[AR] Arabieren power voor de wagen! Sem en Nathan in dubbelspan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Arabieren power voor de wagen! Sem en Nathan in dubbelspan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 21:42

Gisteren hebben we nog maar eens het ontstuimige geweld losgelaten in de menbak: Arabische volbloedjes Sem en Nathan in tweespan :D

Sem is van mij, 9 jaar oud en loopt 3 maanden voor de wagen. Nathan is 15 jaar oud en loopt 6 maand voor de wagen.
Nathan is niet van mij maar van een collega op de menclub, en het toeval wil dat ze qua bouw net samen passen in een tweespan, dus hebben we besloten om dat eens te proberen. Dit was de 2e keer dat ze samen liepen, maar helaas waarschijnlijk ook de laatste keer.

Ik vind het span heel leuk, maar de andere menner heeft er geen goed gevoel bij. Hij vindt 2 volbloedjes te nerveus en durfde gisteren zelfs niet verder te mennen. Omdat het voor ons beide leuk moet blijven rijden we in de toekomst dus waarschijnlijk weer enkelspan.
Ik merk ook dat zijn paardje het fysiek heel moeilijk heeft, hij lijkt heel erg vast te zitten in zijn rug en loopt de hele tijd onrustig met het hoofd te slaan. Sem gaat de hele tijd op zoek naar de hand van de menner, maar doordat Nathan zo onstabiel is wordt het voor hem ook moeilijker om netjes te lopen.

Genoeg achtergrond, ik wil jullie natuurlijk ook laten zien hoe goed mijn lieve vriendje het doet voor de wagen :D Hij loopt links in het span.

Baasje, mogen we vertrekken? :D
Afbeelding

Hier zie je hoe het span over het algemeen liep, Sem gaat op zoek naar de hand maar Nathan blijft sterren kijken...
Afbeelding

Afbeelding

Even een onderonsje met mijn lieve vriendje voor ik een andere menner aan de beurt laat :)
Afbeelding

Dressuurproefje oefenen!
Afbeelding

Binnenkomen bij A. Dit is trouwens niet de eigenaar van het paardje die rijdt, maar nog een andere collega van ons :)
Afbeelding

Aandachtig luisteren naar de uitleg van de lesgever :)
Afbeelding

Op de slangenvolte, Sem trekt de koets maar Nathan blijft ook hier heel erg achter.
Afbeelding

Afbeelding

De twee vrolijke arabierenklieren zeggen daaaaag!!!
Afbeelding

Peelie

Re: Arabieren power voor de wagen! Sem en Nathan in dubbelspan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:49

hmmm... die Nathan zit imo iid niet lekker in zn vel. Sem is wel leuk. Ik zou wachten met weer in tweespan zetten totdat Nathan beter in zn lijf zit. En lekker in enkelspan doortrainen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:12

Leuk! :))
Het ziet er wel chique uit hoor.
Jammer dat het samen niet lekker gaat, ze zijn ook allebei nog best kort bezig, misschien over een tijdje nog eens proberen, als er wat meer routine inzit. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:01

Je moet eens kijken naar de kiezen van Nathan rechts. Op de foto waar jij er voor staat, zie je dat de bovenkant stang bij het bakstuk drukt tegen de wang tegen een uitstekende kies. Zomaar het idee dat de onrust komt uit de niet passende stang, die pijn doet zodra de stang schaart.
Ik denk dat hij fijner zal lopen op liverpoolstang met vaste scharen.
Aan de rechterkant zit ook iets blauws in de eerste boog van het bit?

wel jammer dat het geen vast tweespan wordt, want het is een mooi span samen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:08

wat een leukerds zijn het ook maar Nathan ziet er inderdaad niet zo relaxt uit jammer genoeg. Het zijn wel 2 knappe koppies zo en een leuk koppel!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:21

Sorry.... ik vind het hele plaatje niet fijn, van beide paardjes.....ik vind jouw paardje LV ook beetje schraal of lijkt dat zo ?
Ik denk dat ze veel te kort betuigd zijn om nu al dit te doen.... voor een tweespan moet je een goed beleerd braaf paard hebben waar de ander zich aan kan optrekken en die vertrouwen geeft.
Dit is natuurlijk wel leuk om een keertje te proberen en ikl begrijp je wel maar zou er mee wachten..
Persoonlijk vind ik arabieren totaal niet passen voor de wagen....maar dat zit in mijn hoofd.... haha.
Wel leuk dat je het doet met je paard hoor,en geniet ervan...

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:12

Sem ziet er goed uit voor de wagen :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:22

janouk schreef:
Je moet eens kijken naar de kiezen van Nathan rechts. Op de foto waar jij er voor staat, zie je dat de bovenkant stang bij het bakstuk drukt tegen de wang tegen een uitstekende kies. Zomaar het idee dat de onrust komt uit de niet passende stang, die pijn doet zodra de stang schaart.
Ik denk dat hij fijner zal lopen op liverpoolstang met vaste scharen.
Aan de rechterkant zit ook iets blauws in de eerste boog van het bit?

wel jammer dat het geen vast tweespan wordt, want het is een mooi span samen

janouk, bedankt voor de tip! Nathan zijn tanden zijn een maand of 2 terug helemaal nagekeken, maar op vlak van bitten is er nog niks uitgeprobeerd. Ik zal dit zeker met de eigenaar bespreken, want ook voor enkelspan is het belangrijk natuurlijk!
Het blauwe aan het bitje is gewoon een stukje tape dat de eigenaar gebruikt als merkteken :)

ElCamino, ik vind arabieren ook niet echt koetspaarden maar mijn paardje geeft aan heel veel afwisseling nodig te hebben dus ik vind het wel leuk om vanalles te doen.
Normaal gezien staat hij niet te schraal hoor, ik besteed veel aandacht aan zijn voeding en let er echt op dat hij op gewicht blijft. Ik denk dat de eerste foto een beetje een vertekend beeld geeft.
Wat betreft de ervaring heb je natuurlijk gelijk, dat is ook de reden dat we het (voorlopig) niet meer gaan doen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:10

Persoonlijk vind ik het er heel onprettig uitzien en het ene paard lijkt er zich totaal lekker bij te voelen. snap dat je collega wou stoppen, het ziet er heel onrustig uit.

Hopelijk pakken ze het enkelspan weer lekker op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:52

Ik vind sommige reacties erg negatief.

Een tweespan wordt niet geboren, dat moet getraind worden. En dat moet groeien. Dat kost tijd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:33

janouk schreef:

Een tweespan wordt niet geboren, dat moet getraind worden. En dat moet groeien. Dat kost tijd.

Dit dus.
Mijn tweespan liep een kleine 3 jaar geleden niks beter dan dat van TS.
Heb nog wel van zulke foto's hoor, dat we zo door de dressuur gingen.

Groeien, tijd geven om een span te worden.

Lekker blijven werken TS, en niet opgeven, het heeft ff nodig. ;)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:48

MelanieB schreef:
janouk schreef:

Dit dus.
Mijn tweespan liep een kleine 3 jaar geleden niks beter dan dat van TS.
Heb nog wel van zulke foto's hoor, dat we zo door de dressuur gingen.

Groeien, tijd geven om een span te worden.

Lekker blijven werken TS, en niet opgeven, het heeft ff nodig. ;)

Nee volgens bokt word een 2 span zo geboren en niet gemaakt.

Mensen laat ze eerst eens lekker km in de benen krijgen met het 2 span en kijk dan pas verder.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:52

Idd...lekker kilometers maken met de paardjes.

Ik persoonlijk vindt wel dat ze er erg schraal uitzien
( maar dat kan aan mij liggen)
Een foto zegt natuurlijk ook niet alles

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:00

Ongebruikelijk beeld, arabiertjes voor de wagen... maar daarom juist hartstikke leuk!

Heb wel het idee dat het wat te zwaar voor ze is... Met name het witte paard.
Misschien eerst wat meer massa erop.
Ze zijn idd wat schraal, wat op zich mag voor een sportarabier... Maar ze hebben vooral weinig bespiering.
Misschien toch nog eens kijken naar voer? Onbeperkt hooi kan sowieso wel bij 2 van deze slanke dennetjes ;-)

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:15

Toch denk ik dat dit in de toekomst een geweldig span kan worden. Jammer dat de andere eigenaar er geen goed gevoel bij heeft. Maar wie weet als beide paardjes wat meer ervaren zijn het dan wel lekker zal lopen als span.

Ik vind het altijd leuk om andere rassen dan "de standaard" voor de kar te zien staan. Helaas overleed mijn arabiertje vlak voor dat hij beleerd zou worden voor de kar. Dus ik vind het heel leuk dat deze arabiertjes voor de kar staan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 18:59

Leuk dat er toch nog mensen zijn die positief zijn over te toekomst van het span! :D De bak lag inderdaad erg zwaar, het zou wel kunnen dat het andere paardje het daardoor zo lastig heeft.

Ik ben me ervan bewust dat er heel veel spanning te zien is in de foto's, maar helaas is die spanning niet echt de oorzaak van Nathans probleem. Hij reageert altijd zo extreem op het bit, ook onder het zadel of in enkelspan. En er is tijdens de hele les geen enkel moment geweest waarop hij ook maar iets kon ontspannen, dus ik vermoed dat er meer aan de hand is dan alleen maar een beetje stress.

Naar voer wordt er al gekeken, het witte arabje krijgt nu ook onbeperkt hooi en extra maïs bij :)

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:15

Ik ben het eens met Janouk, MelanieB en Ardo-Iggy. Geeft het de tijd.
En verder heeft Nathan inderdaad duidelijk ergens last. Als de tanden zelf goed zijn inderdaad eens met bitjes proberen. En, hoe kan ik dat ook anders zeggen, wellicht een keer een osteopaat bellen... ;)