Combinatie pony/paard + wagen door de tijd heen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Combinatie pony/paard + wagen door de tijd heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:01

Wij zijn in 2009 met onze shetlander van ca. 95 cm zo begonnen, met een klein dresseerwagentje:
Afbeelding
Daarbij maakte het voor de balans heel veel uit waar je zelf in het wagentje ging zitten. Je kon het wagentje als het ware voorover of achterover kantelen door een stukje op te schuiven op de bankjes.
De manier waarop de bankjes geplaatst zijn in zo'n wagentje, in lengterichting, vonden we in het gebruik niet zo prettig, zeker op wat langere ritjes. Dus we hebben met dit wagentje niet heel lang gereden.

Daarna hebben we een tijdje een vierwielig wagentje geleend van een kennis:
Afbeelding
Dat wagentje was wat aan de grote/hoge kant voor ons kleine ponybeest, maar het liep ultralicht en ze liep er heel soepel mee.

We hebben het met dit wagentje ook nog zo geprobeerd:
Afbeelding
Maar de pony liep er toch beter mee! ;)

Maar ja, dat wagentje was geleend en dat kon zo niet blijven. Dus toen kwam de cavaletti:
Afbeelding
Dat wagentje hebben we nu nog steeds, al rijden we niet veel meer met onze shetlander. Zij is liever lui dan moe en heeft het werken echt niet uitgevonden. Een klein buitenritje vindt ze wel leuk, als het niet te lang duurt dus. Maar ze heeft tijdens het rijden wel erg veel aanmoediging nodig om te blijven lopen... niet echt heel leuk dus!

Inmiddels hebben we ook alweer 2 jaar een fijne fjord en zij loopt super voor de wagen, een vierwieler:
Afbeelding
Deze combinatie pony + wagen bevalt echt super, dus dat is wel een blijvertje! :) :)

Met welk type wagen zijn jullie ooit begonnen? En waar rijdt je nu mee?

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:44

leuke fjord en shet. Het 1e wagentje is idd niet zo handig.

Ik ben zo begonnen:
Afbeelding
een aars wagentje van rond de 350 kg. Oerdegelijk maar loodzwaar.

Afbeelding
Daarna deze gekocht een zelfbouw wagen.

Afbeelding
Andere wagen voor 2-span gaan gebruiken.

Afbeelding
Toen beide wagens verkocht en deze gekocht daar rijd ik nu al een jaar of 3 mee.

Afbeelding

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:47

Mooie combi, je pony zo met die laatste wagen.

JoyCiej007

Berichten: 17422
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:36

Wat een grappig initiatief, zo'n topic van begin tot nu! :j

Begonnen met een shetmerrie voor een simpele, houten recreatiewagen. Vering was bár slecht, ik reed bijna nooit door bermen of op zandpaden want dan stuiterde ik bijna van de bok. Zal denk ik in 2002 zijn geweest, ongeveer.
Afbeelding

Toen in 2007 een soort van verstevigde concourswagen gekocht en bij een wagenbouwer laten aanpassen: treeplank achterop + stangen en extra versteviging. Op zich best goed geveerd nog, ook helemaal niet zwaar, maar net wat te hoog voor de pony eigenlijk en zwaartepunt lag ook vrij hoog, dus sneller kans op omslaan (en dat is dus ook wel eens gebeurd).
Afbeelding

Zowel wagen, pony als tuig waren overigens niet van mij. Uiteindelijk is de shetmerrie van mij geworden, heb ik het bruine marathontuig kunnen overkopen en heb ik in de tussentijd (2010) zelf een echte marathonwagen gekocht bij Kraay uit Nijkerk. De Pony Marathon IV 62a. Met luchtvering, schokbrekers, extra verlenging achterplaat, afneembaar groomstoeltje én een verwisselbaar 2span systeem.
Gewicht enkelspan ong. 120 kg. voor 2span (dan komt er voor nog een stuk bij aan + langboom) zo'n 160 kg. Hij trekt superlicht, is héeerlijk geveerd en mijn pony's trekken hem met gemak, zowel de shetmerrie in enkelspan als ook mijn Welsh A merrie.
Plan is om de shetmerrie en haar (geruinde) zoon nog in 2span te zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Ik zou nooit meer wat anders willen. Ja nóg luxer misschien :Y)

_maaike_D

Berichten: 1200
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: *op de mesthoop*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 06:39

wij begonnen zo, met een merkloos wagentje.
Wat een onding, haha.
Maar prima om te beleren.
te pas en te onpas stuiterde je van de bok af ~~}>
zwaartepunt ligt verschrikkelijk hoog dus zijn we regelmatig
op 2 wielen de bocht om gegaan.
Afbeelding

en inmiddels hebben we deze.
Super vering en lekker laag en stabiel
Afbeelding

ben wel stiekem aan het kijken naar een tweedehands tuig van ideal
een bruine.
maar dat zit er nog even niet in O:)

Peter30
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-06-12

Re: Combinatie pony/paard + wagen door de tijd heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:17

Wat leuk al die verbeteringen in wagens. Zelf zijn wij begonnen met een sulky, waarna we al snel een eenvoudige marhathon wagen hadden, inmiddels zijn we pony loos, dus nu eerst weer opzoek naar een pony.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Combinatie pony/paard + wagen door de tijd heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:20

hihi leuk Maisie je eerste wagen... (die is van mij geweest)
Zal vanavond ook eens foto's plaatsen van mijn combi's door de jaren heen. Leuk topic

Kimara_00
Berichten: 1632
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Leiden

Re: Combinatie pony/paard + wagen door de tijd heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:02

ja leuk topic, ik volg stilletjes mee, ik weet niks op het gebied van mennen of 'aangespannen rijden' ;) :P :D :o *\o/* O:)

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:30

Zal de pony's er even bijnemen :+

Begonnen, zoals zovelen met een sulky van horseshop horsepower. Die gebruikten we bij onze mini Simba en bij onze Welsh A'tje Alwyn. Met Alwyn heb ik er geen foto's van. Ik vond het toch niet echt fijn achter Alwyn dus kochten we een tweewieler van Cavelier, super tweewieler, zie hier...
Afbeelding

We wilden toch ook een 4-wielige wagen, en tweespan rijden, dus kochten we deze Dutch ... prima voor over de weg maar in het bos .... nee niet ideaal eerlijk gezegd...
enkelspan
Afbeelding
tweespan
Afbeelding

Dus uiteindelijk met de welshjes een Clever gekocht, heel fijne wagen ook in het bos en ook met tweespan. Ben er nog steeds erg blij mee.
enkelspan
Afbeelding
tweespan
Afbeelding

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Re: Combinatie pony/paard + wagen door de tijd heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:21

Haha, geweldig leuk om te zien joh. haha :D Helaas heb ik geen foto's van hoe wij 'vroeger' begonnen zijn. Ik rij nog maar ongeveer 4 jaar aangespannen, en eigenlijk maar 1 koets gewisseld. Van een kleine tweespan marathonwagen, naar een grote vierspanwagen.. ;)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:27

ik zal morgen ook eens foto's zoeken als ik thuis ben .super leuk topic zeg

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:28

Wij zijn begonnen (zoals zovelen denk ik?) met de befaamde zwarte sulky, de cavaletti.

Redelijk snel kwam daar een nieuwe houten recreatiewagen bij voor tweespan (wat was onze dochter nog klein zeg):

Afbeelding

De wagen liet aan vering toch heel wat te wensen over en aangezien we voornamelijk nog tweespan reden, kwam daar een fonkelnieuwe, glinsterende wagen (wat was ik blij en trots!) (ben dit niet zelf want meestal maak ik de foto's :P). Fijn voor tweespan en enkelspan.

Afbeelding

Voor mijn verjaardag kreeg ik dat jaar een HCA sulky, heeeeeerlijk ding om mee te "raggen" in het bos :D

Afbeelding

Afbeelding

De shetlanders hebben we toen verkocht (heb er nog steeds moeite mee maar wilde zo graag mijn droom (een fjord) waarmaken en destijds hadden wij geen eigen stal) en daar kwam Cos, toen 3,5 en redelijk groen maar wel vriendelijk en goedaardig dus hij leerde snel en lijkt graag voor de wagen te lopen. Dit keer wilde ik heel graag een Nederlandse wagen maar ja...de financien....toch een 5 jaar oude van v/d Mee kunnen kopen en tot op de dag van vandaag nog steeds geen spijt van, heerlijke wagen! (Cos nog met een fjordenboog...moet helemaal wennen nu ik het zelf weer zie)

Afbeelding

Inmiddels heeft Cos een eigen tuig, maar de wagen is er nog steeds en gaat ook niet meer weg!

Toen kwam P.C. ,na 5 maanden verkocht geweest te zijn, weer bij ons terug *\o/* *\o/* Zijn spullen waren er natuurlijk niet meer, ook niet mijn geliefde HCA, maar voor hem konden we een hele fijne tweewieler kopen van Nederlandse makelaardij, hydraulisch geveerd en fijn robuust!

Afbeelding

De laatste 2 karren zijn er dus nog steeds en aangezien wij geen verdere ambities hebben dan dagtochtjes en ritten door dorp/bos, denk ik dat dat voorlopig ook nog wel zo blijft....

bedenk ineens dat we ook nog ergens een concourswagen hebben gehad....

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:07

ik ben begonnen met een caveletti waar mijn zwarte shetlander hengst voor liep van rond de 95cm (hier heb ik helaas geen foto van).
daarna heb ik de caveletti nog even achter mijn grote b pony gehangen,daar was de sulky eigenlijk echt wel te klein voor,maar heb toch echt lol er mee gehad zie foto
Afbeelding
daarna heb ik een erg fijn merkloos pools wagentje gekocht die lekker ligt is,waar ik nu nog steeds mee rij en ik al van aales mee heb uitgehaald maar hij blijft gewoon super,geen spijt van.alleen wil ik nu graag nog volrubbere wielen kopen voor er op.
Afbeelding
hier foto van 2 span voor deze wagen
Afbeelding
omdat ik geen trailer met koetsframe heb/of 2 auto's met trekhaak op het moment,heb ik mij een oxer gekocht die ik samen met pony in onze 2 paardstrailer zet en zo kan ik ook op ritten en naar de dressuurles
Afbeelding
de onderste 2 heb ik dus nog en ben ik erg blij mee vooral de 4wieler.
ooit wil ik nog eens een spider kopen voor achter mijn 2 span pony's.maar duurt nog een voor dat mijn 2 spa monster oud genoeg zal zijn,want de donkere pony(links) van in het 2 span in de foto heb ik niet meer

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:47

Echt leuk om te zien!

Zo ben ik ooit begonnen ;)
Afbeelding

Toen na mijn enkelspan koetsiersbewijs een recreatiewagen gekocht en doorgegaan met tweespan:
Afbeelding

Ondertussen kwamen er langzamerhand wat pony's bij.
Toen begonnen met het rijden van wat wedstrijden met tweespan:
Afbeelding

Tweespan was niet genoeg, dus door gegaan met het langspan examen voor het koetsiersbewijs. Vierspan liep in het begin voor geen meter, pony's pasten ook niet bij elkaar.
Afbeelding

Pony's omgewisseld van plek, andere pony's in het span, veel dressuur getraind en toen begon het wat te worden (ook een nieuwe wagen die toch wat beter geschikt was voor een vierspan):
Afbeelding
Afbeelding

Nu uiteindelijk voor de nieuwe marathonwagen (de dressuur rijden we nu met een concourswagen):
Afbeelding

En af en toe moet je toch eens wat nieuws uitproberen
Afbeelding

Leliaardje

Berichten: 2771
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:53

Wat een leuk topic! Ga ik even volgen 8-) . Rij helaas al een paar jaar niet meer aangespannen, maar wat heb ik genoten van die tijd.

Romy_tessa: jouw ontwikkeling is helemaal heerlijk om te zien!

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 14:04

Jaren geleden begonnen met de Cavalettie

Afbeelding

En nu sinds een paar maanden de nieuwe Cavalier

Afbeelding

Afbeelding

Lisanne_

Berichten: 3262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Combinatie pony/paard + wagen door de tijd heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:14

Ik ben begonnen met een sulky:
Afbeelding
daarna nog een sulky gehad

Na 2 jaar kwam er een vierwieler
Afbeelding
Naast de 4 wieler 2x een cavaletti gekocht
Afbeelding

Daarna de 4 wieler verkocht en de cavaletti.

En een 4 wieler aangeschaft met meer beenruimte
Afbeelding

en een hca
Afbeelding

TiffanyJoy

Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-11-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:12

Maisie schreef:
leuke fjord en shet. Het 1e wagentje is idd niet zo handig.

Ik ben zo begonnen:
[ Afbeelding ]
een aars wagentje van rond de 350 kg. Oerdegelijk maar loodzwaar.


Dat is toch Cindy die voor de wagen staat?

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Combinatie pony/paard + wagen door de tijd heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:17

Ja dat is cindy op de 1e 3 foto's.