[AR] Replay [draver x arabier] voor het eerst voor de wagen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Replay [draver x arabier] voor het eerst voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:05

Gisteren heb ik Replay voor het eerst voor de wagen gezet. Ongeveer 2 jaar geleden ben ik begonnen met de beginselen, als eerste moest hij wennen aan de oogkleppen. Gezien hij al blind is aan zijn rechteroog was dat voor hem écht iets waar hij aan moest wennen. Ik heb 'm met oogkleppen en al op stal gezet, en na 10 minuten was hij rustig en stond hij alweer te eten.

Daarna hebben we een hele periode gehad dat we bitten aan het proberen waren. Hij was nogal kieskeurig en wilde niet elk bit accepteren. Op een liverpool reageerde hij héél slecht, terwijl de meeste paarden dit bit juist heel makkelijk aannemen. Zodra ik maar een klein beetje druk op m'n leidsel zette, zat hij op z'n kont. Een zeem om het mondstuk maakte daarin ook geen verschil. Momenteel loopt hij prima op een enkelgebroken postbit. Niet helemaal logisch, maar dit is voor zijn mond blijkbaar een fijn bit.

Vervolgens konden we toen pas aan de slag met verder beleren. Ik heb hem vaak aan de dubbele longe had, mét oogkleppen op. Zo hebben we de stemhulpen goed geoefend, en leerde hij ook nog beter wennen aan de oogkleppen. Dit ging allemaal heel goed.

Daarna zijn we gaan werken aan het stuur, wat er uiteraard al lang op zat. Ik ben begonnen met het oefenen aan de lange lijnen in de bak, dat was allemaal ook geen probleem. Daarna zijn we de weg op gegaan, dat pakte ik ook vaak al mee met uitstappen na het oefenen in de bak. Laatst zijn we zelfs aan de lange lijnen naar het bos geweest, dat vond hij erg leuk. Ik iets minder want het was véél lopen, maar zolang Replay het allemaal leuk vind vind ik het prima.

We hebben een enkele keer een autoband getrokken, maar verder niets zwaarders ofzo. Trekken is trekken, of je er nou een pallet achter hangt of een kar. Dit is mijn menig, ik kan het begrijpen als mensen het hier niet mee eens zijn ;) .

Gisteren was dan dus de grote dag. De eerste keer met de wagen. Bewust zijn we gelijk de weg op gegaan, puur en alleen omdat Replay zijn eigen wagen moest verhuizen naar zijn nieuwe stal. Natuurlijk was ik niet alleen, mijn zus was er om te helpen. Het eerste stuk heb ik naas Replay gelopen, met voor de zekerheid een halstertouw aan het bit. Naderhand hebben we geruild, mijn zus er naast en ik op de bok. In een later stadium is mijn zus achterop gaan staan, het halstertouw vastgeknoopt aan het leidseloog op het schoftje, zodat we dat nog konden vastpakken in geval van nood.

Replay heeft alles goed opgepakt, was superbraaf. Alsof hij het al jaren deed. Uiteindelijk hebben we ook stukken gedraafd, dit ging ook heel goed. Dus al met al is mijn eerste men-ervaring met Replay goed verlopen. Gelukkig heb ik zelf al wat meer jaren ervaring met mennen, anders had ik dit niet aangedurfd ;)

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

:D

De foto's zijn wat klein, maar het gaat om de indruk.
Ik ben in ieder geval heel trots op m'n kerel!

sepperd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:12

Super liesje! :D

Mooie, brave Replay +:)+ :~

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:12

Oewh! leuk paardje! :D
Ziet er netjes uit :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:27

Super zeg, dat 'ie het zo oppakt!

Nog veel menplezier samen!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:14

Wat fijn dat het allemaal zo goed gegaan is!
Super hoor!
Veel menplezier!
Ligt het aan mij of op het tijdstip, maar zit jouw bokkussen nu aan de andere kant?

Liesje89

Re: Replay [draver x arabier] voor het eerst voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 00:05

M'n bokkussen zit links.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 00:06

En zit tevens ook los, dus kan ook rechts :P

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:09

Ziet er goed uit!!
Maar draver x arabier .. Heb je dan niet een énorm gevoelig dier voor de kar? Of valt dat wel mee? Ben ik even benieuwd naar :o

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:10

Ha leuk, de Dravebier die zo op mijn Dravebier lijkt! 8-)

Wat gaaf dat je 'm voor de wagen hebt beleerd, ziet er super uit!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 00:16

Karin schreef:
Ha leuk, de Dravebier die zo op mijn Dravebier lijkt! 8-)

Wat gaaf dat je 'm voor de wagen hebt beleerd, ziet er super uit!

:)) Ben ook echt heel trots op hem. Wie weet gaan we ooit wel mendurance rijden. Lijkt me súper!

LiVetime schreef:
Ziet er goed uit!!
Maar draver x arabier .. Heb je dan niet een énorm gevoelig dier voor de kar? Of valt dat wel mee? Ben ik even benieuwd naar :o

Hij is idd vrij gevoelig, maar toch ook koel in z'n kop. Als hij ergens van schrikt herstelt hij vrijwel direct als ik aangeef dat het goed is. Hij reageert heel sterk op mijn stem, omdat ik ook gedeeltelijk als zijn blinde rechter oog fungeer. Normaal onder het zadel is dit hetzelfde. Je kan een bom naast hem afsteken en het doet hem niks, zolang hij maar op mij kan rekenen, zeg maar.

Ik denk dat menig bloederig tuigpaard wat niet koel is in de kop moeilijker doet voor de wagen dan deze :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:19

Dat is ook weer t dravers eigen.. Het vertrouwen dat ze je schenken als je die eenmaal gewonnen hebt.
Heel herkenbaar ook dat hij zich direct weer hersteld na ergens van geschrokken te zijn :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 15:47

Ja, dat vind ik juist zo mooi aan het ras :)