Fjordenmanen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:31

De manen van een fjord:

*rechtopstaande manen:
De rechtopstaande manen van een fjorden worden zo geknipt om de aalstreep en de bovenlijn van de hals te benadrukken.
De Noorse manier van knippen is dat het zwarte en het witte even lang is en aan het eind van de manenkam een lange pluk (dit wordt gedaan omdat er in Noorwegen steile bergen zijn en korte fjordenmanen niet makkelijk zijn om je aan vast te houden, dus dan hebben de berijders van de fjord een beter houvast), maar hier in nederland wordt het witte één centimeter korter geknipt dan het zwarte zodat het zwarte erbovenuit steekt.
Bij veulens worden de manen de eerste tijd op de Noorse manier geknipt, de manen zijn dan nog te dun en 'krullerig' om het in twee hoogtes te knippen.

Op het middelste punt moeten de manen ongeveer een handbreedte breed zijn, met het zwarte daar nog één centimeter bovenuit.

De meest gebruikelijke knipmanier is eerst het zwarte evenlang knippen als het witte.
Daarna aan beide kanten het witte één centimeter lager te knippen dan het zwarte.
Hou je vrije hand aan de andere kant tegen de manen om het witte wat gemakkelijker te kunnen knippen.
Gebruik voor het afwerken een kleinere schaar die wat precieser knipt.
Ook kun je een mal gebruiken *klik*

Afbeelding

Hoe te knippen (door JesKim)

Eerst nat maken en mooi overeind kammen.

Het hoogste punt bepalen:
Afbeelding]
Afbeelding
Handbreedte hoog.
Afbeelding

Daar doe je een knipje zodat je ziet waar je heen wilt:
Afbeelding

Beginnen bij de schoft en dan naar je knipje toe, niet recht ernaar toe, maar met een vloeiende beweging:
Afbeelding

Dan van je knipje naar de oren. Ik laat het zelf vaak iets langer dan ik wil, zodat ik daarna het netjes bij kan werken, heb snel de neiging om te diep te gaan en dan loopt het te steil en te recht af.
Afbeelding

Dan even kammen en kijken hoe de vorm is, eventueel corrigeren.

Een rechte grens trekken en goed kijken wat je bij de voorpluk wil houden en wat eraf kan:
Afbeelding

Dan het wit voor het zwart wegknippen, als je dat wilt, doe ik alleen voor keuringen of als ik daar zin in heb. Hoort officieel twee vingerbreedtes te zijn geloof ik, maar ik kies voor één vingerbreedte, maar dat is een kwestie van smaak.
Afbeelding
Afbeelding

Laatst de tip gekregen om dit met een fijn kammetje te doen, nog niet geprobeerd. Je trekt als het waren met een kammetje de witte haren wat naar voren zodat je die recht af kunt knippen.

Afbeelding

Ook de andere kant knippen:
[img]]http://i119.photobucket.com/albums/o136/Estherjeskim/DSC_0104-3.jpg[/img]

En klaar:
Afbeelding

Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:25

Hoi,

Wat heb je dat mooi gedaan!! Haha!
Ik hewb binnenkort een keuring met mijn fjord en ik krijg zijn manen niet zo mooi als jouw fjord.
Mijn fjord heeft zo rare kronkel in zijn manen waardoor het heel moelijk is om het zwarte er ook nog 1 cm erboven uit laten steken.

Echt leuk die foto's erbij! Pling

Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:26

Maak jij de manen nat als je ze gaat knippen?

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 09:27

De foto's zijn gemaakt door JesKim, het is dus niet mijn fjord Lachen
Maar met natte manen knippen is het (vind ik) veel makkelijker Ja

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:46

De *klik* foto is niet de foto van de mal he, verkeerde foto gelinkt Tong uitsteken

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 21:53

ukie schreef:
De *klik* foto is niet de foto van de mal he, verkeerde foto gelinkt Tong uitsteken

Ohja ik zie hem!
Wat vreemd, pas was het nog wel de foto van de mal Nagelbijten / Gniffelen

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:56

Ik heb geleerd dat die lange pluk achter de manen altijd was als houvast voor de hengst bij een dekking. Dit omdat ze niet genoeg manen hebben om in vast te bijten en zo een beetje de schoft te ontzien.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 05:07

Ik ben het niet zelf op de foto's, Dat is Annabel (Bella)

Ik knip zelf vaak nat, behalve als een paard veel kruintjes heeft of dat het ergens wat gaat hangen, als je het dan nat knipt en je kamt ze rechtop staat het mooi, maar als het droog is zakken de haren van de kruintjes of die andere haren en dan lijkt het nergens meer naar, spreekt uit ervaring, oeps..
Dus daar hangt het vanaf..

Bodan, je zou nat kunnen knippen, maar doe het stukje met de kronkel dan pas als het weer droog is..

Ik weet ook niet anders dan dat de pluk is voor de hengsten om beet te houden..

Mijn nickname is gewoon Jeskim, niet JesKim.. hihi..

Marlies1

Berichten: 3933
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:20

Ik heb het artikel geplaatst: http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_manen_knippen
Het heeft een poos geduurd, maar de wiki-activiteit is op het moment helaas erg laag. Scheve mond

In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie bijdrage! Lachen

Ik heb nog een aantal vragen.
Is die foto van die mal nog beschikbaar?
Door wie is de eerste foto gemaakt? Ik heb erbij vermeld dat Jeskim de foto heeft gemaakt, maar ik twijfel nu of dat wel klopt.
Moet het lengte verschil tussen de twee kleuren manen nu 1 of 2 centimeter zijn?

Edit: het hoe-en-waarom van de lange pluk manen bij de schoft heb ik niet vermeld in het Wiki-artikel omdat dat blijkbaar niet helemaal duidelijk is.
Laatst bijgewerkt door Marlies1 op 02-10-07 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

superrizzo

Berichten: 1561
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:28

ja ik zou ook graag de foto van de mal willen zien Ja

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:49


laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:51

Is het niet handig om er ook bij te zetten hoe de manen te knippen als ze al op de goede manier geknipt zijn.
Ik ga normaal dan namelijk niet weer eerst alles gelijk knippen maar knip per kant het wit en daarna het zwart.
Dit is veel minder bewerkelijk in mijn ogen...

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:23

En is het niet een idee om als aanvulling foto's van verschillende knippatronen te laten zien. Dus niet alleen het rechtgeknipte patroon, maar bijvoorbeeld ook vierkantjes, driehoekjes en golfjes? Daar zijn ook wel foto's van te vinden.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 13:24

Ja dat is een erg leuk idee Amanda!

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:30

en fjorden met lange manen Tong uitsteken

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:33

IndianLady schreef:
en fjorden met lange manen Tong uitsteken


Dat is misschien ook wel handig om te vermelden in het artikel.
Het artikel heet Fjordenmanen en gaat tot nu toe alleen over het knippen.
Zo'n stuk is niet lang, maar ik vind wel dat het vermeld moet worden Ja
En uiteraard een foto erbij.

Marlies1

Berichten: 3933
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:17

Het artikel heet Hoe_manen_knippen: http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_manen_knippen. Het gaat dus om het knippen en niet over wat je allemaal al dan niet met de manen van je Fjord kunt doen.
De info van Laulau85 is wel een goede toevoeging aan het artikel.

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:22

Ik wil er dan wel de tekst voor schrijven. Maar ik begin bijvoorbeeld vooraan en niet achteraan. Als ik achteraan begin ga ik gigantisch scheef.
Moet ik daar de bijbehorende foto's bij maken (dan moet ik de fjorden op de manege weer even pesten haha maar kan dan wel even duren want heb ze pas gedaan....)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:10

Marlies1 schreef:
Het artikel heet Hoe_manen_knippen: http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_manen_knippen. Het gaat dus om het knippen en niet over wat je allemaal al dan niet met de manen van je Fjord kunt doen.
De info van Laulau85 is wel een goede toevoeging aan het artikel.


Okee, maar een patroon in de manen valt imo ook onder het knippen. Je knipt op dezelfde manier, alleen het witte gedeelte knip je niet recht, maar bijvoorbeeld in een golf.

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 21:37

Ziet er netjes uit, maar ik kan het bij moon niet in 1x knippen, haar manen zijn te breed.
ik begin bij wit en in het midden en als die aan alle 2 de kanten gelijk zit, dan doe ik het zwarte pas. Ik controleer of het gelijk is door op haar rug te gaan zitten Lachen

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 17:00

He leuk om te zien dat mijn foto's hier bij gebruikt zijn Haha! Bloos .
Maar of je nu eerst van voren naar achteren knipt of andersom dat maakt niet veel verschil. En dit is een voorbeeld van een manier waarop er geknipt kan worden, het wil niet zeggen dat iedereen het zo moet doen. Veel mensen hebben een eigen manier voor hetzelfde resultaat.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:06

Hierbij nog een plaatje die misschien ook wel een mooie aanvulling geeft op het hengstenpluk laten staan tov de boog: Afbeelding

Betreft het bijknippen heeft iedereen zijn eigen methode:
- Alles op gelijke hoogte - Noorse methode en alleen voor keuringen of shows het witte lager
- Altijd witte lager
-- Alles eerst gelijk knippen en dan wit lager (zwart is controle)
-- Witte lager knippen (voor- en achteraanzicht is controle) om vervolgens het zwarte korter te knippen.
-- Zwarte tot op het witte knippen, om vervolgens het witte lager te knippen.

Behoud van de schaar, je eigen vingers/arm/kracht, de netheid en vloeiendheid van de boog?
- Verder knip nooit 'in 1x' als in '1 knip met de schaar en zowel wit als zwart is weg', dat is vaak niet haalbaar, maar knip in delen alles op gelijke hoogte.
- Zanderige of enorm smerige manen eerst goed uitkammen of desnoods wassen, alvorens je gaat knippen.

En nog aanvulling mbt een mooie boog verkrijgen:
- Vloeiende overgang verkrijgen van ruglijn naar manenboog, door de lijn over rug naar de schoft te volgen in de boog.
(komt na mijn te maken knipje op het hoogste punt)

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:39

Ik heb de foto's!!!!!!
Vandaag me uitgeleefd op een fjord van de manege en volgens mij is het redelijk gelukt...

Zal ze zo uploaden met mijn verhaal erbij...

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:08

Hier istie dan:

Fjordenmanen knippen

Kam eerst de manen altijd goed uit zodat er geen haren dubbel zitten.
Afbeelding

Start aan één zijde van het paard. Meestal is te zien tot waar de manen de vorige keer zijn geknipt doordat hier een lijn loopt tussen dikkere en dunnere manen.
Daar start je door de zwarte manen plat naar de andere kant te duwen. Dit gaat makkelijk doordat deze langer zijn. Je duwt de zwarte manen opzij en knipt de witte op de gewenste lengte.
Afbeelding

Vervolgens knip je deze hele zijde af. In het midden (op het hoogste punt) moeten de manege ongeveer een hand lang zijn.
Afbeelding

Pak niet te grote plukken dan ga je minder snel scheef.
De donkere pluk aan het einde laat je lang. Zijde 1 is dan klaar.
Afbeelding

Wanneer je ervoor gaat staan zie je dan het verschil in lengte aan beide kanten. Hierdoor weet je ook of het straks aan beide kanten gelijk is.
Afbeelding

Vervolgens ga je aan de andere kant op precies dezelfde manier te werk.
Afbeelding

Nu steekt alleen het zwart er nog ver bovenuit.
Afbeelding

Het zwarte knip je ongeveer 1 vinger hoger dan de witte manen
Afbeelding

Zorg dat je gelijk blijft aan de manen en dat niet het zwart er bovenuit golft.
Ter controle aan de achterkant kijken of alles gelijk is.
Afbeelding

Knip indien nodig nog een beetje bij.
En het eindresultaat.
Afbeelding


Nou ik heb een poging gedaan. De manen waren heel krullerig doordat ze van de zomer gigantisch geschuurd heeft. Daarnaast waren de manen jammer genoeg al een beetje gaan hangen. Maar denk dat het zo toch wel een beeld geeft?????

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Fjordenmanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:08

op jou manier doe ik het ook. maar ben altijd nog wel even bezig met t eind resultaat, mag bij mij geen haartje verkeerd zitte