Parelli - Nog foto's nodig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 21:21

Hier mijn tweede artikel voor de boktwiki (al was de eerste niet meer nodig, die bestond al Haha! )

Iedereen die aanvullingen ed. heeft: graag! Ik ben nog op zoek naar een foto van Pat Parelli zelf, en als het kán iemand die dressuur/western rijdt, of springt, met Parelli als basis, en waarin dat ook te zíén is. Zelf héb ik grondwerkfoto's, die ik ook zelf heb gemaakt, maar wil even toestemming vragen aan het 'model' op de foto's. Zodra ik toestemming heb plaats ik deze erbij, maar als er iemand is die denkt dat hij/zij ook goede, duidelijke PNH foto's heeft, hoor ik het natuurlijk graag!

Omdat het artikel nogal lang is, leek het mij handig om dingen te splitsen. Bijvoorbeeld de persoon Pat Parelli op een eigen pagina, en de seven games ook op een eigen pagina, en dan doorgelinkt. Als ik niet de enige ben die dat een goed idee vind, wil ik de tekst hier wel op aanpassen, zodat er wel een korte uitleg of inleiding over staat, en dan dus de doorlink tekens. Als iedereen begrijpt wat ik bedoel Clown


Parelli

Parelli natural horsemanship is een vorm van natural horsemanship die steeds vaker gebruikt wordt. In Amerika is het al een tijd bekend, in Nederland is het sinds ongeveer drie jaar populairder geworden.

==Pat Parelli==

Pat Parelli werd geboren in Calafornië, en als 13 jarige werd hij opgemerkt door Freddie Ferrera. Ferrera herkende Pat’s talenten met paarden, en nam hem onder zijn vleugel, om hem een hele zomer van alles te leren over het natuurlijker omgaan met paarden, honden, vee, de natuur en zichzelf.
Toen hij wat ouder werd, verschillende rodeowedstrijden had gewonnen, en verder wilde in de paarden, werd hij trainer van jonge paarden. Troy Henry, een andere paardenman, hielp hem met het verder ontdekken van de paardenpsychologie. Pat werd succesvol in verschillende westerndisciplines, niet alleen met paarden, ook met ezels. Hij geloofde dat dat kwam door zijn manier met omgaan van dieren, en zette zijn plan om natuurlijker paarden te beleren voort. Hij begon daarnaast met lessen geven, ontmoette mensen die wel iets in hem zagen, en zo werd zijn lesmethode steeds verder uitgebreid. Hij ontwierp een systeem, het ''savvy system'', toen mensen om meer bleven vragen.
Toentertijd had niemand verwacht dat het ''savvy system'' van Parelli Natural Horsemanship (PNH) zo’n succes zou worden, nu volgen wereldwijd duizenden mensen deze lesmethode, en is PNH één van de grootste ontwikkelingen in natural horsemanship ooit.

==Savvy system==

Met het savvy system kan iedereen thuis aan de slag, hoeveel of hoe weinig kennis van paarden hij/zij ook heeft. Het vormt een basis voor iedereen die met paarden omgaat, en voor elk paard.
Engelse stijl, western, recreatief of wedstrijdgericht, met PNH kan alle kanten uit worden gewerkt.
Het thuisstudie programma werkt met verschillende levels. Zo is er level 1; Partnership, level 2; Harmony en level 3; Refinement. In totaal zijn er 10 levels, waarvan alleen de eerste drie thuis behaald kunnen worden, voor de rest is het verplicht naar de ranch van Pat Parelli zelf te gaan. Een pakket bestaat uit verschillende dvd’s en boekjes, waarin niet alleen de oefeningen, maar ook de theorie haarfijn wordt uitgelegd.
Na elk level kan examen worden gedaan. Alle verplichte oefeningen met grondwerk en rijden worden dan op video opgenomen, of op een trainingsweekend laten zien. Dit wordt beoordeeld door een instructeur die deze titel van Pat Parelli zelf heeft gekregen, en na elk behaald level wordt een andere kleur string (touw voor aan de [[carrot stick]]) behaald.

Grof gezegd kan het PNH in twee delen worden opgesplitst, het grondwerk en het rijden. Vooral het grondwerk is erg belangrijk, en aan de basis van PNH staan de seven games.

==Seven games==

De seven games zijn zeven grondwerkoefeningen. Ze zijn leuk voor paard en baas, maar vooral erg nuttig. Zo kunnen ze gebruikt worden bij het trailerladen, om een paard langs iets engs te krijgen, maar ook tijdens het rijden. Wijken en achterwaarts zullen een stuk makkelijker gaan nadat een paard de seven games moeiteloos kan spelen.
Het belangrijkste in de games, is het stapsgewijs opvoeren van druk, om het paard te laten doen wat je wilt. Eerst een lichte aanraking of beweging, dan een iets duidelijkere, nóg iets duidelijker, en uiteindelijk een aanraking of beweging waarbij je zeker weet dat het paard gaat doen wat je wilt. De seven games zijn niet in één artikel volledig te behandelen, daar zijn ze te doordacht voor, maar de basis van de games zal hier wat verder uitgelegd worden
Game #1: Friendly game
De allereerste is de allerbelangrijkste game. Er zijn zo veel paarden die angstig zijn voor aanrakingen, en daar wordt in deze game aan gewerkt. Sommige paarden zullen snel door deze game heen kunnen, bij andere paarden is er veel geduld nodig, en is het soms nodig om dagenlang alleen dit te herhalen.
Deze game is dus om een paard vertrouwd te maken met elke aanraking die een mens, of een gereedschap van een mens gebruikt. Lastige plekken voor veel paarden zijn het hoofd, de flanken en de binnenkant van de achterbenen. Dit, omdat het kwetsbare plekken zijn, en het gevaarlijk voor een paard in het wild kan zijn om deze plaatsen onbewaakt te laten voor roofdieren.
Niet alleen aanrakingen met de hand moeten vertrouwd worden, uiteindelijk ook aanrakingen met de carrotstisck, string, en andere vreemde voorwerpen.
Game#2: Porcupine game
De tweede game bestaat uit wijken voor druk. Het paard moet, als je het vraagt, wijken met elk lichaamsdeel wat je wilt. Achterwaarts, zijwaarts, het hoofd omhoog of omlaag brengen, een voet optillen, alles moet met een lichte aanraking mogelijk zijn. Omdat het niet de bedoeling is dat het paard voor alles wegvlucht, wordt er tussendoor vaak gebruik gemaakt van de Friendly game, om het verschil duidelijk te maken.
Game #3: Driving game
De derde game lijkt qua bedoelingen wat op de porcupine game. Bij deze game moet het paard echter niet wijken voor druk, maar wijken voor een vraag, een suggestie. Door lichaamstaal moet duidelijk zijn dat het paard achterwaarts moet lopen, de voorhand weg moet draaien, enz.
Game #4: YoYo game
De vierde game maakt gebruik van de technieken uit de driving game. Het paard moet op een lichte vingeraanwijzing achterwaarts gaan, terwijl je zelf stil blijft staan. De winnaar is degene die het minste zijn voeten beweegt, zoals in elke game. Yoyo komt van de beweging die het paard maakt, eerst achterwaarts, dan in een rechte lijn weer naar de baas toe.
Game #5: Circling game
De vijfde game lijkt wat op [[longeren]], maar heeft een heel ander doel en uitgangspunt. Het paard moet zelf de verantwoordelijkheid nemen om in een cirkel om ‘zijn’ mens heen te blijven lopen, terwijl die rustig in het midden blijft staan. Het is de bedoeling dat het paard in dezelfde gang, zonder te stoppen in een kleine of grote cirkel om je heen blijft lopen. Wat niet de bedoeling is, is het paard steeds maar weer hetzelfde saaie rondje te laten lopen om hem zo beweging te geven, wat wel bij het longeren gebruikt wordt. De circling game bestaat uit drie fases, de send (het wegsturen op de cirkel), het circlen (de rondjes om de mens heen blijven lopen) en het disengadgen (ontkoppelen van de achterhand, zodat het paard weer terug komt)
Game #6: Sideways game
Bij deze game worden de technieken uit de porcupine en driving game gebruikt, om het paard geheel zijwaarts te laten lopen voor lichte druk of een suggestie. Pat parelli: “The better they go sideways en backwards, the better they do everything”. Dus hoe beter het paard zijwaarts en achterwaarts gaat, hoe beter álles gaat. Deze game is niet voor niets de basis voor alle zijgangen en zelfs de galopwissels.
Game #7: Squeeze game
Bij deze game worden alle technieken van de voorgaande games gebruikt, om het paard ergens langs, in, door of over te krijgen. Met alleen lichaamstaal moet het paard over een hindernis gaan, de trailer in, of onder een zijl door lopen. Bij deze game is het ook weer erg belangrijk om de druk te laten vervallen bij het gewenste gedrag, net als bij alle andere games.

==Rijden==

Als al deze seven games beheerst zijn, kan er begonnen worden met rijden. Volgens pat parelli kun je pas met bit rijden, als het paard helemaal zonder bit gereden kan worden. Het bit wordt gebruikt ter verfijning, niet om de controle te behouden. Daarom worden de eerste levels geen bitten gebruikt, maar een [[natural hackamore:touwhalster]]. Met rijden wordt gebruik gemaakt van [[lateral flexion:one rein stop]]. Sturen en tempo wisselen gaat door middel van focussen, en fases opvoeren. De carrot stick wordt tijdens het rijden niet als zweep gebruikt, maar als middel om bij te sturen, of aanwijzingen te verduidelijken. In level 1 worden vooral de basispunten uit het rijden behandeld, zoals sturen, stoppen, een goede houding, en de fases. In level 2 en verder wordt het rijden zonder zadel en hoofdstel, het rijden met bit, het rijden van moeilijkere oefeningen en rijden met impuls verder uitgebreid.

[[Categorie:Training]]

Links: Officiele site van Pat Parelli: http://www.parelli.com
Nederlandse Parelli instructeur Eddy Modde: http://www.instructeur.parelli.nl
Officiele webwinkel PNH: http://www.parellicollection.com

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 15:57

Niemand een reactie of foto's ofzo? Tong uitsteken

Yentl_

Berichten: 1874
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Piershil

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:01

ik heb wel foto's van mijn paardje en mij met de freestyle methode volgens emiel voest Knipoog

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:01

Misschien kan je vragen aan superroos hier op bokt?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:05

ik heb ook nog wel foto's... Lachen

Waar heb je de informatie vandaan gehaald?

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:51

Yentl_ schreef:
ik heb wel foto's van mijn paardje en mij met de freestyle methode volgens emiel voest Knipoog


Bij een artikel over Parelli? Eh, nee, sorry, lijkt me niet Knipoog

Banjer, informatie komt grotendeels van mijzelf, van www.paardnatuurlijk.nl en www.parelli.com Lachen

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:12

Kan wel even een foto maken Knipoog

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:34

Hier nog de foto's, als er verder niemand commentaar heeft, kan het geplaatst worden, toch? Lachen

http://www.ranchodelriostable.com/image ... -logo2.gif
Het logo van Parelli, wat wordt gebruikt bij de savvy systems en op alle PNH-artikelen

Afbeelding
Driving game - Het wegdrijven van de achterhand

Afbeelding
Circling game - Duidelijk het rustpunt in het midden, paard neemt zelf de verantwoordelijkheid

Afbeelding
Yoyo game - Achteruit lopen op een suggestie

Afbeelding
Variatie op sideways game

Afbeelding
Het volgen van het leid"paard"

Ik denk dat het wel leuk is als er ook wat dressuur, spring, en andere discipline-foto's zijn van paarden die op de methode van Parelli gereden worden. Misschien wel leuk om, net als bij de haflinger een soort collage staat hoe veelzijdig de haflinger wel niet is, ook een collage maken hoe veelzijdig Parelli is.
En om dit stukje echt even te laten zien:
Citaat:
Met het savvy system kan iedereen thuis aan de slag, hoeveel of hoe weinig kennis van paarden hij/zij ook heeft. Het vormt een basis voor iedereen die met paarden omgaat, en voor elk paard.
Engelse stijl, western, recreatief of wedstrijdgericht, met PNH kan alle kanten uit worden gewerkt.


Hier alvast de eerste rijfoto:
Afbeelding

Iedereen het ermee eens? Dan ga ik eens wat mensen pben, waarvan ik weet dat ze zo rijden Lachen

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:06

Misschien is het handig om Pat Parelli's geboortedatum toe te voegen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:28

het stuk over Pat Parelli de persoon staat er in... Lachen

Het stuk over de Savvy system ga ik er vanavond thuis op zetten, mijn lunchpauze is nu voorbij, en mijn baas wil graag dat ik weer wat werk voor hem ga verrichten... Verdrietig

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:03

Haha, oké, bedankt alvast, en succes nog verder met werken Haha!
Ik ben al bezig met mijn volgende artikel Lachen

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:10

Ik heb ook nog wel grondwerk foto's oa. van het wegsturen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Parelli - Nog foto's nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:27