1e mini marathon met Meneer Anton

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: 1e mini marathon met Meneer Anton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:41

Wauw, wat ontzettend goed, zeg. Hij doet het echt heel erg netjes. Mooi wat voor gedegen opleiding jullie hem gegeven hebben, mooi de tijd genomen en nu dat vertrouwen in het parcours en hoe fijn hij het doet! Knap, hoor.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:44

Hij heeft er zin in! :):)

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:58

Enthousiaste Haflinger, wat een plezier :D

Ik vraag me altijd af hoeveel moeite het nu kost om het parcours te onthouden. En dan vooral alle cirkeltjes in/door/rond zo'n hindernis (hoe heet dat eigenlijk bij mennen?) als op foto 3. Ik zou, ondanks de hulpletters, mezelf helemaal in de knoop rijden.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 17:10

@leeslampje
Parcours rijden is iets dat je echt moet leren. Vooral door met ervaren menners mee te lopen in het begin bij het parcours lopen. En veel vragen waarom ze wat doen.
Het hangt ook veel af van je paard en de mate van africhting.
Sommige paarden buigen gemakkelijker naar links, sommigen juist naar rechts.

Je moet de cijfers en letters op volgorde nemen, maar soms is het handiger om van A naar B te gaan met een rechter bocht en soms om wat meer om te rijden met een linkse bocht. Bij het mennen is het belangrijk dat de koets blijft rollen. Want telkens de koets weer op gang trekken is zwaar voor het paard. Daarom is het soms sneller als je lange lijnen rijdt in het parcours en de wagen blijft goed doorrollen, dan korte lijnen rijden en de koets soms stil valt.
Kwestie van uitproberen wat werkt voor jou en jouw paard.

Het parcours wordt uitgetekend en daarmee gaan we eerst op papier kijken hoe de lijnen lopen (tekenen en visualiseren) en wat de ideale lijn is. Dan lopen wij het parcours een aantal keer en kijken of het in praktijk er net zo uitziet als wat je uitgedacht heb op papier.
En dan kan je ook zien of er kuilen in de hindernis zijn, bergjes op of af, 'enge' dingen om en rond het parcours, etc.
Daarna kijken we ook naar een aantal combinaties voor ons.........welke problemen lopen zij tegen aan, etc. Waar is de combinatie op welke tijd in het parcours. bedenk op welke 2 plekken je de tijdwaarneming kan zien straks in het parcours.

En dan............ga je het parcours in en rijd je wat je in je gedachten had. Op 2 plekken in het parcours waar je op de tijdwaarneming kijkt, weet je of je goed in de gestelde tijd zit: ruim in de tijd, dan doe je rustig en maak je langere lijnen, tekort in de tijd: dan gas geven en risico nemen.

Kortom hahaha het is een kunst om goed parcours te rijden. En dat doe je vooral door veel te doen en te leren. En kijken naar de pro's hoe zij het doen.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: 1e mini marathon met Meneer Anton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:17

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik wist niet eens dat de logica in de letters was dat je simpelweg van a naar b naar c etc. rijdt. Maar verder is het wel nog een stuk ingewikkelder dan ik dacht. Klinkt inderdaad als een kwestie van véél meters maken. Interessant!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: 1e mini marathon met Meneer Anton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 19:10

Ik was ook wel eens de tel kwijt en kwam hopeloos in problemen. Maar heb daarom wel enorm kunnen lachen om mijn eigen gestuntel.