[AR] shetlander Luna, 1ste keer langelijnen op bokt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

shetlander Luna, 1ste keer langelijnen op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:12

In het begin van 2011 heb ik een tuigje gekocht voor mijn shetlander (meer info in profiel)
en sinds dan gaan we af en toe langelijnen.

Vandaag was Astrid mee (ze zit ook op bokt : roxy_zharaX)
en heb ik dus eindelijk eens een filmpje kunnen maken om te tonen aan de bokkers :D

Hier zijn de filmpjes : (Astrid is het meisje die bezig is met de pony :) )

En we zijn ook bezig om haar zo lang mogelijk te laten halthouden :D
tot nu toe lukt het zo'n 20 seconden :=

Reacties of tips zouden leuk zijn,
maar houd het vriendelijk :)

sasika

Re: shetlander Luna, 1ste keer langelijnen op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:17

wat een leuke vosseshet :D Als tip geef ik je mee om iets meer contact met de mond van je pony te houden, zo kan Luna ook geen gras eten en onder het werk uit komen. Lekker dooroefenen! ;)

Het geklik klak van Luna der hoefjes klinken wel erg schattig!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:24

Wat een klein en schattig propje zeg! wat is haar stokmaat???

Broek zit wel echt te laag, oogt ook gewoon wat te groot. Je zou kunnen kijken of je er nog wat gaatjes bij kan maken, om hem hoger te hangen. Anders evt. wat laten insnijden door de tuigenmager. Verder kan je de broeksriempjes er het beste of afhalen, of losjes vastknuppen aan de singel, aangezien ze nu erg hinderlijk heen- en weer zwiepen.

Verder zie ik eigenlijk weinig tot geen contact met de mond. Als je serieus bezig wil zijn met lange lijnen, sturen (en begrenzen, stel dat ze schrikt!) dan heb je daar niets aan met die lange waslijntjes aan leidsels ;) Zou dus gewoon licht contact met de mond houden, is voor de pony ook veel fijner en duidelijker.

Gebruik van een (kleine) menzweep valt wel aan te raden, omdat daar een slag aan zit. Kon het niet helemaal duidelijk op het filmpje zien, maar volgens mij maken jullie gebruik van een rijzweepje, en daar heb je geen slag aan zitten. Zo kan je haar ook niet echt begrenzen, mocht dat nodig zijn als ze bijv. schrikt en de andere kant op springt.

Tip: in de wei kan je mooi oefenen op wijken voor druk en wijken voor de zweep. Bij het mennen en lange lijnen is de menzweep namelijk de vervanging van de benen van de ruiter. Mocht ze ergens van schrikken en opzij springen, dan kan je haar begrenzen door een combinatie van leidsels en zweep te gebruiken (duwen/tikken met zweep bij linkerschouder, op de plek waar je normaal je been hebt, zodat ze naar rechts 'wijkt' voor de zweep). Ook bij het vragen van stelling en buiging en het maken van wendingen is dit erg handig.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:27

watlief <3

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:28

Dat gaat al goed lotte! IDD meer contact met de mond houden en de broek wat aanpassen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:33

Bedankt voor de reacties :)

Joyce : Luna is 80cm :=
ik zal volgende keer eens kijken naar de broek en zien wat ik kan doen met een gaatjesknipper.
Verder gebruikten we inderdaad een gewoon zweepje, ik hebdeze menzweep, maar die is nogal onhandig als we zo dicht bij de pony staan.
Volgens mij stonden we net iets dichterbij omdat ze even moeilijk deed toen we een ander paard voorbij kwamen onderweg :P

Ojaa, normaal maken we de broeksriempjes ergens anders aan vast, maar dit keer wilde ik ze wat losser laten hangen, om ze wat gewend te maken aan riempjes die ineens tegen haar kunnen schieten...

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:36

Wat lief zeg, al het commentaar is al gegeven, ga ik dan ook niet herhalen. Ik vind jullie echt super!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:42

lottex schreef:
Bedankt voor de reacties :)

Joyce : Luna is 80cm :=
ik zal volgende keer eens kijken naar de broek en zien wat ik kan doen met een gaatjesknipper.
Verder gebruikten we inderdaad een gewoon zweepje, ik hebdeze menzweep, maar die is nogal onhandig als we zo dicht bij de pony staan.
Volgens mij stonden we net iets dichterbij omdat ze even moeilijk deed toen we een ander paard voorbij kwamen onderweg :P

Ojaa, normaal maken we de broeksriempjes ergens anders aan vast, maar dit keer wilde ik ze wat losser laten hangen, om ze wat gewend te maken aan riempjes die ineens tegen haar kunnen schieten...

140 cm. vind ik niet echt bijster lang. Maar jullie lopen er ook wel erg dicht op. Te ver er vanaf is niet fijn/goed, maar er té dicht op is ook niet handig. Als je iets meer afstand houd (ik loop er overigens meestal niet eens strak achter, maar half achter/opzij zeg maar) en je houdt de zweep zo vast dat hij prettig in balans ligt en wat korter is (dus niet bij het einde van het handvat vastpakken, maar halverwege of bij het begin van het handvat) moet dat volgens mij toch mooi passen.

met die riempjes los voor het gevoel en het wennen is idd wel een goed idee, wist niet dat je het daarom deed.
80 cm. dan is ze idd niet echt heel groot nee :o :D

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:56

Ontzettend leuk filmpje, hihi dat geklik-klak is schattig!

Lees hele mooie tips hier, steek ik ook nog wat van op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:39

gaaf :D

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:50

leuk lotte!
commentaarpuntjes zijn idd gezegd, als je meer contact houd met luna haar mond, kan je sneller bijsturen als ze iets 'verkeerd' doet :)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:23

haha lunatje doet het heel goed :D <3 *\o/*

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:49

Leinearthur schreef:
Wat lief zeg, al het commentaar is al gegeven, ga ik dan ook niet herhalen. Ik vind jullie echt super!

Idd niks meer aan toe tevoegen.
Echt heel erg leuk, ga zo door! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:13

Leuke Luna weer! <3
Contact,broek en zweep is al gezegd.
Waarom langelijn je eigenlijk met broek? (gewoon nieuwschierig)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:50

FlorisSam schreef:
Leuke Luna weer! <3

Ik denk zodat pony daar ook aan kan wennen. Hier gaan ze ook een paar keer aan de dubbele longe en lange lijnen met volledig tuig, dus ook met het borsttuig. Longeer ze ook een keertje met borsttuig, en dan de strengen los, leer ze ook om over de strengen te stappen (heel belangrijk, net als wennen aan de broek) zodat ze echt álles kennen als ze echt voor de wagen gaan. Je wil niet hebben dat als ze een paar keer voor de wagen hebben gestaan ineens aan de kletter slaan omdat er ineens druk op de broek komt, of omdat ze perongeluk met hun been over de streng komen, dat is zonde, daar kan je ze van te voren al aan laten wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:53

JoyCiej007 schreef:
FlorisSam schreef:
Leuke Luna weer! <3

Ik denk zodat pony daar ook aan kan wennen. Hier gaan ze ook een paar keer aan de dubbele longe en lange lijnen met volledig tuig, dus ook met het borsttuig. Longeer ze ook een keertje met borsttuig, en dan de strengen los, leer ze ook om over de strengen te stappen (heel belangrijk, net als wennen aan de broek) zodat ze echt álles kennen als ze echt voor de wagen gaan. Je wil niet hebben dat als ze een paar keer voor de wagen hebben gestaan ineens aan de kletter slaan omdat er ineens druk op de broek komt, of omdat ze perongeluk met hun been over de streng komen, dat is zonde, daar kan je ze van te voren al aan laten wennen.

Dat dacht ik dus ook,maar dan snap ik niet waarom het borsttuig er niet aanzit ;)
Mijne loopt nu met lange lijnen (met de zweng) ook compleet in tuig. :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:56

Tsja, daar kan TS idd beste zelf antwoord op geven, zal ze vast een reden voor hebben.

Hier ga ik dan normaal gesproken op pad aan de lange lijnen door het dorp met borsttuig en broek, alleen haal ik dan de strengen er af, en knup ik de broeksriempjes dan weer aan het borsttuig, bij de gesp waar normaal de strengen vast zitten. Alleen bij mijn Welsh A merrie paste dat helaas niet, dan werd ze nogal ingesnoerd door de broek. Dus haalde ik de broeksriempjes van de broek, broek 'los' en borsttuig ook 'los', zonder strengen. Omdat dat nogal irritant werkt heb ik dit ook maar een paar keer gedaan, als ze het eenmaal in de gaten hebben kan je het net zo goed weglaten, gezien het met lange lijnen toch geen functie heeft.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:04

Thanks voor de leuke reacties :)

FlorisSam: idd om de reden die JoyCiej007 heeft uitgelegd.
Borsttuig zit er niet aan omdat ik geen zweng heb, maar die ga ik binnenkort maken
(moet eerst nog eens naar de winkel om 2 karabijnhaken te kopen om aan het balkje vast te maken ;) )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 01:24

lottex schreef:
Thanks voor de leuke reacties :)

FlorisSam: idd om de reden die JoyCiej007 heeft uitgelegd.
Borsttuig zit er niet aan omdat ik geen zweng heb, maar die ga ik binnenkort maken
(moet eerst nog eens naar de winkel om 2 karabijnhaken te kopen om aan het balkje vast te maken ;) )

Maar je kan het borsttuig ook gebruiken zonder zweng hoor :)
Strengen er af, broeksriempjes aan het borsttuig waar normaal de streng doorheen loopt, klaar is kees. Kan je ook mooi alvast een klein beetje druk/spanning op de broek zetten, leert ze daar ook aan wennen.

En het is zeker aan te bevelen om eens het borsttuig mét strengen om te hangen als je gaat longeren met dubbele longe, zodat paard daar ook aan went, en even samen met een groom/begeleider pony aantal maal over de strengen laten stappen, dan ook druk op de streng zetten als ze er met het been over heen zijn, en druk op de strengen en daar doorheen leren te lopen.
Puur tips overigens hoor.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:54

Wat schattig zeg.
Je zou evt een lange rijzweep met een slag kunnen gebruiken als je een boogzweep te lang vindt. Ik gebruik bij mijn pony van 1.50 namelijk ook een zweep van 1.40 met er achter lopen. Als je meer contact houdt van voren zul je zien dat het sturen ook makkelijker gaat, probeer eerst aan de buitenkant wat ruimte te geven, voordat je aan de binnenkant neemt. Halt houden idem dito, 't is gewoon voor je pony nu te vaag van de bedoeling is. Houd contact en houd je paard alert, zodat hij weet dat hij vanzelf weer een commando krijgt dat hij weer voorwaarts mag.
Heb je al een wagentje? Zal niet meevallen voor dit formaat. :)

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:00

Ziet er leuk uit!

commentaar is al gegeven:)

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:13

Wat een super leuke shet! Ziet er leuk uit :)

Het comentaar is idd al gegeven, ;)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 11:18

Thanks allemaal :o <3