[AR] IJslander Jónas (20) voor het eerst voor de kar!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

IJslander Jónas (20) voor het eerst voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:06

Ik speelde al een tijd met het idee om Jónas eens voor de kar te zetten. Ik vind het leuk om te mennen en om eens iets anders te doen dan rijden. Jónas mag niet meer in de bak gereden worden wegens artrose, wandelen en fietsen vindt hij stom, dus dan maar eens voor de kar! Vorig jaar heb ik degene die hem uit Duitsland heeft geïmporteerd gevraagd of zij wist of hij was beleerd. Helemaal zeker wist ze dat niet, maar ze vermoedde van wel. Ik geloof dat zij hem in 1997 heeft gekocht, dus als hij het ooit heeft gedaan was de laatste keer minstens 12 jaar geleden. := Jónas is 200% bomproof, nergens van onder de indruk, wel wakker, maar niet snel van zijn stuk te krijgen. Gewoon eens proberen dus! En maar zien hoe het gaat.

Op stal hebben we een kar voor de shetlander (grote shet van 1.10), waar oud draverstuig bij zit met veel extra gaatjes. Ik heb ooit een vakantiebaantje als koetsier gehad op een landgoed, maar natuurlijk inmiddels weer vergeten hoe dat tuig allemaal werkt. Dus ondersteuning geregeld van een boktdinnetje Wendy, die veel ervaring heeft met dravers, en aan de slag gegaan. Tuig en karretje waren al anderhalf jaar niet gebruikt en erg smerig. Dit keer snel een doekje met water erover gehaald, ik ga het tuig binnenkort invetten.

Afbeelding
Bezig met optuigen, Jónas staat bijna te slapen. Hoezo spannend?! :+

Afbeelding
Rondje met Wendy over het erf stappen om te kijken of het stuur werkt. Het touwhalster zit onder het hoofdstel en de leidsels zitten daaraan vast, niet aan het bit.

Afbeelding
Even draven. Op deze foto kan je beter zien hoe de leidsels vastzitten, het halstertouw gleed net op het moment van de foto maken van zijn hals.

Afbeelding
Ingespannen! Hij paste maar net tussen de bomen, hij heeft het een beetje te goed op de wei momenteel. Een beetje afvallen en het past wat beter. Wordt aan gewerkt. :+

Afbeelding
Omdat de bak erg zwaar is zijn we meteen de weg op gegaan. We staan aan een rustig weggetje dat uitkomt op een zandpad. Ik liep er het eerst stuk naast voor de zekerheid en ging een foto maken van Wendy, maar Jónas wilde er ook bij op! :+

Afbeelding
Halthouden, bijna als een volleerd tuigpaard

Afbeelding
Ik wilde natuurlijk ook even sturen.

Afbeelding
Ik ben echt zo trots op hem! :D

Afbeelding
Ook nog een stukje zandpad genomen zodat we even konden draven

http://s95.photobucket.com/albums/l144/jon...nt=100_0427.flv
Filmpje van draven op het zandpad, genomen vanaf de kar. Het waaide erg hard, dus het geluid is niet zo goed.

Afbeelding
Einde zandpad, Wendy stond hier achter me op de kar

http://s95.photobucket.com/albums/l144/jon...nt=100_0429.flv
Filmpje van het draven op de weg

Afbeelding
Lekker ontspannen

Afbeelding
Bijna thuis

Wat een superpaard! *o* Ik had wel verwacht dat hij het zou doen, maar zó makkelijk was wel een verassing! We hebben nog geen kwartier gereden, ik wil het langzaam uitbouwen zodat hij niet veel spierpijn krijgt. Het karretje is best zwaar. Er ligt ook nog een oude sulky op stal, maar daar zitten geen wielen bij. Misschien kan ik die ergens regelen en dan daarmee trainen. Stiekem droom ik al van ritjes met mijn vriendje of andere mensen. Leuk!!!

melig_mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:10

ik heb ook een keer in een kar gezeten en ik mocht ook het stuur nemen, dat was best moeilijk maar ook leuk!
maar het lijkt me natuurlijk ook heel leuk om dat vaker dan een keer te doen :P

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:12

Lekker he zo'n ongecompliceerd beestje, ik zou wel met bit gaan mennen. Je hebt maar 1 rem en als ze aan de kletter gaan zonder bit...... brrr moet er niet aan denken. Wagentje is ook wat klein. Als je serieuzer gaat mennen zou ik een ander wagentje regelen, maar verder ziet het er goed uit. Hij heeft er duidelijk plezier in.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:13

wat gaaf!
hij pakt het op alsof het de gewoonste zaak van de wereld is!
hoop dat onze pony het straks net zo makkelijk doet als Jonas! :D
ze is ook ooit wel betuigd geweest, alleen helaas heb ik geen kar onder het stof staan ergens 8-)

veel plezier met de komende ritten met je paard en wagen! :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:13

Super!! Veel fijne,ontspannen en veilige kilometers toegewenst :D

Nu nog een licht sulk achter zijn kont knopen ;)

Zwartwitje

Re: IJslander Jónas (20) voor het eerst voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:31

Super zeg, brave Jonas! +:)+
Hij staat er echt bij van 'is dit nou zo spannend, baas?' >;) :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:35

het ziet er lekker ontspannen uit idd, super :j
Persoonlijk zou ik de volgende keer wel een zweep meenemen, zeker bij onervaren paarden voor de kar is dat handig om bij je te hebben.
veel plezier met mennen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:12

Super dat hij het zo oppakt! Kun je op deze manier lekker wat met hem aan de slag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:28

Mag ik eerlijk zeggen dat dit karretje totaal ongeschikt is voor zo een grote pony..
Hij hoort zich in een lamoen te kunnen bewegen zeker als hij de bocht om gaat..
Strengen heb je door de broekbeugels heen gedaan waardoor pony met de schoft trekt, de uiteindes van het lamoen zijn ook niet afgedopt dus kunnen
in de hals snijden..
Contact met de mond houden, zweep in de hand en je zit er eigenlijk te laag achter dus lopen je leidsels niet en een mooie lijn vanaf de mond

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:05

Wat een topper is jonas zeg! Ik zal je dus nu vaker op de wagen zien dan onder het zadel? ;-).
Leuk hoor, geniet er lekker van!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:06

Het karretje is inderdaad te klein, maar voor een kwartiertje vind ik dat niet zo'n drama. Nu ik weet dat hij het kan ga ik kijken of ik de sulky op kan knappen, zoals ik ook in de openingspost zei, dat is zeker wel de moeite waard! :) Je zal snappen dat ik geen passende wagen ga kopen om eens te proberen of mijn pony er überhaupt voor kan.

Bedankt voor de reacties allemaal! Andere tips over het tuig en mennen zijn ook zeker welkom!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:12

Imre schreef:
Het touwhalster zit onder het hoofdstel en de leidsels zitten daaraan vast, niet aan het bit.

Buiten dat ik het zeer onverstandig vind om met een touwhalster te gaan mennen. Vraag ik me dan wel oprecht af waarom er een bit in de mond hangt??

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:23

Hoe we de leidsels hebben vastgemaakt is wellicht niet helemaal duidelijk. De leidsels zitten door de bitringen vast aan de neusband van het halster, waardoor er wel degelijk druk op het bit wordt uitgeoefend, maar niet zoveel als wanneer je de leidsels direct met het bit verbindt. Je kan het een beetje zien op onderstaande uitsnede van foto 3. Jónas is op deze manier net zo goed te remmen als direct via het bit.

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:45

Echwel schreef:
Mag ik eerlijk zeggen dat dit karretje totaal ongeschikt is voor zo een grote pony..
Hij hoort zich in een lamoen te kunnen bewegen zeker als hij de bocht om gaat..
Strengen heb je door de broekbeugels heen gedaan waardoor pony met de schoft trekt, de uiteindes van het lamoen zijn ook niet afgedopt dus kunnen
in de hals snijden..
Contact met de mond houden, zweep in de hand en je zit er eigenlijk te laag achter dus lopen je leidsels niet en een mooie lijn vanaf de mond

Eens met Echwel.
En de kar is niet geremd volgens mij en het paard draagt geen broek. Bij heuveltje af en een snelle overgang terug kan je kar op de hakken van het paard lopen, met alle nare gevolgen vandien.

Het is een prachtige pony *D en hij doet het super. Trekken met het borsttuig zou prettiger zijn voor hem dan met het schoftje.

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:47

Waar een kort testmoment al niet goed voor is. Nieuwe stap in zijn carrière. Gaaf Imre dat hij dat zo snel (weer) oppakt. Jonas gaat zo'n mooie toekomst voor de kar tegemoet. Met Klet ook nog over gedacht. Wie weet als hij wat ''ouder'' is ;-) We hebben net weer voor het eerst sinds een paar jaar het handpaardrijden opgepakt. Ook leuk om weer eens te doen. Maarre, terug naar Jonas.... Super! Geniet ervan. Zo te zien vindt hij het ook geweldig :-) Laat je ons een update zien?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:49

Hehe, dat is weer wat anders dan een Draver Wendy :D
Betreft het karretje, ja die ik eigenlijk wel te klein, maar begreep dat je een sulky hebt!
veel menplezier!

wonanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:55

Imre, wat gaaf!!! Topper Jonas!
Kun je Wody dat ook niet leren??

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:55

Leuke foto's.
Veel menplezier met hem!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:58

Imre schreef:
Hoe we de leidsels hebben vastgemaakt is wellicht niet helemaal duidelijk. De leidsels zitten door de bitringen vast aan de neusband van het halster, waardoor er wel degelijk druk op het bit wordt uitgeoefend, maar niet zoveel als wanneer je de leidsels direct met het bit verbindt. Je kan het een beetje zien op onderstaande uitsnede van foto 3. Jónas is op deze manier net zo goed te remmen als direct via het bit.
Vergis je niet. Doordat de neusriem als over een katrol door het bit loopt is de inwerking dubbel zo sterk. Anderzijds is de grote van de beweging ook gereduceerd tot de helft.

Ziet er verder goed uit hoor!
Nadeel van dit soort wagentjes is inderdaad dat het lamoen wat laag zit achter en smal is. Maar als je gewoon een beetje recreatief rond toert zal dat niet zo'n probleem zijn.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:28

Imre, wat pakt hij het goed op!!

Knappe Jonas :j

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:36

Wat is Jonas toch braaf zeg :D
Nog veel plezierige kilometers gewenst :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:26

Wat super dat hij het zo goed oppakt en dat hij zo braaf weg loopt!

Alles over de wagen en manier van optuigen is inmiddels gezegd denk ik...

Als je ermee door wilt gaan, wat ik zeker zou doen als ik dit zo zie!, zou ik lekker gaan sparen voor een goed passende wagen en een goed passend tuig, dan kunnen jullie alleen nog maar meer menplezier krijgen! ;)

succes!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:40

Ik vind het harstikke stoer van je paardje dat hij het toch maar ff doet :d
Voor het zelfde geld was het heel ander verlopen
Succes verder

tinekeubels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:21

Goh , stukje gelezen . karretje was toch niet smerig ? was voor een week terug nog gebruikt met karel. (shetlander 1.09 ) Trekt met gemak 4 personen. ahum ahum ahum

H.J.U

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:14

:D Dit was wel 2,5 jaar geleden, HJ. :)