Gewrichten

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 14:51

Edit: NB: als je het artikel gelezen hebt zul je merken dat sommige stukjes eigenlijk over de mens gaat. Omdat deze gewrichten algemeen zijn leek me dit geen probleem.

Gewrichten

Omdat botten niet buigen heeft het skelet voor zijn beweging scharnierpunten nodig. Deze scharnierpunten worden gevormd door gewrichten.

Verschillende soorten gewrichten

Er zijn verschillende soorten gewrichten die allemaal op hun eigen manier kunnen bewegen. De manier waarop een gewricht kan bewegen hangt af van zijn vorm. Sommige vormen staan alleen beperkte bewegingen toe, terwijl andere meer bewegingsvrijheid bieden. Het scharniergewricht is de eenvoudigste vorm van een gewricht: het kan alleen maar naar voren en achteren bewegen. Het kogelgewricht zorgt voor het grootste bewegingsbereik: op en neer, voor en achter en in het rond.

Afbeelding
Scharniergewricht, bijvoorbeeld het ellebooggewricht en het kniegewricht

Afbeelding
Kogelgewricht, bijvoorbeeld het schoudergewricht en het heupgewricht

Afbeelding
Rolgewricht, het gewricht waarmee het spaakbeen en de ellepijp om elkaar heen kunnen draaien

Afbeelding
Ellipsvormig gewricht, bijvoorbeeld het bovenste polsgewricht

Afbeelding
Zadelgewricht, bijvoorbeeld het gewricht tussen handpalm en duim

Afbeelding
Draaigewricht, bijvoorbeeld de twee bovenste nekwervels: de atlas en de draaier

Het gewricht van binnen

Afbeelding
Doorsnede van een gewricht (schematisch)

In bovenstaande afbeelding staan twee botten afgebeeld die met een gewrichtsverbinding aan elkaar bevestigd zijn. Het ene bot heeft een kogelvormig uiteinde: de gewrichtskogel. Het andere bot heeft een komvormig uiteinde, de gewrichtskom. De gewrichtskogel kan in de gewrichtskom bewegen. Om slijtage te voorkomen en de beweging te versoepelen, zijn beide uiteinden bedekt met een kraakbeenlaagje. Het gewrichtskapsel is er om de twee botten bij elkaar te houden. Het hier getoonde plaatje is een doorsnede. Bij een echt gewricht zit het gewrichtskapsel er, als een zak, helemaal omheen. Het gewrichtskapsel geeft ook gewrichtssmeer af. Deze gewrichtssmeer zorgt ervoor dat de beweging soepel blijft verlopen.

Gewrichtsbanden

De botten van een gewricht worden door spieren bewogen. Deze zijn aan het been bevestigd met pezen die niet kunnen rekken. De gewrichtsbanden, die iets kunnen rekken, verbinden de twee botten die het gewricht vormen, en houden ze op hun plaats. Zonder banden zou er snel van ontwrichting sprake zijn. Banden zijn een soort bindweefsel. Het bindweefsel in banden bestaan voornamelijk uit het witte eiwit collageen en iets van het meer elastische elastine. De banden die moeten voorkomen dat gewrichten opzij bewegen, zijn samengesteld als een platte band of gekruiste vezels. Bij grote gewrichten , zoals knie, elleboog, vinger en ruggengraat, is een deel van het gewrichtskapsel speciaal verdikt om kracht te geven. Dit worden intrinsieke banden genoemd. Daarbij zijn er banden binnen of buiten het gewricht, die een eigen rol spelen bij het voorkomen van bepaalde bewegingen, de extrinsieke banden.

Esperanza
Blogger

Re: Gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:07

Komen al deze gewrichten ook bij paarden voor dan?

Het zadelgewricht en het rol gewricht?

En waar komen de plaatjes vandaan?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:52

Op zich een interessant artikel, maar we hebben wel een bronvermelding nodig voordat ie op de wiki kan. En ik ben ook wel benieuws naar het antwoord op de vragen van Esperanza Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:13

Hoi Doei! Helemaal vergeten om te reageren Nagelbijten / Gniffelen

De informatie komt uit een werkstuk, geschreven naar aanleiding van het blok "Marathon" (lerarenopleiding biologie).

Is dus een heleboel informatie van heel veel verschillende bronnen en helemaal herschreven in eigen taal. Voor de informatie zelf is dus geen bronvermelding nodig imo.

Alleen de vraag welke gewrichten voor paarden gelden, ik ga er op broeden, weet niet of dat ergens te vinden is namelijk Lachen

Plaatjes staan op denk ik nog wel meer sites, ik kan wel een mailtje sturen of we ze mogen gebruiken? Edit: ben nu al op twee sites dezelfde plaatjes tegengekomen en het is moeilijk om hier een bronvermelding voor te vinden gok ik, is namelijk erg makkelijk in paint (bv) na te tekenen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:31

Nou, ik denk dat de paarden geen zadelgewricht hebben, dat is nl een vrij zeldzaam gewricht dacht ik, zit alleen in de duim. Ook het rolgewricht kom minder vaak voor en zit bij de mens alleen in de spaakbeen en ellepijp. Die zijn bij het paard vergroeid in 1 bot. Dus ik denk dat die niet voorkomen. Zal ik de tekst dan alvast maar plaatsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:40

Als je het stukje erbij zet dat het de gewrichten van de mens zijn, maar die dus ook bji dieren tegen komen lijkt het me geen probleem. Zal eens in de bieb duiken als ik weer naar school toe moet, hoewel ik me af vraag of daar goede paardgerelateerde studieboeken staan Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:23

ik denk wel dat de belangrijkste bronnen toch iig vermeld moeten worden, die staan opch ook in het werkstuk?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:47

Omdat ik in een ander artikel over gallen en synovia schreef, heb ik alvast een klein opzetje over gewricht gemaakt. Uitbreiding is altijd welkom maar wilde alvast die rode linkjes wegwerken Haha!
Medisch|lichaam|gewricht - ik dacht dat dit de meest logische plaats zou zijn

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:34

is ook goed, ik had het al gezien, ik zal het uitbreiden met het nieuwe stukje van Liek en ik hoop dat ze ook snel met de bronnen komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:45

Zal de troep eens uitzoeken Nagelbijten / Gniffelen Komt zsm Knipoog