[AR] foto's van de herfstrit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

foto's van de herfstrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:29

Afgelopen zaterdag was de herfstrit van onze menvereniging. Het was bijzonder geslaagd, we hadden prachtig herfstweer (wel heul koud en de oer-hollandse herfstbui mocht ook niet ontbreken, maar verder heerlijk in het zonnetje gereden)
Smorgens zouden we om 10 uur vanaf het inspanterrein vertrekken. Ik heb zelf helaas niet zo'n superluxe grote vrachtwagen-met-koets-gedeelte... ik moet het maar doen met een autootje met dezelfde naam als mijn pony en een lief klein shettentrailertje. Gelukkig heb ik een super-tweewielertje! Je kunt het namelijk uit elkaar schroeven, achterbank plat en karretje erin! Je moet dan alleen wel ff op tijd op het inspanterrein zijn, want ja... het moet ook weer in elkaar natuurlijk!
Afbeelding

En zo gingen wij op weg!
Afbeelding
beetje drammerig nog.

braaf over de rotonde
Afbeelding
de begeleider op de motor had de weg voor ons fijn gesloten, zodat de hele ploeg kon oversteken.

Afbeelding
haha! Die was wel groooot hoor! Gelukkig had de menner het paard super onder controle en hebben mn groom en ik ontspannen kunnen rijden zonder dat we het gevoel hadden dat we overhoop gereden zouden worden.

Afbeelding
fijne pony! Geen gedram meer, gewoon lekker sjouwen.
Lelijk he, zo half geschoren :(:)

Afbeelding
Hier hadden we onze eerste stop! Lekker met koffie en... SLAGROOMSOESJES!
(en zowaar... ik kon mijn eigen slagroomsoesje zelf opeten zonder dat er een zwarte neus in de buurt was... Ideaal een groom!)

Afbeelding
Catlin en Sunny hebben even een onderonsje...
De arme meid, ze had het zo koud! Op de kar zat zij lekker onder de deken, maar tijdens de stops moest ze die inleveren zodat ie op de pony kon.

Opeens klonk er een vreemd fluitsignaal... Ik snapte er geen bal van, maar alle menners vlogen plotseling terug naar hun aanspanning, dekens af, handschoenen aan... Ik dacht "Verrek! We gaan weer"
Daar was dat fluitje dus voor! ;)

Afbeelding
Weer fijn achter de andere shetlanders. Er liepen nog 2 shetten mee (tweespan) en verder alleen maar grotere paarden. Sun had echter helemaal geen moeite met het tempo of wat dan ook en liet zo maar weer even zien dat een groot hart soms gewoon in een kleine verpakking zit.
En tja, dames, zijn we het er niet allemaal over eens dat die kleine cadeautjes vaak de allerbeste zijn?! ;) Zo ook met shetten!

Afbeelding
Tja... ik geloof dat sunny toch een beetje camera-schuw is...

Afbeelding
maar hij kan wel netjes in een rijtje lopen he!

Afbeelding
Even rustig mijn handen opwarmen. Fijn hoor dat Catlin nu ook kan mennen, kon zij mooi even de pony mennen, en ik mn handen warm wrijven.

Zo kwamen wij aan bij de volgende stop. Dat was bij een landwinkel, en daar hebben we de lunchstop gehouden.
De fotograaf vond mn pony wel heel grappig, en ik moest er maar even naast gaan staan zodat "we kunnen zien hoe klein hij is"
Afbeelding
Je ziet wel aan zn hoofd dattie daar helemaal niet vrolijk van wordt! Tss, klein! hoe durven ze!

Afbeelding
Even sun zn voorhoofd krauwelen. Dat vind hij altijd erg prettig. Hij mag (uiteraard) niet schuren, dus hij houdt zn hoofd dan zelf stil, en ik krauwel eroverheen.

Na de lunch weer verder, de leidsels nog maar even aan catlin gegeven en nog wat foto's getrokken.
Afbeelding
Dat was ons uitzicht!

Op weg naar de laatste stop hadden we nog 3 tellen regen, a 2 druppels en een hagelsteen.
Dat was voor de meiden in de kar voor ons voldoende reden om gauw onder de deken te kruipen!
Afbeelding

Bij de laatste stop had ik het heel koud, en moest en zou ik opwarmen:
Uiteraard is het onmogelijk om met 2 kopjes koffie ongemerkt terug naar je paard te lopen... De fotografe had maar een scherp oog. ;)
Afbeelding

Al met al is het een heerlijke dag geweest, en kijk ik alweer uit naar onze volgende rit! Gelukkig hoef ik niet lang te wachten, want op 7 november spannen we de paarden weer in voor de snertrit!

Op alle foto's zit natuurlijk copyright.

Groetjes, lacuna

EDIT: foto dubbel, even gewijzigd naar de juiste foto.

Keet

Re: foto's van de herfstrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:41

Wat leuk zeg, zoon rit!
Lijkt me toch best gek rijden met zoon grote zware belg achter je :) gelukkig had hij hem goed onder controle :)

Wat zullen jullie het koud gehad hebben :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:46

Ziet er super gezellig uit! Jullie aanspanning ziet er echt mini uit vergeleken bij dat grote trekpaard :D

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:48

ziet er gezellig uit hoor :D!
die kleine shet tussen alle die andere paarden !
veel plezier met je volgende rit!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:47

*D Super gaaf gezicht, en wat heb je er een mooi tuigje op liggen !
Heerlijk genieten is dat zo'n rit. Stoer hoor. Leuke pony ! 8-)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 19:37

Thnx!
Het was inderdaad ontzettend leuk! Het was eigenlijk opvallend relaxed rijden met die Belg achter ons. Hij sjokte en sjouwde daar een beetje op zn gemakje en leek ook nergens van onder de indruk. De menner hield ook fijn afstand, en ik heb hem daar dan ook wel even voor bedankt halverwege de rit.
Koud was het zeker ja... :\ maja, je moet er wat voor over hebben, nietwaar? ;)

jamaar wij hebben ook een iniemienie aanspanningetje hoor. Behalve dan het paard ervoor, want Sun denkt dat hij toch minimaal 1.80 is (ja, eigenlijk is hij een iets te heet gewassen friese hengst zonder ballen) maar met zo'n grote erachter blijft er inderdaad helemaal niets van over, haha

Thnx, dat zal wel lukken! Ik kijk er nu al naar uit!

Dankjewel. Ja dat tuigje blijft hem goed staan he!

Groetjes, Lacuna

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:41

Dag Lacuna,

Mag ik vragen hoeveel km de tocht was en weet je misschien ook je gemiddelde snelheid?
Ik stel deze vragen omdat wij ook af en toe achter een grotere aanspanning rijden en onze Shetlander dan vaak bij moet draven terwijl de voorste koets in stap gaat. In normale stap loopt onze Shet ongeveer 4,5 km per uur. De Welsh aanspanning loopt ongeveer een kilometer per uur sneller

Groet
Wilem

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:13

Hallo Willem,

De tocht was 30 km, maar de gemiddelde snelheid durf ik niet te zeggen. Voor een shetlander heeft mijn pony wel heel ruime gangen. Het tweespan shetten voor ons (waren ook iets kleiner dan Sun, Sunny is 1.06m) moest inderdaad wel regelmatig bijdraven. Sun heeft totaal geen moeite met de normale gangen van een groot paard. Heeft het grotere paard nu ook een opvallend ruime gang, of stapt het gewoon erg vlot dan moet hij inderdaad ook bijdraven hoor, maar in een normale arbeidsstap kan hij ook zn gewone staptempo aanhouden. In draf heeft hij helemaal geen problemen, ook niet met ruime gangen. (ja, ok... een draver in snelle draf dan moet sun toch wel galopperen hoor ;))
De rit was van 10.00 tot 16.00, met 2maal een korte stop en 1maal een lange stop, dus we zullen er ongeveer 4,5 uur aan gereden hebben denk ik.
Als je wil kan ik voor de snertrit over 2,5 week de tijden wel wat nauwkeuriger opnemen. En met een beetje geluk heb ik dan ook mn snelheidsmetertje aan de kar :)

Groetjes, Lacuna

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:17

Wat gaaaaf! Brave shetterd heb je ook zeg! Leuk dat het zo goed ging! :D

Veel plezier met de snertrit! Ik hoop voor je dat het dan lekker weer is! :)

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:35

@willemke: dat is een gemiddelde stap snelheid voor een shet denk ik hoor. Draven wil nogal eens verschillen.
bij lange tochten wordt meestal de gemiddelde snelheid op 8 a 9 km p/u gelegd. Wij draven dan meer dan de grote aanspanningen, en als zij draven kunnen de shetten zich daar weer aan "optrekken" (die willen ze dan graag bijhouden, dus als de grote aanspanning stapt, draven wij bij) Zondag hadden wij bijv. een rit van 30 km, daar hebben we bijna 4 uur over gedaan (pauze niet meegerekend dan he) , maar als er bij een wegtraject in de marathon wordt er uitgegaan voor 11 km/u, ja...dan galopperen wij ook stukjes (maar dat is dan ook weer geen 30 km)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:02

ziet eruti als een heerlijke rit :D

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:46

Dag Lacuna, Hebrino,

Dank aan jullie beiden voor de reactie.
Ik had niet gedacht dat dergelijke afstanden probleemloos afgelegd zouden kunnen worden met een Shet tussen grotere paarden.
Voor wat Lacuna betreft houd ik me aanbevolen voor gegevens van de snertrit, middels dit forum.
Voor mij zijn de ervaringen van anderen natuurlijk ook van harte welkom.

Groet
Willem

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:09

Leuk (foto)verslag!

Ik heb zelf ook zo'n wagentje, maar dan met een shetje van ca. 96 cm ervoor. Ze is pas 3 en loopt nog maar sinds dit voorjaar voor de wagen.

Om haar niet te overvragen heb ik haar nog niet meegenomen met de clubritten (ben deze zomer steeds bij iemand anders op de wagen meegereden), maar ik hoop eigenlijk volgend jaar ook met mijn eigen aanspanninkje mee te kunnen rijden.

Ik heb me al vaak afgevraagd of dat dan toch niet te zwaar voor haar zal zijn, zo 25 tot 30 km meerijden tussen de grote(re) pony's en paarden.
Goed om te lezen dat het bij jou prima gaat (al is jouw shet dus wel wat groter).

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:14

ziet er gezellig uit leuk hoor die gezelligheidsritten
wij hebben 8 nov onze boerenkoolrit
leuke shet heb je hij kan lekker sjouwen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 07:50

Het wagentje weegt vrijwel niets, en loopt heel soepel en gemakkelijk. Had wel even ruzie met mn rem toen ik hem net gekocht had, want die bleef steeds hangen na gebruik. Maar wat olie erop, en nu loopt alles heerlijk soepel. Dat scheelt natuurlijk voor de pony een heleboel.

Ik zal woensdag de snelheidsmeter op de kar schroeven, en de gegevens van de snertrit zal ik dan even per pb versturen.

Die gezelligheidsritten zijn SUPER! Het is mijn eerste rit met deze vereniging (ben pas lid sinds begin van het jaar, en heb de voorjaarsrit niet mee kunnen doen ivm vervoer, en de korenrit ook niet want toen was de pony ziek) maar heb al wel meegedaan met de puzzel-vaardigheidsdag (puzzelrit, dressuur- en vaardigheidsproef) en met het ringsteken. Onze vereniging is ook echt super! Ik zit er nog maar net en was met de korenrit wel even naar het inspanterrein gegaan om te zien of ik misschien ergens kon helpen. Ook uitgelegd dat Sun ziek was en ik daarom dus niet mee kon, en meteen wordt er van 3 kanten geroepen "och meis, ik heb nog wel een plekkie op de wagen, spring er maar op!" Tja, dat is toch super!
Ik kijk al helemaal uit naar 7 november! Hoop alleen dat het dan niet al te koud is... :|

Groetjes, lacuna

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:42

Wat ziet dat er gezellig uit zeg, erg leuk zo'n fotoverslag van (zo te zien en lezen) een geslaagde dag!

De foto's met die "tank" erachter zijn natuurlijk het allermooist :P

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:57

Ziet er zeker gezellig uit, super dat je shet het zo goed bij kan houden want anders zou het nog een knap vermoeiende rit kunnen worden.

Mag ik vragen bij welke vereniging je zit, aangezien je bij ons in de buurt woont (althans ik neem aan dat je een plekje voor je eigen shet zoekt) ik woon in Heijningen en wij rijden 2 span met onze fjorden. Het lijkt ons leuk om mee te doen met zulke ritten.
Bij onze buren is nog wel een plekje voor je pony wil je wat meer weten stuur maar een pbtje.

Groetjes karin.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:29

ziet er heerlijk uit, leuk dat jullie zo'n reus achter je hadden haha.
zo zie je maar dat een een goed getrainde shet, zijn beentje echt niet omdraait voor een lekker stukje rijden;)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 07:12

Nee, inderdaad, hij loopt dat op zn sloffies. En hij vindt het zelf ook nog leuk om te doen.

Ja, die foto's maken het wel heel bijzonder he ;)

Groetjes, lacuna

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:46

gaaf zeg!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:33

Wat een gezellige rit!
Hahaha, idd een heel verschil in formaat, klein maar dapper, nietwaar?