[AR] Zandor(fjord) @ trekwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Zandor(fjord) @ trekwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 14:47

Hallo bokkers,

Zandor is een fjorden ruin van nu 6 jaar oud(V. Sven) en 1.45 hoog.
Naast dressuur en springen zijn we nu bezig met voor de kar te beleren ect.
Hij heeft al heel braaf met tuig alleen door de bak heen gelopen en gedraagt zich alsof het aangeboren was.
Heerlijk koel en totaal geen angst of stres.
Recht blijven lopen vind hij nog wel moeilijk en daar werken we nu ook aan.

genoeg gepraat, foto tijd!

1. zandor staat geduldig te wachten.
Afbeelding

2. Mijn nichtje(sabrinaboer van bokt) zet zandor even recht.
Afbeelding

3. uitzicht vanaf de kar, Mooie fjordenbillen!
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Brave fjord, (jammer van de neus anders was leuk geweest voor canvas)
Afbeelding

6. Ikzelf op de kar.
Afbeelding

7. :+:
Afbeelding

Dit waren de foto's. Zelf moet ik ook nog veel leren van sabrina (rijden en mennen is heel anders en in het begin is het best moeilijk jezelf om te schakelen :+ )

Groetjes van zandor, Sabrinaboer en mij.

grietsjuh

Re: Zandor(fjord) @ trekwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:48

Leuke foto's :D
Brave fjord heb je hoor :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 14:55

Dankje,

Zat toen ik zelf een stukje mocht sturen wel bijna tegen een auto aan. Een auto die achter ons zat deed een beetje vervelend en ging lopen opdringen. Dat vond zandor niet zo leuk en ging dribbelen. Tja snel de lijdsels weer overgegeven aan mijn nichtje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:06

Ik zou eens beginnen met de leidsels aan te nemen nu geef je de pony helemaal geen sturing en kan hij zelf bepalen waar hij naartoe gaat
Schoudertas af dit is gevaarlijk bij het op en af stappen en je handen voor je lichaam houden

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:17

als het om de laatste foto's gaat, dat waren stand foto's dan ga ik niet de leidsels helemaal vasthouden.
Schoudertas is tasje van fotocamera, onze kar heeft geen uitstekslels ect om achter te blijven hangen. Zie daar het gevaar niet in.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:23

Leuke Fjord!! :)

Misschien moet je de burries inkorten, die zitten in de weg als Zandor krap moet draaien. En, -het is eigen risico, dat weet ik wel- doe alsjeblieft goede schoenen aan!! Geen teenslippers!! Het zou vervelend zijn als jij je voet brak, en ook als je ersf moet springen is het erg gevaarlijk. Verder lijkt de burrie wat smal, maar misschien zie ik dat niet goed. Tasje idd afdoen, als je eraf moet springen om Zandor vast te pakken zit ie wel in de weg!
Veel succes!! :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:41

Halthouden is een aktief voorwaarts gerichte gang dus ook daar alert blijven en de leidsels aangenomen houden, als paard nu wegspringt ben je kilometers verderop v oordat je je leidsels opmaat hebt, nooit laten verslonzen het meest makke paard kan ergens van schrikken

En je kunt zo met een tasje atijd wel ergens achter blijven haken leg het in het vakje onder de bok heb je het bij je en het levert geen gevaar op

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:27

Menles heb je ondertussen gehad van mijn voorgangers ;) .
(ik toch beginner dus niet meer te melden dan zij)

Ik zou dat met die slippers ook maar laten, ben nu nog nagel kwijt van Fjordendier dat op tenen van mij ging staan,
met rijlaazen aan. Met slippers, brrrr. moet er niet aan denken, dan had mijn grote teen eraf gelegen gok ik zo.

Lief dat je nichtje je helpt met beleren. Zij ment vaker neem ik aan, heeft zij ook een fjord of zo?
Of zijn dit niet haar maar je eigen spulletjes?

Overigens fotocamera bind ik altijd gewoon vast aan de kar, misschien een idee.
Kan die ook niet vallen en heb ik of wie dan ook geen last van dat ding.

Overigens leuke fjord, moeders vader is??? (dus Sven x??)
En hij doet het braaf

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 22:52

Dankjullie wel.
zandor is van ons 3en. Mijn nicht, mijn moeder en ik. Dit zijn onze eigen spullen.
Zandor's moeder heet marleen.
Tja slippers... Zelf had ik geen slippers aan, dat mijn nicht wel op slippers liep is haar eigenverandwoordelijkheid.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:28

Mooi hoor, maar nog wel wat tips:
Ik mis je strengsdragers, dt kan van alles zijn, van rubber tot een touwtje.
Ik mis dat je, je zweep in je hand houd.
Tevens zou ik je strengen buiten de buiten singel laten lopen, nu kan het stoten, dat is niet fijn voor je pony.
De rest is al gezegd ;)
Veel veilige menkilometers gewenst.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:51

wat leuk dat er mensen zijn die leuke reacties geven
waar je ook wat mee kan

en de foto,s van lizette op de bok zijn stil staande foto,s
en ik probeer zijn aandacht te krijgen voor de foto
die aardig zijn gelukt

en nog even een vraagje over die strengen
ik heb zelf een poosje gewerkt met tuigpaarden /showpaarden
deze dragen geen broek en de strengen zitten er ook op onze manier onder

nu heb ik wel een tuig incl broek wat ik veel veiliger vind
maar weet niet beter of het werd zo gedaan
nu wil ik best eens proberen de stengen er niet onderlangs te dragen maar kan iemand mij uitleggen vanwaar het verschil

nou bedankt alvast groetjes liefs sabrina

en

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:58

ook had zandor ietsjes moeite met het bit aan te nemen
hij is geen livverpool gewend en hij liep in het begin met zijn hoofd tussen zijn voorbenen hij is nu goed voor waarts en ik kan de teugels nu wel opnemen dus we zijn er mee bezig

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:10

Meestal is het zo dat als je vaste strengen hebt aan je borststuk, je ze tussen de binnen en buitensingel laat lopen.
Bij losse strengen heb je aan het borststuk een gesp, daar maak je de strengen aan vast.
Vaak is het zo dat als je in die situatie gaat mennen, heel vaak de gesp gaat stoten tegen de buitengsingel aan, als je dan de strengen tussen de binnen singel en buitensingel laat lopen.
Daarom is het dan vaak beter en pettiger voor je pony om de strengen buiten om (buiten om de buitensingel) te laten lopen, dan loopt alles vrij en heb je geen last van stoten / haken of zo iets dergelijks.

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:13

oke nou heel erg bedankt
en in het vervolg zal ik ze er over laten lopen

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:14

gaaf!!

ziet er braag uit! :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:16

Wat gaaaf! Hij ziet er braaf uit hoor! :) Leuk!

Mijn paardje gaat er over drie weken ook weer aan geloven.. Zij kan het al, nu ik nog! :D

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:17

oeeh leuk zandor ook voor de kar :D

ziet er leuk uit :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:19

Dankjullie wel voor de tips ect.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:25

Wat mij opvalt is dat de strengen niet door de "strengophouders" lopen. De strengen moeten tussen de riemen waarmee je de broek vastzet lopen. (moeilijk uitleggen zo) Ik zou je adviseren om een mencursus te gaan volgen. Daar leer je correct optuigen, mennen en leidselvoering.
De strengen horen wel tussen de binnen- en buitensingel te lopen, dus dat is wel goed.

Veel plezier met het mennen verder!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:49

LisaB schreef:
Wat mij opvalt is dat de strengen niet door de "strengophouders" lopen. De strengen moeten tussen de riemen waarmee je de broek vastzet lopen. (moeilijk uitleggen zo) Ik zou je adviseren om een mencursus te gaan volgen. Daar leer je correct optuigen, mennen en leidselvoering.

Het kan hier wel, maar ik zou opteren voor een extra paar strengendragers. De broekriempjes dienen vooral om de broek aan het lamoen vast te maken en kunnen eventueel gebruikt worden om de strengen op te houden, maar dat is niet hun hoofddoel - het zijn derhalve geen "strengophouders" zoals jij ze noemt.

Citaat:
De strengen horen wel tussen de binnen- en buitensingel te lopen, dus dat is wel goed.

Ook alleen maar als de strengkappen niet kunnen haperen achter de butiensingel...

Het ziet er verder niet slecht uit; misschien kun je je borsttuig nog één gaatje optrekken. Verder hoort je broek een handbreedte onder de zitbeenknobbel te liggen. Zoals Echwel al zei mag je meer contact nemen op je leidsels, maar dat komt allemaal wel goed. Veel plezier!

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:04

pfffffffff lastig allemaal tegestrijdig

ieder heb zo zijn eigen manier denk ik net zoals het rijden onder de man
er zullen richtlijnen zijn en ik denk dat ik me daar gewoon eens meer in moet verdiepen
ik heb van mijn 8 ste jaar tot mijn 14 gemend met mijn eigen shet
dit na zo veel jaar weer eens opgepakt tijden het trainen van tuigpaarden 4 jaar gedaan maar niet mijn ding
showpaarden hebben het echt heel zwaar een opzet een penty om de tong gesnoerd sambal in de anus houden ze hun staard zo mooi hoog ook de tuigpaarden veulens moeten er al vroeg aan geloven op de veulenkeuring stukje gember of sambal in de anus

nee ik heb veel gezien en heb ook zelf veel gereden
en mijn paard missy heb dit ook allemaal mee moeten maken
tot haar stoppen sprongen en ik haar heb gehad

ik weet in ieder geval hoe ik het niet zal doen
zandor en ik hebben een sterke band en vertrouwen elkaar
en echt hoor hij vind het prachtig oortjes er op en luisterd naar mijn stem comando,s

wereld paard hoor
en ik ga me zeker eens verdiepen in het tuigje ik vond het
allemaal prima zitten maar ook ik maak fouten

dus ik moet exstra strengdragers halen om de strengen ook vast te zetten aan de lemoen !?
nou een veter heb ik wel maar dacht pffff nu effe nie vergeet het elke keer maar neem er vandaag een mee voor aan me lijtsels
het borsttuig vind ik zelf prima liggen maar ik zal morgen een een gaatje hoger proberen

maar wel heel duidelijk uitgelecht hoor

nou met een maand of 2 krijg hij ook ijzers
ik weet uit ervaring dat hij heel erg glij ik heb hem nu zelf 2 jaar op blote voeten en dat gaat prima
maar voor de wagen komen we veel meer buiten op het asvald
dus ik heb denk ik geen andere keus
of heb iemand nog een iedee
nou bedankt voor alle info en ik ga er zeker wat mee doen
bedankt weer

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:08

sabrinaboer schreef:
dus ik moet exstra strengdragers halen om de strengen ook vast te zetten aan de lemoen !?
nou een veter heb ik wel maar dacht pffff nu effe nie vergeet het elke keer maar neem er vandaag een mee voor aan me lijtsels

Aan het lamoen zal het denk ik wat breed worden; volgens mij werkt het beter door ze vast te maken aan de ringen waar ook de broekriempjes aan vast zitten. Een veter of een strotouwtje is perfect om eens te proberen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:00

Ik heb het eerst ook gedaan met een strotouwtje, maar nu heb ik een gewoon riempje hiervoor.
Een strengendrager moet niet per se, maar het is wel vééél veiliger. Bij een tuig zonder broek kan dit niet zo gemakkelijk, maar als je een tuig hebt met broek is het zeker aan te raden. Als je paard stilstaat en hij heft zijn been even op, en de strengen komen tussen de benen, dan kunnen er geweldige ongevallen gebeuren... Ik ken een paard die hier zo van schrok dat ze steigerde en zich achterover gooide in de koets. Paardje heeft nooit meer voor de koets gestaan...

Nu heb ik dit bijvoorbeeld bij mijn pony in het 'beleerproces' opgenomen en de strengen tussen de benen gedaan en ik ben hiermee tegen zijn benen beginnen slaan.(het kon hem werkelijk niets schelen) Nu weet hij dat dit 'normaal' is.
Maar je weet natuurlijk nooit hoe een paard in een onverwachte situatie reageert, het blijven tenslotte paarden...

Maar het ziet er wel leuk uit hoor! Nog veel menplezier!