Embryo Transplantatie(ET)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:20

Tegenwoordig wordt er nauwelijks meer nartuurlijk gedekt. Dit gebeurt door middel van sperma verzamelen en het insimineren bij een hengstige merrie.

Een andere manier om toch een veulen te krijgen is door middel van embryo transplantatie. Vaak wordt dit toegepast bij sportpaarden en bij merrie's die moeilijk drachtig worden.

Een voorbeeld van embryo transplantatie is dat de de eigenaar van een hele goede sportmerrie graag en veulen wilt hebben van zijn merrie en en hele goede hengst. Vaak kan dat niet, omdat de merrie aanwezig moet zijn in de sport en niet zomaar kan stoppen.

De voorbereiding.

Ten eerste moet alles voor de embryo transplantatie gereed staan. Zoals het apparatuur, de benodigdheden en een dierenarts.
Voordat er gespoeld kan worden, moet de merrie eerst geinsimineerd zijn met de sperma van de uitgekozen hengst. Tussen dag 6,5 en dag 8 na de insiminatie wordt het embryo in zijn geheel eruit gespoeld. De staart van de merrie wordt gebdageerd, de vulva wordt gewassen en ontsmet omzo schoon mogelijk te werken. Daarvoor meot de spoelvloeistof op lichaamstemperatuur worden gebracht. De temperatuur moet het zelfde zijn als die van de geinsimineerde merrie. Bij de merrie wordt via de vulva een katheter ingebracht en de spoelvloeistof wordt in zakken boven de merrie opgehangen. Ze worden boven de merrie opgehangen zodat de spoelvloeistof blijft stromen. De zakken emt spoelvloeistof wordt met een speciaal slangenset aan de katheter vastgekoppeld. Als eerst wordt er 2 liter spoelvloeistof naar binnen gespoeld bij de merrie. Het spoelvloeistof wordt er weer uit gehaald doormiddel van de slang los te koppelen van de zakken en in een fles te doen. Daarna laat men de slang goed zakken zodat de spoelvloeistof eruit loopt de fles in. Hierna wordt er nog een keer 2 liter naar binnen gebracht, maar dit keer moet het er niet meteen uit. De dierenarts voelt rectaal of de vloeistof zich goed heeft verdeeld over de gehele baarmoeder. Daarna wordt het vloeistof weer verwijdert en opgevangen in een fles. Het opgevangen vloeistof gaat door een filter heen en wordt onder een microscoop bekeken. Er wordt via een microscoop bekeken om te zien of het embryo zelf er uit is gekomen en het gezond het is. Daarna wordt naar keuze het embryo ingevroren of meteen over getranplanteerd naar de donormerrie. Het kan ook zo zijn dat de eigenaar graag meerdere veulens in 1 seizoen wilt hebben. Dit kan door middel van verschillende eicellen uit de merrie te halen en dan buiten eht lichaam te laten bevruchten doormiddel van een reageerbuis. De eicellen en de zaadcellen worden per koppel samengevoegd in een reageerbuis en laten zich dan bevruchten. Er zijn nu bijv. 3 verschillende bevruchte eicellen, die worden in 3 donormerrie's geinseminineerd die kunstmatig hengstig zijn. Dit doen ze om baarmoederonsteking en dracht van de donormerrie te voorkomen.
Als er maar 1 donor merrie is, dan wordt het bevruchte eicel over geplaatst naar de donormerrie, die ook kunstmatig drachtig is gemaakt. Dit gebeurt door middel van insimineren.
Na 11 maanden wordt als het allemaal goed is gegaan een gezond veulen geboren, die alleen de genen van de sportmerrie en de hengst bevat.

Het veulen zal waarschijnlijk uitgroeien tot een internationaal sportpaard.

Foto's:

Afbeelding
ET Spoeling
ET Spoeling Dierenkliniek Marum-Grootegast

Afbeelding
ET Spoeling
ET Spoeling Stoeterij Hyperion

Afbeelding
Kunstmatige Insiminatie
KI Stal Jongsma

Afbeelding
Een gezond veulen bij zijn donormoeder.
Dierenarts Praktijk West Betuw

Bij alle foto's heb ik toestemming gekregen

Infomatie van deze site: http://www.cryolabeersel.nl

Desty

Re: Embryo Transplantatie(ET)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:22

opzich wel apart daar heb ik nog nooit van gehoord!!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 21:26

Moet het allemala weten voor mijn opleiding dt gebeurt ook bij koiene, schapen en andere landbouwdieren

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:11

Wordt er heir nog naar gekeken of neit?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 23:52

ik gooi het even in de groep... ik heb zelf niet genoeg kennis van zaken om hier iets zinnigs over te zeggen Bloos

Het is iig wel interessante informatie Lachen

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:53

Ik zal er morgen tijd voor vrijmaken, moet ook "de sperma" nog aanpassen Haha! Baas maakt het me veel te druk Clown

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:59

waar ik les heb doen ze dit ook zo kan de sportmerrie meerdere veulens krijgen in een jaar door draagmoeders
ik heb er nog een dubbel gevoel bij!! de draagmoeder kan alleen wat in de lengte meegeven schijnt.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 22:01

Tja de lengte maakt ne it zoveel uit tenzij je een grote vader en moeder hebt en ene veulen van bijv. maar 1.50 krijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:16

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:53

wel dit klopt neit echt want er staan hele andere informatie bij en bijn bronnen staan er ook neit bij. en de auteur klopt ook niet Tong uitsteken

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:54

en Ibonn zou eht erop zetten

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:57

Shadow had eerder tijd en heeft het artikel aangevuld met info uit de genoemde bronnen. Dit is het idee van een Wiki, met z'n allen informatie verzamelen tot 1 compleet artikel.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 13:58

aha ben er neit echt blij ahd flink me best gedaan maar tja zo kom ik dus ook neit verder, wil namelijk ook graag wiki schrijver worden

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:10

Dat iemand je artikel aanvult, betekent niet automatisch dat je niet goed genoeg zou schrijven. Niet te negatief hoor Knipoog

Je moet het een beetje ruimer zien, we werken met z'n allen aan een zo volledige mogelijke paardenencyclopedie dus moet de info zo volledig en juist mogelijk zijn. Het gaat er niet alleen om hoe goed je eigen artikels zijn, hoewel we natuurlijk wel goed geschreven teksten met correct taalgebruik en spelling aanmoedigen.

Daarnaast zal Shadow jouw artikel interessant genoeg gevonden hebben om meer info te zoeken en je artikel aan te vullen.

En het betekent ook niet dat ik zomaar klakkeloos teksten van WZ op de Wiki plaats, ik heb je ook gevraagd om je 1e artikel te herschrijven en heb ook sommige zinnen aangepast voor een betere leesbaarheid (en zou dit wrs ook gedaan hebben voor dit artikel).

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is want we stellen alle artikels en bijdragen op prijs, van iedereen Ja

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:14

Wat betreft de auteur: dit is inderdaad jammer, het is helaas technisch nog niet mogelijk om daar een andere naam neer te zetten. Je naam staat wel vermeld in de 'history' van de pagina:
http://www.bokt.nl/w/index.php?title=Em ... on=history

Er zijn inderdaad een aantal wijzigingen in aangebracht. Het onderwerp ET is heel interessant Ja
Ik zal proberen uit te leggen waarom ik voor deze wijzigingen heb gekozen:

Ten eerste, jij richt je in je verhaal erg op de uitvoering, inclusief de details die daarbij horen, dat is ook logisch voor je opleiding natuurlijk. Maar deze details zijn meer van belang voor mensen die daarmee werken dan voor 'leken' die willen weten wat ET nou eigenlijk inhoudt. Jij hebt als (toekomstig) medewerker gewoon andere informatie nodig dan iemand die niet in zo'n situatie werkt maar er alleen maar over wil lezen.
Ik heb er daarom voor gekozen wat precieze details over bv het hooghouden van de vloeistof of het bandageren van de staart weg te laten, en het aan te vullen met wat meer algemene informatie.

Ten tweede ga je in het tweede deel van de tekst over op een ander onderwerp. Je hebt het daar meer over IVF (het bevruchten in een reageerbuis). Dit zou heel goed zelf een onderwerp kunnen zijn op de wiki, maar het past niet zo goed in de tekst over ET omdat het toch losse onderdelen zijn.

Tot slot: de bron die jij genoemd hebt, heb ik helaas niet kunnen overnemen omdat ze geen geschikte informatie online hebben staan. Ik kon alleen maar deze tekst vinden:
http://www.cryolabeersel.nl/index.php?o ... &Itemid=13
Dit is erg kort en bevat geen informatie. Ook is het Engelstalig. Daarom heb ik gezocht naar bronnen waar wel Nederlandstalige uitleg op staat en die voor mensen die meer willen weten interessant zijn om te lezen.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is waarom ik het veranderd heb, en dat je er ook wat tips uit kunt halen voor een volgende tekst, want we vinden het heel leuk dat je meedenkt en je moeite is zeker niet voor niets geweest: zonder jou was het artikel over ET er waarschijnlijk nog niet geweest! Ja

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 14:17

tja de rest heb ik ook uit mijn hoofd, in de les geleerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:09

Op verzoek van de wikimods hier een slotje. Mocht je nog vragen hebben kun je hen een pm sturen Lachen