Alwyn's zondagochtend ritje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 14:37

Dag allemaal,
In ons topic van 29 maart [AR-ITP] Alwyn voor het eerst zelf 'voorop' zagen jullie hoe Alwyn voor het eerst in zijn eentje met de wagen door de woonwijk liep. Ondertussen zijn we weer een stukje verder. We rijden met de wagen en met de tweewieler. De tweewieler vind ik zelf het lekkerste mennen, ik heb het gevoel dat ik er wat dichter op zit en wat meer contact met hem heb. Gisteren hebben we een nieuwe tweewieler opgehaald, een stevige gegalvaniseerde. Dit stond vanaf het begin op ons verlanglijstje, maar omdat we natuurlijk helemaal niet wisten hoe het allemaal zou gaan hebben we er nu, omdat het zo goed gaat, ook echt een aangeschaft. Zoonlief heeft de foto's gemaakt. Behalve de 1e ;)
Alwyn is ondertussen ook aardig gegroeid en heel wat wijzer geworden... maar hierbij de plaatjes...

De fotograaf en onze knutselaar (zouden daarom jongetjes mennen vaak leuker vinden dan onder de man?)
Afbeelding

Alles klaar voor optuigen / inspannen
Afbeelding

Alwyn lekker in zomertenue (zowel qua vacht als qua kilo's :+ )
Afbeelding

Zo zijn we vandaag op pad gegaan. Het zit nog niet optimaal. De tweewieler is wel goed in evenwicht, drukt niet op het schoftje. De broek zit nog niet goed genoeg, is nog steeds te groot (en heb hem al zo in laten korten). We hebben een nieuw tuig besteld, dan zal het nog beter liggen. Voor nu even zo op pad gegaan. De broek werkte wel, maar het kan allemaal nog beter...
Afbeelding

:o ik vind Alwyn zo'n lekker ding :o hier lijkt het alsof het lamoen erg naar voren zit maar dit valt erg mee als hij gewoon trekt
Afbeelding

hier zie je dat het met het lamoen erg meevalt maar dat de broek nog niet goed hangt / het lamoen nog wel wat naar beneden kan (of anders moet ik nog op puzzelen) klaar voor vertrek!
Afbeelding

We worden uitgezwaaid door een paar van de groep waar Alwyn bij in de wei staat...ze renden ook nog mee }> altijd wel weer een spannend leermoment met zo'n jonge pony maar hij bleef goed doorlopen we slingeren dan nog wel wat...
Afbeelding

Lekker drafje, brave poown!
Afbeelding

Gelukkig ook stukjes berm en we hebben vandaag ook voor het eerst gegaloppeerd, ging heel rustig kon hem ook weer goed terugnemen...
Afbeelding

En weer terug naar huis, bij elkaar zo'n drie kwartier onderweg geweest...
Afbeelding

Dag jongens, ik kom er zo weer aan hoor...Alwyn wordt weer afgetuigd en mag de wei weer op. Het was weer een mooi ritje.
Afbeelding

Tot de volgende keer!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:09

Ziet er goed uit! Leuke pony heb je :)

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:10

Wat is het toch een stoere pony! Leuk dat het zo goed gaat, en wat een mooie stevige tweewieler zeg! de kleur past weer precies bij alwyn.

ment je zoontje trouwens ook?

ShenziMax

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-06-10

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:12

Wat een leuke pony zeg (:
Heeft wat weg van mijn verzorgpaardjes, hihi

Ziet er heel lief uit zo voor het karretje! :D

VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:19

Bedankt voor de complimenten :o
Ons zoontje ment (zo min of meer) met onze mini. En hij mocht vandaag even met stappen de leidsels vasthouden. Hoop dat hij het leuk blijft vinden / nog leuker gaat vinden.

Alwyn is inderdaad een ontzettend lief, dapper ding. Heeft enorme 'will to please'. Vandaar dat we nu ook maar 1x per week met hem mennen en de andere keren als we wat doen gaan we wandelen of wat tutten. Alles wat je vraagt doet hij gewoon. Dus doen we het zeer rustig aan.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:36

ziet er super goed uit VHU!
Mooie kar ook zo, toen je hem op mp liet zien had ik er een heel ander beeld bij :D.. en nog steeds staat dat rood super goed bij hem :D knap ding is het

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:11

zie ik nou goed dat hij aan het hek vast staat zonder hoofdstel terwijl hij nog voor de kar staat? :x :n

VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:17

Hij heeft een halster aan hoor :+
Als ze bij ons 'thuiskomen', doe ik altijd eerst het halster om, leidsels los, hoofdstel uit en zet ze dus vast (in die volgorde). Meestal tussen twee lijntjes trouwens. Dan haal ik de rest eraf. Ik weet ook wel dat het officieel zo hoort dat je groom voor het paard staat , je haalt eerst de wagen eraf, dan de rest van het paard. Wij doen het dus even anders. De pony krijgt dan vaak bij het van de wagen afhalen / tuig eraf halen een emmer met voer / brood / wortels / e.d. Ik doe dat expres zo omdat ik vaak in mijn eentje met ze bezig ben en ze zo terwijl ik alles eraf haal even kunnen eten / bijkomen. Is niet zoals het hoort maar werkt wel goed.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:21

op je koetsiersbewijs is het belangrijkste wat je leert is je hoofdstel pas als laatste af doen, er zitten niet voor niets oogkleppen aan een hoofdstel. en de volgorde bij een koetsiersbewijs wordt niet voor niets uitgelegd. maar als je het hoofdstel eraf haalt en hij schrikt van de wagen... heb al veel te veel ongelukken zien gebeuren zo... mennen is toch net iets anders als OHZ. als een paard er dan vandoor gaat zit er gelukkig geen wagen achter

VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:25

Bedankt voor je bezorgdheid, terecht dat je het zo zegt en ik weet wat je bedoelt hoor. En ik weet ook heel goed dat mennen iets heel anders is dan onder het zadel. Alleen doen wij het dus anders, omdat ik dit dus bij ons veiliger vind. Ik wil de pony zsm aan het halster vast hebben staan zodat ik mijn handen vrij heb. Ik haal het hoofdstel er dus niet af als het halster er nog niet om zit. Hij komt dus niet los te staan en kan er ook met geen mogelijkheid vandoor gaan. Wil geen pony die van het erf afrent met een wagen achter zich aan ;)

valeriek
Berichten: 39
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:34

wat een super leuke pony rood staat goed!!
en ook een hele mooie wagen zullen jullie vast veel plezier aan gaan beleven..
groetjes valerie

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 08:28

*-:) GAAF paardje, mooie wagen, ziet er erg leuk uit !
fantastisch !
En super dat je met een cap op ment, dat zie je niet veel !! *D

sumic

Berichten: 1877
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:02

VanHuisUit schreef:
Bedankt voor je bezorgdheid, terecht dat je het zo zegt en ik weet wat je bedoelt hoor. En ik weet ook heel goed dat mennen iets heel anders is dan onder het zadel. Alleen doen wij het dus anders, omdat ik dit dus bij ons veiliger vind. Ik wil de pony zsm aan het halster vast hebben staan zodat ik mijn handen vrij heb. Ik haal het hoofdstel er dus niet af als het halster er nog niet om zit. Hij komt dus niet los te staan en kan er ook met geen mogelijkheid vandoor gaan. Wil geen pony die van het erf afrent met een wagen achter zich aan ;)


Daarom doe ik altijd eerst een halster over het hoofdstel aan zodra we thuis komen en zet m zo vast. Dan heb ik ook mijn handen vrij om de wagen los te maken. Pas als de wagen er van af is, gaat het hoofdstel af en de rest van het tuig. Misschien een idee?
Je hebt een leuke pony! Heel veel plezier ermee!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:29

Ik doe altijd het halster om de hals van de pony en haal daarna de wagen eraf. Een wagen eraf halen is zo gebeurt. Je kan ook zo'n koeband hebben klaarhangen, gaan ze ook geen kant op
Leuke tweewieler trouwens

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:30

Hey Maaike, Alwyn ziet er super uit! Lekker grasbuikje! Verder een leuke wagen, Alwyn doet het weer super zo te zien :#

xLyss

Berichten: 105
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:18

Ziet er leuk uit :D

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:46

Leuke foto´s zeg!!! Leuke pony ook ;)

VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 17:49

Citaat:
Daarom doe ik altijd eerst een halster over het hoofdstel aan zodra we thuis komen en zet m zo vast. Dan heb ik ook mijn handen vrij om de wagen los te maken. Pas als de wagen er van af is, gaat het hoofdstel af en de rest van het tuig. Misschien een idee?


Citaat:
Ik doe altijd het halster om de hals van de pony en haal daarna de wagen eraf. Een wagen eraf halen is zo gebeurt. Je kan ook zo'n koeband hebben klaarhangen, gaan ze ook geen kant op


Bedankt voor de tips .... maar ik haal eigenlijk ook altijd, na het vastzetten met het halster, wat ik er dus omheen doe op een manier dat de pony nooit los komt :+ , direct de wagen eraf.... maar nu lag het fototoestel klaar en heb dus nog ff een plaatje geschoten. Ik zal noooooooit meer tussendoor een plaatje schieten ;) Maar...Napie, die koeband komt er die hang ik voortaan gewoon klaar (laten we nu net bij een ex-koeienboer staan :D ), kan er zowiezo nooit wat gebeuren :j

Bedankt voor de overige complimenten :D

Saaarr

Berichten: 1055
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:20

Ziet er erg leuk uit zeg,
veel plezier met hem verder :D !!

IvysToeter

Berichten: 11897
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:59

leuke foto's hoor!
ik doe bij wobbe ook altijd zijn halster om zijn hals hangen, dan de kar eraf en dan hoofdstel af en halster om.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik het soms ook wel eens anders doe hoor...

Maar dat is nu al genoeg gezegd.
Hopenlijk heb je snel je nieuwe tuig binnen :D

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Alwyn's zondagochtend ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:47

ik stop altijd op het erf. Dan doe ik de kar er vanachter en dan loop ik met pony naar de poetsplek om verder uit te spannen. En ja dan gaat eerst het hoodstel er af.

Ik vind wel dat je een mooie wagen hebt hoor !!

VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 22:57

Citaat:
En super dat je met een cap op ment, dat zie je niet veel !!

Tja, moet als moeder natuurlijk wel het goede voorbeeld geven ;) Maar ik vind ook dat het zo hoort, eerlijk gezegd. Heb in mijn paarden/pony jaren vaak genoeg zand gehapt, dus cap is wel zo veilig.

daniellekas
Berichten: 442
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 07:59

Het ziet er goed uit en dikke knuffel voor simba.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:27

leuke foto's!

wat een een enorm stoere pony!

VanHuisUit

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:51

Dank je Danielle en Nouvel!
Het topic is alweer een paar weken oud en weer geactiveerd door de reactie van Danielle. Inmiddels past de broek beter want Alwyns billen zijn duidelijk dikker geworden :Y)
Hij draafde vanochtend keurig in een kaarsrechte lijn langs het weiland, dus dat zit er ook al beter in. Langs de weg doet hij het gewoon super, we zijn nu ook af en toe aan het oefenen op een veldje. Dat is dan opeens heel spannend (stel je voor dat er iets uit een molshoop springt :+ ).

Ben erg tevreden over de tweewieler. We hebben hem nu goed in balans en hij is lekker stevig.

Ik zal de knuffel overbrengen aan Simba ;)