[AR] Eper Paarden4daagse ('09) met enkelspan shet; prima te doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Eper Paarden4daagse ('09) met enkelspan shet; prima te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 18:46

Jaja, tussen al die winterse taferelen staan wat zomerse foto's ook best leuk dacht ik.
Heel erg verlaat want inmiddels kijken er al velen weer uit naar de volgende Eper Paardenvierdaagse van juni 2010.
Toch wilde ik jullie deze foto's niet onthouden.

Vorig jaar hebben wij voor het eerst de Eper Paarden4daagse gereden, en dat was een súpergave ervaring. Inmiddels hebben we al een tijdje geleden te horen gekregen dat we ook voor dit jaar weer zijn ingeloot. :D
Opzich is het best te doen met een enkelspan Shet, we hebben ook erg goed getraind en uiteindelijk kan ik zelfs zeggen dat m'n pony het toch erg goed heeft gedaan met niet al te veel moeite.
Misschien had pony-lief zelfs nog wel meer lol dan dat wij dat hadden; die vond het allemaal prachtig, iedere dag hard werken is wat ze nog het liefste doet. Liep iedere dag vrolijk dribbelend met de oortjes naar voren over het camping-terrein, of dat nu voor of na de rit was.
En misschien was het voor mij als menner nog wel zwaarder dan voor de pony; ze wil nu eenmaal héel graag voorwaarts en was af en toe erg heet; het koste me dan soms ook de grootste moeite om haar bij me te houden omdat er nog meer mensen op de route zijn, en zij alleen maar op haar hoogste tempo wilde draven.

We zijn 1 dag voor de vierdaagse aangekomen op de camping, en nadat we gesetteld waren hebben we Ot ingespannen, een heerlijk ritje gemaakt en op de terugweg zijn we zelfs nog naar de AH geweest in centrum Epe om boodschapjes te doen. Omstebeurten even de winkel in, boodschappen in de wagen gegooid en weer op naar de camping.

Uiteindelijk hebben we alle 4 de dagen de route's helemaal uitgereden en hebben we ook de intocht op vrijdagavond door Epe meegereden. De donderdag (3e dag) staat bekend als 'de zwaarste dag', omdat deze een hele zware (maar érrug mooie) route over de hei heeft. Helaas zat het weer niet altijd mee en had het 's nachts flink geregend, en ook op de donderdag zelf heeft het flink geregend. De hei was dus erg zwaar en blubberig, en na de hei volgde nog een kilometers lang pad met een dikke laag blubber. We hebben haar op de hei en op dat pad ook even een tijdje stilgezet en laten uitrusten, want we moesten toch echt in draf door de blubber omdat we er anders niet doorheen zouden komen, en ze had dus eigenlijk weinig tot geen tijd om weer op adem te komen.
Na het pad bleek dat ze 1 van haar voorijzers had verloren, dat was even wat minder na zo'n vermoeiende dag :( maar gelukkig was er een goede hoefsmid terplaatse die haar weer van een nieuw ijzer had voorzien.

Het was echt een fantastische ervaring voor zowel menner, groom als pony en ik kan het dan ook iedereen aanraden. Wij verbleven tijdens de vierdaagse op Camping Jagtlust alwaar het erg gezellig was, de onderlinge sfeer was erg goed en ook tijdens de ritten hield eigenlijk iedereen wel netjes rekening met elkaar.
Het rijden van de vierdaagse geeft echt een uniek gevoel, moeilijk onder woorden te brengen maar wellicht dat jullie door deze foto's een mooie impressie krijgen.

Vriendin Mirjam (mirjam_kl @ bokt) ging mee als groom, wil haar bij deze even nogmaals ontzettend bedanken voor alle gezelligheid, naast een leuk gezelschap is ze zo'n beetje de beste groom die je je als menner maar kan wensen :j

p.s. Excuses voor de véle foto's, heb met moeite een selectie kunnen maken, er was ook zóveel te zien :) De foto's in link zijn zéker ook de moeite waard! :j

1. Dag v. aankomst: Ot voelde zich prima op haar plek in de wei
Afbeelding

2. Dag 1; mooie route, Ot was erg heet en ik kwam er achter dat ik beter zoveel mogelijk m'n eigen tempo kan aanhouden en mensen kon vragen om te passeren, dan me constant aanpassen aan de deelnemers voor ons, daar werd Ot alleen maar heel erg ongeduldig van. Af en toe ook even stilgezet om een rustig plekje tussen de deelnemers te vinden.
Afbeelding

3. Op de rust aangekomen een leuk span vossen even op de foto gezet.
KLIK!

4. Dag 2; vrolijk en vol goede moed vertrokken we weer van het startterrein:
Afbeelding

5. Mooi landschap, zwaar en zacht zandpad maar op zich best te doen
KLIK!

6. Tijd om even te poseren voor de foto, met de hei als achtergrond
KLIK!

7. En een passerende ruiter op een gígantisch paard wilde ook wel even een foto maken van ons samen:
Afbeelding

8. Even een stukje samen gereden, paard was kruising appaloosa x shire, was echt heel erg groot en dat verschil probeerde Mirjam vast te leggen; echter lijkt het verschil op de foto veel kleiner dan dat het in werkelijkheid was!
Afbeelding

9. Tijdens de rust zorgde Mirjam voor Ot terwijl ik de drankjes ophaalde en natuurlijk nog even wat foto's maakte.
Afbeelding

10. Superleuk 4span Welshsjes, de Duitse menner logeerde ook op Camping Jagtlust en was helemaal weg van onze Ot.
KLIK!

11. Schattig 2span mini-shetten die we regelmatig tegenkwamen op de route en op de diverse rustplaatsen.
KLIK!

12. ... En we vervolgden onze weg; leuk stuk gereden tussen de weilanden:
Afbeelding

13. Even een poseerfoto onderweg:
KLIK!

14. Op de camping aangekomen, ik deed vaak het uitspannen en verzorgen van wagen en tuig, terwijl Mirjam Ot voor haar rekening nam.
Afbeelding

15. Gelukkig was er dus een afspuitplaats op de camping aanwezig; tijdens de rit houd je je pony maar moeilijk schoon :(:)
KLIK!

16. Dag 3; tot aan de rustplaats heerlijk gereden met mooi weer, helaas vertrokken we toen het flink ging regenen, en de zware hei..... die moest nog komen!
KLIK!

17. Leuk span friezen op de rustplaats.
KLIK!

18. Zo kan het ook :')
Afbeelding

19. Hét pad dat mij heel wat gevloek heeft bezorgd :o
KLIK!

20. Maar toen het zonnetje inmiddels weer ging schijnen, was het bos ondanks z'n zware pad toch wel heel erg mooi:
KLIK!

21 en weer op weg
Afbeelding

22. En dít was toen het resultaat :+
KLIK!
KLIK!

23. .... maar het kan natuurlijk altijd nóg een stukje erger :') _O-
Afbeelding

24. de árme passagiers zullen wel toe geweest zijn aan een heerlijke douche!
KLIK!

25. Op het startterein wachten op de smid.... Mirjam had ondertussen even een onderonsje met Ot
Afbeelding

26. Dag 4; laatste dag en weer vol goede moed op pad. (3e aanspanning in de rij)
KLIK!

27. Wederom een prachtige omgeving
KLIK!

28. Vlakbij de rustplaats
KLIK!

29. Leuk spannetje Shetten die we die dag ook regelmatig tegenkwamen:
KLIK!

30. Deze mevrouw wilde opstappen middels een krukje maar paardlief dacht daar toch nét iets anders over :') na poging nummer zoveel ging ze toch maar op zoek naar iemand die haar paard wilde vasthouden terwijl ze opsteeg.
KLIK!

31. Aangekomen op het startterein kwam het besef; 'we zijn klaar! we did it!'. Dát verdiende een wijntje!
Afbeelding

32. Op het startterein was het erg druk; mensen vertrokken, mensen kwamen...
KLIK!

33. 2 emmertjes water halen :j
KLIK!

34. Vond ik een érg gaaf beestje, volgens mij ook van een bokker??
KLIK!

35. vierdaagse rijden is plezier voor mens, paard en.... hond
KLIK!

36. Op de camping aangekomen waren we getuige van een erg bijzonder en super schattig tafereel; zoek de smuf op de reus!
Afbeelding

37. Lekker poetsen (jaja, achterstevoren :+ ) en peerd bleef natuurlijk braaf stilstaan
KLIK!

38. Op de camping pony even rust gegeven, wagen mooi gewassen en versierd, pony gewassen, opgetut en ingespannen, om vervolgens met bloemen, wortels en een hoop gezelligheid onthaald te worden tijdens de intocht door Epe:
Afbeelding

:wave: Dat was het al weer, bedankt voor het kijken en nu je hier toch bent, laat dan even een berichtje achter :wave:

Foto's van de intocht door Epe op vrijdagavond volgen nog in een ander topic op EV-ITP, tegen die tijd zal ik hier een link naar het topic zetten.

hafjelinger

Re: Eper Paarden4daagse ('09) met enkelspan shet; prima te doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:53

Wat leuk zeg!!!! :)
Met je nieuwe wagen word je span vast nog mooier!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 18:56

Dankje hafjelinger :)
Ja dat weet ik wel zeker ;) en wordt ook een stuk comfortabeler rijden voor mij, pony en groom. Vooral die rem.... kan ik soms goed gebruiken!

tijdens inspannen en optuigen was ze de rust zelve, maar zodra ik de leidsels ter hand nam en Mirjam het halstertouw van het bit af klikte werd ze helemaal hyper en kwam soms zelfs nog een stukje omhoog ook nog! Die kon dan echt niet wachten om op pad te gaan.... :=

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:01

Haha hoezo kort samengevat _O-

Erg leuke foto's misschien rij ik 2011 wel mee met Vince! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:01

Ziet er zeer leuk uit!
Krijg er bijna zelf ook zin in, al heb ik nog nooit "gemend" (? is dat en woord? := )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:03

@ Eline: hahaha ehmm.... kort, nee niet echt _O- maar je krijgt zo wel een beetje een idee :P
Moet je echt een keer doen, 't is echt een supermooie ervaring!

@ superwoman; mennen, ik men, jij ment, gemend... klopt volgens mij prima hoor! :)

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:03

Gaaf verslag joyce! Beter laat dan nooit toch? Super week was het en ja ook wel erg vermoeiend...hihi Gelukkig hadden we een prima luchtbed dus slapen was voor mij geen probleem.

Heb erg genoten van de paarden, mensen, omgeving, het groomen etc. En ik kan niet wachten tot de volgende vierdaagse!!!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:06

JoyCiej007 schreef:
@ superwoman; mennen, ik men, jij ment, gemend... klopt volgens mij prima hoor! :)

gelukkig :D

Susanne

Oh wat lijkt me dat SUPER om te doen!! Leuk verslag met nog leukere foto's erbij ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:06

mirjam_kl schreef:
Gaaf verslag joyce! Beter laat dan nooit toch? Super week was het en ja ook wel erg vermoeiend...hihi Gelukkig hadden we een prima luchtbed dus slapen was voor mij geen probleem.

Heb erg genoten van de paarden, mensen, omgeving, het groomen etc. En ik kan niet wachten tot de volgende vierdaagse!!!!!

Inderdaad; en nu mensen allemaal genoeg hebben van de sneeuw kan iedereen alvast z'n hart ophalen met wat meer zomerse foto's.
Ik had toch wel minimaal een week nodig bij thuiskomst om weer wat bij te komen, maar het was inderdaad puur genieten.

Ik vertel Ot nog maar niet dat we dit jaar weer gaan, dan houd ik haar nog even rustig, voordat ook bij háar de 4daagse koorts weer gaat toeslaan :') _O- :+

Suzan_bobar

Wat een ontzettend gave foto´s, krijg ik er nog meer zin in om mee te gaan doen :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:07

wauw, super leuk!
helaas duurt het nog even voordat sun beleerd kan worden.

kan dit ook met gewone rij paarden?
dus rijdend de routes afleggen?

je hebt een een geweldige shet, vind haar echt geweldig. :~

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:08

Jelleee schreef:
Oh wat lijkt me dat SUPER om te doen!! Leuk verslag met nog leukere foto's erbij ;)

Dankjewel :D
Het was inderdaad súper, en om echt een idee te krijgen hoe zoiets is moet je eigenlijk gewoon zelf meedoen :j
maar hoop dat ik met deze impressie toch een steentje daartoe heb bijgedragen :o :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:10

gekvanfleur schreef:
wauw, super leuk!
helaas duurt het nog even voordat sun beleerd kan worden.

kan dit ook met gewone rij paarden?
dus rijdend de routes afleggen?

je hebt een een geweldige shet, vind haar echt geweldig. :~

Hahaha, dankjewel, ik heb haar ook echt dagelijks de hemel ingeprezen hoor, ondanks dat ik haar soms wel even achter het behang heb kunnen plakken, maar ze doet het toch maar wel allemaal mooi even voor me, en zeker niet met het minste plezier. Ben nog steeds zó trots op haar, dat kleine ding weet echt van aanpakken en hard werken, niet normaal gewoon.

Dit kan inderdaad ook gewoon onder het zadel gereden worden, is echt niet alleen voor aanspanningen.
Dat vond ik trouwens ook heel mooi om te zien; menners en ruiters ging over het algemeen prima samen!
Er zijn jaarlijks zo'n 500 startplaatsen, en als ik zo de startlijsten door kijk denk ik dat de verhouding menners/ruiters toch aardig gelijk loopt.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:13

Ziet er echt leuk uit!
En met je nieuwe wagen straks word het nog beter! +:)+

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:23

oooohhhh...ik heb er al weer helemaal zin in!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:57

Leuke foto's Joyce. Nu weet ik naar welke mens/Shet moet uitkijken op de camping.
De foto's van Blanket zijn ook erg leuk. Op de foto op de hei naast Blanket daar loopt mijn vriendin Jolanda achter met Wacquero. Om de verwarring groter te maken: op Blanket zit ook een Jolanda.
Jij zou met Juul de Shet van Linda een goed span vormen; ze lijken veel op mekaar. Heb je haar al gemaild?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:41

Ziet er super uit zeg, wilde ook eigelijk graag meedoen maar zit dan nog op school. Misschien volgend jaar want dan zit ik niet meer op school. Leuke foto's en leuk verslag, je maakt me enthousiast :D Wil dit jaar in loenen de 3 daagse gaan doen :D

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 02:22

wat super gaaf zeg om te zien,
lijkt me ook zeker leuk om een keer te doen.

mooie samenvatting

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:57

Wauw!!
Ontzettend gaaf!!

Wat een ontzettend knap paardenkind heb jij voor de wagen staan zeg!

Als ik vragen mag, hoe zag jouw opbouwschema eruit?

groetjes, lacuna

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:17

Wat een prachtfotos. Knap hoor.
Wij hebben toen meegedaan aan dag van aangespannen paard in Nijkerk. Ook met shet. Dat vonden wij al zwaar.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:05

Foto nummer 7 heb ik dus gemaakt! En mij heb je op foto 30 gezet...kan me alleen niet meer herinneren dat iemand Alf beet moest houden, meestal zet ie één keer een pas opzij en daarna kan ik erop. Hij werd wel een beetje hups van alles om zich heen....

Foto 34 is het vriendinnetje van mijn vriendin die vorig jaar voor het eerst meereed. Volgens mij zit ze niet op bokt....

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:24

Echt leuke foto's rij dit jaar voor het eerst mee en heb er echt zin in.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:07

Heel leuk gedaan! En grappig voor mij om alle plekken te zien waar ik een paar keer in de week rijd. (Nu even niet :()

Het zware pad van foto 19 en 20 is op het landgoed Welna, een prachtig pad, waar je normaal niet mag komen met paard of auto. Vandaar dat het ook niet berekend is op 400 paarden in 1 dag, denk ik.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:11

Ziet er erg gezellig en leuk uit.
Wat ook een mooie omgeving!
Dus dit jaar mag je er weer aan geloven!! :D
Kijk nu al uit naar je verslag........