[AR] Drumhorse Ziggy voor de kar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Drumhorse Ziggy voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 16:03

Hier een paar filpmjes van Ziggy.
Ziggy is een Drumhorse (kruising tinker x shire) van 5,5 jaar. Hij loopt nu ongveer 2,5 jaar voor de kar. Puur recreatief, met 1 keer per jaar een wedstrijdje ringsteken in het dorp.
Het was de tweede keer dit jaar dat hij voor de kar liep, in de winter mennen we niet met hem.
Hij was erg kijkerig, waardoor we soms slingerend over de weg gingen :=

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
De broek van het tuig zit aan de strakke kant.
Ik heb zelf niet zo veel ervaring met mennen, maar mijn menmaat wel :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:20

Janet, hij blijft er mooi wit uitzien hoor :D

En ik vind het kijkerige wel meevallen, vooral als dit pas weer de tweede keer is na lange tijd. Hij kijkt wel, maar blijft toch mooi ontspannen doordraven. Brave Ziggy :*
Laatst bijgewerkt door Grit op 11-05-09 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Re: Drumhorse Ziggy voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:43

Wat een leuke kruising zeg, nog nooit van gehoord dat zoiets een 'drumhorse' heette :)
Mooi paardje hoor, ziet er mooi schoon en wit uit.

Die stemcommando's als jullie de brug overgaan: 'komkomkomkomkom!!!' :+

Verder valt mij op dat overal de zweep in de zweepkoker blijft staan. Nu je ook nog in je beginpost stelt dat hij wat kijkerig was en blijkbaar dus regelmatig uitweek, slingerde en/of naar links/rechts sprong, snap ik niet dat de menner de zweep niet ter hand heeft genomen.

Een zweep hoort in de hand, en niet in de zweepkoker, dan kun je er nl. niets mee en ben je bovendien véels te laat als hij ergens van schrikt, opzij springt en evt. op/tegen een andere weggebruiker of een object springt. Zweep heeft dus eigenlijk weinig tot niets met straffen en slaan te maken, maar des te meer met veiligheid. Dus zweep in de hand = veel veiliger. Als ik wist dat mijn paard kijkerig/schrikkerig/fris etc. is dan zou ik het niet durven om zonder zweep in de hand zomaar een brug over te gaan.... ;)
Dan hoef je ook niet overloos 'komkomkom!' te roepen maar kun je je stemcommando's bevestigen én het paard begrenzen met de zweep, zoals het hoort :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 16:50

bedankt voor de tips.

Hij reageert eigenlijk zo goed op stem dat we dus de zweep niet gebruiken. Hij schrikt eigenlijk ook bijna nooit, dus vandaar dat de zweep in de koker staat. Weet het geen goed excuus...
dat 'komkomkom' was even wat aanmoediging voor hem, om hem over de brug te krijgen. We gebruiken de zweep eigenlijk nooit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:55

Ik kan je redenering snappen, maar het is idd zoals je zelf zegt geen goed excuus. Zou erg knap zijn als je je paard om je stem zou kunnen laten buigen, of op je stem terug kan zetten als hij op zij springt. Met je leidsels bereik je vaak juist het tegenovergestelde, vandaar dat de zweep dus heel belangrijk is.
Hoe braaf je paard ook is, ieder paard schrikt wel eens en iedere menner behoort dan ook (helemaal als je op de openbare weg rijdt) de zweep in de hand te hebben.

Ik rijdt met een 100% bomproofe shetmerrie, loopt al jaren met mij voor de wagen, maar toch heb ik bijna altijd de zweep wel in de hand, een enkel rookmomentje daargelaten ;)

Ik hoop dat een dergelijke situatie zich niet zal voordoen bij jullie (alhoewel ik dat bijna wel zeker weet, ieder paard schrikt wel eens) maar ik denk dat als je dat eenmaal hebt meegemaakt, je wel anders zal denken over het in de hand hebben van de zweep :)

De zweep is zó veel belangrijker als veel mensen denken, echt, je hebt al zo weinig hulpen voor de kar, helemaal in vergelijking met het rijden ohz. (je mist o.a. je zit en benen) dan zit er ook nog eens meters leidsel tussen, en als er wat verkeerd gaat, gaat het voor de kar vaak echt goed verkeerd...

Als je dan ook nog een hele belangrijke hulp wegneemt, heb je wéer een hulp minder ;) Ik zou er nog maar eens goed over na denken.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 16:59

Ik snap je helemaal.
Er is nog niets gebeurd in die twee jaar dat hij voor de kar loopt, en dan ga je er altijd wat makkelijker mee om.
Toen hij net beleerd was hadden we altijd de zweep vast, maarja dat is gaan "verslappen".
Het is gewoon een grote goedzak.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:04

_janet_ schreef:
Ik snap je helemaal.
Er is nog niets gebeurd in die twee jaar dat hij voor de kar loopt, en dan ga je er altijd wat makkelijker mee om.
Toen hij net beleerd was hadden we altijd de zweep vast, maarja dat is gaan "verslappen".
Het is gewoon een grote goedzak.

Jups.... dat 'verslappen' dat ken ik maar al te goed, niet alleen met het mennen maar ook gewoon in het algemeen. Bij mij is het ook jarenlang goed gegaan, nooit ongelukken gehad. Totdat er toch een aantal dingen zijn gebeurd. Ook mijn pony is een 'kleine grote goedzak' maar schrikprikkels heb je gewoon niet in de hand, en dat risico zou ik nooit willen nemen.

Wát was ik blij toen mijn pony zó erg van een optrekkende, heel erg lawaaierige motor schrok (die naast haar reed en alle moeite deed om mijn pony helemaal door 't lint te krijgen op een drukke weg binnen de bebouwde kom), er vandoor ging tussen alle fietsers en ander verkeer door, in haar vlucht nog eens schrok en bijna op een passerende fietser sprong. Had ik mijn zweep niet ter hand gehad op dat moment en hem niet gebruikt, was mijn pony 100% zeker op die fietser beland.

Als je moet wachten tot er wel eens iets gebeurd, ben je toch echt te laat ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:23

Ik herken dit ook. Vooral gemakkelijk bij het recht houden van je paard of voorwaarts sturen bij een schrikreactie. En idd, je bent te laat als je hem nog moet pakken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:25

Lekker weer voor een rit.

Het lijkt of je paard dan ook maar net in het lamoen past. Voor mijn gevoel te smal. Een fatsoenlijke volte is niet te rijden met deze smalle lamoen.
Net als jocie007 zou ik je ook aanraden je zweep in de hand te houden bij het mennen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:28

Wat is ie mooi wit!! :)
Idd zweep in de hand

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:37

de lamoenen zijn breed genoeg hoor, het lijkt misschien zo.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:57

_janet_ schreef:
de lamoenen zijn breed genoeg hoor, het lijkt misschien zo.

Nouja, denk niet dat het alleen zo lijkt. Je ziet wel dat het lamoen hem nog net niet raakt en inklemt, maar veel meer dan slechts enkele cm. (cm. of 2 schat ik zo?) ruimte heeft hij niet aan weerszijden zo te zien.

Denk dat janouk dat bedoeld. Ik vind het lamoen nl. ook te smal. Mijn pony heeft aan weerszijden erg veel ruimte zodat ze makkelijk kan wenden en draaien: (ik kon zo even geen foto van bovenaf vinden)
Afbeelding

Vind het er bij jou toch echt een heel stuk smaller er uit zien ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:03

nou ik heb het toch echt aan meerdere mensen gevraagd, die allemaal verstand hebben van mennen, en die zeggen dat ze niet te smal zijn...

Ik ben trouwens niet zelf aan het mennen op de filmpjes.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:22

Mooi Janet!
Ik heb ze nu wel allemaal bekeken.....hij doet het echt super allemaal hè!!! :D

Enneh Joyciej: Ze rijden recreatief hè.....geen dressuur, alleen lange rechte stukken met af en toe een bochtje.
En dat lamoen zit daarvoor echt wel goed :j
Voor de echte 'krappe-bochies dressuur' moet ie misschien iets breder....

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:04

Ziet er leuk uit Janet, je grote brave man voor de wagen! Ik ga geen commentaar geven, omdat ik zelf ook bijna nooit met de zweep in m'n hand men... Hij wordt zo zwaar in m'n hand.... :o

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:17

Grappig om jullie hele buitenrit zo te zien! :) Ik had inderdaad ook nog nooit van 'drumhorse' gehoord. Leuke kruising!
Wat ik wel heel komisch om te zien vind, zijn die voetjes op het voorschot _O-

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:42

Wat een mooi plaatje (hoe houd je m zo wit?!)
Jullie zijn lekker bezig :)
Om toch even terug te komen op de wijdte: (een bocht = kwart volte ;) )
Afbeelding
Voor recreatief vind ik deze ruimte prima, maar mocht ik meer willen, zou ik zelfs breder willen. (heb zelfs het advies gekregen om het ovaal te laten maken)
Het gaat om de stelling en buiging, jouw paard kan weinig door zijn lijf buigen (wel in de nek, maar de rest valt er dan achteraan) Voor een recreatief ritje idd geen probleem, maar misschien wel iets om tzt over na te denken :)
Hele veel plezier met ziggy, hij (of zij?) doet het leuk! Dat kijken wordt vanzelf wel minder!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:49

Mooie filmpjes met een zeeeeeeeer mooie Ziggy! Enige wat ik me afvroeg waarom de menner zo vanuit links de leidsels heeft. De koetsier hoort of in het midden of rechts.....op de bok. Passagiersstoel zit op onze wagens altijd links....maar ja misschien hebben jullie een 'japanse'? :D . Zou volgens mij voor Ziggy ook beter kunnen werken, hij gaat nu mega linksom lopen om sommige stukken. Wij mennen ook veel en de leidsels lopen dan (ook al zit de menner rechts) veel meer recht over het paard dan over 1 kant. Bij al jullie filmpjes lopen beide leidsels aan de linker kant van de rugriem en staart. Als je naar de pony foto's daaronder kijkt is dat ook veel meer recht ten opzichte van het dier. In mijn optiek toch veel beter en comfortabeler voor Ziggy zelf om daar op te letten. Dit wordt uiteindelijk teveel eenzijdige belasting.... |(

Afbeelding
Voorbeeldje van wat ik bedoel (onze tink aangespannen :+ )

Maar even goed veel plezier tijdens die leuke ritten met Ziggy!
Groetjes

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:59

Inderdaad, de menner zit links en de zweep staat totaal buiten handbereik helemaal rechts. Juist de braafste paardjes hebben ineens, als je het niet verwacht, die zweephulp nodig. Het lamoen is wel heel smal hoor. Schuurt dat nergens?

En die voetjes op het voorbord: wel heeeeel recreatief :D

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 22:18

Het is een recreatie wagen met een bank.
Ik was ook aan het mennen, en ik zit ook rechts.
Maar af en toe wilde ik filmen, dus gaf de leidsels aan degene die naast me zat zodat ik even kon filmen.
Daarom zie je telkens de leidsels aan de linkerkant.

Omdat het ook niet handig is om elke keer over elkaar heen te klimmen.

Alleen dat van die eenzijdige belasting snap ik niet.
Hij loopt midden voor de kar, of je dan links of rechts zit maakt dan toch niets uit voor de belasting van hem?

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:48

_janet_ schreef:
Alleen dat van die eenzijdige belasting snap ik niet.
Hij loopt midden voor de kar, of je dan links of rechts zit maakt dan toch niets uit voor de belasting van hem?

Tuurlijk loopt ie midden voor de kar, maar recht lopen of steeds flink over links...is wat ik bedoel. Ook al zit je meer links of rechts op de bok, de leidsels zouden meer naar het midden en recht over het paard moeten lopen wil je je paard midden en recht voor de kar hebben.

Omdat ie nog in de (beleer)fase zit, slingert ie natuurlijk ook nog wat, dat snap ik. Maar er wordt sterk over links met de teugels gewerkt en dat vraagt dus meer aan de linkerkant van het paard, teveel op linkervoorbeen bijvoorbeeld. Rechtrichten voor de wagen is de oplossing om te voorkomen dat dit voor het paard 'verkeerde' belasting wordt.

Hij moet zijn gewicht over zijn 4 benen leren verdelen, in balans en lichtheid kunnen lopen en liefst recht (van kop tot staart). Dan gaat ie jarenlang mee :D

Succes en have fun!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 08:57

Hij zit niet meer in de beleer fase, hij oopt al 2 jaar voor de kar.
Het slinger wat je ziet komt omdat hij na de winter weer voor het eerst voor de kar stond.
In de winter, herfst men ik nooit met hem, omdat ik dat zelf niets aan vind.

Misschien niet het juiste moment om de filpmjes op te nemen, maar de eerste of tweede keer na de winter gaat altijd zo.

Nu na wat vaker weer voor de kar te hebben gestaan, loopt hij perfect recht. Maakt niet uit of je links of rechts zit.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:50

Het zal ....was ook geen kritiek....enkel wat tips. Lees 't zoals je wil.
Heb vooral veel plezier met mennen!

Groetjes