[AR] Welsh Mountain Sam de pionnenvreter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjola

Welsh Mountain Sam de pionnenvreter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 15:21

Sam is augustus vorig jaar op stal gekomen en mijn allereerste menpony (na jaren onder het zadel te hebben gereden). Hij had zelf alleen maar marathon ervaring in het meerspan, dus hij was alleen maar losjes in de hand en tempo rijden gewend. Best lastig als er opeens een dressuurprikker achter je gaat zitten die wil dat je in de krul gaat lopen ;) In 2012 heb ik alleen dressuur gereden en in het groene seizoen van 2013 is er vaardigheid bijgekomen. Hij heeft sinds juni de bijnaam "pionnenvreter" (een naam die ik 'm trouwens niet zelf heb gegeven) omdat we letterlijk en figuurlijk door de vaardigheid heen vliegen (na 7 proeven al L+8).

In mei heb ik voor de grap een keertje één vaardigheid parcours geprobeerd, om te zien hoe dat gaat. Natuurlijk ging de 1e keer veelste langzaam en hadden we een ruime tijdsoverschrijding (ook omdat ie zichzelf had opgeblazen in de dressuur), maar met netjes sturen hadden we maar 1 bal geraakt. Begin juni in Hoofddorp had ik inmiddels het galopperen ook met hem opgepakt en dacht Sam "leuk vaardigheid! Ik mag hard!" Dus woesh daar gingen we en namen we 3 ballen mee. Na wat tips van de parcoursbouwer (hoekeriger rijden - want het is geen dressuurbaan waar het rond moet - en altijd op de buitenste pion mikken en vlak voor de hindernis pas rechtzetten) gingen we voor de 2e keer rond en viel het kwartje bij ons allebei: resultaat helemaal foutloos! *\o/*

Op Sam's tiende verjaardag reden we in Middenbeemster ons 4e en 5e vaardigheid parcours. Dit keer grotendeels in een rustig handgalopje en weer bleven alle ballen liggen! Binnen in de kantine sprak een andere deelneemster mij aan van "Was jij diegene met dat schimmeltje? Die vreet de pionnen echt op!" Blijkbaar ziet mijn gecontroleerde handgalopje vanaf de zijlijn er supersnel uit. ;) Sindsdien gaat Sam door het leven als de pionnenvreter. :D

Hieronder een selectie van de mooiste foto's van mijn wedstrijden dit jaar!

2/6/13 Hoofddorp
Afbeelding

Alles wat jij onder je neus stopt kan ik toch ook wel eten, papa?
Afbeelding

In Hoofddorp scheen een lekker zonnetje, waardoor Sam's witte vacht bijna pijn deed aan je ogen
Afbeelding

23/6/13 Middenbeemster
Sam op zijn verjaardag op weg naar 4 winstpunten en twee 1e prijzen in de vaardigheid!
Afbeelding

Deze wedstrijd leverde zelfs een megascore van 6 winstpunten op! In de dressuur scoorden we twee keer 191 punten (en een tweede prijs). Super fijn als alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen op het juiste moment :)
Afbeelding

7/7/13 Barsingerhorn
In Barsingerhorn reed ik mijn 4e winstpunt in de L.
Afbeelding

Afbeelding

Het parcours was dit keer best pittig en Sam had besloten om de sterke vent uit te gaan hangen, dus ik moest keihard werken in de vaardigheid. (Het was zo'n gevalletje dat de toeschouwers vonden dat het er best wel goed uit zag, terwijl het voor jezelf als menner totaal niet soepel voelde. Dat hebben jullie vast ook wel een keer gehad ;))
Afbeelding

Maar gelukkig reden we er maar 1 bal af per omloop en waren we precies binnen de tijd. Dus staan we nu op L+8 in de vaardigheid en ga ik proberen op 25 augustus bij de Zaanse Ruiters om M startgerechtigd te worden.
Afbeelding

Als tip kreeg ik mee van de parcoursbouwer om op 15cm te gaan oefenen, om nog scherper te leren sturen in de vaardigheid. Dit is 5cm krapper dan de officiële afstand (M/Z/ZZ is 20cm), dus dat zal thuis flink wat ballen rapen worden :P

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:24

aanvullende tip naast het hoekig rijden: bij ons werkt het, als we precies als de schouder van de menner bij de pion is, dan te gaan sturen, dan raakt de achterkant van de wagen net de pion niet en kan je nog strakker sturen.

Ipsilonka

Re: Welsh Mountain Sam de pionnenvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:55

In middenbeemster ging je ook wel echt strak hoor! Zondag heb ik je niet gezien in de vaardigheid.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:04

Waaw, prachtige pony zeg <3 Ziet er leuk uit, heb het nog nooit gedaan, dus tips heb ik niet :D

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:18

@janouk thanks voor de tip! Heb je ook stuurvertraging op je wagen? Bij mij ligt het "omstelpunt" volgens mij ergens bij mijn voeten door de stuurvertraging.

@Ipsilonka Ja, in Middenbeemster klopte het helemaal :D Sam liep toen netjes over twee handen. Afgelopen zondag was hij wat kijkerig vanwege de klapperende luif bij de jurywagen en pakte hij vast op links. Al had het hele deelnemersveld moeite met dit parcours, dus ik ben heel blij dat ik er twee winstpunten uit heb kunnen slepen.

@Trijnie Thanks, ben superblij met hem. :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 06:13

Nee, wij hebben geen stuurvertraging

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:20

Er zijn heel weinig punten gereden afgelopen zaterdag. Ik had er ook maar 1 (terwijl de teller nu in 3 wedstrijden in het Z wel op 8 staat). Middenbeemster liep veel makkelijker.

Jullie zijn een leuke combinatie, en jullie komen er wel.
Lekker doortrainen en zorgen dat alles in het L echt bevestigd is, want de overstap naar het M vind ik wel aardig groot (groter dan van de B naar de L, of van de M naar de Z en ZZ).

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 22:55

@janouk zonder stuurvertraging rijdt inderdaad net even anders. Ik kon het verschil tussen mijn wagen en die van mijn vader duidelijk merken. Maar aan je onderschrift te zien, gaan je wedstrijden erg goed! :)

@Dennis Dankjewel :) Je hebt helemaal gelijk over de overstap tussen de L en de M. Ik had laatst de proefjes van de M even doorgelezen en het viel mij echt tegen hoeveel je er in één keer bij moet doen. Als ik een winstpunt rijd in de L rijd ik 'm ruim (187-193pnt ongeveer), maar ik had echt iets van ik heb nu nog totaal niets te zoeken in de M. Dus ik heb mijn doel voor dit jaar bijgesteld naar M vaardigheid worden en in de buurt komen van M startgerechtigd zijn in de dressuur.

Het parcours in Middenbeemster was inderdaad veel fijner. Als ik zo mijn foto's vergelijk lijkt de piste op zich ook groter (of misschien zorgt het zand voor optisch bedrog, want de lengte van het parcours was langer in Barsingerhorn). Hopelijk lijkt het parcours in Wormerveer de 25e meer op dat van Middenbeemster ;)