[AR] Devon voor het karretje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

Devon voor het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 13:54

Via een vriendin van mij heb ik nu een marathonkarretje tot mijn beschikking.
Afgelopen maandag met die vriendin van mij Devon ervoor gehad. gisteren voor het eerst het echt zelf gedaan.
Vriend is meegeweest maar heeft er geen verstand van.
Vriendlief heeft een paar foto's gemaakt.
Zie hier een paar foto's van ons ritje samen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hafjelinger

Re: Devon voor het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:55

Ziet er leuk uit!! :)

Zijn je bomen niet wat lang? Die krijgt hij wel in z'n hals als je een wending maakt!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:58

Leuk!
Ook ik vind het lamoen wat aan de lange kant (zeker als je (korte) bochten gaat maken) en er zitten geen stophaken op?
Je hebt wel een zweep bij je, maar niet in je hand? Ik zou hem in je hand houden, dat is veiliger.
Daarnaast zou ik iets meer contact willen zien met de mond van je paard. Nu hangen je leidsels wel erg los, mocht hij schrikken, kan de braafste overkomen, kun je er niets meer aan houden / corrigeren.
Verder lijkt het op een aantal foto's of je de strengen binnen de binnen singel hebt zitten. Mocht dit idd zo zijn, daar horen ze niet ;) .
Ze horen te lopen tussen de binnensingel en de buitensingel of buiten de buitensingel om i.v.m. stoten van de gesp tegen de singel aan. (niet belerend bedoeld :D )
Het e.e.a is moeilijk zo te beoordelen omdat de foto's schuin van voren zijn gemaakt, maar als ik het zo beoordeel op deze foto's zou ik ze buiten langs laten lopen (dus buiten de buitensingel, dan voorkom je stoten van de gesp, dat is voor het paard niet prettig).
Ook lijkt het of je broek nog wat hoger zou kunnen, maar dit is ook erg lastig om zo, met deze foto's, goed te beoordelen.
Wel een mooie omgeving zo te zien, lekkere brede paden en goed droog, mooi om daar te kunnen mennen zo.
Nog veel menplezier gewenst ;) .

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:02

Ik heb zelf nog niet zo heel ver ervaring in het mengebeuren dus af en toe flapperden mijn oren, ik stel dus daarom maar gewoon de vragen die in me opkomen, (voel me lichtelijk blond) maar hopelijk willen jullie me daarmee wel helpen

josie schreef:
Ook ik vind het lamoen wat aan de lange kant (zeker als je (korte) bochten gaat maken)

Volgens mij vertekend het beeld wat op de foto, de lamoen (bij ons noemen ze dat ding een burry bij enkelspan en een lamoen bij een dubbelspan, is dat alleen hier zo of kunnen beide benamingen?)
maar ik heb al gedraaid een kruising in het bos en de lamoen komt niet tegen zijn hals aan, bij lange na zelfs niet. dus ik denk dat het wel meevalt dat het er op de foto meer vertekend uitziet dan dat het daadwerkelijk is.
de lamoen komt ongeveer tot tussen de riempjes aan het borsttuig, is dat te ver?

Citaat:
en er zitten geen stophaken op?

waar horen die precies te zitten ( ik snap dat die moeten voorkomen dat de riem(oog) (hoe heet dat ding) van de lamoen afschiet.
hoe zit dat er eruit en is dat erop te lassen? morgen komt nl mijn neef kijken om het een en ander (Qua onderhoud ) te lassen, dan kunnen we dat meteen vragen
Citaat:
Je hebt wel een zweep bij je, maar niet in je hand? Ik zou hem in je hand houden, dat is veiliger.

Ik hoef de zweep eigenlijk niet te gebruiken, Devon reageert met alles op de stem. Vanwaar is het veiliger om met de zweep in de hand te rijden dan?
Citaat:
Daarnaast zou ik iets meer contact willen zien met de mond van je paard. Nu hangen je leidsels wel erg los, mocht hij schrikken, kan de braafste overkomen, kun je er niets meer aan houden / corrigeren.

klopt, daar moet ik nog wat in oefenen, ik heb nogal de neiging om het zaakje allemaal veels te kort te pakken dus ik moest van die vriendin van mij het "los" gooien in draf heb ik ze meer op maat.

Citaat:
Verder lijkt het op een aantal foto's of je de strengen binnen de binnen singel hebt zitten. Mocht dit idd zo zijn, daar horen ze niet ;)
Ze horen te lopen tussen de binnensingel en de buitensingel of buiten de buitensingel om i.v.m. stoten van de gesp tegen de singel aan. (niet belerend bedoeld :D )
Het e.e.a is moeilijk zo te beoordelen omdat de foto's schuin van voren zijn gemaakt, maar als ik het zo beoordeel op deze foto's zou ik ze buiten langs laten lopen (dus buiten de buitensingel, dan voorkom je stoten van de gesp, dat is voor het paard niet prettig).

de strengen zitten tussen de binnen en buitensingel wellicht is dat op deze foto's beter te zien ( foto's zijn van een dag later maar de manier van inspannen is hetzelfde geweest)
Afbeelding
Afbeelding
Citaat:
Ook lijkt het of je broek nog wat hoger zou kunnen, maar dit is ook erg lastig om zo, met deze foto's, goed te beoordelen.

op welke hoogte hoort die het beste te zitten dan? de broek doet goed z'n werk met het opvangen van de kar bij bergje af
Citaat:
Wel een mooie omgeving zo te zien, lekkere brede paden en goed droog, mooi om daar te kunnen mennen zo.
Nog veel menplezier gewenst ;) .

Het is inderdaad een mooie omgeving en met dat plezier komt het vast wel goed, we vinden het beiden erg leuk (allebei oortjes naar voren :D)

ps, volgende keer met foto's maken zal ik vragen voor ook foto's van opzij te maken, dan kunnen we dat wat makkelijker bekijken dan zo schuin van voor

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:38

Over de burry:
Bij een enkelspan noem je het lamoen of burry, bij tweespan of vierspan boom ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:53

Ja hoor geen enkel probleem.
Voor je zweep, ik citeer deels JoyCie007, zij heeft het heel goed verwoord :D :
Je zweep is een zéér belangrijke hulp, naast je stem en leidsels. Verder heb je nl. niets! In vergelijking met het rijden ohz. mis je al wat hulpen (been, zit, etc.) en als je bij het mennen de zweep dan ook nog eens wegneemt, houdt je echt bijna niets meer over.
De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan
Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts
- Correctie
- Beloning
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
- Aanwijsstok
- Begrenzer
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
.... en ga zo nog maar even door.
't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is dus onmisbaar bij het mennen. Ik ga nooit zonder zweep op pad en zou dat zelfs niet durven. Waarom niet?
Mijn zweep heeft mij al uit zoveel benarde positie's gered, toen mijn pony werd aangevallen door bijtende honden, kon ik de honden wegjagen door een ferme mep met de zweep. Andere honden die naar de pony toe willen kun je 'afschrikken' met de zweep door een keer op de grond te tikken.
Nog belangrijker; wat doe je op het moment dat je ergens op de weg rijdt, en je pony schrikt van iets? Je hebt je stem en je leidsels. Met je stem kun je gerust stellen, je kan aan de leidsels gaan trekken, maar als een pony van rechts in de berm iets schrikt en dus plots naar links springt, kun je wel naar rechts trekken met de leidsels maar dit heeft geen effect en werkt soms zelfs averechts. Op je stem kun je je pony niet laten 'buigen'. Heb je de zweep op dat moment (!) in je hand, dan begrens de pony op links en je kan dan zelfs een tikje geven bij de schouder zodat je de pony weer naar je rechterhand drijft. Desnoods geef je een ferme tik op links zodat hij weer naar rechts springt.
Dit kun je gewoon onmogelijk zonder zweep. De ruiter ohz. doet dit allemaal met het been, maar als menner hebben wij dat niet dús dienen wij de zweep hiervoor te gebruiken.
Heb je de zweep in je hand, dan kun je veel ongelukken voorkomen.

Ik heb gezocht naar plaatjes van stophaken, maar kan ze zo snel niet voor je vinden, dan had je een idee, wellicht dan andere bokkers dit voor je hebben?
Het is idd. bedoelt ter voorkoming van het er uitschieten van het lamoen door de lichtogen.

Ik denk dan ook dat het wellicht een vertekend beeld is t.a.v. het lange lamoen.
Het lamoen (idd. ook wel burrie genoemd) is het gedeelte waar het paard tussen loopt en wat vast zit aan de wagen.
Bij een tweespan, bedoel je denk ik, de langboom?
Deze loopt tussen beide paarden door en zit ook verbonden aan de wagen.

Zo te zien, zou ik er toch voor gaan om de strengen buiten om te laten lopen. Zo lopen ze zeker vrij en kan het niet stoten met de gesp.

De broek hoort een handbreedte onder de zitbeenknobbels te zitten. Deze kun je voelen aan de achterzijde van je paard.

Het is natuurlijk al fijn dat vriendlief foto's wil maken en dat ze niet perfect zijn voor onze beoordeling, ach dat geeft helemaal niets hoor :D .

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:08

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Tips en adviezen van nog meer bokkers zijn natuurlijk van harte welkom.

Plezier staat voorop maar het moet natuurlijk wel goed zitten en op een veilige manier

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:28

Ja de kinderen deugdelijke kleding aan doen dwz een lange broek, bij mennen hoort dat nou eenmaal en het is veiliger.
Met een jurkje kunnen ze bij het afspringen blijven haken en mochten ze eraf moeten als het paard bv op hol slaat beschadigen ze met een lange broek minder huid.

Ik heb de kinderen op de wagen altijd een helm opgezet omdat zij als het mis gaat het gevaar niet zien aankomen ennde boom is harder dan hun koppie.
Ga eens op de wedstrijden kijken en je ziet dat de kinderen van veel wedstrijdrijders altijd een helmpje op krijgen zodra ze opstappen.

Ook zou ik aan de uiteindes van het lamoen een rubberen dop stoppen mocht dit in de hals komen snijdt het heel erg met een dop of iets anders zachts kun je dat voorkomen..
Idd contact met de mond blijven houden nu kan hij er zo vandoor en voordat jij je leidsels weer op maat hebt ben je een uur verder

En voor het fijne is het wagentje vrij laag kun je er een bokkussen opzetten, ook dit is veiliger