Het paard van troje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Het paard van troje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 22:23

Ik heb op Wiki gezocht maar kon geen artikel vinden over het beroemde paard van Troje. Ik heb de grote wikipedia als leidraad gebruikt, gewoon voor de namen en feiten voor de rest het verhaal zelf in elkaar gezet. Voor tips en opmerkingen sta ik uiteraard open! Ik heb trouwen ook wat plaatjes gevonden maar weet niet of dit ivm copyright mag

Het paard van Troje

Iedereen heeft wel eens van het Trojaanse paard gehoord, je kan beter de vraag stellen wie kent het paard van Troje niet.

Het paard van Troje is een legende dat volgens vele omtrent de Trojaanse oorlog door de Grieken voor de poorten van de stad Troje werd achtergelaten.
Het paard bestond uit hout en was enorm groot. In het paard zaten Griekse soldaten te wachten totdat de poorten van Troje open gingen. De Trojanen zagen dan het paard en dachten dat het een geschenk was van een van hun goden. Bij deze gedachten brachten ze vol triomf het paard binnen de stadsmuren en zodra de Trojanen sliepen klommen de Grieken uit het houten paard en konden ze de stad Troje veroveren. Dit was het begin van de Trojaanse Oorlog, zo ongeveer rond het jaar 1180 voor Christus.
Deze tactische list werd bedacht door Odysseus en staat zoals hierboven beschreven bekend als Het paard van Troje.

De aanleiding van de Trojaanse oorlog is voor vele door de film Troy uit 2004 inmiddels bekend. Voor degene die het liefdesverhaal niet weten zal ik het verhaal in het kort vertellen.

De Trojaanse oorlog is ontstaan tijdens het huwelijk van Peleus en Thetis. Opdat huwelijk waren bijna alle goden uit de Mythische oudheid aanwezig, alleen de godin van de twist was niet uitgenodigd, deze droeg de naam Eris. Eris was beledigd en gooide daarom een appel naar een groepje godinnen met daarop de tekst “Voor de mooiste”.

Vervolgens moest Paris, de zoon van Priamus (deze was de koning van Troje) uit vier godinnen kiezen namelijk Hera, Pallas, Athena en Aphrodite kiezen wie de mooiste godin was. Paris koos voor Aphrodite. De reden dat Paris voor Aphrodite koos was dat zij Paris de mooiste vrouw van de wereld had beloofd.
Uiteindelijk kwam Paris Helena tegen, zij kwam uit het Griekse Sparta en was de dochter van Leda en was getrouwd met Menelaos. Ze werden verliefd en Paris nam zijn geliefde mee naar Troje. Menelaos was woedend en trok samen met Agamemmom en soldaten naar Troje om zo zijn vrouw Helena terug te krijgen.

Dit is echter de mythologische verklaring, een andere verklaring voor de oorlog zou een conflict zijn over de handelsroutes. Maar ik zal daar niet verder over uitwijken en terug gaan naar het onderwerp van dit artikel namelijk Het paard van Troje.

Menig historici denken dat het paard van Troje nooit is gebouwd en daarnaast denken vele historici dat het paard van Troje een literair en geromantiseerd verzinsel is maar er zijn ook mensen die vermoeden dat het verhaal op ware feiten is gebaseerd, we zullen het helaas nooit echt te weten krijgen.

Eline

Re: Het paard van troje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:30

Op zich heb je de inhoud van de mythe van het paard gewoon goed beschreven, maar voor de wiki zou een wat zakelijkere toon net wat beter staan Lachen We proberen de 'ik'-vorm in de wiki zoveel mogelijk te vermijden bijvoorbeeld.

En ik denk dat het ook belangrijk is om de oude bronnen voor de legende van Troje te bespreken naast alleen een recente holywoodfilm Knipoog

ik heb wat rondgezocht voor afbeeldingen, deze:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Troj ... hImage.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Trojan-horse.jpg
mogen we gebruiken omdat ze public domain zijn.