laten wennen aan het lamoen. Dit dmv een los lamoen en mijn men-meneer en begeleider/hulp/leraar die het aan de achterkant ondersteunt, en langzaam wat druk gaat zetten. Als dit goed gaat, kun je er wel redelijkerwijs vanuit gaan dat ze wat dat betreft voor de kar kan.
Ehm, hoe kun je op een lamoen druk zetten?
Das weer zo'n domme bewoording van mij, ik bedoel dat ze eerst gewoon ertussen gezet wordt, lamoen los, alleen ondersteund door 'hulpie'. Daarna komt het in de ligtogen te liggen, en met druk bedoel ik dat er wat mee op en neer gewiebeld wordt, dat we een lichte neerwaartse druk geven, alleen om te kijken hoe ze reageert op zich. Daarna, als ze gaat lopen, zal het lamoen gewoon in de ligtogen liggen, eerst loopt de 'drager' achter mee, en zorgt dat het constant perfect erachter blijft, daarna kijken hoe ze reageert als het lamoen net een pietsie achter blijft op de beweging

Als ze goed voor een licht karretje kan staan, wil ik toch met zandzakken het gewicht opvoeren tot ong. evenveel als ik weeg (70 kilo). Dit zou dan, samen met het lichte karretje, wat meer zijn dan haar eigen gewicht, dus wil ik het, vooral ook omdat ze nog erg jong is, en ze nog moet volgroeien, erg voorzichtig aanpakken wat betreft gewichten.
Als je er een karretje of iets dat rolt achterhangt 'moet' je er altijd óp gaan zitten. Wanneer ponybeest dan aan de kletter gaat zit je er óp en dan heb je nog wat in te brengen. Dus 1 persoon zit op de kar en de ander loopt achter de schoft van de pony met het halstertouw.
Als we niet ergens tegen de zomer volgend jaar pas gaan beginnen, vind ik een 140/150 kilo teveel om mee te beginnen. Eerst dus de kar, wel met iemand erachter. Verder lopen mijn vriendin en ik allebei mee, het halster heeft dan aan de ringetjes bij de neusriem aan de zijkant, aan allebei de kanten een halstertouw. Zo draait ze geen vreemde kant op, en kunnen we van alle kanten ingrijpen mocht het toch mis gaan. Daarbij was ik nog even vergeten te zeggen (edit) dat ervoor gezorgd wordt dat de leidsels hoe dan ook bij de kar blijven, zodat ze er zeker niet op kan staan
Als ze trouwens niet goed voor het karretje kan staan, kan mijn vader een (heel simpel gezegd) lamoen met een doos erachter maken. Een karretje dat eruit ziet als de voorkant van een wagentje, maar gewoon echt heel klein. Dit willen we dan opbouwen qua gewicht.
Ik snap niet de voorzichtigheid met het gewicht. Ik weet zeker dat jouw shetlander prima een degelijke kar met jouw kan trekken. Hoe jong is ze?
Ze is nu pas net drie, maar ze ik ook erg mini, met weinig bespiering. Rond de 77 cm. In feite zou ze het goed moeten kunnen trekken, maar ik vind het wat veel om dan ineens mee te beginnen. Het lichte karretje heeft ook weinig te maken met gewicht, maar dat heb ik weer dom gezegd ja Knipoog Het is alleen om de goede kar niet in de vernieling te helpen, en om terug te gaan naar de stap 'er hangt iets achter je'. Ik verwacht niet dat het nodig is, maar we hebben dit soort karretjes vaker gebruikt, vooral om nog een keer te testen hoe ze reageren zonder een vaak erg dure kar te riskeren. Omdat de begin kar voor mij niet te duur zal worden, en er anders veel extra werk mee gemoeid is, wil ik deze stap overslaan, maar als het niet goed gaat, wil ik eerst een paar stappen terug doen, en dan met zo'n karretje opnieuw proberen. Daarbij wordt natuurlijk wel rekening gehouden dat ze de 'echte' kar niet meteen naar de filistijnen rent Knipoog

Het voor de kar zetten zal allemaal aan de hand gebeuren, met een halster om. Voor het geval ze zich iets in haar hoofd zou halen, op de leidsels gaat staan, en haar mond bezeert. Dan kan ik meteen beginnen aan bitloos mennen Knipoog
Wel altijd een hoofdstel met leidsels erbij hebben!!! Sowieso moet er 1 iemand op de kar zitten die stuurt, er kan dan wel een halster om met een helper, maar echt niet alleen met halster!
We gebruiken liever een halster de eerste keer dat we haar gewoon voor de kar zetten. Zodra we haar dan een paar keer in en uitgespannen hebben voor de kar, gaan we het hoofdstel gebruiken. Dit doen we natuurlijk wel meteen in als ze de eerste keer voor de kar gaat lopen

Wanneer ze voor de kar kan staan, en mijn gewicht en de kar kan trekken, zullen we, net als we nu gaan doen met de lange lijnen, eerst op afgesloten privé terrein oefenen. Als dit goed gaat, kunnen we al beginnen met eens de straat af te gaan, om te draaien en weer terug te komen.
Zorg vooral voor terein waar je veel languit kunt rijden. Dat geeft meestal geen problemen maar de bochten worden nog wel eens eng gevonden.
Daar heb ik aan gedacht. Het asperge veld is tegen die tijd helemaal leeg, ongebruikt, en is één groot vlak, met stevige bodem. We kunnen dan, als dat nodig zou zijn (wat ik niet verwacht) ook een 'baan' afzetten

Wanneer alles goed gaat, zal ze tegen de tijd dat ik met haar wat meer de weg op wil, een goede basis, en een goede bespiering hebben.
Bespiering van te voren is niet zo nodig, komt vanzelf wel.
Ik bedoel daarmee eigenlijk vooral dat als we écht de weg op gaan, dus langere stukken. Eerst doen we alleen de stukjes de straat af, daarna gaan we een stukje verder, en zo maar door. Verder wil ik ook vantevoren liever iets meer spieren zien dan ze nu heeft.

Het maakt me niet uit hoe lang we erover doen, deze keer is het mijn eigen paardje, en zit er helemaal geen tijdslimiet aan. In principe zou ze dus binnen een maand voor de kar kunnen staan, maar ik vind haar eerlijk gezegd nog te jong (geestelijk en lichamelijk) om zo een degelijke training te moeten doen. Ik verwacht dat ik haar over drie maanden al heeeeeeel rustig op heb kunnen bouwen naar goede lichamelijke conditie, waarbij we misschien twee of drie keer in de week trainen.

Situatie nu: ik doe haar het hoofdstel bijna dagelijks wel even in. Bijv. Hoofdstel in, en VD gaan doen. hoofdstel wordt dan nergens voor gebruikt, VD doen we altijd los. Of even tussendoor een paar keer hoofdstel in, belonen, hoofdstel meteen weer uit, ook belonen, of een wandelingetje gaan maken. met hoofdstel en halster. Effectief haar aan het werk zetten (longeren meestal, en voorlopig het sturen ook) doe ik maar 3, misschien 4 keer per week. Bij de lange lijnen wordt er meer tijd aan besteed, over de hele tijd dat ik bij haar ben (is ook alleen maar in stap, maar veel wendingen, en stevig doorlopen) zijn we dan zo'n 45 min effectief bezig, met om de zoveel minuten dat ik even haar aandacht vraag, naar voren ga, en haar even lekker knuffel. Even gedachten los, daarna kan ze zich weer een paar minuten volledig concentreren. Met longeren wil ik haar vooral erg goed aan de stemhulpen houden voorlopig, gewoon wat stap, draf en galop. Eerst op eigen benen staan, en een goede eigen balans vinden, daarna kunnen we wel dubbele longe gaan doen, maar eerst wil ik de routine, de ontspanning en de balans er goed in krijgen.

Voordat ik het vergeet: ik doe het niet alleen, misschien heb ik het wel zo over laten komen, maar dat is niet zo Lachen Beleren, hoe goed je het ook kunt, moet je nooit zonder iemand erbij doen. Ik heb dan ook wanneer het nodig is een paar vriendinnen om dingen ook een beetje in de gaten te houden (schuift er nergens iets, zijn de teugels ook wel goed gelijk, zit daar nou gras in d'r staart?), en een hobby menner uit de buurt, die mij bij de grotere dingen helpt, zeker de eerste paar keer bij iets nieuws. Kijk, lange lijnen, nu ze aardig aan het bit gewend is, daar kan ik rustig alleen mee oefenen, als ik 'mijn boeren' even zeg 'ik ga dit en dit doen, als ik roep, weten jullie dat er iets aan de hand is'. Ze houden het dan ook in de gaten.

Graag een eerlijk antwoord: heb ik jullie een beetje kunnen overtuigen dat ik het wel al eerder heb gedaan, en dat ik, hoewel dit topic voor jullie (begrijpelijkerwijs, als ik er zo objectief naar kijk, ik was alleen zó trots Bloos) compleet het tegendeel lijkt te bewijzen, toch wat verstand van zaken heb?


Is het niet handig om eerst je koetsierbewijs te halen voor je hier aan begint? Wat is jouw ervaring met mennen?


Mijn ervaring met mennen is puur recreatief. Alleen enkelspan, door de bossen en over kleinere weggetjes, met wat stukken 80 km weg ertussendoor.

Nog een edit:
Ik heb er al vaker over gedacht het koetsierbewijs te halen, net als het ruiterbewijs, maar ik vind het veel geld voor iets dat verplicht is, en dat ik verder ook niet gebruik. In dat geval lijkt het mij alleen om te bewijzen dat ik het wel kan, maar de mensen om mij heen weten dat ook. Ik besteed het dan liever aan mijn paard zelf.

Trouwens, voor het geval iemand het zich afvraagt: peesjes voor mini's is heel moeilijk aan te komen. Er zijn er in Duitsland, en ik ken iemand die ze de volgende keer voor me mee wil nemen. Ik heb echter al peesjes geprobeerd uit de winkel hier in de buurt, en van het internet, maar ze waren allebei niet goed. Vandaar Lachen

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:30

Jouw shet is 77 cm, ik gok dan zo rond de 120 kilo. Op een verharde weg kan hij dan 3x zijn eigen gewicht trekken; 360 kilo. Op een stevige zandbodem 2x, en de zachte ondergrond 1x. Een mararthonwagen voor zulke mini's zijn meestal 90 kg. Koop je een recreatiefkarretje zal het nog wel lichter zijn, dus ik denk dat dat prima kan de eerste keer. Lachen

Verder denk ik dat als je eerst zorgt dat longeren, lange lijnen, dubbele longe en bit goed gaat het allemaal wel moet lukken als je ervaring hebt met beleren.

Maargoed, dat zeg ik en de andere bokkers blijven stil.. Lachen ?

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:07

Paula schreef:
Maargoed, dat zeg ik en de andere bokkers blijven stil.. Lachen ?


andere bokkers lezen mee en denken hetzelfde bespaard typwerk Tong uitsteken Knipoog er loopt nog een ander topic met bijna hetzelfde commentaar dus ja dubbel typen is ook onzin Haha!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:15

Paula schreef:
Jouw shet is 77 cm, ik gok dan zo rond de 120 kilo. Op een verharde weg kan hij dan 3x zijn eigen gewicht trekken; 360 kilo. Op een stevige zandbodem 2x, en de zachte ondergrond 1x. Een mararthonwagen voor zulke mini's zijn meestal 90 kg. Koop je een recreatiefkarretje zal het nog wel lichter zijn, dus ik denk dat dat prima kan de eerste keer. Lachen

Verder denk ik dat als je eerst zorgt dat longeren, lange lijnen, dubbele longe en bit goed gaat het allemaal wel moet lukken als je ervaring hebt met beleren.

Maargoed, dat zeg ik en de andere bokkers blijven stil.. Lachen ?


Daar zijn we ook mee bezig Lachen Het gaat niet zo snel als normaal bij andere paarden, omdat we die elke dag met het bit laten lopen. Bij Bubs doe ik dat niet. Daar zijn heel veel voors en tegens voor, die iedereen zeker zal kunnen opnoemen (waaronder ook ik), maar ik merk dat het zo lekker gaat, dus voorlopig nog geen reden om te veranderen. Jullie hoeven je geen zorgen te maken dat ze niet eerst aan het bit went, we zijn goed bezig met lange lijnen, longeren op zich en straks ook de dubbele longe. Ik hou het echter eerst op lange lijnen.

Ik ken de 3,2,1 regel, en ze weegt iets meer dan 130 kilo nu, in principe zou ze dat heel goed kunnen doen, dat is zeker, maar daarom wil ik straks ook liever eerst even kijken. Ik hou meer van het opbouwen van lichte gewichten naar zware, dan meteen plop voor de kar, (karretje dat ik op het oog heb weegt ong 75 kilo) met een 140 (als mijn men 'hulpje') erachter 170/180 kilo. Bovendien willen we de eerste keer voor de kar op het weggetje naast de wei doen, mocht ze toch los kunnen komen, kan ze daar alleen rechtuit, waar we dan zorgen dat we mensen hebben staan. Deze weg is óf modderig (daar beginnen we niet aan natuurlijk) of mul. Zomer of winter, maakt niet uit. Dat is natuurlijk wel een nadeel, maar dit stuk is het veiligste en het beste te overzien.

Ik heb natuurlijk de reacties hier besproken met mijn 'collega's', en die zijn het er helemaal mee eens. Fout geplaatste foute foto's met foute moment opnames op een foute manier. Had ik niet moeten doen, helemaal waar.

Voor degenen die (begrijpelijkerwijs) niet geloven dat ik toch weer wat meer ervaring met paarden heb dan uit dit topic en vooral de foto's blijkt: gelukkig zijn er andere mensen bij, die ook van wanten weten.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:35

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de meest lompe manier van me uitdrukken heb.

Kort gezegd: eerst lange lijnen en longe, balans opzoeken en zelfstandig lopen en goed aan het bit laten wennen. Dan wat meer aan de teugel krijgen, en gecompliceerdere hulpen geven, dubbele longe.

Dat zijn voorlopig de plannen, ik zal proberen zsm foto's van de lange lijnen te (laten) maken.

EDIT: en iedereen mag reageren, al is het maar één zinnetje als 'waar ben je in godsnaam mee bezig', als meer mensen vinden dat het fout aangepakt wordt, ga ik toch wel heel erg hard aan ons team twijfelen, en zal ik besluiten haar nu nog in de belering bij een ander te zetten, nu er nog niets aan verpest is.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:25

Jij ziet in ieder geval in dat je niet zo slim bent bezig geweest (op de foto's). Lachen Dus ik denk niet dat het nog nodig is om te zeggen waar jij ooit mee denkt bezig te zijn, dit heb je zelf gelukkig al verandert en daar ben ik heel blij om. Er zijn dus toch nog wel bokkers die dingen van andere mensen aannemen, in plaats van hun eigen tot in het diepste te verdedigen terwijl ze wel degelijk weten dat ze fout zitten.

Ben erg benieuwd naar nieuwe foto's van nieuwe vorderingen, in ieder geval nog veel succes en menplezier gewenst! Lachen

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Eerste keer voor mijn kampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 17:05

Ik ben nog van de oude stempel, die nog gehoord heeft van 'open staan voor andere ideeen', 'luister naar en beoordeel kritiek' en 'heb respect voor de visies en meningen van anderen' Knipoog

Tips, kritiek en reacties zijn altijd welkom, foto's zijn vaak maar moment opnames, maar ze geven wel aan wat er gebeurde. Zelf heb je daar vaak niet meer zo'n kijk op, maar andere mensen wel, dus vind ik dat je op zijn minst moet kijken naar de foto's met de reacties van anderen.

Liever een keer verteld worden dat iets niet goed is, dan het altijd fout blijven doen Knipoog

In ieder geval bedankt, voor alle reacties alvast. Als hier niemand meer op reageert, zet ik de foto's van de lange lijnen in een ander topic, ik schaam me toch lichtelijk hier Bloos!