Daarna hebben we een hele periode gehad dat we bitten aan het proberen waren. Hij was nogal kieskeurig en wilde niet elk bit accepteren. Op een liverpool reageerde hij héél slecht, terwijl de meeste paarden dit bit juist heel makkelijk aannemen. Zodra ik maar een klein beetje druk op m'n leidsel zette, zat hij op z'n kont. Een zeem om het mondstuk maakte daarin ook geen verschil. Momenteel loopt hij prima op een enkelgebroken postbit. Niet helemaal logisch, maar dit is voor zijn mond blijkbaar een fijn bit.
Vervolgens konden we toen pas aan de slag met verder beleren. Ik heb hem vaak aan de dubbele longe had, mét oogkleppen op. Zo hebben we de stemhulpen goed geoefend, en leerde hij ook nog beter wennen aan de oogkleppen. Dit ging allemaal heel goed.
Daarna zijn we gaan werken aan het stuur, wat er uiteraard al lang op zat. Ik ben begonnen met het oefenen aan de lange lijnen in de bak, dat was allemaal ook geen probleem. Daarna zijn we de weg op gegaan, dat pakte ik ook vaak al mee met uitstappen na het oefenen in de bak. Laatst zijn we zelfs aan de lange lijnen naar het bos geweest, dat vond hij erg leuk. Ik iets minder want het was véél lopen, maar zolang Replay het allemaal leuk vind vind ik het prima.
We hebben een enkele keer een autoband getrokken, maar verder niets zwaarders ofzo. Trekken is trekken, of je er nou een pallet achter hangt of een kar. Dit is mijn menig, ik kan het begrijpen als mensen het hier niet mee eens zijn

Gisteren was dan dus de grote dag. De eerste keer met de wagen. Bewust zijn we gelijk de weg op gegaan, puur en alleen omdat Replay zijn eigen wagen moest verhuizen naar zijn nieuwe stal. Natuurlijk was ik niet alleen, mijn zus was er om te helpen. Het eerste stuk heb ik naas Replay gelopen, met voor de zekerheid een halstertouw aan het bit. Naderhand hebben we geruild, mijn zus er naast en ik op de bok. In een later stadium is mijn zus achterop gaan staan, het halstertouw vastgeknoopt aan het leidseloog op het schoftje, zodat we dat nog konden vastpakken in geval van nood.
Replay heeft alles goed opgepakt, was superbraaf. Alsof hij het al jaren deed. Uiteindelijk hebben we ook stukken gedraafd, dit ging ook heel goed. Dus al met al is mijn eerste men-ervaring met Replay goed verlopen. Gelukkig heb ik zelf al wat meer jaren ervaring met mennen, anders had ik dit niet aangedurfd

De foto's zijn wat klein, maar het gaat om de indruk.
Ik ben in ieder geval heel trots op m'n kerel!