Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:07

.. voor het eerst in vier jaar *D

Tammy hebben we zelf beleerd, daarna is ze in training geweest en heeft wat koersen gelopen. Koersen ging niet geweldig, dus toen is ze onder de hengst gegaan. Inmiddels is ze zo'n twee en een half jaar onder het zadel en is ze vier jaar niet voor de sulky geweest. Ik speelde al een tijdje met het idee, maar er nooit echt aan toegekomen. Afgelopen jaar heb ik regelmatig met de lijnen erachter gelopen en dat ging eigenlijk prima. Ze is vooral het laatste jaar zoveel rustiger geworden dat ik het nu wel aandurfde om haar eergisteren zelf eens in te spannen. :)

Het was even zoeken naar alle onderdelen, het tuig was al een tijdje niet in volledige vorm gebruikt, alleen het singeltje en de lijnen met het erachter lopen. Ondertussen bleef ze braaf staan, terwijl het zo'n vreselijke draaikont kan zijn :)
Afbeelding

Vriendinnetje heeft haar aan de hand meegenomen het weiland in, ik op de sulky
Afbeelding

Dat ging eigenlijk super, dus na een paar rondjes stappen losgeklikt en is ze er nog even naast blijven lopen. Ze wilde wel wat harder, dus het erop gewaagd en aangedraafd *\o/*
Afbeelding

Ze stond zo weer stil als ik 'ho' zei, ging wat langzamer als ik daarom vroeg, echt super :) Op deze foto zie je wel haar grote probleem: bitten. Ik heb al vanalles geprobeerd maar met dit bitje doet ze nog het minst raar. Onder het zadel rij ik haar bitloos, voor de kar doe ik dat maar niet, ondanks het rommelen. ze blijft wel prima terug te nemen, ze weet alleen niet wat ze met het bit moet.
Afbeelding

Afbeelding

Vriendje durfde het zelfs ook nog wel aan om een stukje mee te rijden, ze was zo braaf!
Afbeelding

Carriere als koerspaard wordt niets meer :=
Afbeelding

En het ging allemaal zo lekker dat ik haar gisteren weer voor de sulky heb gezet. Dit keer meteen los. we zijn nu ook het hele land doorgereden. Nu ook een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=8I3ajei35UQ

Wel een beetje jammer dat de vering op de kar echt voor geen meter werkt >;) Misschien binnenkort maar eens vriendje mee op de fiets en een rondje over straat doen 8-) We hebben in ieder geval helemaal de smaak te pakken :D

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:10

ziet er goed uit.. over het bit hangt het niet te strak in de mond.. want dat idee krijg ik eerlijk gezegt.

Maar wel een erg leuk paard

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:12

Nee hoor, juist niet, dan protesteerd ze nog erger :+ Ze loopt nu op een simpel appelbitje wat gewoon op normale hoogte hangt. Ik heb al een rubberen stang geprobeert (is ze ook mee beleerd), lepelbit, dubbel gebroken... Deze doet ze nog het rustigst mee.

Nog even een plaatje gezocht, zo hangt ie:
Afbeelding

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:05

bit hangt niet te strak, zou wel de neusriem strakker doen, eventueel in combinatie met een sperriempje. Dan is het mond-openen al een stuk minder en kliert ze er ook minder mee.

Zit er een zweng op je sulky? Want ik kan me geen voorstelling maken hoe je de strengen hebt bevestigd, aangezien ze nu om het lamoen zijn geslagen... lijkt me niet prettig voor je paard. Bij de lichtogen/singel/schoftje ziet het er zo erg rommelig uit. Het is toch ook geen kliktuig?
Of is het een speciaal koerstuig? (waar ik overigens geen verstand van heb hoor, maar zo lijkt het ook niet te kloppen ;) )

Imre

Berichten: 14213
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:15

Leuk dat ze het zo goed oppakt Wendy! :D Ik wil ook graag je hulp met Jónas inspannen en kijken of hij nog weet hoe het moet. Komt over een maandje wel, als ik weer wat minder werk. Dat rommelen met dat bit blijft vreemd. De optie gecombineerde neusriem of lage neusriem zodat ze haar mond niet zo open kan gooien heb ik natuurlijk ook al eens laten vallen, maar of het helpt...

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:14

Ziet er goed uit! :)
Alleen, je strengen snap ik niet helemaal. Zit dat anders bij koerstuig?

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:18

Dit is een inspantuig.
Borststukje is net weer anders dan een koersinspantuig en dit is geen kliktuig nee!
Wendy is ervaren genoeg :D

Wen, toppie dat je je dame er weer zo voor hebt lopen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:56

Wat leuk dat je paard het zo goed oppakt na die tijd! Had ze geen raceneigingen?? Of is dat een slecht vooroordeel?

Wat is de reden dat je je strengen om je bomen heen hebt geslagen?? Als je ze er graag omheen wilt houden, kun je ze misschien beter andersom doen. Dus binnenlangs naar buiten. Je draait nu de linkerstreng linksom om de boom, maar als je die rechtsom draait, zit het allemaal net wat fijner.

Om het mondprobleem op te lossen, andere neusriem erom en die gewoon laten aansluiten. Niet om het probleem te verdoezelen, maar hiermee leg je het bit stiller in de mond, waardoor ze hem gemakkelijker zal aannemen en haar mond gesloten zal willen houden.

Leuk dat je ook meteen zo fanatiek bent geworden!! Ben benieuwd naar de volgende foto's.

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:06

Totaal geen raceneigingen, daar was mijn moeder ook al bang voor :+ :D Juist hartstikke braaf en meteen in stap als ik daarom vroeg. Galop doet ze ook gewoon voor de sulky, geen probleem :)

Grappig dat jullie allemaal denken dat de strengen om de boom zitten geslagen :+ Het borsttuig houdt eigenlijk vrij snel op en zit met een gaatje aan een haakje vast:
Afbeelding

En nog even ingezoomd op het tuig. Daar zitten een paar riemen aan die je om de bomen rolt (ook door een soort lusje aan de boom) en dan vastdoet met een gesp.
Afbeelding

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:28

Aha! Dit maakt het een stuk duidelijker. Tja, dat krijg je met 'traditionele' menners, die kennen zo'n inspantuig niet ;). Althans, ik ken zo'n kliktuig-principe wel, maar dit dus niet. Maarre, duidelijk!

Zo zo'n ex-draver wel eens voluit willen zien gaan, ookal heb je die aspiratie niet. :D

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:35

Divine schreef:
Aha! Dit maakt het een stuk duidelijker. Tja, dat krijg je met 'traditionele' menners, die kennen zo'n inspantuig niet ;). Althans, ik ken zo'n kliktuig-principe wel, maar dit dus niet. Maarre, duidelijk!

Zo zo'n ex-draver wel eens voluit willen zien gaan, ookal heb je die aspiratie niet. :D


Exkoerspaard zal je bedoelen :D

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:18

Nu snap ik het :)

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:51

CarinaR schreef:
Divine schreef:
Zo zo'n ex-draver wel eens voluit willen zien gaan, ookal heb je die aspiratie niet. :D


Exkoerspaard zal je bedoelen :D


:o , okeeee.... het is nog steeds een draver, alleen niet meer in een koers. Dus inderdaad: ex-koerspaard :)*

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 07:22

Divine schreef:
Zo zo'n ex-draver wel eens voluit willen zien gaan, ookal heb je die aspiratie niet. :D



Zij ook niet meer hoor :+ Ik krijg er echt geen harde draf meer uit, ze springt vele te snel in galop. Gelukkig eigenlijk, anders was het jaren trainen ook voor niets geweest :D

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:56

Oh wat grappig!
Maar wat is nu de functie van je borsttuig?? Het lijkt erop alsof hij bijna niets doet?

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:02

Ziet er fijn uit zeg! Misschien een sperriempje aan het hoofdstel, zodat ze niet bij elke ophouding de neiging krijgt om haar mond open te doen?

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:04

Borsttuig lijkt op de foto in je tweede foto-antwoord inderdaad niks te doen. In de eerste foto's valt dit wel weer mee. Wellicht om niet de meeste druk van het trekken op het schoftje te leggen?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:09

Ik vind die foto's waarbij het paard z'n mond opendoet echt verschrikkelijk -O-. Het paard doet z'n mond open met een reden, omdat het pijn doet. En een sperriempje verbloemt dat alleen maar.

Imre

Berichten: 14213
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:25

Niet zo snel oordelen, Arabesk. Ik zie dit paard zeer regelmatig in het echt en wat ze probeert te doen is het bit uitspugen, haar tong eroverheen leggen, proberen er op allerlei manieren vanaf te komen. Of je de teugels nu oppakt of niet, of het bitje los hangt of een gaatje strakker, dun bitje, dubbel gebroken bitje, rubber bitje, er is al vanalles geprobeerd en ze heeft haar mond geen seconde dicht. Alsof ze nooit heeft geleerd wat ze met een bit moet doen. Wendy rijdt haar onder het zadel dan ook bitloos, waarbij ze aanzienlijk rustiger is met haar hoofd. Zo voor de wagen kan ik me voorstellen dat een bitje toch wat meer zekerheid geeft voor als madame toch besluit iets geks te doen. Ze heeft er tenslotte jaren niet voor gestaan.

Sempre

Berichten: 5152
Geregistreerd: 30-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:39

Over het bit kan ik alleen maar meegaan met Imre. Niet te snel gaan oordelen..

Harstikke leuk Wendy, zelfs een handgalopje. 8-)

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 22:55

Arabesk schreef:
Ik vind die foto's waarbij het paard z'n mond opendoet echt verschrikkelijk -O-. Het paard doet z'n mond open met een reden, omdat het pijn doet. En een sperriempje verbloemt dat alleen maar.


Dacht je dat ik er om stond te springen? :? Dit is ook de reden waarom ik er geen sperriem om doe, ook dan probeert ze het en wordt ze alleen maar heel gefrustreerd dat ze haar mond niet verder open kan doen. En inderdaad, als ik haar voor de eerste keer weer voor de sulky zet ga ik niet meteen rare dingen proberen :=
Overigens is dit niets nieuws. Toen ze nog koerste deed ze dit ook al, altijd met haar mond open lopen. Toen is ze ook al behandeld, ander bitje geprobeerd, niets werkt.

Sempre schreef:
Harstikke leuk Wendy, zelfs een handgalopje. 8-)


Ja, goed he :D Komt echt geen harde draf meer uit :+ NepDraver 8-)

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:43

Waarom niet bitloos voor de wagen? Wanneer je paardje het bit niet fijn vindt lijkt het me veiliger met een optoming waar ze blijer van wordt.
Ik men mijn paard ook bitloos, met een dr Cook hoofdstel. Gaat prima!

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 10:36

omdat ik nog niet dood wil. Ik ken mijn paard dat lijkt me geen strak plan. := Daarbij vind ik de beschikbare systemen op dit moment helemaal niks. Dr Cook vind ik een flutsysteem. Nu loopt ze maar mooi op het appelbitje.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:50

Bitloos voor de wagen, daarover zijn de meningen verdeeld, je krijgt dan zo'n zelfde soort discussie als al dan niet natuurlijk bekappen of wel of geen ijzers.
Mij ook niet gezien om de pony bitloos er voor te knopen, misschien dat ie 100x blijer wordt van een aansnoerende neusriem dan van een bit, maar dat is dan pech voor hem, ik vertrouw het gewoon niet.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Mijn Dravermerrie voor de sulky...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:03

Knappe Tammy! Wat is ze afgevallen zeg! 8-)
Leuk dat ze het zo goed deed zeg!

Maar nu snap ik inderdaad dat je haar bitloos rijd.. :=
Ze kijkt niet echt blij met dat bit. Maar ach, voor een keertje kan dat heus geen kwaad hoor! :D