*rechtopstaande manen:
De rechtopstaande manen van een fjorden worden zo geknipt om de aalstreep en de bovenlijn van de hals te benadrukken.
De Noorse manier van knippen is dat het zwarte en het witte even lang is en aan het eind van de manenkam een lange pluk (dit wordt gedaan omdat er in Noorwegen steile bergen zijn en korte fjordenmanen niet makkelijk zijn om je aan vast te houden, dus dan hebben de berijders van de fjord een beter houvast), maar hier in nederland wordt het witte één centimeter korter geknipt dan het zwarte zodat het zwarte erbovenuit steekt.
Bij veulens worden de manen de eerste tijd op de Noorse manier geknipt, de manen zijn dan nog te dun en 'krullerig' om het in twee hoogtes te knippen.
Op het middelste punt moeten de manen ongeveer een handbreedte breed zijn, met het zwarte daar nog één centimeter bovenuit.
De meest gebruikelijke knipmanier is eerst het zwarte evenlang knippen als het witte.
Daarna aan beide kanten het witte één centimeter lager te knippen dan het zwarte.
Hou je vrije hand aan de andere kant tegen de manen om het witte wat gemakkelijker te kunnen knippen.
Gebruik voor het afwerken een kleinere schaar die wat precieser knipt.
Ook kun je een mal gebruiken *klik*

Hoe te knippen (door JesKim)
Eerst nat maken en mooi overeind kammen.
Het hoogste punt bepalen:

Handbreedte hoog.

Daar doe je een knipje zodat je ziet waar je heen wilt:

Beginnen bij de schoft en dan naar je knipje toe, niet recht ernaar toe, maar met een vloeiende beweging:

Dan van je knipje naar de oren. Ik laat het zelf vaak iets langer dan ik wil, zodat ik daarna het netjes bij kan werken, heb snel de neiging om te diep te gaan en dan loopt het te steil en te recht af.

Dan even kammen en kijken hoe de vorm is, eventueel corrigeren.
Een rechte grens trekken en goed kijken wat je bij de voorpluk wil houden en wat eraf kan:

Dan het wit voor het zwart wegknippen, als je dat wilt, doe ik alleen voor keuringen of als ik daar zin in heb. Hoort officieel twee vingerbreedtes te zijn geloof ik, maar ik kies voor één vingerbreedte, maar dat is een kwestie van smaak.

Laatst de tip gekregen om dit met een fijn kammetje te doen, nog niet geprobeerd. Je trekt als het waren met een kammetje de witte haren wat naar voren zodat je die recht af kunt knippen.

Ook de andere kant knippen:
[img]]http://i119.photobucket.com/albums/o136/Estherjeskim/DSC_0104-3.jpg[/img]
En klaar: